Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oikeus koulun on kytätä lasten netin käyttöä?

Vierailija
14.03.2014 |

Korostan heti alkuunsa ettei meillä ole mitään ongelmia sen suhteen, että lapset viettäisi liikaa aikaa koneella. Me ei olla sekuntikellon kanssa vieressä kyttäämässä mutta komennetaan lapset muihin hommiin siinä vaiheessa, kun tuntuu että joku lapsista on jumittunut koneelle liiaksi.

Nyt opettaja laittoi yhden lapsen mukaan lappusen johon pitää merkitä netissä vapaa-ajalla käytetty aika. Periaatteesta homma kyrpii mua. Mitä se opettajalle kuuluu mitä lapsi vapaa-ajallaan tekee? Eikö se ole perheen oma asia viettää vapaa-aikansa miten haluaa ja kokee hyväksi. On olemassa myös perheitä, joissa vanhemmatkin tykkäävät pelata pelejä ja koko perhe harrastaa niitä. Onko se sitten jotenkin tuomittavaa? Saako tällaiset perheet jotain nuhteita?

Mulle koko juttu on yhdentekevä siinä mielessä ettei siis lapsi sen kummemmin koneella ole mutta periaate tuollaisesta kyttäämisestä ärsyttää. Toivottavasti opettaja täyttää myös jonkun kyselyn esim. omasta koneella olostaan ja päivittäisestä liikunnan määrästä ja kertoo tuloksen sitten koko luokalle.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:47"]

mistä tiiät vaikka se testi/tilasto on osa jonkun oppiaineen, vaikkapa mediakasvatuksen osio?

niinpä. koulu ja varsinkin opettajat on niin meitä vanhempia vastaan :/

[/quote]

Eiköhön sen tiedä siitä, että kyselyn matkassa ei tule tietoa siitä, miksi asiaa kysytään.

Vierailija
22/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se siinä mielessä kuuluu, jos tuo vapaa-aika haittaa koulutyötä. En minä tuollaisesta lapusta herneitä ottaisi nokkaa tai kyttäämikseksi tulkitsisi.

Fakta vaan on se, että aika paljon lapset ja nuoret viettää aikaa koneella (mitä sinäkin sanoit että 80 % vapaa-ajasta) ja se ei ole kyllä kauhean tervettä istua koko päivää ensin koulussa ja sitten ilta koneella - ei vaikka miten olisi pelit harrastuksena. Minusta on ihan hyvä, jos noista puhutaan koulussakin, koska kaikilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka osaisivat tai ymmärtäisivät puhua lastensa kanssa ajankäytöstä ja tietokoneella vietetystä ajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt ei salaile, vaikka lapsi olisi netissä 6 tuntia päivässä, koska wt ei häpeile.

Epäluuloiset ihmiset, joilla on taipumusta ylimielisyyteen tai harhoihin, eivät yleensä vatsaa koulun tai päiväkodin kyselyihin.

Ajatellaan, että itse ollaan niin fiksuja ja erinomaisia, etteivät perheen asiat kuulu alempiarvoisille ihmisille, kuten opettajat.

Tai sitten ollaan niin harhaisia, että kuvitellaa yhteiskunnan muiden jäsenten vainoavan perhettä.

Tai niin epäluuloisia, että kuvitellaan opettajan illat pääsytysten lukevan oman lapsen vastauslappua ja tekevän siitä omia syväanalyyseja.

Normaalit ihmiset vastaavat niihin enemmän tai vähemmän todenmukaisesti ja ymmärtävät, ettei se opettaja montaa minuuttia uhraa siihen oman lapsen vastauslappuun.

Vierailija
24/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 21:25"]

Vastaa mitä huvittaa. Sinänsä jotenkin ymmärrettävää, että ohjaillaan lasten koneaikaa, mutta meidän koululta tuli kysely tai joku täytettävä päiväkirja isin tai äidin liikuntamääristä per viikko tjtn. wtf!?! En vastannut. Paljon liikumme, mutta herätti kyllä ärsytystä. Miten kehtaa edes hyvällä tarkoituksella alkaa vanhempien tottumuksia uteleen?

Samaa mieltä parin aiemman kanssa, ei ole yhtikäs mitään salattavaa, mutta en todellakaan vastaile elämästäni yhtään mitään, jos en koe oikeasti tarpeelliseksi.

[/quote]

No melkoista kyttäämistähän tämä elämä alkaa olemaan. Meillä on ollut kehityskeskustelukaavakkeessa monta vuotta kyselykohta, että mitä teet vapaa-ajalla pysyäksesi työkunnossa. Monta tuntia harrastat liikuntaa, mitä lajia. Miten huolehdit vapaa-ajalla levosta ja palautumisesta.

Kysely aiheutti melkoisesti närää, koska ei työnantajalle oikeastaan kuulu työntekijän liikuntatuntimäärät. Itse sain moitteita kehityskeskustelussa siitä, että liikun kuulemma liikaa ja esimies tokaisi, että työpaikan tehtävä ei ole sitten maksaa, jos tulee rasitusvammoja. Joten ihan samalla tavalla olen oppinut vastaamaan kaikkiin neuvolan ja koulun ja työnantajan kyselyihin sellaisia vastauksia, mitä he haluavat.

Vierailija
25/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on kummallinen ja lappu kummallinen, opesta puhumattakaan. Ei tulisi mieleenkään. t. ope

Vierailija
26/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuukohan lapsesi luokka Nuoren Suomen tai nykyisen Valon Liikuntaseikkailuun? Siinä kerätään omalle luokalle liikkumisrasteja ja sitten leikisti matkataan ympäri maailmaa. Kiva juttu ja saa lapset liikkumaan ja kiinnittämään huomiota liikkumiseensa. Samalla siinä on viikon ajaksi juuri ruutuaikatarkkailuosuus. Ei ope sitä kyttää, vaan takoitus on että oppilaat itse kiinnittävät ajankäyttöönsä huomiota.

Oikeesti hauska juttu! Ällää nyt hyvät ihmiset joka asiasta pillastuko! Varsinkin kun koulu ei oikeasti halua olla mitenkään puuttumassa lasten kotijuttuihin, työtä koulun puitteissa on ohan tarpeeksi...

Vierailija
27/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuukohan lapsesi luokka Nuoren Suomen tai nykyisen Valon Liikuntaseikkailuun? Siinä kerätään omalle luokalle liikkumisrasteja ja sitten leikisti matkataan ympäri maailmaa. Kiva juttu ja saa lapset liikkumaan ja kiinnittämään huomiota liikkumiseensa. Samalla siinä on viikon ajaksi juuri ruutuaikatarkkailuosuus. Ei ope sitä kyttää, vaan takoitus on että oppilaat itse kiinnittävät ajankäyttöönsä huomiota.

Oikeesti hauska juttu! Ällää nyt hyvät ihmiset joka asiasta pillastuko! Varsinkin kun koulu ei oikeasti halua olla mitenkään puuttumassa lasten kotijuttuihin, työtä koulun puitteissa on ohan tarpeeksi...

Vierailija
28/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat nykyvanhemmat kummallisia. Ensin sysätään kasvatusvastuu yhteiskunnalle = koululle. Kun koulu sitten pyrkii kantamaan vastuunsa, niin johan vingutaan, että meidän asioita urkitaan ja meidän asiat ei kuulu koululle = opelle. Jo lapset opetetaan valehtelemaan, ettei vaan totuus tulisi ilmi perheen henkisestä tyhjyydestä. Säälin näitä lapsia. Vanhemmat sälyttävät heille kauhean taakan. Mitäs sitten, jos lapselta lipsahtaakin totuus? Taas kaamea huuto ja valitus.

Jos ette halua vastata kyselyyn, älkää vastatko. Ilmoittakaa siitä opettajalle esim. Wilman kautta, ei lapsen välityksellä. Turha teidän ainakaan on valehdella lappuseen lyhyempää koneellaoloaikaa, sillä kyllähän se lapsen puheista käy ilmi, mikä on totuus. Välillisesti se näkyy myös monen oppilaan huonona koulumenestyksenä. Ei ole aikaa tehdä läksyjä, kun pitää olla koneella somessa, ettei vaan yksikään ripsaus mene sivu suun.

O tempora, o mores sanoi jo muinainen roomalainen. Pitää paikkansa tänäänkin.

Vierailija
29/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli sama mieleen kun nro 49. Onko kyse Nuoren Suomen liikuntaseikkailusta?

Siinähän on tarkoitus pitää liikuntapäiväkirjaa ja rastien mukaan luokka seikkailee leikisti ympäri maailmaa. No big deal. Ei se ole mikään kysely. Tämähän on joka vuosi aina keväällä.

http://www.sport.fi/koulu/opettajalle/liikuntaseikkailu

Vierailija
30/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ope, joka on jakanut kyseisiä kyselyjä.

Opetan elämänkatsomustietoa ja sen yhteydessä oppilaat seuraavat viikon ajan omaa vapaa-aikaansa eli merkitsevät kuinka  paljon aikaa menee läksyjen tekoon, ulkoiluun, harrastuksiin, tietokoneelle ja television katseluun ja nukkumiseen. Niistä keskustellaan oppilaiden kanssa mutta en sen kummemmin kritisoi oppilaita. Itse asiassa oppilaat ovat itse itselleen hyvin kriittisiä. Tehtävän tarkoitus on tietysti saada oppilaat hiukan miettimään omaa ajan käyttöään. En todellakaan kerää tietoja itselleni vastaisuuden varalle.

Liikuntaseikkailu on myös meidän koulussa menossa ja siinä luokan kanssa valittiin yksi päivä, jonka aikana seurataan ruokailuja, koneella oloa ja nukkumista. Oppilaat vitsailivat että otetaan lauantai tai sunnuntai, niin tulee tosi paljon nukkumista ja koneella oloa kun ei hukkaannu aikaa kouluun.

Älkää nyt olko niin tosikkoja. Ei opettajat ja koulu ole mitään vanhempien vastustajia. Opettajana tiedän, että kaikki vanhemmat haluavat lapsilleen parasta. Se, mikä on lapsen parasta, siitä voimme olla eri mieltä mutta viime kädessä vastuu on aina vanhemmalla. 

Vierailija
31/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen, että tuossa on taustalla tutkimus. Osa on selvästi väsyneitä koulun tapaan ja opettajan keino selvittää se neutraalisti on antaa "läksyksi" selvittää koneen käyttöaikaa kaikilta. On ihan mahdollista, että tällainen selvityspyyntö tulee ylempääkin, eli kyseessä on jonkinlainen tutkimus väsymyksen ja koneenkäytön yhteydestä. Ap, se on todellakin toiselle ongelma ja laittamalla saman kyselyn kaikille ei kukaan joudu silmätikuksi. 

Vierailija
32/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, ope kerkesi vastata samalla kun itse kirjoitin, eli aika lailla arvasin oikeiaan suuntaan. 

Vierailija
33/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut koulusta kyselyjä netin käytöstä ja poika lukion toisella.

Vierailija
34/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:13"]

Ei ole koskaan tullut koulusta kyselyjä netin käytöstä ja poika lukion toisella.

[/quote]ala-asteella tuli joku liikuntaan liittyvä juttu ja poika itse hoiti sen homman

Vierailija
35/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:11"]

Meillä on kyllä salattavaa, mutta ollaan silti onnellinen tavis perhe. Nykyaikana kun täytyy salata normaaleja asioita. Inhoan valehtelua, mutta kun on pakko. Yksityisasioiden penkominen on asiatonta ja asioista voidaan olla montaa mieltä.

Tajuaako ne tyhmät ämmät et niille valehdellaan. Esikoisen ope luuluu ettei 12v. edes kiroile koskaan.

[/quote]meillä poika ei kiroile, 17 vee. Ei ilmeisestikään koulussa. Eli teillä poika kiroilee kotona mutta ei koulussa.

Vierailija
36/60 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä jotenkin niin huvittavaa. Telkkarissa on roppakaupalla ohjelmia, joissa aikuisia ihmisiä autetaan elämänhallinassaan, raha-asioissa, siivoamisessa, ravinnossa, liikunnassa jne. Niitä sitten katsellaan illasta toiseen.

Mutta annas olla kun koulussa ihan opetussuunnitelman mukaisesti opetetaan omalle lapselle niitä samoja asioita, niin jopa nousee äläkkä." Miksi meidän perheen asioita kytätään?"

Ajattelepa nyt hiukan tarkemmin ap. Ei se ope kyllä ole tippaakaan kiinnostunut miten sun lapsesi viettää vapaa-aikaa (tai teidän perheenne). Kunhan haluaa että lapsi hiukan miettisi sitä omaa ajankäyttöään. 

Vierailija
37/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä voi vanhemmat vetää herneen nenään, hohhoijaa. Minä ainakin olen tyytyväinen jos koulussakin lapsia ohjataan arvioimaan ajankäyttöään.

Vierailija
38/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
39/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen taas kerran, että luojan kiitos olen opettajana lukiossa! Eipähän tarvitse pahemmin olla koteihin yhteydessä.

Vierailija
40/60 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:07"]

Höh, ei mua tuollainen häiritse. Meidän perheessä tehdään asiat niin ettei tarvitse salailla tai valehdella. Mä olen huomannut että normaaleilla ihmisillä ei muutenkaan ole ongelmia näiden asioiden kanssa 

[/quote]

Ihmiset on sitten sinisilmäisiä, kaikenmaailman lappusia ja kyselyjä täytellään ja perustellaan se sillä että "ei mulla ole mitään salattavaa". Missä menee raja, mihin kyselyyn sinä et vastaisi, vai onko kaikki sallittua? Saako ihmisen elämää tonkia määrättömästi vain koska tällä ei ole salattavaa?

Juu, ei mullakaan ole mitään salattavaa ja silti mä mä en vastaa jokaiseen kyselyyn. Ei meidän perheen asiat yksinkertaisesti kuulu ihan kaikille jotka keksii tehdä joku kyselyn. Ihmisten pitäis osata enemmän vaatia perusteluja niille kyselyille, miksi kysellään ja mihin saatua tietoa käytetään. Ja ketkä sen tiedon saa sekä mihin se tieto säilötään käytön jälkeen. Mut ei, sitä vaan vastaillaan periaatteella ettei mulla ole mitään salattavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi