Onko kotiisi koskaan ilmestynyt esine, jota kukaan teillä ei tunnista? Esine, josta kukaan ei tiedä, kenen se on ja mistä se tuli?
Löysin äsken keittiön laatikosta vanhan hopeisen kakkulapion, jossa on etunimi, jota kukaan ei tunnista, ja päivämäärä, joka ei merkinnyt kenellekään mitään. Kukaan ei tiedä, mistä se on peräisin, enkä ole koskaan ennen nähnyt sitä.
Kommentit (932)
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin pois vuokra-asunnosta, ulko-oven avaimia oli 3 kpl, vaikka olin aivan varmasti saanut niitä vain 2 kpl, niin luki papereissakin.
En keksinyt muuta vaihtoehtoa kuin että silloinen poikaystävä oli salaa teettänyt itselleen oman avaimen. Jotenkin creepyä.
Mutta kuka livautti ylimääräisen, kokonaisen mantelin joulupuuroon?
Lapselle piti olla yksi, ja toisen piti tulla jommallekummalle aikuiselle, jos ei olisi jäänyt kattilan pohjaan kiinni.
Jokainen sai kuitenkin yhden kokonaisen. Ja vihille oltiin menossa.
Keittiön kaapista löytyi kapselikeitin. Kukaan ei muista sellaista ostaneensa tai saaneensa. Oli täysin käyttämätön. Todella outoa siksi, että mies & minä olemme molemmat tosi pahoja kahvihifistelijöitä emmekä ikinä mitään kapselisotkua joisi.
Meille ilmestyi mysteerilapaset naulakon päälle. Ei kukaan ole niitä kaivannut. Onko jonkun lapsen kaverilta jäänyt vai sukulaiselta? Meillä aika vähän käy ketään kylässä.
Sitten keittiön pöydille ilmestyy jotain ruuveja, laitteiden osia ja suojakuoren palasia yms. joista emme tiedä, mistä ne ovat peräisin, eikä kukaan tunnusta ikinä nähneensäkään niitä. Yhtäkkiä vaan on joku harmaa muovinpalanen pöydällä tai metallinkappale kuivausrummun päällä.
Asumme kerrostalossa, vuokrataloyhtiössä, joten on tullut mieleen, että käykö täällä jotain kiinteistöhuollon tyyppejä hiippailemassa silloin, kun emme ole kotona? Ja unohtelee välillä tavaroitaan tänne? Viimeksi, kun mysteeriesine löytyi, oli meillä käynyt parin päivän sisällä kiinteistöhuollon miehiä ihan luvan kanssa.
Kun digikamerat yleistyivät jäi vanhoja paperisia valokuvia arkistoimatta kenkälaatikollisen verran. Otin sitten itseäni niskasta kiinni ja liimasin kuvat valokuva-albumiin, kirjoittaen kuvien alle tiedot niissä olevista henkilöistä, paikoista ja päivämääristä parhaani mukaan muistellen.
Sitten käsiini osui suurehko, melkein A4 kokoinen mustavalkoinen kuva. Siinä oli yli 40 henkeä seisomassa jonkun kartanon rappusilla. Vaikka kuinka tarkastelin kuvaa, en tunnistanut ainuttakaan henkilöä kuvasta. En tunnista kartanoa, jonka portailla kuva on otettu. Olen näyttänyt kuvan kaikille tuttaville ja sukulaisille. Kukaan ei tunnista ketään kuvasta.
Edelleen mietin, mistä kuva oli joutunut kenkälaatikkoon vaatehuoneeseemme.
Ehkä vähän ot, mutta nuorena pariskuntana asuimme vuokra-asunnossa, jonka ulko-oveen kuului kolme avainta. Pois muutettaessa ei kolmatta avainta löytynyt mistään, emme olleet antaneet avainta kenellekään, kyselimme vielä läheisimmät kaverit ja sukulaiset läpi. Sitten muuttopäivänä avain vain yhtäkkiä oli tietokonepöydällä, niin näkyvällä paikalla, että taatusti olisi se aiemmin huomattu, jos olisi siinä ollut.
Vähän väliä ilmestyy tyhjästä esineitä, mutta veikkaan niille olevan aina joku looginen selitys. Siis meillä, muista en tietenkään voi sanoa. Pyyhe jää aina joltain saunojalta, reppu, vaatetta, jne. Lisäksi talo on vanha "aarreaitta" jolloin aina löytyy joku sopukka jostain missä on joku mielenkiintoinen esine. Mm. eräs patterin väli, josta löytyi kolme kännykkää pari vuotta muuttomme jälkeen. Mut ne on edellisten tai sitä edellisten asukkaiden tavaroita. Viime kesänä löysin ison puun oksan harasta puoliksi sammaloituneen piilopullon :D
Vein elektroniikka keräykseen kaikki vanhat kännykkämme, kaikki laatikot kävin läpi ja olin onnellinen kun päästiin niistä eroon. No, viikon päästä avasi eteisen kaapin vetolaatikon ja päällimmäisenä oli kaksi kännykkää. Tiedän, että kävin myös sen laatikon läpi. Vanhoja iPhone3 puhelimia.
Mieheni äiti harrasti posliininukkeja. Sen vuoksi meillä oli runsaasti itsetehtyjä nukkeja ja niille telineitä. Pakkasin tavarat pahvilaatikkoon ja vein mökille. Noin puolen vuoden kuluttua meillä oli lastenhuoneessa sellainen posliininuken teline. Vein sen mökille. Muutaman kuukauden kuluttua samanlainen teline oli äkkiä eteisessä. Vein sen varastoon. Sen jälkeen tämä teline on ollut yllättäen milloin missäkin ja vaikka vien sen aina varastoon niiden määrä ei lisäänny siellä eikä kukaan myönnä kuljettelevansa telinettä tai edes tietävänsä minne varastoin telineen. Tämä toistuu epäsäännöllisesti muutaman kerran vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Postilaatikkooni ilmestyi kerran Corpse Bride -dvd. Siinä oli muovit avaamattomina päällä, joten se ei ollut käytetty, jonka joku olisi laittanut kiertoon. Mitään pakkausta ei ollut sen päällä, eikä mukana tullut mitään viestiä.
Minulla ei ole mitään aavistusta kuka sen laittoi sinne ja miksi. Se on edelleen avaamattomana laatikossa, koska minulla oli tuo leffa ennestään.
Joku roskalava-ryhmässä lahjoittanut elokuvia ja sopinut uuden omistajan kanssa että tiputtaa leffan tämän laatikkoon. Ollut vain väärä laatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ex-puolison aikana tuli. Sillä aikaa, kun olin lapsen kanssa muutaman päivän käymässä vanhempieni luona (asuivat kaukana), hattuhyllyyn oli ilmestynyt naisten talvipäähine, sellainen pantamallinen. En kertonut siitä, kyselin vain, että onko käynyt vieraita ja varmistin vielä erikseen, että ei ole siskonsa tai äitinsäkään piipahtanut. Ei ollut eikä kukaan koskaan kaivannut päähinettä.
Pari-kolme kuukautta myöhemmin, kun olimme muuttaneet erillemme, mies oli kertonut yhteiselle tuttavapariskunnalle, että hänellä oli ollut toinen jo jonkin aikaa.
Minulla kävi vähän sama exän kanssa. Olin kavereiden kanssa viikon lomareissulla ja kotiin palatessani oli kämppä oikein hinkattu ja puunattu viimeisen päälle. Petivaatteetkin oli vaihdettu. Ihmettelin kylppärissä sinne ilmestynyttä naisten suihkusaippuaa. Ensiksi se oli kuulemma minun vainoharhaisen hullun ja sitten se oli hänen siskonsa ja lopulta se oli naisen, jonka kanssa minua petti :) erottiin.
Mies sai aikoinaan työpaikan 150 km päästä ja hankittiin sieltä asunto, minä jäin vanhalle paikkakunnalle 3 kk ajaksi eli työn irtisanomisajaksi. Vuorotyön vuoksi saatoin olla uudessa asunnossa viikolla tai viikonloppuna. Muutaman viikon kuluttua aloin ihmetellä miehen siisteyttä ja sitä, että oli hankkinut olohuoneeseen uudet verhot (minähän olin hankkinut sinne verhot muutettaessa!) ja uusia pussilakanoitakin oli ilmestynyt. En kysellyt mieheltä, kunhan laittelin kotia vähän lisää. Seuraavan kerran sinne mennessäni löytyi uusi matto ja työhuoneeksi sisustamani huone oli ihan uudessa mallissa, pöydällä ompelukone ja hyllyssä naistenlehtiä.
Mies ei osannut selittää, mistä oli kyse. Niinpä soitin töihin ja vaihdoin vuoroja, aamulla väitin miehelle meneväni iltavuoroon. Klo 17 tienoilla omilla avaimilla saapui ihan mukava nainen, jolla ei ollut aavistustakaan siitä, että miehellä oli vaimo ja kaiken lisäksi tämä vaimo omisti puolet asunnosta ja oli muuttamassa sinne. Hän kun kuvitteli, että siitä tulee koti hänelle - tietty yhdessä miehen kanssa.
Olipa mieheltä nopeaa toimintaa, ja vielä itseltäänkin ihan salaa...
Onko mies jotenkin tyhmä kun ajatteli että sinä et huomaa jos ilmestyy ompelukone ja naistenlehtiä jne. asuntoon? Meinasiko väittää että on itse alkanut ommella aikansa kuluksi?
Mieheni löysi kerran pyykkitelineeltä roikkumasta mustat sukat, joissa luki ”perjantai”. Sukat olivat mun kokoani, eikä kumpikaan tunnistettu niitä omiksemme. Vaatteet telineellä olivat jo kuivia, ripustusvaiheessa mies ei ollut noita sukkia nähnyt.
Itse taas laitoin kerran pyykkejäni kaappiin, ja löysin pyykkitelineeltä mustat, todella paksut ja ihan huopuneet lasten kokoa olevat sukkahousut. En käytä sukkahousuja, lapsia ei ole meillä eikä lähipiirissä, eikä vieraitakaan ollut hetkeen käynyt.
Pari kaveriani olivat yhtenä iltana käymässä kahvilla luonamme. Heidän lähdettyään siivosin pöydän ja löysin siitä pöytäliinan päältä korvakorun. Ei todellakaan ollut mun, eikä kumpikaan näistä kavereistani ollut hukannut omaa koruaan, kun heiltä kyselin.
Kerran olin yhdessä päivän mittaisessa koulutuksessa, jonka vetäjä jakoi kaikille osallistujille kirkkaan violetin kynän, jossa luki erään yrityksen nimi. Mulla oli oma kynä mukanani, ja päivän päätteeksi jätin sen violetin kynän pöydälle. Meni muutama päivä, kun tarvitsin kynää johonkin. Kaivelin laukkuani, ja sieltä löytyi tämä violetti mainoskynä, vaikka en ollut ottanut sellaista mukaani.
Vähän ohi aiheen, mutta olin siskoni perheen kanssa lomamatkalla ja pesimme kohteessa pyykkimme yhdessä. Siskoni löysi sitten kotonaan miehensä tavaroiden joukosta puhtaat pikkarini :D Niin klassinen moka, mutta sitä ei onneksi voinut liittää pettämisepäilyyn :)
Meille ilmestyi naulakkoon musta Fleece-takki, jota ei kukaan tunnistanut. Nyt se on mulla postinhakutakkina.
Meille ilmestyi ylimääräinen sateenvarjo eteisen naulakkoon. Yksi meillä käynyt vieras sitten tunnusti, että häneltä se on jäänyt "mutta se on vähän rikki, joten saatte pitää sen". Ei sitten raaskinut itse roskiin heittää?
Muusikkoaikaan tuo oli treenikämpillä yleinen ilmiö.
Meidän kämppään siunaantui vuosien aikana PA-kaappeja, mikkiständejä, piuhoja, vahvistimia, jne joita kukaan ei kaivannut eikä tunnustanut omakseen. Oli vaikka mitä sälää lainehti ympäri kämppiä.
Onhan näitä muitankin, mutta ennätys löytyi nyt korona-aikaan, kun siivottiin kaappeja. Olohuoneen lipastosta löytyi sellainen kastetodistus, joka annetaan kummille. Kumpikaan meistä ei tunnistanut kummia, vauvaa saatikka vanhempia. Kyseinen seurakuntakin on tunnin ajomatkan päässä eli ei ole vahingossa lähtenyt matkaan.
Jep, lusikka jonka varressa on muumio tai muumiota muistuttava kuva. Joskus 20 vuotta sitten heitin sellaisen roskiin, ei mitään tietoa mistä se oli tullut meille. Jossain vaiheessa muutin ja noin vuosi muuton jälkeen sellainen oli jälleen ilmestynyt lusikkalaatikkoon. Heitin lusikan taas pois. Useita vuosia ja monta muuttoa myöhemmin havahduin, että samanlainen lusikka oli taas lusikkalaatikossa, jälleen heitin lusikan pois. Mitään järjellistä selitystä en ole keksinyt asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pikkulusikoiden joukkoon ilmestyi painava kullanvärinen pikkulusikka, aivan eri tyyliä kuin vakiokäytössä olevat ja muutenkin jotenkin outo. Kukaan ei ainakaan myönnä tietävänsä, mistä se on peräisin.
Kuulostaa ihan sellaiselta Valittujen Palojen kylkiäislusikalta. Minullakin oli sellainen joskus. En tiedä, mihin on kadonnut. En kuitenkaan vienyt sitä kenenkään lusikkalaatikkoon, vaikka en siitä tykännytkään.
Minulle ilmestyi laadukas naisten bleiseri vaatekaappiin. Kukaan ystävä ei tunnista, ja se on minullekin niin pieni ettei voi olla minun! Asuin tuolloin yksin ja tapasin tuttuja yleensä kaupungilla koska asuntoni oli niin pieni.
Jostain syystä minun kaapissani oli myös veljeni ex tyttöystävän koruja monen vuoden takaa, kai äiti oli vanhemmilta muuton yhteydessä auttaessaan pakannut ne minun mukaan. Sain kuin sainkin tähän tyttöön yhteyden ja korut ovat palautuneet hänelle, saatiin sovittua nouto kun oli muuta asiaa hänen kotipaikkakunnalleen jonne oli sittemmin muuttanut. Yllämainittu takki ei ollut hänen!
Minulla on myös tallessa oudot avaimet joita kukaan ei tunnista. Myöskin pitkään minulla olleesta lipastosta löytyi yhtäkkiä jokin Vapaamuurareihin liityvä sääntö/ohjelappunen? Sille en ole koskaan löytänyt selitystä :D
Meillä oli lasitetulla parvekkeella yhtäkkiä kokonainen elävä lintu. Kaikki lasit olivat tiukasti kiinni silloin kun se lintu sinne ilmestyi. Tytär meni, ja avasi yhden ikkunan, jolloin lintu lensi siitä heti pois, vapauteen.
Yleensähän, kun lintu tulee vahingossa sisälle, se ei osaa lentää ulos, vaikka avaisit kaikki ovet ja ikkunat.