Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin koulutustaso periytyy usein lapsille, isän ei

Vierailija
15.11.2020 |

Tutkimusten mukaan lapset hankkivat usein saman tasoisen koulutuksen itselleen kuin mitä äidillä on ollut. Isän koulutustasolla ei ollut samanlaista selvää korrelaatiota jälkeläisten koulutukseen. Onko teidän perheessänne äidin hankkima koulutustaso jotenkin vaikuttanut sinun opiskeluvalintoihisi?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekiköhän ne miehet ns. miestentöitä?

Vierailija
2/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äiti on erityisluokan opettaja sekä terveydenhoitaja ammatiltaan. Itse opiskelen psykologiaa eli jossain määrin kyllä. Isä oli kyllä myös suuressa roolissa siinä, että hakeuduin yliopistoon. Isäni on itse insinööri, ja on aina kannustanut meitä lapsia koulussa eteenpäin. Molempien vanhempien kasvatus vaikuttanut siihen, että me kaikki lapset opsikellaan pitkälle.

Esim toinen veli käynyt ammattikorkean ja nyt vielä yliopistossa kauppista. Nuorempi veli Aallossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala sanoa, koska vanhemmillani on samanlainen koulutustaso ja yllättäen myös meillä on lapsillaan puolisonvalinnassa omaamme vastaava koulutustaso. En voi siis sanoa, että lasten akateeminen koulutuspolku on minun koulutustasoni ansiota.

Vierailija
4/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No äiti on erityisluokan opettaja sekä terveydenhoitaja ammatiltaan. Itse opiskelen psykologiaa eli jossain määrin kyllä. Isä oli kyllä myös suuressa roolissa siinä, että hakeuduin yliopistoon. Isäni on itse insinööri, ja on aina kannustanut meitä lapsia koulussa eteenpäin. Molempien vanhempien kasvatus vaikuttanut siihen, että me kaikki lapset opsikellaan pitkälle.

Esim toinen veli käynyt ammattikorkean ja nyt vielä yliopistossa kauppista. Nuorempi veli Aallossa.

Pitkälle ja amk eivät mahdu samaan lauseeseen.

Vierailija
5/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta te naiset olette aina niin tyhmiä. "Päteeköhän tämä minuun. Jos ei päde, niin se ei voi olla totta."

Vierailija
6/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on käynyt vain kansakoulun ja itse olen maisteri. Parhaan kaverini äiti on lisuri ja kaveri vain ylioppilas.

Vierailija
7/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ammattikoulun käynyt käsityönopettaja. Isäni insinööri. Itse olen opettaja.

Vierailija
8/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun äiti on käynyt pelkän kansakoulun. Minulla ja pikkusiskolla on AMK -tutkinto ja isosiskolla YAMK -tutkinto. Isää ei ole näkynyt vuoden 1983 jälkeen, en edes tiedä mikä on koulutukseltaan tai mitä tekee työkseen.

Vierailija
9/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi kansakoulun, minä opiskelin yliopistossa. Tienasimme silti suhteutettuna muuhun tulotasoon saman verran.

Isäni kävi kansakoulun ja tienasi suhteellisesti enemmän kuin korkeakoulutettu keskipalkkainen virkamies tänä päivänä.

Vierailija
10/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on saman tasoinen koulutus kuin äidilläni, ylempi korkeakoulututkinto. Isä on opiskellut tohtoriksi, mutta tuskin itse sinne asti tulen opintoja jatkamaan.

Vierailija
11/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on myös paljon sukupolvieroja. Esim minä 24-vuotias nainen ja sitten taas vs äitini 53-vuotias, tai isoäitini 84-vuotias, olemme kaikki eläneet aivan eri ajassa. Mummini ei käynyt koulua kauhean pitkälle, koska meni naimisiin 18-vuotiaana ja sai lapsia liukuhihnalla. Silloin naisella oli isompi rooli olla kotona ja kasvattaa lapsia. Toimi yliopistossa siivoojana.

Äiti kuitenkin kävi yliopiston sekä minä. Eli... niin :D

Vierailija
12/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kävi kansakoulun, minä opiskelin yliopistossa. Tienasimme silti suhteutettuna muuhun tulotasoon saman verran.

Isäni kävi kansakoulun ja tienasi suhteellisesti enemmän kuin korkeakoulutettu keskipalkkainen virkamies tänä päivänä.

Tämä on niin totta. Minun isäni oli käynyt vain kansakoulun ja äiti vain lukion. Kaikki lapset olemme korkeakoulutettuja, mutta emme tule ikinä yltämään samaan elintasoon kuin vanhempamme.

Vierailija
13/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku tädin koulutus vaikutti. Siis äidin sisaren.

Vierailija
14/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Minun isäni oli käynyt vain kansakoulun ja äiti vain lukion. Kaikki lapset olemme korkeakoulutettuja, mutta emme tule ikinä yltämään samaan elintasoon kuin vanhempamme.

Mitä he ovat tehneet työkseen? Itse tienaan asiantuntijana heittämällä suhteessa enemmän kuin osa-aikaisena talonmiehenä työskennellyt isoäitini.

Vierailija
15/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta te naiset olette aina niin tyhmiä. "Päteeköhän tämä minuun. Jos ei päde, niin se ei voi olla totta."

Kukaan edellä oleva ei kirjoittanut tuollaista, etkä edes voi mistään tietää olivatko he naisia.

Johtopäätös: miehillä on jumalattoman huono sisälukutaito?

Vierailija
16/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne ovat? Miesten ei ole opiskelua varten tässä maassa ikinä tarvinnut hakea vapautusta sukupuolestaan.

Vierailija
17/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on korkeakoulutettu ja isäni duunari. Musta tuli korkeakoulutettu, mutta niin tuli lähes kaikista lapsuuden ystävistäni, vaikka kaikkien muiden vanhemmat olivat duunareita. Uskon tuon kaveriporukan ja koulumyönteisyyden vaikuttaneen enemmän.

Vierailija
18/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on diplomi-insinööri ja oli erittäin kannustava tekniselle alalle hakeutumista kohtaan. Painostusta ei kuitenkaan ollut. Äiti uskoi, että jokainen löytää oman polkunsa.

Vierailija
19/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne ovat? Miesten ei ole opiskelua varten tässä maassa ikinä tarvinnut hakea vapautusta sukupuolestaan.

No? Tuleeko niitä esimerkkejä ns. miesten töistä?

Vierailija
20/60 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli sairaanhoitaja ja minä KTM.. Ajat olivat kuitenkin toiset äitini nuoruudessa.