Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?

Vierailija
16.11.2020 |

En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.

Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.

Kommentit (646)

Vierailija
261/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi joutui syömään suolaa koulussa opettajan pakottamana kun oli läksyt tekemättä. Syy tähän oli perunan nostot yms syksyllä, ja vanhemmat eivät ajatelleet että koulutyötkin pitää keretä tekemään. Mutsi syntynyt 50-luvulla.

Mä en itse kouluajoilta muuta muista, kun että mutsi just epäili ja epäilee yhä että mä oon hirveä raggari-pervo.

Kun joku kaatoi poliisiauton. Mä.

Sytytti puistossa roskiksen. Mä.

Teki yläasteella munan lumiveistokisassa. Mä.

Jne ja mä olin hiljainen päähänpötkittu.

Vierailija
262/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaiden piti olla välitunnit ulkona talvella kovilla, jopa reilut 30 asteen pakkasilla saadakseen raikasta ilmaa kun opettajat saivat olla sisällä lämpimässä opettajanhuoneessa. Ulkona ei ollut edes mitään tekemistä joten siellä sitten seistiin ja paleltiin. Tämä tapahtui yläasteella 1990-luvun alussa.

Meillä oli sentään joku pakkasraja, mutta silti nuo 15 minuutin välitunnit pakollisine ulkona seisoskeluineen tuntuivat älyttömiltä. Sain kerran jälki-istuntoakin koska en mennyt ulos. Välitunnit tosin lyhennettin 5 minuuttiin siinä vaiheessa kun olin lukiossa samassa koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei saanut olla kakkosluokalla vuonna 2000 Pikachu-kynänkoristetta lyijykynässä. Tämä juttu on jäänyt hyvin mieleen, koska opettaja toimi mielestäni niin epäreilusti. Olin saanut isältäni sellaisen pienen Pikachu-figuurin, jossa oli pohjassa reikä että sen sai kynän päähän koristeeksi. Opettaja kun huomasi sen, niin tuli ja otti pois, sanoi syyksi että "tällasia ei saa olla kun ei muillakaan ole mitään koristeita." Muistaakseni sanoi jotain, että toisille tulee paha mieli tai toiset ovat kateellisia kun heillä ei ole kynässä Pikachua. Vei sen sitten oman pöytänsä laatikkoon ja sinne se jäi pitkäksi aikaa, kunnes kerroin asiasta kotona isälleni.

Isä sitten otti vihaisena opettajaan yhteyttä ja kysyi, että millä oikeudella hän varastaa lapselta vanhempien antamia lahjoja. Ja että jos kynissä ei saa käyttää koristeita, niin opettajan olisi kuulunut käskeä minua laittamaan se pulpettiin tai omaan reppuun, eikä vohkia sitä itselleen. Isä vaati opettajaa antamaan Pikachun takaisin ja niin sitten sainkin sen takaisin, mutta en enää ikinä uskaltanut käyttää koulussa mitään omia kyniäni tai kumejani tms, ennen kuin lukiossa, kun pelkäsin että jos mulla on jotain liian hienoja niin opettaja vie ne.

Vierailija
264/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatunnilla oppilaat eivöt saaneet puhua, jotta arvon opettajien ei tarvitse kuunnella hälinää.

Vierailija
265/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kuvitteli jostain syystä että oppilaat pyytää huvikseen vessaan, tai ehkä se oli vallankäyttöä. Kerran minulla sattui mahaan ja opettaja vain totesi että kohta tulee välitunti, katseli vain  kylmästi kiemurteluani siinä ja sitten tulikin vellit  housuun. Koko luokka yökki ja  huusi " Tiinalla tuli kakka housuun", opettaja avasi raivosta punaisena  ikkunoita ja  käski minun lähteä kotiin.  Myöhemmin selvisi että minulla oli laktoosi-intolerassi ja  vatsavaivat loppui siihen, mutta pissaa sai kyllä tunneilla pidätellä useamman kerran!

Vierailija
266/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamunavauksen aikana joku pieraisi ja kaikki alkoivat nauraa.

Opettajalla oli ilmeisesti huono päivä, koska hän käski kaikki seisomaan ja seisoi hiljaa koko tunnin hievahtamatta, kunnes kello soi.

Kyseessä oli muuten mukava opettaja, joten tilanne jäi outona mieleen.

Tämä oli joskus 1988-89.

Vierailija
267/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella eräs jälki-istuntovalvoja piirsi taululle rastin jota piti tuijottaa. Jos valvoja havaitsi katseen harhailevan siitä tuli lisää jälki-istuntoa. Ensimmäisestä 15 minuuttia, toisesta 30 minuuttia jne. Ei kuitenkaan yhteensä yli kahta tuntia.

Vierailija
268/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pihalla oli talvisin iso lumi "vuori" missä leikkiessä vallitsi viidakonlait. Oppilaat työntelivät toisiaan alas sieltä ja opettajat eivät puuttuneet. Sanoivat vain että sinne saa mennä omalla vastuulla. Useampi oppilas noiden kouluvuosien aikana loukkasi itsensä niissä "leikeissä" esim. käsi murtui. Koulukiusaajat olivat eniten tönimässä muita alas. Itse en noihin leikkeihin osallistunut.

Vierailija
269/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yksi oppilas hölmöili saattoi koko luokka saada jälki-istuntoa.

Vierailija
270/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla sain opettajalta hänen käytetyn hammastikun palkinnoksi kun voitin kertolaskukilpailun. Se oli tietysti hänen mielestään väärin poikaoppilaita kohtaa että tyttö voittaa, sen lisäksi sain seisoa pulpetin vieressä tunnin loppuun. 

En todellakaan halunnut enää toista kertaa voittaa yhtään mitään.

Vierailija
271/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella ulkoliikuntatunnille mennessä piti pukuhuoneen ovella näyttää opettajalle, että on myös aluspaita päällä. On jäänyt mieleeni jonotus siinä oviaukossa ja päällimmäisen paidan nostaminen niin, että opettaja vakuuttui aluspaidan olemassaolosta ja päästi ulos.

Vierailija
272/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaiden piti olla välitunnit ulkona talvella kovilla, jopa reilut 30 asteen pakkasilla saadakseen raikasta ilmaa kun opettajat saivat olla sisällä lämpimässä opettajanhuoneessa. Ulkona ei ollut edes mitään tekemistä joten siellä sitten seistiin ja paleltiin. Tämä tapahtui yläasteella 1990-luvun alussa.

Ai saakeli, nyt muuten tuo muistuikin mieleen. Oli jo päässyt autuaasti unohtumaan. Meillä ei ihan -30 tarvinnut mennä pihalle, olisikohan pakkasraja ollut jossain -22 tai jotain sellaista. Mutta aivan helvatan kylmää ja ankeaa siellä pihalla oli, kun sinne pakolla joutui. Ja joo, 80-90-luvun taitteessa.

Vierailija
273/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella oli pakko edes maistella kaikkia ruokia, mitä oli tarjolla. Minulla oli lapsena lihakammo, ja kerran oli tarjolla paksuja kinkun paloja. En millään suostunut maistelemaan. Opettaja yritti pakottaa, lopulta joutui lähtemään luokan kanssa tunnille, mutta keittäjä jäi vahtimaan että maistelen. Lopulta tajusin, että en pääse pois sieltä ä, puraisi kinkkua ja oksensin lattialle. Sen jäljeen keittäjä päästi minut pois. En syönyt sen jälkeen kinkkua vapaaehtoisesti kuin vasta joskus aikuisena.

Minulla on käynyt vastaava munakkaan kanssa. Minut on pakotettu syömään sitä ja pakotuksen lopputuloksena oksensin sen lattialle. En pystynyt syömään munakasta todella pitkään aikaan enkä oikeasti pidä siitä yhtään vieläkään. 

Vierailija
274/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkasi pieru, kun kyykistin kynää lattialta. Puoli tuntia jälkkäriä.

N41

Vierailija
275/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu- ja kevätjuhlan näytelmässä päärooliin valittiin aina kaunis vaaleatukkainen tyttö. Muut esittivät jotain tonttuja ja puita ja kiviä. En usko, että enää tehtäisiin näin vaan yritettäisiin olla tasapuolisempia.

Anna mun nauraa. Jatkuu yhä. Pojat on varsinkin saa tanasta. (Mulla molempia)

Myös stipendit menee vaan tytöille jos ei ole kummallekin sukupuolelle varattu omaa.

Pulleana poikana mun rooli oli olla sika jossain näytelmässä. Konttasin ja röhkin.

