Onko kotiisi koskaan ilmestynyt esine, jota kukaan teillä ei tunnista? Esine, josta kukaan ei tiedä, kenen se on ja mistä se tuli?
Löysin äsken keittiön laatikosta vanhan hopeisen kakkulapion, jossa on etunimi, jota kukaan ei tunnista, ja päivämäärä, joka ei merkinnyt kenellekään mitään. Kukaan ei tiedä, mistä se on peräisin, enkä ole koskaan ennen nähnyt sitä.
Kommentit (932)
Vierailija kirjoitti:
Löysin vaatekaapin ylähyllyltä xl-kokoiset naisten alushousut. Itse olin s-kokoinen.
Mulla taas vaatehuone on täynnä liian pieniä vaatteita. Ollut jo vuosia. Ja lisää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eteisen lipaston ylälaatikossa metallirasia, jossa on kolikoita. Otan siitä mukaan jos käyn lähikaupassa jotain ihan pientä ostamassa tms.
No, viime viikolla siellä oli huomattavasti 2 euron kolikkoa isompi, pronssinvärinen kolikko. Siinä on toisella puolella kolikkoa kiertävässä renkaassa teksti "Summum bonum" ja ristin haaroissa kirjaimet W, J, C ja T. Toisella puolella on myös jaettu ristimäisesti neljään osaaan, ja ekassa osassa on pääkallo, toisessa keihäs kädessä oleva kilpeä kantava mies, kolmannessa tulivuori purkautumassa ja viimeisessä linna. Jostain kaupasta kai tuon on tarvinnut vaihtorahana tulla, mutta kumma juttu, kun on niin selvästi isompi kuin normi kolikot.
Tuo on nykyajan stoalaisen filosofian harjoittajien tunnus! Nuo kirjaimet viittaa perushyveisiin rohkeus, viisaus, oikeudenmukaisuus ja kohtuus/itsehillintä. Kuvien symbolimerkitykset on: pääkallo kuolevaisuuden muistamiselle, sotilas pahimpaan varautumiselle (premeditatio malorum), tulivuori vääjäämättömän hyväksymiselle tyynesti (amor fati, rakkaus kohtaloon) ja linna mielen sisäiselle linnalle jota stoalaiset vahvistavat harjoittelemalla.
Meille ilmestyi postissa kirje Osuuspankista, jossa kerrottiin tiliehtojen muutoksesta. En ole eläissäni ollut OP:n asiakas. Soitin pankkiin ja kuulin, että tili on mieheni ja minun yhteinen, avattu vuonna 2002. Kummallakin löi täysin tyhjää, ei mitään käsitystä, mistä meille oli ilmestynyt tällainen tili. Olis nyt sitten ollut edes joku salainen rahatili, mutta ei sinne ollut kukaan koskaan tallettanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli ja lasitetulle parvekkeelleni ilmestyi pitkä, valkoinen sulka, lattialle. Tämä 10 vuotta sitten, marraskuussa. Saa nauraa ja sanoa minua hulluksi.
Meillä oli lasitetulla parvekkeella yhtäkkiä kokonainen elävä lintu. Kaikki lasit olivat tiukasti kiinni silloin kun se lintu sinne ilmestyi. Tytär meni, ja avasi yhden ikkunan, jolloin lintu lensi siitä heti pois, vapauteen.
Yleensähän, kun lintu tulee vahingossa sisälle, se ei osaa lentää ulos, vaikka avaisit kaikki ovet ja ikkunat.
Onko teillä parvekkeella lattianrajassa sadeveden poistoaukko/-putki? Meille tuli kerran talitiainen parvekkeelle sitä kautta. Kolopesijä kun on, niin luuli aukkoa varmaan hyväksikin pesäpaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Meille ilmestyi postissa kirje Osuuspankista, jossa kerrottiin tiliehtojen muutoksesta. En ole eläissäni ollut OP:n asiakas. Soitin pankkiin ja kuulin, että tili on mieheni ja minun yhteinen, avattu vuonna 2002. Kummallakin löi täysin tyhjää, ei mitään käsitystä, mistä meille oli ilmestynyt tällainen tili. Olis nyt sitten ollut edes joku salainen rahatili, mutta ei sinne ollut kukaan koskaan tallettanut mitään.
