Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (646)

Vierailija
301/646 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli lintsannut tarpeeksi paljon opetuksesta, saattoi saada määrä aikaisen erotuksen koulun toiminnasta. Eli poissaolosta rangaistiin ... poissaololla ;)

Vierailija
302/646 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait jälki-istuntoa, jos menit kirjastoon lukemaan, etkä välitunnille ulos.

Oliko kyseessä koulun kirjasto vai kaupungin tai kunnan? Jälkimmäisessä tapauksessa tietenkin pitää antaa rangaistus, jos kirjastoon menon vuoksi poistuu koulun alueelta. Oliko kirjastoon järjestetty valvontaa? Jos ei, siellä ei voi viettää välitunteja. Lisäksi opettajana tiedän, että joissain kouluissa on niin huono ilmanvaihto, että oppilaat pitää sen vuoksi laittaa pihalle monta kertaa päivässä, eli juuri välituntisin.

Tähän ilmanvaihtojuttuun liittyen: Mitä ihmeen hyötyä siitä on että oppilaat pakotetaan ulos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/646 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut jälkkää 90-l useamman kerran, koska olin liian nopea. Olen vieläkin nopea, sitä eivät saaneet karsittua.

Olin aina salamana pihalla kun koulu loppuu ja juoksin kotiin. Kerran aamulla kouluun tullessa jouduin opettajan puhutteluun ja alkoi tentata edellisen päivän tapahtumista liikuntatunnin jälkeen. Olin ihan hoomoilasena enkä yhtään ymmärtänyt miksi mun piti kerrata tarkkaan kuinka puin vaatteet päälle ja lähdin koulusta kotiin. No selvisi, että yhdeltä tytöltä oli pöllitty liiksatunnin aikana Leviksen farkut. Tyttö oli minua huomattavasti suurempi joten en olisi tehnyt hänen housuillaan yhtään mitään. Oltiinkohan 5.lk. Koska olin lähtenyt ekana pukkarista (lukitsematon, jonne pääsi myös suihkun kautta muista tiloista) niin johtopäätelmä oli, että minä olin varastanut farkut. Tästä sain sitten varkaan leiman. Vieläkin raivostuttaa.

Sain myös jälki-istuntoa kun tein matikan tehtäviä etukäteen tylsyyksissäni.

Sain myös jälkkää kun hiihdin liian kovaa, kun olisi pitänyt hiihtää niin että hitaammat pysyy letkassa.

Samoin nousi kauhea poru myöhemmin kun suoritin lukion kurssit nopeasti, osin itsenäisesti.

Pitäisi olla keskiverto, että kelpaisi. Nyt aikuisena vähät välitän muiden rajoituksista.

Vierailija
304/646 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait jälki-istuntoa, jos menit kirjastoon lukemaan, etkä välitunnille ulos.

Oliko kyseessä koulun kirjasto vai kaupungin tai kunnan? Jälkimmäisessä tapauksessa tietenkin pitää antaa rangaistus, jos kirjastoon menon vuoksi poistuu koulun alueelta. Oliko kirjastoon järjestetty valvontaa? Jos ei, siellä ei voi viettää välitunteja. Lisäksi opettajana tiedän, että joissain kouluissa on niin huono ilmanvaihto, että oppilaat pitää sen vuoksi laittaa pihalle monta kertaa päivässä, eli juuri välituntisin.

Tähän ilmanvaihtojuttuun liittyen: Mitä ihmeen hyötyä siitä on että oppilaat pakotetaan ulos?

Yleensä liian heikolle teholle säädetty ilmastointi ehtii tomia ja ilma ehtii vaihtua käytävässä ja luokissa, ei ole niin hiilidioksidipitoista ja kosteaa.

Vierailija
305/646 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi meidän luokan tyttö joutui lähtemään kesken päivää kotiin vaihtamaan vaatteita, koska oli tullut kouluun sellaisessa hapsureunaisessa t-paidassa, jotka olivat muotia 90-luvun lopussa, ja sinä päivänä oltiin menossa kirkkoon kevätjumalanpalvelukseen. Paita ei kuulemma sopinut kirkkoon. Koulu oli maalla ja kaikki tiesivät että tyttö oli vähävaraisesta yh-perheestä, ehkä vähän laiminlyötykin. Oli siis muutenkin vähän erilainen kuin valtaosin ydinperhelapsista koostuva muu luokka, ja sitten vielä piti tuolla lailla nostaa silmätikuksi. 

Vierailija
306/646 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin tuli vielä toinenkin muisto mieleen, siis tuon hapsuteepaidan lisäksi. 

Kuutosen musiikintuntien teema oli klassiset säveltäjät. Kaikkien piti pareittain pitää esitelmä jostain säveltäjästä. Joka tunnilla oli yksi esitelmä. Opettaja oli koulun ankarin, suorastaan pelottava hahmo, ja onnistui jotenkin luomaan hirveät paineet sille esitelmälle. Minäkin kaverin kanssa istuin monta iltaa jossain kirjaston ryhmätyötilassa vääntämässä sitä. Opettaja oli jo etukäteen sanonut, että sitten kun kaikki ovat esitelmänsä pitäneet, hän itse pitää esitelmän Sibeliuksesta. 

No, näin se lukukausi sitten meni, esitelmistä tuli muistaakseni välillä kitkerääkin palautetta,  ja viimeisellä tunnilla nautiskeltiin sitten  siitä malli-Sibelius-esitelmästä. Jälkikäteen ihmettelen, miksi ope piti sen viimeisenä eikä ensimmäisenä. Silloinhan olisimme tienneet ajoissa, miten hyvä esitelmä pitää pitää. Nythän tuo oli lähinnä härnäämistä, että katsokaa nyt miten se olisi pitänyt tehdä, surkimukset. 

Vierailija
307/646 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun puolivälissä kun kävin ala-astetta, luokanopettajani hetmostui, kun olin vasenkätinen. Yritti väkisin opettaa minusta oikeakätistä ja kun ei siinä onnistunut, sai raivokohtauksia. Ihan kuin se olisi ollut jotain kiusaa häntä kohtaan. Samainen opettaja ei voinut sietää sitä, jos joku ei taipunut spagaatiin, työnsi hartioista alas.

Vierailija
308/646 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikalyseon järjestyssääntöjen ensimmäinen pykälä alkoi sanoilla: "Oppilaat harrastakoon jumalanpelkoa ja hyviä tapoja...".

Vierailija
309/646 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei sietänyt mun kynäotetta kun ei kuulemma ollut "oikeaoppinen". Tökkäsi aina ne helkutin paksut kolmiokynät kouraan ja vahti aina vieressä, että kirjoitin oikealla otteella. Ei kyllä koskaan tehonnut, edelleen vedän omalla tyylilläni.

Myös tuo pakkosyöttö. Oli vielä 2000-luvullakin. Sama opettaja rääkyy vieressä, että pöydästä ei lähdetä ennen kun lautanen on tyhjä. Minkäs pikkulapsi voi kun iso keittokulhollinen pelkkää maustamatonta kreikkalaista jogurttia ei mene noin vain alas.

Vierailija
310/646 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu- ja kevätjuhlan näytelmässä päärooliin valittiin aina kaunis vaaleatukkainen tyttö. Muut esittivät jotain tonttuja ja puita ja kiviä. En usko, että enää tehtäisiin näin vaan yritettäisiin olla tasapuolisempia.

Mä vihasin tätä. Meillä se päärooli oli aina jotain ihan paskaa. Muut sai hyppiä ja melskata, ni ei ku tuu sä tähän keskelle seisoo ja sano totisena "puu kasvaa maasta" tai tuijota tota kehtoa tässä etualalla ni siitä se joulukuvaelma syntyy.

Tuo on muuten totta. Itsekin "sain" usein esittää noita päärooleja, eli tuppisuisia prinsessoja ja neitsytmarioita. Silloin pidin sitä ihan kivana, kun sai laittaa nätin asun päälle ja joskus tukkaakin kiharrettiin tai peräti krepattiin. :D Mutta aika harvassa oli vuorosanat! Näin jälkikäteen ajateltuna vähän kyseenalaisia naisen malleja...

Vierailija
311/646 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä nirsoa porukkaa kun ei kouluruoka maistu

Vierailija
312/646 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansakoulussa joulujuhliin näytelmän pääroolin sa aina sama poika ja tyttö.opettejamme arvosti vain tyttöjä jotka osasivat tehdä käsitöitä ja minä en kuulunut heihin.en tule pärjäämään elämässä kun en osaa tehdä käsitöitä tuumasi opettajani.hyvimpä olen paremmin pärjännyt kaikilla elämänaloilla kuin nämä näprääjät.ei käsityö taidoilla ole mitään merkitystä elämässä pärjäämisen kanssa

Vierailija
313/646 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä kyläkoulussa opettaja löi oppilasta. Opettajarouva jäi sitten joksikin aikaa "lomalle" tämä tapahtui Keski-Suomessa. Olen nyt 57 vuotias ja se tapahtuma ei unohdu vaikka ei itselleni tapahtunut.

Vierailija
314/646 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukurin lisäksi kun oli vielä kova kotikurikin. Jos sai vaikka jälkkää (esim. tupakanpoltosta), sai lisäksi vielä remmiä kotona. Miten muilla? Saitteko lisärankkua kotona, jos koulussa tuli perseiltyä?

Vierailija
315/646 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho

Vierailija
316/646 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikoulun alaluokilla osa tytöistä oli lakannut kyntensä ja laittanut hiukan ripsiväriä illanviettoon. Seuraavana päivänä historian opettaja, nainen, määräsi nämä meikanneet oppilaat naamanpesulle. Huvitti, sillä johan ne ripsarit oli pesty illalla pois eikä kynsilakka lähde pesemällä. Ihmettelimme, voiko aikuinen nainen olla niin tyhmä kuin oli. Näköjään voi.

Vierailija
317/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla yläasteella rehtori kirjoitti jälki-istunto/kotimuistutuslapun vanhemmille näytettäväksi. Rangaistuksen syyn lisäksi, lopussa oli lisätietoja kohta, johon oli kirjoittanut suunnilleen näin " suosittelen ruumiillista kuritusta kotona". Ainakaan omia vanhempia ei tarvinnut kahdesti käskeä. Remmiä tuli!

Vierailija
318/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla vanha täti paukutti tamburiinia, jonka tahdissa marssittiin erilaisissa kuvioissa. Muistojeni mukaan tätä oli huomattavan suuri osuus liikuntatunneista. Kun täti pääsi eläkkeelle, uuden liikunnanopettajan kanssa alettiin pelata pesäpalloa ja lentopalloa ja koripalloa, voimistella ja kaikkea muutakin. Nyt aikuisena siitä tamburiinitouhusta tulee mieleen lähinnä 30-luvun touhut, ja itse olin koulussa sentään 80-luvulla.

Tätä samaa se oli 1960-luvulla. Lisänä keilojen ja hernepussien heitto.

Vierailija
319/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskikoulussa, 1960-luvulla, piti esitelmästä tehdä sisällysluettelo. Opettaja väitti minun kopioineen sen "jostain". No, eihän köyhän perheen lapsi mitään osannut. Tai no, osasin pelätä kyseistä opettajaa niin, että opin kieliopin, jäsennyksen ja muut tarpeelliset lukiossa.

Vierailija
320/646 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä nirsoa porukkaa kun ei kouluruoka maistu

Mene sinä vain herkkupöytäsi ääreen.