Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (620)

Vierailija
481/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ollut mikään tietty sääntö, mutta opettajien virheistä syytettiin aina oppilaita.

Joskus 1. luokalla piti alkaa piirtää vihon reunoihin marginaaliviivat. Sijaisopettaja näytti esimerkkinä, miten hän piirsi vasemmanpuoleisen sivun vasempaan reunaan marginaaliviivan. Mutta kun piti siirtyä kirjoittamaan oikeanpuoleiselle sivulle, niin minnekäs marginaaliviiva sitten kuuluisi laittaa? Kysyin opettajalta: "tuleeko tämä marginaali tälläkin sivulla tälle samalle puolelle, vai eri puolelle"? Opettaja vastasi, että se tulee joka sivulla samalle puolelle, joten tein siitä lähtien marginaalit aina sivun vasempaan reunaan, vaikka oikeanpuoleisilla sivuilla se olikin vaikeaa, kun viivoitin painui vihon saumaa vasten. Jonain päivänä sitten opettaja alkoi läksyttää minua, kun olin tehnyt marginaaliviivat joka toisella sivulla väärälle puolelle. Ärsytti, kun hänhän oli itse käskenyt tekemään niin.

Uimakilpailussa yksi opettaja piti minua tyhjän panttina odottelemassa koko aamupäivän, ja sitten hetkeä ennen lähtöäni (siis omaa kilpailusuoritustani) pakotti minut kanssaan jonnekin aivan eri puolelle uimahallia "verryttelemään". Ei auttanut, vaikka sanoin lähtöni alkavan ihan juuri, ja että olin jo verrytellyt valmentajani ohjeiden mukaisesti (olin siis harrastukseltani kilpauimari, ja sen vuoksi minut aina pakotettiin edustamaan kouluani koulujen välisiin uimakilpailuihin). No, juuri kun saavuimme opettajan määräämään verryttelypaikkaan, minua tultiin punanaamaisena juosten etsimään. Huudettiin, että minne minä typerä penska olin nyt tahallani karannut, kun lähtöni on NYT. Ehdin nipin napin mukaan kisaan, mutta loukkasin itseni juostessani sinne, eikä opettaja ottanut mitään vastuuta toiminnastaan, vaikka minulle oltiin vihaisia siitä, että katosin.

Oma luokanopettajamme oli kuitenkin ihana. Täällä on paljon kauhukertomuksia kouluruokailusta, niin kerron korjaavan tarinan oman opettajani toiminnasta. Luokallamme oli diabeetikko, jolla oli aina tarkat määrät omaa ruokaansa. Kerran pinaattilettupäivänä hänen eteensä ladottiin aivan VALTAVA keko pinaattilettuja, ja ruokailun lopulla poika alkoi itkeä sen lettukasansa takaa, että hän ei mitenkään jaksa syödä enää yhtään enempää. Opettajamme meni rauhoittamaan ja lohduttamaan, että ei tarvitse syödä. En tiedä, miten tälle oppilaalle tasapainotettiin hiilihydraatit ja insuliinit, mutta jotenkin opettajamme auttoi häntä hädässä ja pelasti hänet niiltä pinaattiletuilta. Me kaikki tietysti rakastimme pinaattilettuja, mutta niitä hänen erikoislettujaan oli niin paljon, että jopa minun päätäni huimasi :D

Taisit olla onnekas, tuolla uimaopettajalla oli taatusti ihan muut temput mielessä kuin uimahypyt.

Googlaa Pedo Kennedy Inbetweeners

Vierailija
482/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt ei oo peruskoulussa tapahtunu vaan amiskassa mut anyway, meillä oli amiskassa sääntönä et kavereille ei saa avautua. Ei missään nimessä ja sit jos joku itki, nii sitä ei saanu mennö lohduttamaan. Syytä en tiä enkä mitää muutakaa paitsi sen et se koulu tuhos mun mielenterveyden🤷

Peruskoulusta mä muistan ykkösluokalta sen ku opeteltiin numeroita nii sillon opettaja sano et seiskaan ei tule sitä viivaa. Mummo taas opetti mulle et siihen seiskaan tulee se viiva (hyvä et opetti :D) ja sit ku matikan tunnilla laitoin siihen seiskaan sen viivan niinku mummo opetti nii sit meiän apuopettaja näki sen nii se alko valittaa mulle et ku siihen seiskaan ei tule viivaa :D

Seiskalta muistan sen et pihalla ei saanu makoilla nurmikolla koska se oli kuulemma rehtorin oma nurmikko😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hiljaiset ja kiltit tytöt muistavat miten heitä rankaistiin vaikka he olivat syyttömiä. Opettaja käytti hiljaista tyttöä omana työkalunaan, joka laitettiin istumaan meluavien poikien keskelle. Siinä sitten jännität, ja kärsit, joskus fyysisesti joskus henkisesti. En voi käsittää miksi hyvää oppilasta kehdattiin hyväksikäyttää näin.

Varsinkin kun olisi halunnut istua edessä ja esim. kuulla mitä opettaja puhuu. Ehei, istu sinä Pirkko-Anneli siellä "rauhoittamassa" takapenkkiä.

Tää on ikävä kyllä käytäntönä vieläkin

Vierailija
484/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lippikset pois.

Vierailija
485/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko luokka sai kollektiivirangaistuksena 30 min jälkkäriä "tappeluun yllyttämisestä", kun kaksi poikaa nahisteli leikkikentällä. Kukaan ei yllyttänyt, ei edes pojat. Opettaja ei nähnyt tappelun alkua. "Parasta" oli, että pari luokkalaista ei edes nähnyt koko tilannetta, ja silti sai jälkkäriä :D

Vierailija
486/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälki-istuntoa tuli kun kysyin auskulta "tuletko sä vielä pitämään meille tuntia?". Hän vastasi iloisesti ja ystävällisesti. Kääkkä kuitenkin näki ja kuuli keskustelun ja istumista tuli. Olin silloin ekalla luokalla ja vuosi -69.

Vierailija
487/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja nelosluokalla kuulusteli kertotauluja seuraavasti; koko luokka seisomaan, opettaja kysyi järjestyksessä jokaiselta kertolaskun ja jos vastasit väärin jouduit jäämään seisomaan, mutta jos vastasit oikein sait istua. Seisojat kuulusteltiin aina vaan uudestaan, kunnes osasi oikein ja sai istua. Tätä tehtiin niin kauan kuin yksikin oppilas oli vielä seisaallaan. Sitä nöyryytyksen määrää...

Vierailija
488/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan hernepussin heittelyt ja jytäjumpat (kaikilla ne siniset jumppapuvut ja valkoiset tossut kun ”Mollamaijan” tahtiin jytäjumpattiin). Luokassa pulpetit siirrettiin sivuun, koska jumppasaliin ei voinut poikien kanssa yhtä aikaa mennä. Suihkuunkaan tytöt eivät päässeet.

Peruskoulua kävin alusta pitäen, mutta koskaan ei ollut mahdollista päästä puukäsitöihin tyttönä.

Lyijykynää ei saanut laittaa suuhun koska saattoi saada lyijymyrkytyksen, asioista perillä oleva opettajamme sanoi näin. Sanoin että se lyijy on hiiltä. Jälki-istuntoa tuli. Samoin tuli kun englannin tunnilla kysyi, että tietääkö kukaan, mitä tarkoittaa May Day. Vastasin että mayday on kansainvälinen hätäsanoma.

Eräs opettaja hermostui minulle usein kun kuulemma vastatessani vääntelin naamaani. Johtui kai siitä kun olin tottunut kommunikoimaan kuuron äitini kanssa.

Vierailija
489/620 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja nelosluokalla kuulusteli kertotauluja seuraavasti; koko luokka seisomaan, opettaja kysyi järjestyksessä jokaiselta kertolaskun ja jos vastasit väärin jouduit jäämään seisomaan, mutta jos vastasit oikein sait istua. Seisojat kuulusteltiin aina vaan uudestaan, kunnes osasi oikein ja sai istua. Tätä tehtiin niin kauan kuin yksikin oppilas oli vielä seisaallaan. Sitä nöyryytyksen määrää...

Samantyylisiä harrasti meillä kutosen matikkamaikka. Kyseli monenlaisia päässälaskuja ja nopein oikeinvastaaja sai lähteä kotiin. Kunnes sekin viimeinen onneton osasi vastata ja pääsi lähtemään. Järjestys oli aina se sama välkyimmistä heikoimpiin. Minäkin häntäpäässä.

Vierailija
490/620 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 2010-luvulla, kutosluokka ja uus opettaja. Oli aika herkkä raivostumaan ja vertasi miten hänen edellinen luokka oli niin paljon meitä parempi. Suu piti muistaa peittää haukotellessa, koska haukottelu on epäkohteliasta häntä kohtaan. Ei saanu istua silleen että kyynärpäät on pulpetilla ja pää nojaa käsiä/kättä vasten, koska pää pysyy ylhäällä pitämättäkin. Jännä että pysy opettajana vaan tuon vuoden kun käytiin valittaan hänestä. Muistaispa enemmän esimerkkejä hänen toiminnasta

Vierailija
491/620 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu joten uusiksi.

yläasteella lahkolaiset kävivät koululla saarnaamassa ja kaikille 9-luokkalaisille jaettiin raamatut. siivooja olilöytänyt roskiksesta sinne heitettyjä raamattuja. reksi vaati kaikkia ysiluokkalaisia tuomaan lahjaraamattunsa kouluun. ne joilta sitä ei löytynyt, saivat rangaistuksen.todistuskin saatiin vasta viiveellä.

Vierailija
492/620 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistettu joten uusiksi.

yläasteella lahkolaiset kävivät koululla saarnaamassa ja kaikille 9-luokkalaisille jaettiin raamatut. siivooja olilöytänyt roskiksesta sinne heitettyjä raamattuja. reksi vaati kaikkia ysiluokkalaisia tuomaan lahjaraamattunsa kouluun. ne joilta sitä ei löytynyt, saivat rangaistuksen.todistuskin saatiin vasta viiveellä.

tämä tapahtui 90-luvulla eikä oltu raamattuvyöhykkeellä.

Vierailija
493/620 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 2010-luvulla, kutosluokka ja uus opettaja. Oli aika herkkä raivostumaan ja vertasi miten hänen edellinen luokka oli niin paljon meitä parempi. Suu piti muistaa peittää haukotellessa, koska haukottelu on epäkohteliasta häntä kohtaan. Ei saanu istua silleen että kyynärpäät on pulpetilla ja pää nojaa käsiä/kättä vasten, koska pää pysyy ylhäällä pitämättäkin. Jännä että pysy opettajana vaan tuon vuoden kun käytiin valittaan hänestä. Muistaispa enemmän esimerkkejä hänen toiminnasta

Missä päin Suomea tää oli?

Vierailija
494/620 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ny kuulu peruskouluun mutta hassu juttu muuten. Olin aikuiskoulutuksessa koulutuskeskuksessa (amis+aikuiskoulutus+kauppaopisto) juuri ennen amkien syntyä. Eli koulutus oli wannabee-amkia ilman amkia.

Kurssivastaava ilmoitti eräänä päivänä että minut oli nimitetty edustamaan ruotsinkielisiä koko laitoksen paneelikeskusteluun. Jokin suvaitsevaisuuspäivä tvast.

Protestoin opelle etten osaa ruotsia enkä halua mennä nolaamaan itseäni amisheppujen eteen aiheesta joka ei kiinnosta pätkääkään. Ope sanoi että menen koska on pakko mennä, muuten tulee ranktaisu.

Menin reksin puheille. Puheeni meni ihan kuuroille korville. No, olin sitten siellä keskustelussa. Kauppaopiston ruotsinopettaja kysyi multa sitten jotain (ei aavististakaan mitä). Totesin vain että en osaa ruotsia.

Myöhemmin ruotsin ope kävi keskustelemassa kanssani. Mukana oli kurssini opettajat ja reksi. Oli jotenkin epätodellista keskustella aiheesta: "En osaa ruotsia!". "En ole ruotsinkielinen!".

Tuli tunne etten tullut ymmärretyksi. Koko loppukurssin (kesti kokonaisuudessa 2 v, lyhyt joululoma ja 2 vk kesälomaa) jotkut opettajat pottuili asiasta. Enkun ope (meillä ei ollut ruotsia mutta opetti myös ruotsia muille) kysyi usein multa kysymyksiä ruotsiksi. Vastaavan open suhtautuminen muuttui vihamieliseksi.

Vierailija
495/620 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylästeella 2010-luvulla oli ruokalassa rajoitus siitä, paljonko sai ottaa tiettyä ruoka-ainetta kerralla. Tyyliin maksimissaan 4 lihapullaa/oppilas. Kaikille oli samat ykkösistä yseihin ja rajoitukset olivat yleensä juuri tuollaisia. Ysiluokkalainen nuori mies ei jaksa 2dl rasvaton maitolasi+4 pientä jauholihapullaa+kauhallinen muusia+näkkileipä-yhdistelmällä kovinkaan pitkään.

Koulussa oli eläkkelle siirtyvä naisopettaja, joka laski jokaikisen lautasen lihapullat tai kalapuikot ja noukki ylimenevät lautaselta takaisin vuokaan. (Olisi pitänyt kieltää jo pelkästään sen takia, jos esimerkiksi lihapulla on ollut kosketuksissa jonkin allergeenin kanssa ja se päätyy seuraavaksi jonkun allergisen lautaselle).

Hän myös vahti, että ruokajonoon ei mennyt kukaan santsaamaan, ennen kuin kaikki oppilaat olivat päässeet ruokalan ovella olleesta jonosta aina linjaston jonoon ja sen päähän.

Urheiluseurassani oli tämän vanha työkaveri ja kun mainitsin tämän lihapullanlaskijan nimen, tämä vahvisti että hän laski lihapullien määrää jo 70-luvulla.

Itse olin myös yläasteella 2010-luvulla, ja aina kun oli säännöstelylappu jonkun lajin kohdalla otin tahallani tuplamäärän :D jos ei olisi ollut olisin pärjännyt sallitulla määrällä xD

Vierailija
496/620 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappi

Vierailija
497/620 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappi

No sitten ei voi olla sama opettaja mutta mulla oli kans juuri tuollainen haukottelupoliisi ja raivoaja samoihin aikoihin. Kenties samaa opettajasukupolvea

Vierailija
498/620 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella luokalla jouduin kesken tuntia seisomaan ilman syytä. Olin kiltti ja ahkera tyttöoppilas, ja häpeä oli niin valtava, että muistan sen vieläkin. Olin hyvä lukemaan ja muistan, että sain tehtävän valmiiksi ja katselin jotain piirustuksia luokan seinällä, kun naisopettaja yhtäkkiä käski minun nousta seisomaan ihan ilman mitään syytä. En muista kuinka kauan seisoin, mutta pitkältä ajalta se tuntui. Mitään syytä minulle opettaja ei koskaan kertonut.

Muutenkin sama opettaja piri minua silmätikkunaan, antoi muiden naureskella vastauksilleni, syytti aiheetta ja nolasi koko luokan edessä. Tällä opettajalla oli omat lellikit, joihin minä en kuulunut.Opettaja oli myös kova piilokommunisti, julkisesti ei hän sitä tuonut esiin, koska olisi varmasti joutunut pienellä maalaispaikkakunnalla juorujen kohteeksi, siellä ei kommunisteja kovin hyvällä silmällä katsottu ja itsekin kuulin asiasta vasta aikuisena. Omat pienituloiset vanhempani kannattivat ihan toista puoluetta ja uskon, että opettajan viha minua kohtaan kumpusi tästä, edustinhan opettajan suuresti vihaamaa porukkaa. Sain todistukseen huonoja numeroita, kaikki arvosanat nousivat seuraavana vuonna, kun opettaja vaihtui.

Niin hölmöltä kuin se tuntuukin, niin tämä ensimmäinen opettaja vaikutti suuresti itsetuntooni, minusta tuli vähitellen sulkeutunut ja itseään häpeävä lapsi, toki syitä oli myös kotioloissa ja kaikissa niissä raskaissa asioissa, joita jouduin kokemaan. Opettaja ei kuitenkaan koskaan kehunut tai kannustanut minua mitenkään, sain vain arvostelua, nolauksia ja kylmää kohtelua ja opettaja tuntui inhoavan minua. Lapsi kyllä vaistoaa sellaisen.

Tästä kaikesta on jo vuosikymmeniä, mutta tuota inhottavaa opettajaa en mitenkään lämmöllä muistele.

Vierailija
499/620 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hiljaiset ja kiltit tytöt muistavat miten heitä rankaistiin vaikka he olivat syyttömiä. Opettaja käytti hiljaista tyttöä omana työkalunaan, joka laitettiin istumaan meluavien poikien keskelle. Siinä sitten jännität, ja kärsit, joskus fyysisesti joskus henkisesti. En voi käsittää miksi hyvää oppilasta kehdattiin hyväksikäyttää näin.

Varsinkin kun olisi halunnut istua edessä ja esim. kuulla mitä opettaja puhuu. Ehei, istu sinä Pirkko-Anneli siellä "rauhoittamassa" takapenkkiä.

Juuri näin meillä luokanvalvoja toimi yläasteella. Ja kummallista oli, että minä, arka, ujo ja lahjakas tyttö, jouduin istumaan ison, villin poikalauman keskelle, lähellä istui vain yksi toinen tyttö, joka liikuntatunneilla oli pahin kiusaajani. En ymmärrä, mitä opettaja ajatteli näin tehdessään, enkä asiasta tietenkään uskaltanut opettajalta kysyä. Itsetuntoa siinä tuhottiin tehokkaasti, sillä tosi kivaa oli, kun tavaroita heiteltiim eikä tunnin alussa ollut ketään juttukaveria. Ysilläkin istuin poikien keskellä, mutta sentään kiusaaja istui muualla.

Vierailija
500/620 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka-aamuinen syntiensä anteeksipyynto. jeesuksen oletettu osallistuminen ruokatuntiin ja vähintään 5 km hihtua /päivä. Onneksi vain kun oli lumi maassa. Nokkahuilun "soitto".