lääkärillä muka hyvä palkka?
13h isossa tk-päivystyksessä ainoana lääkärinä, 13h aikana 62-65 potilasta, syömään ei ehdi eikä vessaan. Käteen tästä jää 400e. Ei mitään, tykkään työstäni, mutta ärsyttää ininä hyvästä palkasta. Tuohon raadantaan nähden palkka on mitätön. Monesti on ihmishengestäkin kyse, nopeita päätöksiä ja suklaapatukka ja EDiä potilaitten välissä.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:10"]
Tällä hetkellä työttömiä lääkäreitä ei ole montaa. Harvassa ammatissa on niin hyvä tilanne. Toisaalta 90-luvun alussa oli lääkärityöttömyyttä. Tilanne voi muuttuakin.
Palkka on kohtuullinen työmäärään ja vaativuuteen nähden. Rahalla ei voi silti korvata kaikkea. Useimmilla aloilla erikoistumiseen kuuluu välttämättömänä päivystystä usean vuoden ajan, joka vie veronsa. Riippuu työpaikasta ehtiikö ruokataukoja pitää. Pieniin taukohetkiin on sijoitettu potilaspuheluita ja paperitöitä. Onpa joissain paikoissa päätetty varata samalle ajalle kaksi potilasta.
[/quote]
Väestövastuu-VESissähän on pelin henki, että kaikki sua tarvitsevat potilaat pitäisi tutkia. Se joskus tarkoittaa sitä, että samalla ajalla on kolmekin potilasta. Mun ennätys on 12 potilasta tunnin päivystysajalla, johon olin suunnitellut 4 potilasta/15min. Ja jos ajanvarauskirjalla on "toimistoaikaa", se tulkitaan siten, että siinähän on pitkä tauko, jonka aikana "se ei tee mitään" joten senkin voi täyttää potilailla.
32 ym.
[/quote]
Vaihda työpaikkaa tai opi pitämään puolesi. Olen lääkäreiden työtä seurannut läheltä jo monta vuotta, enkä ole ikinä kuullut, että joku hoitaja (?) varaisi lääkärin toimistoajalle potilaita tai muuta tuollaista esittämääsi. Jos laitat tietyn pituiset ajat varattaviksi per potilas, niin ei siihen kukaan pysty ainakaan meillä tunkemaan yhtään potilasta lisää päälle. Teillä taitaa olla asiat pahasti sekaisin tai et osaa pitää lainkaan puoliasi.
[/quote] Itseasiassa minä osaan pitää puoliani, mutta kaikki meidän talossa ei osaa. Esim. nuoria kohdellaan ihan miten sattuu. :( Ylimääräisiä kyllä laitetaan, se on talon tapa josta ei ole päästy, mut mun toimistoajalle ei (lupaa kysymättä) kyllä laiteta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:13"]
Tällä hetkellä työttömiä lääkäreitä ei ole montaa. Harvassa ammatissa on niin hyvä tilanne. Toisaalta 90-luvun alussa oli lääkärityöttömyyttä. Tilanne voi muuttuakin.
Palkka on kohtuullinen työmäärään ja vaativuuteen nähden. Rahalla ei voi silti korvata kaikkea. Useimmilla aloilla erikoistumiseen kuuluu välttämättömänä päivystystä usean vuoden ajan, joka vie veronsa. Riippuu työpaikasta ehtiikö ruokataukoja pitää. Pieniin taukohetkiin on sijoitettu potilaspuheluita ja paperitöitä. Onpa joissain paikoissa päätetty varata samalle ajalle kaksi potilasta.
[/quote]
Väestövastuu-VESissähän on pelin henki, että kaikki sua tarvitsevat potilaat pitäisi tutkia. Se joskus tarkoittaa sitä, että samalla ajalla on kolmekin potilasta. Mun ennätys on 12 potilasta tunnin päivystysajalla, johon olin suunnitellut 4 potilasta/15min. Ja jos ajanvarauskirjalla on "toimistoaikaa", se tulkitaan siten, että siinähän on pitkä tauko, jonka aikana "se ei tee mitään" joten senkin voi täyttää potilailla.
32 ym.
[/quote]
Vaihda työpaikkaa tai opi pitämään puolesi. Olen lääkäreiden työtä seurannut läheltä jo monta vuotta, enkä ole ikinä kuullut, että joku hoitaja (?) varaisi lääkärin toimistoajalle potilaita tai muuta tuollaista esittämääsi. Jos laitat tietyn pituiset ajat varattaviksi per potilas, niin ei siihen kukaan pysty ainakaan meillä tunkemaan yhtään potilasta lisää päälle. Teillä taitaa olla asiat pahasti sekaisin tai et osaa pitää lainkaan puoliasi.
[/quote]
Olen kandina osallistunut mahdottomiin poliklinikkapäiviin eräässä sairaalassa. Useita potilaita oli samalle ajalle säännöllisesti. Ruokatauko oli täysin mahdoton ajatus. Osastokierto saattoi alkaa seitsemältä, ja työpäivät menivät useimmiten yli.
Onhan tuo paljon tk lääkärille kun mitään apua ihminen ei saa!!! Palkkoja pienemmiksi.
Onhan tuo paljon tk lääkärille kun mitään apua ihminen ei saa!!! Palkkoja pienemmiksi.
Vaikka siitä kuolemasta ei joutuisikaan vastuuseen lain edessä, se olis silti aivan kamalaa käsitellä. Mulla esim yksi potilas halusi kotiin, vastustin ajatusta, mut se allekirjoitti paperin että lähtee lääkärin vastustuksesta huolimatta. No se kuoli viikonlopun aikana kotonaan. Viisikymppinen nainen. Kyllä sen jälkeen miettii, selittikö tarpeeksi miksei voi lähteä kotiin, olisiko voinut vielä tehdä jotain kuitenkin. Aika kylmä ihminen pitää olla, ettei sellainen vaikuttaisi mitenkään. Ja ei, minusta 16 euroa tunnilta ei ole tarpeeksi kun joutuu tuollaisia asioita kohtaamaan. Mitään tukeahan ei anneta, asioista tulee selvitä yksin tai pyytää halausta kotona.
T.se kandilääkäri
Tulee mulle toimenpidepalkkiot lausunnoista tai jostan luomenpoistoista, rreseptinkirjoituksesta palkkiota ei tule. Päivystystä meillä ei enää ole klo16 jälkeen, joten ei käyntipalkkioita eikä päivystyslisiä.
Tämä siis virassa, jossa pot.määrä on kohtuullinen, mutta tietty valtava paperityömäärä päälle. Alkuesimerkki oli keikasta, jonka tein. Meillä on palkka vessin mukaan. Olen erikoistuva, kokemusta 6v plus kandiaika.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:58"]
Tulee mulle toimenpidepalkkiot lausunnoista tai jostan luomenpoistoista, rreseptinkirjoituksesta palkkiota ei tule. Päivystystä meillä ei enää ole klo16 jälkeen, joten ei käyntipalkkioita eikä päivystyslisiä.
Tämä siis virassa, jossa pot.määrä on kohtuullinen, mutta tietty valtava paperityömäärä päälle. Alkuesimerkki oli keikasta, jonka tein. Meillä on palkka vessin mukaan. Olen erikoistuva, kokemusta 6v plus kandiaika.
Ap
[/quote]
Ilmeisesti sulla ei kuitenkaan ole ihan kauhean raskas päätyö, kun yleensä ylimääräistä jaksaisit heittää. Aika yleisesti muuten lääkärit saa vessiä parempaa palkkaa esimerkiksi paikallisella sopimuksella.
Jos lääkäri päivystää 13 tuntia 400 eurolla puhtaana käteen, niin en yhtään ihmettele, jos tk lääkäreistä on pulaa, koska työ on vaativaa ja vastuullista.
Nopealla laskutoimituksella se tekee vain vaivaiset parikymppiä tunti, jos huomioidaan muiden palkansaajien työlainsäädäntö. Esim. jos Siwan kassa tekesi 13 tuntin työrupeamman, hänelle lankeaisi kuin manulle illalle kahdesta ensimmäisestä ylityötunnista 50% ja lopuista ylityökorvausta 100% ja lisäksi vuoro-, ilta-, yötyölisät, muussa tapauksessa ammattiliitot olisivat perässä, jolloin lopputulos palkassa on lähes sama onko lääkäri vai siwan kassa.
"Lääkärin" aloitus ei kuulosta kovin uskottavalta, jos korvaus on 400e netto, mutta julkinen terveydenhoito ei liene niitä parhaimpia työnantajia, kun lääkärit janoavat oman työn lisäksi vielä yksityisvastaanottoja.
Ruikuti, ruikuti, ruikuti ... Jos saat yhdestä päivystyksestä 650 €, niin laskepa huviksesi, paljonko saat kuukaudessa (20 työpäivää). Saat siis 13000 €. Eikö se riitä? Ja päälle vielä päivystykset. Lienet keikkalääkäri eli voit myös itse valita, mistä lähdet lypsämään seuraavat sataset tai tonnit. Monet päivystävät koko viikonlopun ja kääräisevät taskuunsa sievoisen summan. Monet kertovat, että arkipäivät vietetään laskettelurinteissä, golf-kentillä ja muussa huvissa, kun viikonloppupäivystys tuottaa niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:06"]Jos lääkäri päivystää 13 tuntia 400 eurolla puhtaana käteen, niin en yhtään ihmettele, jos tk lääkäreistä on pulaa, koska työ on vaativaa ja vastuullista.
Nopealla laskutoimituksella se tekee vain vaivaiset parikymppiä tunti, jos huomioidaan muiden palkansaajien työlainsäädäntö. Esim. jos Siwan kassa tekesi 13 tuntin työrupeamman, hänelle lankeaisi kuin manulle illalle kahdesta ensimmäisestä ylityötunnista 50% ja lopuista ylityökorvausta 100% ja lisäksi vuoro-, ilta-, yötyölisät, muussa tapauksessa ammattiliitot olisivat perässä, jolloin lopputulos palkassa on lähes sama onko lääkäri vai siwan kassa.
"Lääkärin" aloitus ei kuulosta kovin uskottavalta, jos korvaus on 400e netto, mutta julkinen terveydenhoito ei liene niitä parhaimpia työnantajia, kun lääkärit janoavat oman työn lisäksi vielä yksityisvastaanottoja.
[/quote]
Attendo tarjoaa jaettuja päivystyksiä kandeille, eli puolikas palkka ja puolikas työ. Kaverille se tarkoitti 30euroa tunnissa, rupeama oli jotain 20tuntia koska potilaita oli niin paljon. Tuosta palkasta pois siis vielä verot. Ei matkakorvauksia, ei yöpymistä, ei mitään lisiä (ei siis lomarahaa, iltalisää, ylityölisää, ei mikään toimenpidepalkkioita eikä yhtään mitään, vain tuo 30). Kauhea tappelu, että sai edes tuosta koko ajasta palkkaa, koska potilaita oli enemmän kuin piti ja sopimus oli vain jostain 13 tunnista. Jostain syystä ei mennyt uudelleen..
Kyllä lääkäreillä vaan on aika hyvä palkka. Enemmänkin varmasti tienaisi jos olisi vaikka osakkaana jossain asianajofirmassa tai johtajana isossa yrityksessä, mutta kyllähän nuo tulot hyvät on, kun vertaa suurimpaan osaan suomalaisista.
Äitini on ihan tavallinen terveyskeskushammaslääkäri ilman mitään erikoistumisia, tekee töitä vain neljä päivää viikossa ja saa silti neljä tonnia. Päivystyksiäkin vain muutaman kerran vuodessa. Kyllä se musta on aika hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:11"]
Mun lääkärimies tienaa 20 000e kuussa säännöllisillä työajoilla. Mutta me asutaan ulkomailla ja hän on erikoislääkäri. Valintoja.
Suomessa lääkis on sentään lähes ilmainen?
[/quote]
Kyllä Suomessakin tienaa tuon verran jos jaksaisi työterveydessä tai yksityispraktiikkaa pitää 8-16x5 pv./vko. I
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:17"]
Ruikuti, ruikuti, ruikuti ... Jos saat yhdestä päivystyksestä 650 €, niin laskepa huviksesi, paljonko saat kuukaudessa (20 työpäivää). Saat siis 13000 €. Eikö se riitä? Ja päälle vielä päivystykset. Lienet keikkalääkäri eli voit myös itse valita, mistä lähdet lypsämään seuraavat sataset tai tonnit. Monet päivystävät koko viikonlopun ja kääräisevät taskuunsa sievoisen summan. Monet kertovat, että arkipäivät vietetään laskettelurinteissä, golf-kentillä ja muussa huvissa, kun viikonloppupäivystys tuottaa niin hyvin.
[/quote]
Kannattanee opetella lukemaan ennen kuin päästät enempää aivopieruja.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:17"]
[/quote] Päivystys on ylitöitä. Päiväaikaisesta työstä maksetaan eri sopimuksella. (Kuten tässäkin ketjussa käy selvästi ilmi.)
