Onko kotiisi koskaan ilmestynyt esine, jota kukaan teillä ei tunnista? Esine, josta kukaan ei tiedä, kenen se on ja mistä se tuli?
Löysin äsken keittiön laatikosta vanhan hopeisen kakkulapion, jossa on etunimi, jota kukaan ei tunnista, ja päivämäärä, joka ei merkinnyt kenellekään mitään. Kukaan ei tiedä, mistä se on peräisin, enkä ole koskaan ennen nähnyt sitä.
Kommentit (932)
Vierailija kirjoitti:
Löysin mystiset rintaliivit autoni takajalkotilasta. Kirkkaanpinkit, en ole omistanut sellaisen värisiä ikinä. Olin sinkku, ja autolla ajoin ainoastaan minä. Auto oli ollut minulla siinä kohtaa jo kolme vuotta, ja pesin ja imuroin auton aina itse.
Käytettynä ostetusta autosta voi löytyä mitä vaan. Ostin joskus nuorempana "nuorisoauton" jonka imuroinnin yhteydestä etu- ja takapenkkien alta löyty kymppi kolikoina, lukkopihdit kolme ristipääruuvaria, Mora, avattu Sultan-säästöpakkaus ja kaksi tahmeaa myttyä jotka olivat todennäköisesti hyvinkin "käytettyjä" pikkuhousuja.
Meillä on vuosia ollut pipo, jonka alkuperäisestä omistajasta eikä siitä, miten se onmeille päätynyt, ole tietoa.
Lueskelin näitä sieltä täältä, mutta uskomattomin tarina oli äidistä, jonka kakara oli vitriinistä varastanut kalliin korun eikä äiti palauttanut sitä! Ties mikä mummin perintökoru ollut kyseessä ja ainakin arvostettu, jos vitriinissä säilytetään.
Äiti ei kehdannut palauttaa voihan vitalis. Antoi omalle äidilleen korun. Toivon, että kaveri ymmärsi kenen mukaan koru lähti ja ei ole enää tekemisissä.
Olen hamsteri niin kämpiltä löytyy vaikka mitä ylläri roinaa.
Vuosia sitten ostin käytetyn auton, jonka poikani kolaroi. Auton pohjaa korjattiin, ja siinä yhteydessä kuljettajan penkki otettiin irti.
Korjaaja soitti kummissaan, ja kertoi löytäneensä penkin alla olevasta lähes umpinaisesta kotelosta kännykän, kotelo, joka on todella hyvin vuorattu, eli ei mitenkään olisi voinut tippua kuljettajalta ja liukua sinne. Kännykässä ei ollut sim korttia.
Itse ajattelin ensin, että joku mustasukkainen puoliso sen sinne asentanut, tai autotehtaalla sinne vahingossa joutunut. Mutta ilman korttia, ei vaan käy järkeen.
Meiltä löytyi keittiön kaapista nippu ravintolan kertakäyttökuppeja. Kupeissa ollut logo paljasti, että kyseessä on eräs inarilainen ravintola. Kukaan perheestämme ei ole koskaan käynyt niin pohjoisessa (asumme Varsinais-Suomessa), eikä kukaan ollut kuullutkaan kyseisestä ravintolasta aiemmin. Meillä ei niihin aikoihin käynyt vieraita, ei edes sukulaisia.
Aikoinaan parvekkeelle ilmestyi kapea, n 1,2m pitkä käytävän matto. Asuin ylimmässä kerroksessa, parvekelasit oli osittain auki. En tänä päivämäkään tiedä miten se oli mun parvekkeelle joutunut. Keli oli kyllä todella tuulinen, joten todennäköisesti joku äkilinen kova tuulenpuuska heitti sen sivuttaissuunnassa tai alhaalta ylöspäin parvekkeelta toiselle.
Siis lentävä matto. Kokeilin istua sen päälle, laitoin silmät kiinni ja toivoin siirtyväni jonnekin Marokkoon, mut ei, siinä törötin Vantaalaisen lähiön parvekkeella edelleen kun silmät aukasin.
Useasti oli tunne että asunnossa on käynyt joku, mutta mitään ei puuttunut. Asia selkeni myöhemmin, teen etätöitä mökillä toukokuusta syyskuuhun jolloin kaupunkikodissa käy kukkienkastelija. Tällä kertaa pakkailin autoa niin ex-anoppi soitti ja kyseli tarvinko kotiapua, kieltäydyin siitä koska serkuntyttö tuli kaupunkiin töihin, hän sai asunnon ja minä talovahdin. Mökille päästyäni ja tavarani purettua, naapuri kysyi kuljetusapua kun oli loukannut itsensä ja ambulanssin tulo kestäisi, ei ollut hengenvaarallnen tapahtuma. Vein naapurin päivystykseen ja yövyin kotona, sovimme naapurin kanssa että kuskaan hänet takaisin lääkärin jälkeen. Aamulla heräsin kolinaan ja puheensorinaan, Mitääh!! Ex.anoppi oli siskonsa kanssa keskellä olohuonetta ja selitteli miten tyylittömiä huonekaluja ja verhoja on ja millaisia tavaroita nykyinen miesystäväni oli tuonut asuntoon. Minut huomatessani alkoi selitykset ja mutinat. Muutaman kovemman sanan jälkeen hän sanoi teettäneensä vara-avaimen meidän vara-avaimesta silloin kun aiemmin oli ollut talovahtina. Kuulema hänellä oli oikeus tarkistaa ex-mieheni ns perintö, asunto oli minun nimissä ennen avioliittoa jne. Vuosien epäilyttävät tuntemukset saivat selityksen.
Meille on jostain ilmestynyt kaksi eri kertaa eteiseen tossut. Ekat oli Niken nahkaiset varsitossut, ei tietoa kenen. Pari vuotta myöhemmin oli taas vieraat tossut ja tällä kertaa Converset. Ja todella erikoiset, vähän kuin mokkasiinit, varressa hapsuja ja takana vetoketju. Edes Googlen avulla en ole löytänyt samanlaisia.
Ja kukaan ei tunnista omakseen. Kaiken järjen mukaan ovat jonkun tyttäreni kaverin mutta kukaan ei tunnusta/tunnista. Ovat pari numeroa liian isot tyttärelle mutta onneksi mulle ihan sopivat.
En ymmärrä kuka meiltä on pari kertaa lähtenyt ilman kenkiä koska meidän perheen kaikki kengät olivat kyllä kotona. Tosin muutama vuosi aiemmin multa oli hävinnyt yksi Adidaksen tossu. Toinen oli kenkätelineessä paikallaan mutta toista ei koskaan löytynyt.
Jos se kello on jossakin sohvan tai nojatuolin kätköissä, sinne sopii puhelinkin moneksi viikoksi , jopa kuukausiksi. Nimimerkki: kokemusta on
Rinnakkaistodellisuudesta tippuu välillä kotiini kuormasta pudonnutta rojua. Kummallisin oli entisen asunnon keittiössä, rikkinäinen, sininen muovikoukku. Keittiössä ei ollut sinisiä muoviesineitä. Avain vain kahdella aikuisella, ei huoltoyhtiöllä tms. ikkunat kiinni, ei kotieläimiä, kengät jätetään eteiseen ja sisällä kuljetaan sukkasillaan.