Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaan lapsen hoito palkatonta?

Vierailija
13.03.2014 |

Lapsi ollut yli viikon sairaana, ja nyt lääkäri kirjoitti vielä 2pv saikkua. Aikaisemmat päivät on ollut mummo hoitamassa, mutta nyt ei enää pysty olla joten jään itse.

Tietenkin kerroin työnantajalle, että lapsi on sairastunut jo viime viikolla, joten se tarkoittaa sitä että hoidan palkattomana nämä pari päivää, kun sairastumisesta on kulunut noin kauan.

Jotenkin tuntuu hölmöltä, että pitikin mennä hankkimaan hoitaja viikoksi, kun olisin saanut alkupäivät olla itse palkallisena... Noh, ensi kerralla "säästän" sitten hoitajan hankkimisen myöhemmille sairaspäiville.

Harmittaa siksikin, että olen ollut lojaali työnantajalle ja oikeasti säästänyt työnantajan palkkakuluissa kun olen monta kertaa hommannut hoitajan kotiin lapsen sairauden vuoksi, vaikka olisin saanut olla palkallisena kotona. Näin sitä tunnollista "rangaistaan".

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo näin "Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan." 

Jos lapsi on ollut jo viikon sairaana, ei kyseessä ole enää mikään äkillinen sairastuminen.

Vierailija
22/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hei av-mammat. Opetelkaa vaatimaan. Ei ne työnantajat jätä huviksen maksamatta vaan koska työntekijät suostuu siihen. Minusta nostatte palkkaa aivan kylmästi myös siltä ajalta kun lapsi sairastaa ne kolme ensimmäistä päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:01"]

Laki sanoo näin "Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan." 

Jos lapsi on ollut jo viikon sairaana, ei kyseessä ole enää mikään äkillinen sairastuminen.

[/quote]

Vanhemmilla on silti OIKEUS tuhlata työpäiviään NELJÄN päivän edestä lapsen sairastumiseen -ja  jos sitä ei käytä ekoina päivinä niin käyttää myöhemmin! Esim. jollain voi mummo olla vahtimassa, sanotaan vaikka että mummo on itse vapaalla niin se on ihan jees hoitaa siihen alkuun mutta sitten myöhemmin jos se sama mummo meneekin taas itse töihin niin saa vanhempi hakea sairaslomatodistusta lapsesta jos sen tarttee! Tuo palkka siis maksetaan lapsen sairasuden aikaisesta lomatarpeesta kun lapselle etsitään hoitajaa, ihan naurettava väite että olisi oltava saikulla vaikka lapselle löytyy joku toinen hoitaja silloin muttei vaikka hetken päästä!

Ihmeellistä porukkaa.

Vierailija
24/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:10"]Nyt hei av-mammat. Opetelkaa vaatimaan. Ei ne työnantajat jätä huviksen maksamatta vaan koska työntekijät suostuu siihen. Minusta nostatte palkkaa aivan kylmästi myös siltä ajalta kun lapsi sairastaa ne kolme ensimmäistä päivää.[/quote]

Mä vaadin, että sä maksat mulle palkkaa. Siis mä olen himassa ja sä hoidat hommas niinku haluut, mut maksat mulle kuitenkin. Koska mä vaadin.

Vierailija
25/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:01"]

[/quote]

Vanhemmilla on silti OIKEUS tuhlata työpäiviään NELJÄN päivän edestä lapsen sairastumiseen -ja  jos sitä ei käytä ekoina päivinä niin käyttää myöhemmin! Esim. jollain voi mummo olla vahtimassa, sanotaan vaikka että mummo on itse vapaalla niin se on ihan jees hoitaa siihen alkuun mutta sitten myöhemmin jos se sama mummo meneekin taas itse töihin niin saa vanhempi hakea sairaslomatodistusta lapsesta jos sen tarttee! Tuo palkka siis maksetaan lapsen sairasuden aikaisesta lomatarpeesta kun lapselle etsitään hoitajaa, ihan naurettava väite että olisi oltava saikulla vaikka lapselle löytyy joku toinen hoitaja silloin muttei vaikka hetken päästä!

Ihmeellistä porukkaa.

[/quote]

Työnantajan ei kuitenkaan tarvitse maksaa palkkaa niiltä neljältä päivältä, jos ei kyse ole lapsen äkillisestä sairastumisesta.

Vierailija
26/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo hoitaa,niin miiks hakea saikkua sille ajalle? Vasta sitten kun jää itse kotiin.

Vierailija
27/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:10"]Nyt hei av-mammat. Opetelkaa vaatimaan. Ei ne työnantajat jätä huviksen maksamatta vaan koska työntekijät suostuu siihen. Minusta nostatte palkkaa aivan kylmästi myös siltä ajalta kun lapsi sairastaa ne kolme ensimmäistä päivää.[/quote]

Mitenkähän tuo onnistuu, kun meillä palkanlaskenta vähentää ne tunnit automaattisesti, jos en ole ollut töissä enkä vienyt sairauslomalappua omasta tai lapsen sairaudesta. Ja lapsen sairastaessa myös lappua miehen työnantajalta siitä, että mies ei ole ollut samaan aikaan vapaalla.

Vierailija
28/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:29"]

Jos mummo hoitaa,niin miiks hakea saikkua sille ajalle? Vasta sitten kun jää itse kotiin.

[/quote]

Ei me haettukaan saikkua aikaisemmin kuin nyt vasta, kun ei ollut tarvetta käydä lääkärissä ennen kuin nyt. Olisi omallakin ilmoitksella mennyt, mutta tunnollisena työntekijänä vastasin rehellisesti lapsen sairastumispäivän, kun pomo sitä kysyi. Ja sitten kävi ilmi että palkatonta on. Noh, ei siinä mitään, näinhän se pykälien mukaan menee, enkä aio jatkossakaan alkaa valehtelemaan, mutta aion kyllä jäädä jatkossa heti lapsen sairastuttua itse hoitamaan palkallisena, ja vasta sitten jää mies tai mummo...

Ap

Vierailija
29/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ta saa maksaa vaikka mitä, jos haluaa, mutta pakkoa sillä ei ole maksaa enää lapsen sairauden kuudennesta päivästä esim.

Riippuu tessistä, onko palkallisena 3 vai neljä Ensimmäistä päivää, joissain tessissä 3pv kuluu jo pe-su, joillain pe, ma, ti.

Mutta siis oikeasti se on sen lapsen sairauden alusta. Mutta saa ta maksaa vaikka kahdesta viikosta, jos haluaa.

Vierailija
30/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, se palkallinen vapaa on tarkoitettu äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseksi. Jos olet järjestänyt hoidon jo muuten, ei myöhemminkään ole enää oikeutta jäädä palkallisesti kotiin. Vanhemmat voivat toki vuorotella, mutta vain yhteensä kolme päivää. Eli esim. ensin isä päivän, sitten äiti ja isä vielä kolmantena päivänä.

Jos maanantaina minulle soitetaan ja pyydetään saikkulappua kun lapsi on lauantaina sairastunut, en ala nillittää että kaksi päivää on jo kulunut. Ja on oma asia kertooko työnantajalle että mummu on ollut jo hoitamassa pari päivää. Mutta sääntöjen mukaan se todella menee niin, että vain kolme ensimmäistä päivää maksetaan. Tai sekin riippuu TESistä.

T. terveydenhoitaja

Vierailija
31/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuta sano,ku lapsi on kipee. Ei se pomolle kuulu,onko kuumetta ollu vasta yks päivä vai viikon. Meille sattu onneksi miehelle 2 viikkoa pekkasia ja oli lapsen kanssa,sitten oli mun pakko hakea vielä saikkua,kun kuumeilu jatkui ja miehellä työt. Itse kävin töissä sen 2 viikon ajan.

Ei sitä niin rehellinen tarvii olla,varsinkaan pienipalkkaisilla.

Vierailija
32/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:26"]

Mä en muuta sano,ku lapsi on kipee. Ei se pomolle kuulu,onko kuumetta ollu vasta yks päivä vai viikon. Meille sattu onneksi miehelle 2 viikkoa pekkasia ja oli lapsen kanssa,sitten oli mun pakko hakea vielä saikkua,kun kuumeilu jatkui ja miehellä työt. Itse kävin töissä sen 2 viikon ajan.

[/quote]

Meillä täytyy tuoda lääkärintodistus lapsen sairaudesta, jos haluaa palkallisen hoitovapaan.

Vierailija
33/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 16:35"]Mutta ei tuo työnantajalta jää toivottavasti huomaamatta, että olet ollut tunnollinen, ja ajattelet myös firman etua. Eli lojaalisuus toivottavasti jossain vaiheessa palkitaankin. Kannattaa rohkeasti nostaa seuraavissa kehityskeskusteluissa tuokin pointti esiin, jos ei työnantaja sitä huomaa mainita.

[/quote]Pöh. Tuollaisilla nöyristelijöillä pyyhitään lattiat. Älkää IKINÄ mainitko kehityskeskusteluissa tuollaista, on oletusarvo että työntekijä on sitoutunut. Kannattaa aina kertoa siitä mitä on tehnyt, ei sitä mitä on jättänyt tekemättä. Hei haloo nyt, ei ihme että naisten alat ovat huonosti palkattuja. - No mitä olet mielestäsi tehnyt hyvin? -no kuule, en ole ottanut sairaslomaa vaikka lapsi on ollut sairas. Vai: no olen hyvä organisoimaan ajankäyttöäni ja siksi kodin ja työn yhteen sovittaminen toimii hienosti.

Vierailija
34/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:26"]

[/quote]

Meillä täytyy tuoda lääkärintodistus lapsen sairaudesta, jos haluaa palkallisen hoitovapaan.

[/quote]

niin minäkin vien. Mutta tosissaan jos mummi hoitaa ensimmäiset päivät,ei sitä työnantaja tiedä,ellei soittele joka päivä päiväkotiin,että Onko sen Perttu-Liisan lapsi tänään hoidossa? Jos mä olen töissä,ei kukaan kysele kuka niitä lapsia hoitaa.

Vierailija
35/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minä hoidan asian. Esim. lapsi sairastuu la,soitan mummille voiko tulla ma hoitamaan. Tulee ja hoitaa vaikka ma ja ti. Lapsen sairaus jatkuu,menen lääkäriin ke,koska mummi ei voi enään hoitaa. Ja en todellakaan ruikuttele sitä kolmea päivää,lääkäri antaa mitä antaa ja voinnin mukaan palataan päiväjärjestykseen. Työnantaja ei tiedä,että lapsi ollut pidempään kipeä. Mitään sairastodistuksia en hae työnantajalle,ennenkuin minun itse pitää jäädä kotiin.

Vierailija
36/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lakihan ei anna yhtään palkallista vapaapäivää. Mun entisessä työpaikassa ei saanut pitää edes yhtä palkallista päivää lapsen sairauden takia, vaan työnantaja maksoi kotiin hoitajan. Jos tuota hoitajaa ei käyttänyt, vaan halusi itse hoitaa sairasta lastaan, päivä oli aina palkaton.

Eli tuohan on mun mielestä jo hyvin, että saisi olla kolme EKAA päivää lasta hoitamassa.

Vierailija
37/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi kerralla asetat sanasi oikein, kun ilmoitat lapsen sairaudesta

Vierailija
38/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä palkatonta sairaan lapsen hoito. Aina.

Vierailija
39/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta ajatellakkaan,että mulla olis palkatonta lapsen sairauden hoito. Rahat muutenkin niin tiukilla 1200e nettona,et varmana joutuisin viemään sairaanakin hoitoon,särkylääkettä ja koittasin tehdä edes muutaman tunnin,ennenku soittasivat hakemaan.

Vierailija
40/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on niin, että lapsen sairauden alkaessa 3 päivää saa olla palkallisena (kolmannesta päivästä pitää olla todistus) ja kun täytän omavakuutus-lomakkeen töissä, siinä kysytään minä päivänä lapsen sairaus alkoi. Mutta kun mä olen käyttänyt sen kolme päivää, EI mun mies saa käyttää enää "omia päiviään". Ja tänään opin senkin että vain toinen saa olla sen kolme päivää, ei siis kuulemma voi vaihtaa että toinen olisi tiistain ja toinen keskiviikon ja torstain??? Sitä mä en kyllä käsitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan