Mikä oikeus koulun on kytätä lasten netin käyttöä?
Korostan heti alkuunsa ettei meillä ole mitään ongelmia sen suhteen, että lapset viettäisi liikaa aikaa koneella. Me ei olla sekuntikellon kanssa vieressä kyttäämässä mutta komennetaan lapset muihin hommiin siinä vaiheessa, kun tuntuu että joku lapsista on jumittunut koneelle liiaksi.
Nyt opettaja laittoi yhden lapsen mukaan lappusen johon pitää merkitä netissä vapaa-ajalla käytetty aika. Periaatteesta homma kyrpii mua. Mitä se opettajalle kuuluu mitä lapsi vapaa-ajallaan tekee? Eikö se ole perheen oma asia viettää vapaa-aikansa miten haluaa ja kokee hyväksi. On olemassa myös perheitä, joissa vanhemmatkin tykkäävät pelata pelejä ja koko perhe harrastaa niitä. Onko se sitten jotenkin tuomittavaa? Saako tällaiset perheet jotain nuhteita?
Mulle koko juttu on yhdentekevä siinä mielessä ettei siis lapsi sen kummemmin koneella ole mutta periaate tuollaisesta kyttäämisestä ärsyttää. Toivottavasti opettaja täyttää myös jonkun kyselyn esim. omasta koneella olostaan ja päivittäisestä liikunnan määrästä ja kertoo tuloksen sitten koko luokalle.
Kommentit (60)
Kerrotaan se mitä ne haluaa eli tunti tietokoneella päivittäin. Totuus on toisenlainen ja harrastavat urheilua, mutta eivät leiki enää. Joten pelaavat liikaa, mutta se ei koululle kuulu ja jos kyselevät niin valehtelen. Näin tekee moni perhe vaikka sitä ei tunnusteta. Tunnen sen verran poikia etten äitejen lätinöitä usko. Varsinkin kun taatusti tiedän kenen kanssa poikani pelaa monta tuntia Mineacraftia. Miten poikani voi pelata jonkun ksnssa monta tuntia ja sitten kaverilla puoli tuntia peliaika päivässä. Ei oikein kohtaa mun laskutaitoa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:43"]
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
[/quote]
Ja se joka ei itse keksi yhtään mitään argumenttia keskusteluun, käyttää vanhaksi käyneitä sananlaskuja.
"Periaatteesta homma kyrpii mua."
Onneksi koulu puuttuu tärkeään asiaan. Saisipa vielä vanhemmat käyttäytymään kohteliaasti.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:13"]
Ei ole koskaan tullut koulusta kyselyjä netin käytöstä ja poika lukion toisella.
[/quote]ala-asteella tuli joku liikuntaan liittyvä juttu ja poika itse hoiti sen homman
[/quote]
Meillä oli myös näitä. Poika vain joutui haukutuksi, kun oli reppana niin lapsellinen, että vastasi rehellisesti. Laski kaikki kävelemänsä koulumatkat ja ulkoleikit ja luistelut ja liikuntakerhon.
Muut oli vetaisseet 6 tuntia liikuntaa joka päivä mukamasten. Poika joutui sitten hampaisiin, kun ei ollut tajunnut valehdella siihen niitä tuntimääriä. Lapsellinen kun oli, niin yritti jopa tunteja saada lisää hyppäämällä kotona narua ja ihmetteli, että miten ne muut pojat ehtii 6 tuntia päivässä liikkua, kun hän saa kovasti tekemällä vain parhaillaan 4 tuntia.
Meillä on kyllä salattavaa, mutta ollaan silti onnellinen tavis perhe. Nykyaikana kun täytyy salata normaaleja asioita. Inhoan valehtelua, mutta kun on pakko. Yksityisasioiden penkominen on asiatonta ja asioista voidaan olla montaa mieltä.
Tajuaako ne tyhmät ämmät et niille valehdellaan. Esikoisen ope luuluu ettei 12v. edes kiroile koskaan.
Pelataan kun halutaan ja ollaan vitun paska perhe, kun sorrutaan pelailuun. Lapsetkin onnellisia, kun ne ei tajuu kuinka paskassa perheessä ne elää.
Mitä mahtaa tapahtua, jos lappuun laittaa, että lapsi on netissä 6 tuntia päivässä? Ottaako opettaja yhteyttä lastensuojeluun, tuleeko poliisi ovelle, saako oppilas matematiikasta ehdot vai mikä on se toimi, johon opettaja voi ryhtyä, jos palautetussa lapussa on mitä tahansa sellaista tietoa, mikä ei vastaa ohjeita ja keskimääräisyyksiä?
Tiedättekö: se opettaja ei voi tehdä yhtään mitään, vaikka lappua ei palauttaisi (no siitä voisi tulla huolellisuusnumeroon pientä laskupainetta). Siksi minusta koulun on ihan turha kysellä asioita, joita se ei voi muuttaa. Voidaanhan sitä kysyä, syödäänkö meillä perunoita, onko auton rustesuojaus tehty tai ostanko vaatteita postimyynnistä. Oli vastaus mikä tahansa, ei koulu voi näihin päätöksiin vaikuttaa yhtään sen enempää kuin siihenkään, onko meillä vapaa netinkäyttö vai minuutilleen aikataulutettu mediaelämä.
Kuraattorin ja koulun tukitoimien kuuluu puuttua asiaan, jos lapsi on koneella liikaa. Lapset voidaan myös haastatella itse, joten vaikka ovela äippä valehtelisikin kyselyyn, totuus tulee silti julki.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:22"]
Korostan heti alkuunsa ettei meillä ole mitään ongelmia sen suhteen, että lapset viettäisi liikaa aikaa koneella. Me ei olla sekuntikellon kanssa vieressä kyttäämässä mutta komennetaan lapset muihin hommiin siinä vaiheessa, kun tuntuu että joku lapsista on jumittunut koneelle liiaksi.
Nyt opettaja laittoi yhden lapsen mukaan lappusen johon pitää merkitä netissä vapaa-ajalla käytetty aika. Periaatteesta homma kyrpii mua. Mitä se opettajalle kuuluu mitä lapsi vapaa-ajallaan tekee? Eikö se ole perheen oma asia viettää vapaa-aikansa miten haluaa ja kokee hyväksi. On olemassa myös perheitä, joissa vanhemmatkin tykkäävät pelata pelejä ja koko perhe harrastaa niitä. Onko se sitten jotenkin tuomittavaa? Saako tällaiset perheet jotain nuhteita?
Mulle koko juttu on yhdentekevä siinä mielessä ettei siis lapsi sen kummemmin koneella ole mutta periaate tuollaisesta kyttäämisestä ärsyttää. Toivottavasti opettaja täyttää myös jonkun kyselyn esim. omasta koneella olostaan ja päivittäisestä liikunnan määrästä ja kertoo tuloksen sitten koko luokalle.
[/quote]
Ajattelin otsikon perusteella et kytätään mitä koulussa tehdään koneelle(omina kouluaikoina meinaan surfattiin netissä opiskelun sijasta netissä),mutta ei kyllä kuulu vapaa-ajan puuhat opettajalle. Ehkä opettaja vaan toivoo,että vanhemmat mietti vähän miten jälkikasvu aikansa käyttää,ulkoileeko kavereiden kanssa vai pelaako jotain räiskintäpelejä-
Vastaa mitä huvittaa. Sinänsä jotenkin ymmärrettävää, että ohjaillaan lasten koneaikaa, mutta meidän koululta tuli kysely tai joku täytettävä päiväkirja isin tai äidin liikuntamääristä per viikko tjtn. wtf!?! En vastannut. Paljon liikumme, mutta herätti kyllä ärsytystä. Miten kehtaa edes hyvällä tarkoituksella alkaa vanhempien tottumuksia uteleen?
Samaa mieltä parin aiemman kanssa, ei ole yhtikäs mitään salattavaa, mutta en todellakaan vastaile elämästäni yhtään mitään, jos en koe oikeasti tarpeelliseksi.
31! Ei muuten tule totuus esille koska olen opettanut lapsenkin valehtelemaan että tunti päivässä on tietokoneella. Kertoo kyllä tarpeen tullen sen hyvin sujuvasti. Lapsi tietää senkin että pelaamista paheksutaan. T.28
Siellä on varmasti sellaisia oppilaita jotka haukottelevat ja ovat ärtyneitä. Eivät nuku tarpeeksi. Sitten päällepäin jo näkyy että liikunta vähäistä. Vanhempien tehtävä on pitää rytmi säännöllisenä, ettei pelata liikaa, luetaan läksyt ja tehtävät tehdään, nukutaan tarpeeksi, liikutaan, mennään kouluun ajoissa jne.
Apua! Mitähän ite vastaisin... Poika on melkein koko vapaa-aikansa koneella, ja me perheen aikuiset myös. Kaikki harrastetaan pelaamista.
- erkkaope
ps. meillä ei ole mitään ongelmaa kenenkään koneella olemisesta. Tehdään myös muuta yhdessä. Ja itse EN IKINÄ kyselis tuollaista. Tuo ei kerro yhtään mitään lapsen mahdollisista ongelmista.
juu älä tule parkumaan jos joku koulukaveri kiusaa vapaa-ajallaan
juu älä tule parkumaan jos joku koulukaveri kiusaa vapaa-ajallaan
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:23"]
Kuraattorin ja koulun tukitoimien kuuluu puuttua asiaan, jos lapsi on koneella liikaa. Lapset voidaan myös haastatella itse, joten vaikka ovela äippä valehtelisikin kyselyyn, totuus tulee silti julki.
[/quote]
No miten ne puuttuu, tuleeko ne kotiin vahtimaan ja sulkemaan tietokoneen?
"Voii jjumalauta...."
...ottaa kynän käteen.
Kirjoittaa lippulappuseen "2tuntia päivässä"
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:23"]
[/quote]nyt kannattaa laittaa linkkiä tulemaan. Tässä maassa kun ei ihan kaikkia asioita ole kirjattu lakeihin ja asetuksiin.
Ei pidä tuo liikuntakaan paikkansa koska moni pelaaja harrastaa myös urheilua ja omani on kilpaurheilija. Pakko vaan romuttaa noita teidän typeriä luuloja. On muuten huippukunnossa ja tosi timmi. Kilpailee yksilö lajissa. 28
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:22"]
[/quote]
Noita lappujahan tulee. Terveydenhoitajalta tulee monta kertaa ne laput, että monta tuntia tietsikalla ja monta telkkaria katsoen ja mitä syö aamupalaa yms.
Ja kun tunnetaan jo th hyvin tarkkaan, millaisiin vastauksiin on tyytyväinen, jokainen lapsi silmä kirkkaana selittää, että aamulla puuroa, maitoa, juures ja leikkele näkkileivän kans (yksi lapsi sai moitteen yhtenä vuonna, kun ei ollut sitä juuresta, se kuuluu kuulemma ehdottomasti aamupalaan)
Ja telkkaria katsotaan tunti ja koneella tunti (vaikka kukaan ei katso meillä telkkaria, mutta kun yksi lapsi sen sanoi, niin th antoi moitteet, että lapsi valehtelee)
Joten antaa kysellä minun puolesta. Olemme oppineet vuosien varrella antamaan oikeat vastaukset.