Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (646)

Vierailija
321/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan opettaja tönäisi vahingossa ikkunalaudalta kukkapurkin lattialle. Meidän piti nousta asennossa seisomaan ja opettaja alkoi huutamaan miksei kukaan meistä ottanut purkista koppia.

Samainen opettaja oli alakerran opettajahuoneeseen asti kuullut meidän luokan mölyävän ja antoi jälki-istuntoa kaikille muille paitsi suosikkioppilaalleen, jonka ääntä ei kuulemma sinne alakertaan kuullut.

Muistoja 80-luvulta

Vierailija
322/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välitunnilta sisään mennessä piti järjestyä aina jonoon ja suorin jono meni aina ensimmäisenä sisään. Samoin ruokalaan mennessä, joka oli erillisessa rakennuksessa.

Jos sisälle  mentäessä jäi parittomaksi, oli jäätävä jonon jatkoksi. En ymmärrä ideaa vieläkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla askarreltiin koulussa jotain vessapaperirullasta ja sen ympärille virkatusta "nauhasta". Tätä on vähän vaikea selittää, mutta yritän. Minä liimasin nauhan vessapaperirullaan kiinni koko leveydeltään, mutta opettaja suuttui hirveästi ja käski minun purkaa koko homman. Nauha piti kiinnittää liimalla rullaan vain alusta ja lopusta. Liiman levittäminen koko rullan alueelle oli siis fataali virhe.

Tämä. Olen lapsesta asti ihmetellyt, miksi aiempien sukupolvien näkemys "kasvattamisesta" on se, ettei neuvota tai opasteta mitenkään ja sitten kun lapsi yrittää arvata mitä pitäisi tehdä ja tekee aikuisen mielestä "väärin", niin saadaan hirveät raivarit. Ajatustenlukijako lapsen pitäisi olla, että kelpaisi?

Tää oli totta ihan kotonakin maatilalla. pistettiin ajaa traktoria vaikka en ollut ikinä ajanut mutta kun "maatalon poika osaa automaattisesti".

Vierailija
324/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kopioin toisesta ketjusta johon olen kirjoittanut:

Ala-asteella oli kiellettyä tuoda eväitä kouluun ja kerran yhdellä tytöllä oli repussa mukana evästä harrastusta varten joka oli heti koulun jälkeen. Opettaja sattui näkemään ne avonaisessa repussa ja voi mikä haloo siitä syntyi. Kauheet puhuttelut ja keskustelut, kaikki jonkun sämpylän takia.

Nykyään lapselle kehotettiin pitkille päiville laittamaan evästä. laitoin leivän, mehun, hedelmän ja keksin. Opettaja lähetti wilmaviestin ettei karkki ole ruokaa.

Vierailija
325/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulussa 1960-luvulla pakko hiihtää ja kaikkien oli pakko osallistua hiihtokilpailuun. Siitäpä sitten jäi kammo hiihtoon. Enkä ole yksin kammoni kanssa.

Meillä oli tää sama pakko vielä 80-luvulla.

Olin huonoin hiihtäjä pojista. Yksi tyttö oli vielä huonompi. Jos en antanut sen voittaa sain paskaa niskaani. Jos annoin se luuli mun ihastuneen itseensä. Hyi hitto!

Vierailija
326/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu- ja kevätjuhlan näytelmässä päärooliin valittiin aina kaunis vaaleatukkainen tyttö. Muut esittivät jotain tonttuja ja puita ja kiviä. En usko, että enää tehtäisiin näin vaan yritettäisiin olla tasapuolisempia.

Tämä 🙌 ihmettelin jo ala-asteella miksi Jeesuksen äidiksi valikoitui nöpönenäinen blondi. Juutalaiset tuppaa olemaan komeita brunetteja.

Ja Jeesuskin todennäköisesti muistutti enemmän jasser Arafattia kuin Brad Pittiä

Vierailija
327/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei saa polttaa tupakkaa, ei saa juoda viinaa, ei saa käyttää lankapuhelinta oppitunnilla, ei saa piirrellä selfieitä pulpetin kanteen

Sitten maailma muuttui kun kaikilla oli faxi!

Vierailija
328/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin 80-luvulla rehtorin puhutteluun ja terkkarin arvioitavaks, ku oli fritsuja kaulassa.

Vierailija
329/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen mantsan koe oli mennyt koko luokalta huonosti. Kaikki jäivät jälki-istuntoon! Istunnossa piti opetella ulkoa mantsan kirjan loppuaukeamalla ollut kuvasto, jossa oli joukko maailman maita. Lippu, maan nimi, pääkaupunki, puhutut kielet, asukasluku, valuutta, tärkemmät vientituotteet ja asukastiheys sekä bruttokansantuote. Noiden kahden viimeisen ulkoa opettelu ei mitenkään mennyt ymmärrykseeni. Näitä pelon kanssa sitten opiskeltiin ja opettaja kysyi aina sattumanvaraisesti joltain oppilaalta yhden maan. Jos ei osannut jotain kohtaa kysytyst maasta, jälki-istunto jatkui. Sitten kun osasi litanian omalla vuorollaa ulkoa, pääsi kotiin. En muista, kuinka monta tuntia siellä istuin. 70-luvulla luokassa oli kolmisenkymmentä oppilasta.

Vierailija
330/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvun puolivälissä vasenkätisyys sekä punaiset housut pojalla olivat " syntiä". Jälki-istunnot ja katumiset suoritettu, Helvetti vielä edessäpäin.

Vierailija
331/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain seiskalla tehtäväksi kotsan tunnilla jakaa kolme ruokalusikallista raakaa kananmunaa jokaiselle oppilaalle. Ei muuta ohjetta. Huuto tuli, kun annetusta munamäärästä ei tullut jokaiselle yhtä paljon. Kokeilkaas jakaa ruokalusikalla tasan...

Vierailija
332/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haukuttiin, kun ala-asteella pyyhin kirjoitusvirheen ja korjasin sen. Ei olisi saanut korjata itse, vaan olisi pitänyt odottaa, että opettaja merkitsee siihen punakynällä virheen ja korjata vasta sitten.

Vierailija
333/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opettaja vaatii selkeää ja kovaäänistä puhetta. Jos kysyit jotain hiljempaa tai hieman epäselvemmin, jouduit luokan oven taakse esittämään asiasi. Tarkoitus oli ilmiselvästi nöyryyttää

Vierailija
334/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tämän päivän sääntöjä Kiimingin yläkoulusta. Seiniin ei saa nojata (jokseenkin ymmärrän tämän kun uusi koulu jossa materiaalit ei kuulemma kestä nojaamista. Missä vika???)

Ja toinen sääntö jota vahditaan todella tarkkaan. Sisällä ei saa pitää päähinettä. Vaikka pukisit ulkovaatteet naulakolla, lakin saa laittaa päähän vasta ulkona. (Ainakin 20 wilma-merkintää pojalla tästä)

Vierailija
335/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koti talous opettajat olivat suhteilla palkattuja minä minä ämmiä jotka eivät olisi mihinkään muuhun työhön kelvanneet. yrittivät päteä rassukat mutta annoimme monin kerroin takaisin.  vieläpä vuosien päästä

Vierailija
336/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheesta Kotitaikuuden opettaja on antanut miinusta, toivottavasti tämä opetus on säilynyt terävänä mielessäsi tähän päivään saakka. Ei miehetkään tykkää munien huljuttelusta kylmällä vedellä.

Mistä tiedät, vaikka maailmassa olisi iso salainen joukko miehiä, jotka nimenomaan rakastavat kylmästä huljuttelusta?

tämän tarunhohtoisen kultin kokoukset on varmaan kokemisen arvoisia!

Vierailija
337/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no vaikkapa se liikuntatuntien joukkueiden muodostaminen jossa kapteenit valitsee porukasta vuoronperään yhden. kiva niillä jotka jäi aina viimeseksi ja joista sitte kinattiin että ottakaa te tuo- eipäs vaan ottakaa te. aika sikamainen julkinen nöyryytys, ja oli ihan vakiotapa tämä.

Vierailija
338/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tytöllä meidän luokalla oli tapana puhuessaan sulkea silmiään, etenkin mitä hermostuttavmpi tilanne oli niin sitä voimakkaammin sitä tapahtui. Pari kertaa opettaja huusi tytölle naama punaisena, että "pidä ne silmät auki puhuessasi!". Auttoikin varmaan tosi paljon tuollaiseen tahdottomaan silmien sulkemiseen.

Vierailija
339/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylkäisin ala-asteella pihalla, sateessa. Ei kuulunut tapoihini mutta tulipa vaan sylkäistyä. Vanha historianopettaja (kääkkä) hyökkää paikalle, pakottaa hakemaan vessasta paperia ja pyyhkimään syljen (ei mikään klimppi huom.!) sateen huuhtomalta asvaltilta. Jälkeenpäin pohtinut että mitä häh tässä just tapahtu?

Kultaista 80-lukua elettiin ja silloin jengillä oli jostain syystä tapana syljeskellä - kuulimmat tyypit osasivat sihauttaa sylkensä hampaiden välistä. Silloin sitä ei nyt ihaillut mutta piti jotenkin mageena. Outoa kun nyt sitä funtsii.. Harmi ettei esim. nykyisellä työpailalla saisi ko. taidolla arvostusta tai palkanlisää...

Vierailija
340/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulujuhlassa jouduin olemaan joka vuosi Maria, koska olin tytöistä ainut jolla oli ruskeat silmät.Ainut ruskeasilmäinen poika joutui sitten olemaan 6 vuotena peräkkäin Joosef.Kun kerran sanoin haluavani olla enkeli se torpattiin ja kuitattiin ruskeilla silmillä.Ei auttanut ku tunkea tyyny varastolta haisevan ylisuuren miesten kylpytakin alle koska Marian synnyttämisen aika tuli.