Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maastopyöräilijät ajaneet metsäpolut mudikoksi. En osannut varoa ja nyt on nilkka hajalla

16.11.2020 |

Olin ulkoilemassa koiran kanssa metsässä kun liukastuin mutaan. Maastopyöräilijät ajaneet polun ihan velliksi kosteimmista kohdista.
Nilkka vääntyi pahasti ja on nyt polvea myöden musta.

Oi miksi tuota lajia ei voida komentaa vain merkityille alueille harrastettavaksi

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maastopyöräilijät on ärsyttäviä ja vaarallisia, tulevat vaikka pitkospuilla vastaan tuhatta ja, sataa ja itse pitää hypätä jorpakkoon pois alta. Jos on pakko painaa täysiä niin eikö voi pyöräillä maantiellä autojen seassa? Siinä vauhdissa ei ehdi kuitenkaan nauttia luonnosta.

Puhumattakaan hevostelijoista jotka jauhavat ulkoilupolut perunapelloiksi.

Jotenkin tuntuu että maastopyöräilijöistä valittavat eivät ole oikeastaan metsässä käyneetkään vaan juttunsa liittyvät enempi pururatoihin tms. valmiisiin reitteihin. Ei kai nyt ihan metsässä ole mitään haittaa pyöräilijöistä, itse en ole ainakaan mitään siihen viittaavaakaan havainnut vaikka erityisesti syksyisin olen paljon metsissä esim. sienestysasioissa.

Vierailija
22/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meilläkin. Polut ovat paikoin ihan mutavelliä ja renkaan jäljet kyllä näkyvät. Eikä minulla mitään maastopyöräilyä vastaan ole, kiva kun ihmisillä on intoa harrastaa, lähinnä vaan kaipaisin sitä että kävelijöillekin jäisi joku polku käyttöön. Kyllähän siellä metsässä varmaan tilaa olisi molemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meilläkin. Polut ovat paikoin ihan mutavelliä ja renkaan jäljet kyllä näkyvät. Eikä minulla mitään maastopyöräilyä vastaan ole, kiva kun ihmisillä on intoa harrastaa, lähinnä vaan kaipaisin sitä että kävelijöillekin jäisi joku polku käyttöön. Kyllähän siellä metsässä varmaan tilaa olisi molemmille.

Minkä takia metsässä liikkujalle pitää olla polku?

Vierailija
24/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maastopyöräilijät on ärsyttäviä ja vaarallisia, tulevat vaikka pitkospuilla vastaan tuhatta ja, sataa ja itse pitää hypätä jorpakkoon pois alta. Jos on pakko painaa täysiä niin eikö voi pyöräillä maantiellä autojen seassa? Siinä vauhdissa ei ehdi kuitenkaan nauttia luonnosta.

Jotenkin tuntuu että maastopyöräilijöistä valittavat eivät ole oikeastaan metsässä käyneetkään vaan juttunsa liittyvät enempi pururatoihin tms. valmiisiin reitteihin. Ei kai nyt ihan metsässä ole mitään haittaa pyöräilijöistä, itse en ole ainakaan mitään siihen viittaavaakaan havainnut vaikka erityisesti syksyisin olen paljon metsissä esim. sienestysasioissa.

Ei pururadalla pyöräily ole maastopyöräilyä.

Vierailija
25/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäpoluistahan tässäkin ketjussa puhutaan. Ei pururata mene pyörän renkaista miksikään, ja sehän on niin leveäkin, että pyörä mahtuu ohi ilman että kävelijän täytyy hypellä kauhuissaan puskaan.

Vierailija
26/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis. Jos extremeä haetaan niin voisi ajaa vaikka umpimetsässä. Metsää riittää, ei ole pakko ajaa samoilla poluilla joilla tietää kulkevan myös sunnuntaikävelijöitä ja koiranulkoiluttajia. Onnettomuutta odotellessa.

Vierailija
27/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ne pyöräilijät eivät mene pöpelikköön ajamaan, jos kerran polkuja ei tarvita?

Vierailija
28/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mudikko.. Jassoo.

Eikö sulla ole muuta elämänsisältöä kuin tulla oikeinkirjoitusta tarkastelemaan palstalle? Aina ekana tulet kommentoimaan jos on virhe. Hanki jo elämä?

Vierailija
29/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsässä polun ulkopuolella on likaista,roskaista ja pelottavaa. Siellä voi tulla vastaan vaikka supi.

Vierailija
30/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä nyt sitten tarkoitetaankaan "oikealla metsällä"`? Oikeassa metsässä ei varmaan polkuja ole ollenkaan, joten kyllä tässä nyt tarkoitetaan sellaista metsää missä on polkuja, mitkä on muodostuneet toisinaan vuosikymmenienkin aikana jalankulkijoiden kuluttamina ja tallomina ja jotka nyt murenevat maastpyörien renkaiden rikkoessa polun pintaa ja pehmentäessä sen niin, että kun sataa vettä, syntyy mutavelliä.

Maastopyöräilijät poluilla on siitäkin ongelmallisia, että ne polut on aika kapeita ja maastopyöräilijä kulkee aina nopeammin kuin jalankulkija, maastopyörissä ei myöskään ole vakiovarusteena kelloa, eikä hiljaiset suomipojat (kyllä, miesvaltainen harrastus) saa suutaan auki, että viitsivät hyvissä ajoin varoittaa tulemisestaan. Kerran olen törmännyt maastopyöräilijään, joka väistikin meitä jalankulkijoita, hämmästyin suuresti, muuten ne vain olettaa että muut väistää heitä ja pomppii pakoon, mikä voi olla joskus haastavaa esim. koirien kanssa lenkkeilessä.

Jotku säännöt/ohjeistukset olisi hyvä laatia tuollekkin harrastukselle.

Vierailija
31/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään maastopyöräilystä, mutta ärsyttää kun meidän lähimetsään on tehty maastopyörärata/polku. Jokainen pieni polku merkitty maastopyörille. Risteilee vielä suht pienellä alueella. Ennen oli ihana kävellä niitä pieniä polkuja pitkin ja lenkkeillä siellä, nyt saa varoa niitä maastopyöräilijöitä, ketkä omineet kaikki polut.

Ja auta armias jos kävelet HEIDÄN maastopyöräradalla. Tulee pyörä päälle. Ja talvella saa taas varoa niitä hiihtäjiä. Ja varmaan ne pyöräilijät ajelee siellä talvella eli lähimetsään ei ole mitään asiaa ilman pyörää tai suksia.

Kyllä sapettaa. 😡

Eli kun nämä pyöräilijät harrastavat siihen erikseen merkatulla alueella, sekin on väärin?

Vierailija
32/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily on niin haitallista että se tulisi kieltää.

Sen sijaan koiranpaskat ovat ihan ookoo.

Vierailija
33/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä, itse olen päättänyt, etten enää hyppää hädissäni puskaan, ne maastopyöräilijät voivat aivan hyvin nekin väistää muita, eikä ne varmasti päälle aja, vaikka kävelisinkin vain eteenpäin. Oletan, että jos ovat takaa tulossa, niin aukaisevat suunsa ja pyytävät kauniisti "voisitko väistää" ja kiittävät kun pääsevät ohitse (yleensähhän nämä eivät edes kiitosta sano).

Vierailija
34/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kukaan tällaista vaatinut, älä viitsi, säännöt voisi kuitenkin laatia ja muistuttaa maastopyöräilijöitä hyvistä käytöstavoista, koska kyllähän niitä rajoituksia varmasti tulee sitten, kun ovat perseilleet tarpeeksi ja ärsyttäneet riittävän montaa ihmistä äärirajoille asti.

Kaikissa harrastuksissa tulee aina ongelmia, kun se harrastus yleistyy ja siitä tulee muotia ja riittävän suuri määrä ihmisiä sitä tekee, kyllä koirien kohdalla se ongelma on mm. koirankakat, maastopyöräiöijöiden kohdalla sitten tässä ketjussa mainitut asiat.

Vierailija
35/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että jos polulta poikkeaa, on jalkaan tarttunut punkki, testattu on moneen kertaan, enkä enää toista kertaa halua borrelioosia.

Vierailija
36/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itseasiassa huomannut saman ilmiön, eli nyt kun maastopyöräily on muotia, on kaikki vanhat kinttupolut muussaantuneet mutaisiksi, mitä ne eivät ennen olleet :(

Mutta ei kai tuolle mitään voi, eipä sitä maastopyöräilyä poluilla voi oikein kieltääkkään tai vaikka voisikin, niin ei kukaan ehtisi sellaista kieltoa valvomaan kuitenkaan.

Kyllä metsäpyöräilyn voi kieltää, samalla tavoin kuin esim. ratsastus on monessa paikkaa kyltillä kielletty. Maastopyöräilyä varten erotetaan/tehdään omat urat, joilla polkeminen on sallittu. Läskipyörät varsinkin tuhoavat nopeasti sammalet ja muun aluskasvillisuuden.

Vierailija
37/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kukaan tällaista vaatinut, älä viitsi, säännöt voisi kuitenkin laatia ja muistuttaa maastopyöräilijöitä hyvistä käytöstavoista, koska kyllähän niitä rajoituksia varmasti tulee sitten, kun ovat perseilleet tarpeeksi ja ärsyttäneet riittävän montaa ihmistä äärirajoille asti.

Kaikissa harrastuksissa tulee aina ongelmia, kun se harrastus yleistyy ja siitä tulee muotia ja riittävän suuri määrä ihmisiä sitä tekee, kyllä koirien kohdalla se ongelma on mm. koirankakat, maastopyöräiöijöiden kohdalla sitten tässä ketjussa mainitut asiat.

Siis mikä tarkalleen ottaen maastopyöräilyssä on se ongelma? Että polut ovat mutaisia? Ihan samalla tavalla kuule se jalan lampsiminen sitä polkua pehmittää.

Vierailija
38/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien muiden liikkuminen ja harrastukset pitäisi kieltää aina ja kaikkialla missä minä liikun. Muista ihmisistä ei ole kuin haittaa ja ne on aina tiellä.

Vierailija
39/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako niille kaatolupia muualla kuin kansallispuistoissa?

Vierailija
40/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on jo vuosia sitten nuorena mennyt nilkka, muistan sen hetken, kun astuin linja-autosta ulos, olin menossa hevostallille. Siihen kohtaan mihin astuin linja-autosta, oli paksu lumikerros.

Sinne uppos vasen jalka ja väänty pahasti.

Oli aivan mustana, mutta sinnittelin sen päivän tallilla.

Kun menin linja-autolla sitten kotio, niin en meinannut päästä sillä jalalla liikkumaan.

En koskaan käynyt lääkärissä ja toki se sitten ajan kanssa parani niin että pääsin kävelemään, mutta nivelsiteet meni lopullisesti.

Se jälkeen nilkka on nyrjähtänyt kymmeniä ja kymmeniä kertoja näinä vuosina, ja saa luonnossa liikkuessa katsoa mihin tai miten sillä jalalla astuu.

Aina kuuluu hirveä ääni kun nilkka muljahtaa ja sattuu niin hirviästi. Mutta siltikään en oo saanu aikaseks tehä sille mitää, eihä siihe auta varmaan muu kuin leikkaus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi