Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaan lapsen hoito palkatonta?

Vierailija
13.03.2014 |

Lapsi ollut yli viikon sairaana, ja nyt lääkäri kirjoitti vielä 2pv saikkua. Aikaisemmat päivät on ollut mummo hoitamassa, mutta nyt ei enää pysty olla joten jään itse.

Tietenkin kerroin työnantajalle, että lapsi on sairastunut jo viime viikolla, joten se tarkoittaa sitä että hoidan palkattomana nämä pari päivää, kun sairastumisesta on kulunut noin kauan.

Jotenkin tuntuu hölmöltä, että pitikin mennä hankkimaan hoitaja viikoksi, kun olisin saanut alkupäivät olla itse palkallisena... Noh, ensi kerralla "säästän" sitten hoitajan hankkimisen myöhemmille sairaspäiville.

Harmittaa siksikin, että olen ollut lojaali työnantajalle ja oikeasti säästänyt työnantajan palkkakuluissa kun olen monta kertaa hommannut hoitajan kotiin lapsen sairauden vuoksi, vaikka olisin saanut olla palkallisena kotona. Näin sitä tunnollista "rangaistaan".

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on niin, että lapsen sairauden alkaessa 3 päivää saa olla palkallisena (kolmannesta päivästä pitää olla todistus) ja kun täytän omavakuutus-lomakkeen töissä, siinä kysytään minä päivänä lapsen sairaus alkoi. Mutta kun mä olen käyttänyt sen kolme päivää, EI mun mies saa käyttää enää "omia päiviään". Ja tänään opin senkin että vain toinen saa olla sen kolme päivää, ei siis kuulemma voi vaihtaa että toinen olisi tiistain ja toinen keskiviikon ja torstain??? Sitä mä en kyllä käsitä?

Vierailija
42/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:41"]

Mullakin on niin, että lapsen sairauden alkaessa 3 päivää saa olla palkallisena (kolmannesta päivästä pitää olla todistus) ja kun täytän omavakuutus-lomakkeen töissä, siinä kysytään minä päivänä lapsen sairaus alkoi. Mutta kun mä olen käyttänyt sen kolme päivää, EI mun mies saa käyttää enää "omia päiviään". Ja tänään opin senkin että vain toinen saa olla sen kolme päivää, ei siis kuulemma voi vaihtaa että toinen olisi tiistain ja toinen keskiviikon ja torstain??? Sitä mä en kyllä käsitä?

[/quote]En tiedä, onko tuo laissa vai tessissä, mutta meillä ainakin voi vaihtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:41"]

[/quote]En tiedä, onko tuo laissa vai tessissä, mutta meillä ainakin voi vaihtaa.

[/quote]Siis tietenkin tessin mukaa, sillä laissa ei puhuta mitään palkasta, höh, tuli ajatuskatkos :)

-sama

Vierailija
44/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei kyllä voi tehdä, että isä on ensin kolme päivää palkallisena ja sitten äiti kolme päivää palkallisena. Jos haluaa palkan, täytyy viedä lääkärintodistus. Jos siinä lukee, että sairaus on alkanut maanantaina (ja isä on ollut ma-ke kotona), äiti ei voi olla palkallisesti kotona torstaista alkaen. Jos lapsella on eri lääkärintodistukset eri sairauksille alkuviikolle ja loppuviikolle, sitten asia onnistuu, mutta samalla lääkärintodistuksella ei onnistu. Sitä paitsi se palkallisuus ei tarkoita sitä, että vanhempi saa hoitaa lasta kotona, vaan sitä, että vanhemmalla on kolme päivää aikaa etsiä lapselle hoitaja kotiin.

Vierailija
45/47 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:51"]

Niin ei kyllä voi tehdä, että isä on ensin kolme päivää palkallisena ja sitten äiti kolme päivää palkallisena. Jos haluaa palkan, täytyy viedä lääkärintodistus. Jos siinä lukee, että sairaus on alkanut maanantaina (ja isä on ollut ma-ke kotona), äiti ei voi olla palkallisesti kotona torstaista alkaen. Jos lapsella on eri lääkärintodistukset eri sairauksille alkuviikolle ja loppuviikolle, sitten asia onnistuu, mutta samalla lääkärintodistuksella ei onnistu. Sitä paitsi se palkallisuus ei tarkoita sitä, että vanhempi saa hoitaa lasta kotona, vaan sitä, että vanhemmalla on kolme päivää aikaa etsiä lapselle hoitaja kotiin.

[/quote]Meidän tessissä saa 4 päivää palkallista lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. ja sen ajan saa pitää kokonaan itse tai vaikka vuorotella, kunhan se yhteensä neljä päivää ei ylity.

Vierailija
46/47 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene niin että jos lapsi sairastuu pe eikä la ja su ole sinulla työpäiviä niin niitä ei tähän 3-4 päivään lasketa. Eli silloin vanhemmalla on oikeus olla kotona hoitamassa pe, ma, ti, (ke) ja näistä 3 ensimmäistä palkallisia

Vierailija
47/47 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs nyt siinä tapauksessa että 4 päivää sairastumista ylittyy? Meillä on 3vrk palkallista, ja 4vrk teen oikeus. Lapsi on influenssassa ja tauti alkoi maanantaina, ei varmasti ole perjantaina vielä hoitokuntoinen, mummoja sun muita ei ole avuksi ja puoliso ulkomailla juuri tämän viikon. Mitä jos pitäisi olla vielä viideskin päivä kotona?? Vai pitääkö minun soittaa johonkin mll palveluun että saan hoitajan. Siinähän hoitelen lapsia sitten neuvolassa ja koko päivän palkka menee lastenhoitajan palkkaan.