Maastopyöräilijät ajaneet metsäpolut mudikoksi. En osannut varoa ja nyt on nilkka hajalla
Olin ulkoilemassa koiran kanssa metsässä kun liukastuin mutaan. Maastopyöräilijät ajaneet polun ihan velliksi kosteimmista kohdista.
Nilkka vääntyi pahasti ja on nyt polvea myöden musta.
Oi miksi tuota lajia ei voida komentaa vain merkityille alueille harrastettavaksi
Kommentit (52)
Jos huomaatte näitä metsänraiskaajia polkemassa luonnonsuojelualueilla, heti vaan ilmoitusta luonnovarakeskukseen ja kunnan ympäristötoimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mudikko.. Jassoo.
Eikö sulla ole muuta elämänsisältöä kuin tulla oikeinkirjoitusta tarkastelemaan palstalle? Aina ekana tulet kommentoimaan jos on virhe. Hanki jo elämä?
Ei ole. Tätä menoa koko suomen kieli rapautuu, vai pitäisikö kenties sanoa mudittuu.
Pyöräilijän tulisi kyllä etiketin mukaan metsässä
väistää jalankulkijaa.
https://www.suomenlatu.fi/media/ulkoile/maastopyoraily/mtb-etiketti.pdf
Käytännössä kuitenkin vaikkapa talvella jalankulkijan on helpompi väistää. Minä väistän aina pyöräilijää kun pystyn, mutta oletan kyllä että kiitetään. Jos ei kiitosta kuulu karjaisen että ole hyvä.
Itse paljon metsässä liikkuvana en pidä pyöräilijöiden syynä että polut ovat mutaisia. Ne ovat mutaisia kun on märkää. Talvella sitä paitsi on ehdoton plussa että pyöräilijät tekevät ja pitävät auki polkuja metsässä.
Kyllä sinne kaikki mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Talvella sitä paitsi on ehdoton plussa että pyöräilijät tekevät ja pitävät auki polkuja metsässä.
Höpö höpö. Talvella lumisateen jälkeen me koiraa ulkoiluttavat tallaamme viikon verran polkua lumeen, sitten tulevat pyöräilijät polulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella sitä paitsi on ehdoton plussa että pyöräilijät tekevät ja pitävät auki polkuja metsässä.
Höpö höpö. Talvella lumisateen jälkeen me koiraa ulkoiluttavat tallaamme viikon verran polkua lumeen, sitten tulevat pyöräilijät polulle.
Siellä missä minä liikun on kyllä ihan uusiakin polkuja ilmestynyt ja ne ovat pyöräilijöiden tekemiä. Mutta ei ole tapana kytätä kuka niillä milloinkin liikkuu, saattaa olla joku koiranulkoiluttajakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama meilläkin. Polut ovat paikoin ihan mutavelliä ja renkaan jäljet kyllä näkyvät. Eikä minulla mitään maastopyöräilyä vastaan ole, kiva kun ihmisillä on intoa harrastaa, lähinnä vaan kaipaisin sitä että kävelijöillekin jäisi joku polku käyttöön. Kyllähän siellä metsässä varmaan tilaa olisi molemmille.
Sama myös meillä. Koskaan ei ole ihana lähimetsä ollut tuossa kunnossa, keväällä lopetin itse siellä ulkoilun kun entiset polut ovat leventyneet ja muuttuneet täynnä renkaan jälkiä oleviksi mutelikoiksi. Sammalet ja muu aluskasvillisuus on tuhoutunut.
Ja pyöräilijäthän itse väittävät, ettei kyseinen harrastus kuluta lainkaan luontoa tai ainakin kuluttaa vähemmän kuin esim. kävely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ei ne pyöräilijät sinne umpihankeen mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään maastopyöräilystä, mutta ärsyttää kun meidän lähimetsään on tehty maastopyörärata/polku. Jokainen pieni polku merkitty maastopyörille. Risteilee vielä suht pienellä alueella. Ennen oli ihana kävellä niitä pieniä polkuja pitkin ja lenkkeillä siellä, nyt saa varoa niitä maastopyöräilijöitä, ketkä omineet kaikki polut.
Ja auta armias jos kävelet HEIDÄN maastopyöräradalla. Tulee pyörä päälle. Ja talvella saa taas varoa niitä hiihtäjiä. Ja varmaan ne pyöräilijät ajelee siellä talvella eli lähimetsään ei ole mitään asiaa ilman pyörää tai suksia.
Kyllä sapettaa. 😡Eli kun nämä pyöräilijät harrastavat siihen erikseen merkatulla alueella, sekin on väärin?
Niin, merkkaavat vuosikymmeniä kävelyyn käytetyt polut omikseen niin ettei kävelijöille enää ole turvallista paikkaa missä olla.
Ei täällä missä asun ainakaan ole autottomalle niin paljon metsiä että voi helposti mennä muualle kun pyöräilijät valtaa nämä mitä tässä on.
Sama juttu täällä. Lähireitti pitää sisällään jyrkkiä alamäkiä, jotka on täynnä "juoksuhiekkaa" pyörällä ajettuna. Kiva, kun lähtee maa alta yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään maastopyöräilystä, mutta ärsyttää kun meidän lähimetsään on tehty maastopyörärata/polku. Jokainen pieni polku merkitty maastopyörille. Risteilee vielä suht pienellä alueella. Ennen oli ihana kävellä niitä pieniä polkuja pitkin ja lenkkeillä siellä, nyt saa varoa niitä maastopyöräilijöitä, ketkä omineet kaikki polut.
Ja auta armias jos kävelet HEIDÄN maastopyöräradalla. Tulee pyörä päälle. Ja talvella saa taas varoa niitä hiihtäjiä. Ja varmaan ne pyöräilijät ajelee siellä talvella eli lähimetsään ei ole mitään asiaa ilman pyörää tai suksia.
Kyllä sapettaa. 😡Eli kun nämä pyöräilijät harrastavat siihen erikseen merkatulla alueella, sekin on väärin?
Niin, merkkaavat vuosikymmeniä kävelyyn käytetyt polut omikseen niin ettei kävelijöille enää ole turvallista paikkaa missä olla.
Ei täällä missä asun ainakaan ole autottomalle niin paljon metsiä että voi helposti mennä muualle kun pyöräilijät valtaa nämä mitä tässä on.
Sehän tässä just sapettaakin. Meidän takapihalta lähtee metsä ja pururata. Olen vuosia kävellyt pitkin metsän polkuja yksin lenkillä tai lasten kanssa. Ei se purtsi ole niin kiva kävellä kuin ne polut. Ja lasten kanssa, siis pienten, ei ole niin helppo rämpiä metsässä jos ei saa polulla mennä.
Ja kun nämä pyöräilijät ovat tosiaan omineet ne kaikki hiton pienet polut. Joka paikassa merkki, että pyörärata.
Ja onhan se rata niille kiva ja hieno, mutta se on liian pienellä alueella, risteilee tosiaan edestakaisin vieden kaikki pikku polut pienellä alueella.
Itse tykkään maastopyöräillä ja ideana itsellä on tosiaan ajella vähän kauemmaksi ihailemaan maisemia tai muita luonnonihmeitä.
Mutta minäkin haluaisin kävellä ja lenkkeillä polulla. Niillä samoilla missä olen tarponut jo yli 10v.
En ymmärrä mikä oikeus pyöräilijöillä on viedä nämä polut?
Tämä seutu on muutenkin täynnä koiranulkoiluttajia ym kävellen liikkuvia.
No voi hyvänen aika! Eipä sitten kannata mennä metsään ollenkaan. Asfalttipäällysteisiä jalkakäytäviä kyllä nykyisin piisaa jalankulkijoille samoin kuin vastaavia pyöräilijöille.