Äidin koulutustaso periytyy usein lapsille, isän ei
Tutkimusten mukaan lapset hankkivat usein saman tasoisen koulutuksen itselleen kuin mitä äidillä on ollut. Isän koulutustasolla ei ollut samanlaista selvää korrelaatiota jälkeläisten koulutukseen. Onko teidän perheessänne äidin hankkima koulutustaso jotenkin vaikuttanut sinun opiskeluvalintoihisi?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äiti on erityisluokan opettaja sekä terveydenhoitaja ammatiltaan. Itse opiskelen psykologiaa eli jossain määrin kyllä. Isä oli kyllä myös suuressa roolissa siinä, että hakeuduin yliopistoon. Isäni on itse insinööri, ja on aina kannustanut meitä lapsia koulussa eteenpäin. Molempien vanhempien kasvatus vaikuttanut siihen, että me kaikki lapset opsikellaan pitkälle.
Esim toinen veli käynyt ammattikorkean ja nyt vielä yliopistossa kauppista. Nuorempi veli Aallossa.Pitkälle ja amk eivät mahdu samaan lauseeseen.
Amk-tutkinnon hankkiminen vaatii: 9 vuotta peruskoulua, 3 vuotta lukiossa tai ammattikoulussa, siihen päälle vielä linjasta riippuen 3,5 -5 vuotta ammattikorkeakoulussa. Aika pitkältä opintopolulta tuo minusta kuulostaa.
Katsos kun ei se määrä, vaan laatu.
Lähdekysely kirjoitti:
Missä tuollainen tutkimus on?
Eivätkö ihmiset täällä osaa käyttää Googlea? Tässä sinulle aineistoa aiheesta tutustuttavaksi, ole hyvä!
https://www.google.com/search?q=koulutustason+periytyminen&oq=koulutust…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äiti on erityisluokan opettaja sekä terveydenhoitaja ammatiltaan. Itse opiskelen psykologiaa eli jossain määrin kyllä. Isä oli kyllä myös suuressa roolissa siinä, että hakeuduin yliopistoon. Isäni on itse insinööri, ja on aina kannustanut meitä lapsia koulussa eteenpäin. Molempien vanhempien kasvatus vaikuttanut siihen, että me kaikki lapset opsikellaan pitkälle.
Esim toinen veli käynyt ammattikorkean ja nyt vielä yliopistossa kauppista. Nuorempi veli Aallossa.Pitkälle ja amk eivät mahdu samaan lauseeseen.
Amk-tutkinnon hankkiminen vaatii: 9 vuotta peruskoulua, 3 vuotta lukiossa tai ammattikoulussa, siihen päälle vielä linjasta riippuen 3,5 -5 vuotta ammattikorkeakoulussa. Aika pitkältä opintopolulta tuo minusta kuulostaa.
Katsos kun ei se määrä, vaan laatu.
Aiemmin väitit ettei amk-tutkinnon hankkinut ole opiskellut pitkälle. Nytkö mieli muuttui asiasta?
Vierailija kirjoitti:
On. Molemmat vanhemmat ovat käyneet yliopiston. Kun kerroin että harkitsen amk-opintoja, niin tuli järkyttyneitä kommentteja että amk tuskin on tarpeeksi haasteellista minulle, ja tulen varmasti tylsistymään siellä. No, onneksi päädyin yliopistoon!
Minä menin isän painostuksen takia yliopistoon. En viihtynyt ja vaihdoin AMK:hon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Molemmat vanhemmat ovat käyneet yliopiston. Kun kerroin että harkitsen amk-opintoja, niin tuli järkyttyneitä kommentteja että amk tuskin on tarpeeksi haasteellista minulle, ja tulen varmasti tylsistymään siellä. No, onneksi päädyin yliopistoon!
Minä menin isän painostuksen takia yliopistoon. En viihtynyt ja vaihdoin AMK:hon.
Ajatuksena ei ollut motivoivaa opiskella ensin valtava määrä teoriaa ennen kuin pääsee lopulta tekemään jotain käytännössä. Toki opintolinja saattoi ensisijaisesti olla väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta te naiset olette aina niin tyhmiä. "Päteeköhän tämä minuun. Jos ei päde, niin se ei voi olla totta."
Tämä ei ollut ainakaan minun motiivini, väittää että koska ei päde minuun -ei voi olla totta, kun kerroin että molemmat vanhempani kävivät vain kansakoulun mutta vain isäni tienasi kuin korkeakoulutettu virkamies.
Nro9Mitä isäsi teki työkseen?
Paperimies
Mikä siinä on niin vaikeaa laittaa se tutkimuslinkki mukaan, kun väittää jotain?