49, siis häh? En kyl tekis 20 13tunnin päivystystä kuukaudessa, ja miten laskit ton et näiden lisäksi siis pystyn vielä päivystämään? En tajunnut. Nyt olen ä-lomalla ja teen keikkaa, keikat varmaan loppuu kun virkatyö alkaa. Jotain ehkä koska päivystystä meillä ei ole ja lisärahalle on tarvetta. Firmalla on mm. tarjous että yhdessä pisteessä la+su 6h molempina päivinä niin saa bruttona 750e. Ei se musta niin sairaasti ole kun tuossa ajassa katsotaan kaikki jotka kävelee ovesta sisälle, voi tulla vti:stä psykoosiin ja elvytykseen ja mitä tahansa. Elvytys kestää tunnin ja sinä aikana jono kasvaa.... ja palkka on aina sama.
Ap
Miten niin ei lääkäreiltä saa apua? Lääkärit lienee niitä harvoja ammattiryhmiä, jotka ovat oman uransa aikan pelastaneet valtavan määrän ihmishenkiä, antamalla lääketiett.hoitoa ja lääkkeitä, puhumattakaan lapsi-ja äitikuolleisuudesta tai ihmisen eliniän piteneminen. Ainakin itse olisin kuollut ja kuopattu, jos lääkäreitä ei olisi ollut, vaikka olen perusterve. Samon lukematon määrä läheisiäni. Ja lääkärien palkat ovat todella huonot, verrattuna moniin muihin ammatteihin esim. rakennusala, jossa kirvesmiehet nauttivat lähes samaa palkkaa kuin lääkärit, puhumattakaan muista ammateista, jossa on lähes olematon koulutus ja vastuu ja siksi terveysk. ei juuri lääkäreitä houkuttele, kun työaika ja olosuhteet ovat huonot.
"Onhan tuo paljon tk lääkärille kun mitään apua ihminen ei saa!!! Palkkoja pienemmiksi."
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:41"]
49, siis häh? En kyl tekis 20 13tunnin päivystystä kuukaudessa, ja miten laskit ton et näiden lisäksi siis pystyn vielä päivystämään? En tajunnut. Nyt olen ä-lomalla ja teen keikkaa, keikat varmaan loppuu kun virkatyö alkaa. Jotain ehkä koska päivystystä meillä ei ole ja lisärahalle on tarvetta. Firmalla on mm. tarjous että yhdessä pisteessä la+su 6h molempina päivinä niin saa bruttona 750e. Ei se musta niin sairaasti ole kun tuossa ajassa katsotaan kaikki jotka kävelee ovesta sisälle, voi tulla vti:stä psykoosiin ja elvytykseen ja mitä tahansa. Elvytys kestää tunnin ja sinä aikana jono kasvaa.... ja palkka on aina sama.
Ap
[/quote]
Kateus vie kalatkin vesistä... Siitähän tässä on kyse. Ihan turha on maksaa lääkärille, kun av-mamma osaa kaiken paremmin. ;)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:41"]
Ap
[/quote]
Mutta ymmärtähän, että jos tekisit töitä pelkästään viikonloput 6h/päivä, tienaisit pelkästään sillä keskipalkkaisen suomalaisen verran. Ja jos kaikkiin tulonsaajiin verrataan, olisit pelkästään tuolla työmäärällä ylimmässä tulodesiilissä. Normaalisti tuohon palkkaan ihmiset tekevät täyspäivätyötä, jopa monet korkeakoulutetutkin. Ehkä sinulle tuo summa ei ole kovin paljoa, mutta se on rahamäärä, jolla suurin osa ihmisistä elättää perheensä normaalisti työssä käydessään.
Ja firmakeikat meinaan tuon palkan takia lopettaa, ei kannata. Viestin tarkoitus oli vain herätellä ihmisiä, kun kaikki tuntuvat ajattelevan, että jos on lääkäri, elää herroiksi. Toimeen tulee, mietitään hankinnat, katsotaan tarjoukset. Matkoilla ei juuri käydä, koska ei ole rahaa. Varmasri osa nauttiikin suurta palkkaa mutta rivilääkäri ei.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:06"]
13h valintamyymälän kassalla. 30 min ruokatauko lyhenee 15 minuutin pituiseksi, kahvitauoista voi vain unelmoida. Palkkaa tästä kaikesta saa alle 150 euroa, käteen jää alle satanen.
[/quote]Ja vastuu on tietenkin yhtä kova kuin päivystävällä lääkärillä.
[/quote]
Suomessa lääkärillä ei ole mitään vastuuta. Sama vaikka potilaat kuolisi. Vastuuseen ei joudu
[/quote]
Lääkäri voi saada tuomion esim. kuolemantuottamuksesta.