M47

Vierailija
276/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla vanha täti paukutti tamburiinia, jonka tahdissa marssittiin erilaisissa kuvioissa. Muistojeni mukaan tätä oli huomattavan suuri osuus liikuntatunneista. Kun täti pääsi eläkkeelle, uuden liikunnanopettajan kanssa alettiin pelata pesäpalloa ja lentopalloa ja koripalloa, voimistella ja kaikkea muutakin. Nyt aikuisena siitä tamburiinitouhusta tulee mieleen lähinnä 30-luvun touhut, ja itse olin koulussa sentään 80-luvulla.

Enkai ollut samalla luokalla... Sanooko nimikirjaimet L.O. sinulle mitään?

Vierailija
277/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppahaalaria pidettäessä piti olla pieni hamonen tytöillä tuntien ajaksi, pelkillä sukkahousuilla ei saanut olla, piti sitten laskea haalari vain vyötärölle oppituntien ajaksi jos hame jäi kotiin, päädyin sitten pientä villahametta pitämään pulpetissa. Haalaria käyttävät pojat saivat riisua koko haalarin pois ja olla vaikka pitkillä kalsareilla ja oli heilläkin sukkahousuja. Muistan kuinka noloa oli mennä ruokalaan haalaria mukana nostellen. Kyseessä 1-2. lk.

Vierailija
278/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen kuvaamataidontunnilla oli sääntönä, ettei punaista ja vihreää saanut laittaa vierekkäin, mustaa ei saanut käyttää ja aurinkoa ei saanut piirtää. Voi elämän kevät.

Meillä oli sääntö, että aina kun kuvaamataidontunnilla piirrettiin tai maalattiin, paperiin ei saanut jäädä yhtään valkoista kohtaa. Tämä oli erityisen hankala niille pikku piirtäjille, jotka tykkäsivät piirtää ja maalata pieniä hahmoja, puita, taloja jne. Lopputunnista kahea paniikki, että saa sitten taustan väritettyä kokonaan.

Meilläkin oli pakko värittää koko piirustus, mikä oli hankalaa jos halusi valkoista väriä jättämällä jonkun kohdan valkoiseksi. Myös mustaa ei saanut käyttää.

Vierailija
279/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nurkassa seisominen tuli tutuksi, mutta kyllä opettaja kurin hyvin piti ja taisipa sitä jotain oppiakkin.

Ei se kova kuri hyvää oppimista takaa.

Setäni kävivät kansakoulun, missä opettajana oli vanha sodankäynyt kapiainen. Kuri oli kova, mutta opetus jäi muuten siihen, että opettaja kertoi luokalle sotajuttuja.

Kuulostaa erittäin hyvältä opettajalta. Itsellä oli vastaava tapaus uskonnonopettajana, oli oikeasti historian opettaja. Häntä ei uskonasiat niin paljoa kiinnostaneet joten tunneilla keskusteltiin ihan mistä tahansa aiheista ja tunnit kuluivat mukavasti.

Kontrasti seuraavaan uskonnonopettajaan oli sitten hirvittävä, tämä kun oli kiihkouskovainen täti-ihminen jolla oli myös mielenterveydellisiä ongelmia. Omana oppikirjani pidin esim. 3. kurssille omaa vanhaa kolmannen luokan uskonnonkirjaa jonka hain vintiltä. Siinä olikin mukavia kuvitettuja juttuja ja se meni ihan täydestä vielä lukiossakin :)

Viimeiset kurssit tentin kun meno tunneilla oli liian sekopäistä. Kirjoittelin sitten tenteissä pitkiä esseitä kuin Runeberg konsanaan tuntematta oikeastaan yhtään mistä oli kyse. Läpi pääsin kuitenkin

Vierailija
280/646 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onhan näitä. Kaverini sai ala-asteella jälkkäriä, kun viittasi englannintunnilla ja vihelsi, jotta kiinnittäisi opettajan huomion (tämä ei siis muuten huomannut, koska kirjoitti jotain keskittyneesti). Ope suuttui hirveästi ja alkoi huutaa, ettei oppitunnilla vihelletä ja varsinkaan tyttöjen ei sovi tehdä niin. Ymmärrän että hän piti tuota epäkohteliaana, mutta minusta pelkkä sanominen olisi riittänyt ja jälkkäri oli ainakin liioittelua."

Tuolle opelle on vissiin ollut tuttu vanha suomalainen sanonta: Jos viheltää, niin v***u kuivaa. :)