Meille kävi samoin. Eri pankki tosin. Selvisi, että se oli vuokravakuuta varten avattu tili jostain 15 vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran keittiön pöydällä kuulakärkikynä jossa luki Mamba. Asun yksin, ja on minulla tapana jättää tavarat pitkin poikin, mutta jos olisin ottanut laatikosta Mamba-kynän, niin kai olisin sen noteerannut, kun ei kuulu omaan musiikkimakuuni kyseinen orkesteri. Ja miten se edes olisi joutunut laatikkoon, ellei sitten exän tavaroita, josta tosin olin eronnut monia vuosia sitten. Kukaan kaveri ei ole tunnustanut kepposta, eikä minulla ollut vieraita käynytkään. Epäilen, että kodissani on käynyt luvatta joku huoltoyhtiön henkilö, jolla on onneton musiikkimaku.
Mietin aikanaan Mamba-kynän mysteeriä pääni puhki ja olin jo unohtanut sen, kunnes nyt taas palautui mieleen. Toivottavasti ennen kuolemaani tämä vielä selviää.
Olen toimistossa töissä, ja aina kun jonkun pitää allekirjoittaa jotain, niin pitää erikseen pyytää se kynä takaisin, muuten se lähtee matkaan suurimmalla osalla ihmisistä. Se on kai niin luonnollinen ele laittaa se kynä johonkin taskuun tai laukkuun, että sitä ei itse tiedosta tekevänsä. Sitten ihmetellään niitä kerääntyneitä kyniä. Joskus taas joku tuo kynän mukanaan kun minun pitää allekirjoittaa jotain, ja se jää omalle pöydälle.
Entisessä työpaikassa kollega merkkas kaikki konttoritarvikkeensa omalla nimellään. Yks päivä toiselta osastolta tuli toinen työkaveri mukanaan sakset, joihin oli merkattu kollegan nimi. Oli kuulemma löytänyt sakset kotoaan.
Löysin vaatekaapistani rikkinäisen huuliharpun. Minä ja mieheni emme ole koskaan soittaneet/omistaneet huuliharppua. Eikä meillä käy vieraita..Ainoa selitys jonka olen keksinyt: olen ollut kaupungilla shoppailemassa ja joku on laittanut rikkinäisen huuliharpun vaatekassiini. Huuliharppu on sitten vaatteiden mukana huomaamatta joutunut vaatekaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä juttu on että höyhen merkitsee jotain yliluonnollista tervehdystä ? Ei ole ensimmäinen ketju jossa on tullut vastaan.
Minusta olisi oudompaa jos ei koskaan missään tulisi höyhentä vastaan kun lähes kaikkialla liikkuu lintuja ja keveinä voivat helposti pöllähtää vaikka ikkunasta sisään.
Varmaan vaikka kuolemantapauksen jälkeen tulee enemmän pysähdyttyä nykyhetkeen jolloin huomioi sitten asioita joista ei muuten välittäisi ja annettua niille outoja merkityksiä, mutta silti, miksi juuri höyhenet?