Poiston peruste toi lähteen puuttuminen keskustelualueen sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta te naiset olette aina niin tyhmiä. "Päteeköhän tämä minuun. Jos ei päde, niin se ei voi olla totta."
Tämä ei ollut ainakaan minun motiivini, väittää että koska ei päde minuun -ei voi olla totta, kun kerroin että molemmat vanhempani kävivät vain kansakoulun mutta vain isäni tienasi kuin korkeakoulutettu virkamies.
Paperimies
Eli aivan poikkeuksellisen hyvätuloinen työntekijä. Noihin palkkoihin pääseminen ei ole normi.
Vierailija kirjoitti:
Sil votut säkitetyt kielitaidottomat äidit pilaavat lastensakin tulevaisuuden. Eivät tahallaan toki, mutta ilmiönä se vaikuttaa heidän lapsiinsa; kyseiseen kulttuuriin sisältyy jotain hyvin pahaa.
Nyt kun nuorison pahoinvoinnistakin puhutaan, niin tätäkin sopii käsitellä.
Aivoistaan silvotut perseenreikäpersut pilaavat koko maan ja maailman tulevaisuuden.
KAIKISSA maissa ja kulttuureissa naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Tulkintasi muutaman kommentin jälkeen.
Suosittelen sinulle vihanhallintakurssia, koska kaltaisesi usein päätyvät vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähdekysely kirjoitti:
Missä tuollainen tutkimus on?
Eivätkö ihmiset täällä osaa käyttää Googlea? Tässä sinulle aineistoa aiheesta tutustuttavaksi, ole hyvä!
https://www.google.com/search?q=koulutustason+periytyminen&oq=koulutust…
Ihmettelin samaa. Kun kirjoitin toisessa keskustelussa, että avioliitossa on puolison elatusvelvollisuus, niin eräs keskustelija ei vaivautunut googlaamaan pitääkö se paikkansa ja mitä se sisältää. Ihmettelen tuollaista, koska jos ei vaivaudu ottamaan mistään asiasta selvää, niin kyllä se yleissivistys tulee huonona säilymäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa laittaa se tutkimuslinkki mukaan, kun väittää jotain?
No poista tämä keskustelu, jos sinua häiritsee se, ettei aloitusta ole linkitetty kaikkiin aihetta koskeviin tutkimuksiin. Ei haittaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo tieto kuuluu yleissivistykseen, joten linkki on tarpeeton. Tästä on uutisoitu niin monta kertaa eri medioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperimies
Eli aivan poikkeuksellisen hyvätuloinen työntekijä. Noihin palkkoihin pääseminen ei ole normi.
Kyllä. Kouluttautui myöhemmin Saksassa työn ohessa, työnantajan piikkiin tietysti. Mutta kävi siis vain kansakoulun ja pääsi paperitehtaalle töihin. Syntyi 1940.
Äidin suureksi tyrmistykseksi opiskelin DI:ksi enkä lääkäriksi. Äiti on sairaanhoitaja ja isä insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sil votut säkitetyt kielitaidottomat äidit pilaavat lastensakin tulevaisuuden. Eivät tahallaan toki, mutta ilmiönä se vaikuttaa heidän lapsiinsa; kyseiseen kulttuuriin sisältyy jotain hyvin pahaa.
Aivoistaan silvotut perseenreikäpersut pilaavat koko maan ja maailman tulevaisuuden.
KAIKISSA maissa ja kulttuureissa naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet.
Ohoh, Soma lit, bangladeshilaiset jne.?
Nyt on niin uutta tietoa, ettei ole ehtinyt mihinkään tilastoon!
Vierailija kirjoitti:
Äidin suureksi tyrmistykseksi opiskelin DI:ksi enkä lääkäriksi. Äiti on sairaanhoitaja ja isä insinööri.
Oletko itse ollut valintaasi tyytyväinen? Sehän on tärkeintä. Vanhemmat eivät välttämättä edes hahmota mitä vaihtoehtoja nykyisin on opintoja varten tarjolla, vaan miettivät lapsen tulevaisuutta pääosin omien, mahdollisesti todella paljon vanhentuneiden kokemustensa pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin?
Tyttäreni on ainoa pitkän matikan, fysiikan ja kemian sekä biologian lukija kurssillaan. Kavereilla on kieliä, historiaa, uskontoa valinnaisena. Meillä nuo aineet eivät tyttöä niin kiinnosta, siksi luma-aineet.
Rajaa aika paljon pois aloja jo tuo lukion kurssivalinta.
Näitä on useampikin tehty ja uutisoitu, suomalainen aineisto. Löytyy varmaan googlaamalla. Ei ap.