Ajattelevat että se höyhen on pudonnut enkelin siivestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme vaimoni kanssa aikoinaan kahdestaan opiskelija-asunnossa kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Hyllyiltä löytyi usein jotain pientä sälää, jota kumpikaan meistä ei tunnistanut omaksensa. Toisinaan myös tavaroita löytyi eri paikasta kuin mihin ne olin laittanut. Epäilin tietysti, että vaimoni on vain siirtänyt ne toiseen paikkaan, mutta hän sanoi, ettei ole koskenutkaan kyseisiin tavaroihin. Aina joskus tuli mieleen, että olisiko asunnossa vieraillut joku muu. Kovinkaan paljoa en tätä miettinyt, koska mitään ei kuitenkaan ollut kadonnut ja asia ei sinänsä huolestuttanut. Eräänä päivänä sitten satuin olemaan yksin kotona sairastamassa, kun ovikello soi. Ennen kuin ehdin ovelle, niin huoltomies oli tullut sisälle yleisavaimella. Hän vaikutti vähintään hämmästyneeltä, että olinkin kotona. Asuntoon oli kuukausia aiemmin vuotanut vettä sisälle katolta ja huoltomies sanoi tulleensa tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Hieman ihmettelin selitystä, mutta en osannut epäillä mitään vaan totesin, ettei ongelmaa ole enää ollut. Myöhemmin naapuri sitten otti puheeksi, että huoltomies oli käynyt hänen asunnossaan keksityn oloisella verukkeella. Tuon jälkeen omatkin epäilykseni heräsivät, että olisikohan tämä kyseinen huoltomies vieraillut asunnossa aiemminkin, penkonut tavaroita ja unohtanut silloin tällöin omia tavaroitaan sinne. Muutimme melko pian tämän jälkeen pois asunnosta ja loppuaikana vastaava ei enää tapahtunut.
Hyi olkoon ja onneksi varmaan harvinaista, mutta ei mahdotonta. On olemassa tavattoman uteliaita ihmisiä, jotka tilaisuuden nähdessään käyttävät sitä häikäilemättä hyväkseen. Esimerkkinä entisen talomme talonmies, joka todistetusti kävi salaa talon asukkaiden kotona tupatarkastuksella. Tämän kuullessaan vaihdoimme nopeasti lukot. En tiedä onko siis kyseessä puhdas uteliaisuus, vai jonkinlainen vallantunne kun voi salaa vakoilla toisten arkea.
Voin hyvin kuvitella että utelias ihminen huoltoyhtiössäkin voisi tehdä jotain vastaavaa.
Jep, näitä uteliaita remppaheppuja riittää. Itsellä oli jokunen aika sitten remppa ja yksi remppaheppu pyöri täällä noin viikon verran nurkissa. Olin sopimut mieheni kanssa että avaan oven kun heppu tulee maanataina-keskiviikko aloittamaan työt. Kaikki oli ok. Heppu pyysi talon avainta koska remontti oli sellainen että sitä tehtiin tunnin pari seteissä ja sitten maalauksen jälkeen piti kuivaa ja heppu sitten kävi ruokiksella sillä välin tai toisella työmaalla, eli tuli ja meni oman aikataulunsa mukaan. Kaikki meni ihan ok maantai-keskiviikko, olin nuo päivät etätöissä kotona (koska en halua laskea tuntematonta heppua heilumaan kämppään itsekseen) ja mies normaalisti töissä. Yllättäen keskiviikkona, työajan jälkeen (eli klo 16 jälkeen) kun olin suihkussa tämä heppu talsii taloon sisään. Onneksi mies oli keittiössä kokkaamassa ja heti ovella vastassa että kukas se tänne avaimella yrittää. Remppaheppu oli kuulemma ollut ihan huulipyöreenä ja ihmeissään kun vastassa olikin mies ja mumissut omiaan ja kalppinut talosta ulos. Loppuviikon mies päivysti asunnossa kun tämä heppu kävi tekemässä rempan loppuun. Avain palautettiin samointein perjantaina ja onneksi kyseessä on sellainen uravavain jonka tekemiseen tarvitsee talonyhtiön luvan.
Aivan hirveä XL-kokoinen merinovillatakki ilmestyi makkarin penkille, jossa lojuu muutenkin irtonaisia vaatteita. Kysyin mieheltä että mikä tää on, tää ei ole mun. Se haisi kainaloista hieltä ja olkapäissä oli kaksi reikää, nuhjaantunut ja tunkkainen. Siinä oli kiinni pitkiä vaaleanruskeita hiuksia. Mies oli ihan ihmeissään. Kysyin onko se kantanut jonkun hirveän pubiruusun tänne kun oon ollut poissa ja loukkaantui kun kysyin. En tiedä mitä ajatella. Meillä käy miehen vanhempi tytär, joka on luonnossa viihtyvä hippi, joka voisi tommoiseen rytkyyn pukeutua mutta en tiiä, onko sen. Unohdin kysyä viimeksi kun kävi. Ehkä mies sit panee hieltä haisevia XL-kokoisia aikoja, jotka pukeutuu rikkinäisiin villatakkeihin
Kummallinen oli vanhassa vuokra-asunnossa eksän kanssa: yläkaapista löytyi saha. Luulin pesseeni/pyyhkineeni kaikki kaapit muuton yhteydessä joten en tajunnut mistä saha oli ilmestynyt. Kumpikaan meistä oli kaupungin kasvatti eikä omistanut sahaa joten tuota ihmeteltiin vähän aikaa.
Toinen mitä ihmettelin tosi pitkään, oli ikäänkuin läppärin tai muun vastaavan laitteen akun suojakansi. Semmoinen musta ja kohtuuiso. Kyselin ympäri tunnistaako kukaan mutta ei. Itsekään en kovin montaa laitetta omista joten en sanut tuolle koskaan selitystä.
Likainen hanska. Ilmeisesti joku vieraillut asunnossa.
Tummikus kirjoitti:
Makkarin liinavaatekaapin päälle oli ilmestynyt uusi pieni nalle, jossa oli tuotelappu kiinni, eli ei kenenkään vanha. Meillä ei ole enää pieniä lapsia, eikä lapsiperhetuttuja. Siinä se nalle mötkötti.
Täysi mysteeri.
Kirjoitin tuolla aiemmin samankaltaisesta, meilläkin ilmestyi kirjahyllyn päälle 2 käsintehtyä uutta kallista lelua. Olin itse nuorin eli 16 v. joten jäi kyllä mysteeriksi.
Kyllähän tuolta keittiöstä dildo löytyi, jota vaimo ei myönnä nähneensä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuolta keittiöstä dildo löytyi, jota vaimo ei myönnä nähneensä ennen.
Eli vaimosi joko ei tiedä kyseisestä dildosta mitään tai sitten jostain syystä ei halua sinun tietävän, että hänellä on dildo. Miksi ihmeessä vaimo ei haluaisi miehensä tietävän dildostaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus tuohon salasuhde / vauva / helistin kysymykseen. Exäni on somessa kaverini, mitään viitteitä vauvasta tai nyt jo siis ainakin 9 vuotta vanhasta lapsesta ei ole. Hän on naimisissa toisen naisen kanssa, jonka tavannut muutama vuosi meidän eron jälkeen ja heillä on lapsettomuusongelma, sen verran tiedän.
Voihan se olla, että mies ei vain ole mukana lapsen elämässä (enää) eikä kuvia tai viitteitä siksi löydy. Lapsi voi silti olla olemassa.
Lapsettomuus yhden naisen kanssa ei tarkoita sitä, että olisi lapseton kaikkien kanssa.Omassa lähipiirissäni on mies, jolla on noin 10-vuotias lapsi. Lapsesta ei tiedä juuri kukaan. Lapsi itsekään ei ilmeisesti tiedä kuka on hänen biologinen isänsä. Tässä on takana todella sotkuinen säätösuhde, jossa tuloksena oli vahinkovauva. Hetken aikaa isä oli olevinaan jonkinasteinen isä ja muutamia kuvia löytyi kaksivuotiaaksi saakka (kotoa, ei somessa). Koskaan hän ei kuitenkaan asunut samassa taloudessa. Parin vuoden jälkeen nainen perusti perheen toisen miehen kanssa, teki lisää lapsia ja poisti biologisen isän olemassaolosta kaikki muistot. Jostain syystä isyyttä ei koskaan oltu tunnustettu ja virallisesti lapsella ei ole lainkaan mainintaa tästä isästä. En ole varma miksi lapsen biologinen isä antoi asian mennä näin, ehkä hän ei sitten halunnutkaan oikeasti olla osa lapsen elämää. Niin tai näin, tässä tapauksessa on turha etsiä kuvia tai tietoja lapsesta, juuri kukaan ei siitä tiedä ja esim miehen perheelle tämä tapaus oli vaikea paikka ja on ns tabu, josta ei puhuta.
Joo tämä on outo tapaus. Mies ei ollut mikään naistenmiehenä eikä edes kovinkaan paljon seksin perään. Itse taas toivoin perhettä ja sen hän kyllä tiesi. En tiedä miksi hän sitten olisi päätynyt hankkimaan lapsen jonkun toisen kanssa, vahinko lienee ainoa selitys pettämisen ohella. Mutta miksi hän olisi laittanut kuvan lapsesta esille paikkaan, josta kaikki sen näkevät ja myös minulla oli tapana hänen työpaikallaan käydä. Ehkä halusi jäädä kiinni. Outoa on myös se, että kerroin asiasta 2 ystävälleni, jotka seurustelivat hänen kavereiden kanssaan. Kun kerroin asiasta, huomasin että kaverini vaihtoivat katseita keskenään, ihan kuin olisivat tienneet asiasta jo valmiiksi. Totesivat vain että ”ainakin pääsit miehestä eroon”. Emme enää ole väleissä mutta asia tulee aina kerran vuodessa mieleen joka tapauksessa.
Se, että mies ei ole kovinkaan paljon sinulta saamansa seksin perään ei todellakaan tarkoita sitä, ettei hän olisi seksin perään noin yleensä. Etenkin silloinhan hänen on helppo olla olematta seksin perään sun kanssasi, jos hänellä on seksiä muidenkin kanssa. Monille se seksin kiihko ja suola tulee nimenomaan kielletystä hedelmästä tai siitä pokaamis(saalistus)vaiheesta. Tällaiselle ihmiselle parisuhdeseksi voi olla tylsääkin. Ei sitä kotona varmasti jaksa samalla tavalla temmeltää jos on lounastauolla käynyt rakastajan luona. Ja reaktioiden perusteella naiset ovat ihan varmasti tienneet miehestä jotain mitä sinä et. No mutta hyvä että pääsit siitä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä XL-kokoinen merinovillatakki ilmestyi makkarin penkille, jossa lojuu muutenkin irtonaisia vaatteita. Kysyin mieheltä että mikä tää on, tää ei ole mun. Se haisi kainaloista hieltä ja olkapäissä oli kaksi reikää, nuhjaantunut ja tunkkainen. Siinä oli kiinni pitkiä vaaleanruskeita hiuksia. Mies oli ihan ihmeissään. Kysyin onko se kantanut jonkun hirveän pubiruusun tänne kun oon ollut poissa ja loukkaantui kun kysyin. En tiedä mitä ajatella. Meillä käy miehen vanhempi tytär, joka on luonnossa viihtyvä hippi, joka voisi tommoiseen rytkyyn pukeutua mutta en tiiä, onko sen. Unohdin kysyä viimeksi kun kävi. Ehkä mies sit panee hieltä haisevia XL-kokoisia aikoja, jotka pukeutuu rikkinäisiin villatakkeihin
Tuo on minun! Ja selitys on viaton: oltiin pikkujouluissa ja paksulle tädille tuli hiki ja laitoin neuleen samaan pinoon mihin ukot oli keränneet takkinsa.
Aamulla totesin lempineuleeni kadonneen ja kysyin ravintolastakin. Äijäs oli muuten aika simassa mutta ainoa ketä se kaulaili oli myyntiosaston Veikko kun ne muisteli yhdessä jotain legendaarista golfreissua.
Helppo keino saada selvitettyyn käykö asunnossa joku on laittaa eteisen maton alle kalkkeerauspaperia ja valkoinen paperi siihen jää jalan kuva. Mulla on sellainen niin ettei ohoitse millään pääse, eikä tiedä ollenkaan että siellä sellainen onkaan ja missä se on. Se on valmiina lehden välillä ja kun poistun sujautan sen sinne.
Stringit. Olivat ilmestyneet sinne kun tulin työmatkalta.
No ihan tyhjästä ei ilmestynyt, muistan että sain joltain vara-avaimet säilytettäväksi, mutta en muista enää keneltä. Ei ole takaisin pyytänyt, vaikka jokusen vuoden on minulla olleet.