Äidin koulutustaso periytyy usein lapsille, isän ei
Tutkimusten mukaan lapset hankkivat usein saman tasoisen koulutuksen itselleen kuin mitä äidillä on ollut. Isän koulutustasolla ei ollut samanlaista selvää korrelaatiota jälkeläisten koulutukseen. Onko teidän perheessänne äidin hankkima koulutustaso jotenkin vaikuttanut sinun opiskeluvalintoihisi?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli sairaanhoitaja ja minä KTM.. Ajat olivat kuitenkin toiset äitini nuoruudessa.
Mitä tarkoitat tällä? Olisiko äitisi halunnut kaupalliselle alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta te naiset olette aina niin tyhmiä. "Päteeköhän tämä minuun. Jos ei päde, niin se ei voi olla totta."
Kukaan edellä oleva ei kirjoittanut tuollaista, etkä edes voi mistään tietää olivatko he naisia.
Johtopäätös: miehillä on jumalattoman huono sisälukutaito?Mikä helvetin "sisälukutaito"? Oletko satavuotias?
Ok, eli et edelleenkään ymmärrä lukemaasi..? 😆
Äitini on humanisti-dropout, faijani peräti oppikoulun käynyt. Itse olen arska-inssi-DI, joten eipä se vanhempien tekemiset/tekemättä jättämiset kouluissaan ole mitenkään vaikuttanut.
En edes usko kouluttautumisen voimaan, minulle nuo tutkinnot ovat olleet vain pakollista pahaa saadakseni leiman "osaa se", todelliset osaamiset on hankittu ihan muualla kuin koulun penkillä.
Äitini on käynyt amiksen, isäni on käynyt aikoinaan vuoden kurssin. Itse olen käynyt amk ja yliopiston
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta te naiset olette aina niin tyhmiä. "Päteeköhän tämä minuun. Jos ei päde, niin se ei voi olla totta."
Tämä ei ollut ainakaan minun motiivini, väittää että koska ei päde minuun -ei voi olla totta, kun kerroin että molemmat vanhempani kävivät vain kansakoulun mutta vain isäni tienasi kuin korkeakoulutettu virkamies.
Nro9
Vierailija kirjoitti:
Äitini on humanisti-dropout, faijani peräti oppikoulun käynyt. Itse olen arska-inssi-DI, joten eipä se vanhempien tekemiset/tekemättä jättämiset kouluissaan ole mitenkään vaikuttanut.
En edes usko kouluttautumisen voimaan, minulle nuo tutkinnot ovat olleet vain pakollista pahaa saadakseni leiman "osaa se", todelliset osaamiset on hankittu ihan muualla kuin koulun penkillä.
Arska?
Äidilläni ja minulla on aika sama koulutustausta, sama ala, minun himpun ylempi. Olen kuitenkin kiivennyt uralla ylemmäs mitä koulutus on, onnistunut jättämään jälkeeni niitä paremmin koulutettuja. Onko sillä vaikutusta lapsiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äiti on erityisluokan opettaja sekä terveydenhoitaja ammatiltaan. Itse opiskelen psykologiaa eli jossain määrin kyllä. Isä oli kyllä myös suuressa roolissa siinä, että hakeuduin yliopistoon. Isäni on itse insinööri, ja on aina kannustanut meitä lapsia koulussa eteenpäin. Molempien vanhempien kasvatus vaikuttanut siihen, että me kaikki lapset opsikellaan pitkälle.
Esim toinen veli käynyt ammattikorkean ja nyt vielä yliopistossa kauppista. Nuorempi veli Aallossa.Pitkälle ja amk eivät mahdu samaan lauseeseen.
Amk-tutkinnon hankkiminen vaatii: 9 vuotta peruskoulua, 3 vuotta lukiossa tai ammattikoulussa, siihen päälle vielä linjasta riippuen 3,5 -5 vuotta ammattikorkeakoulussa. Aika pitkältä opintopolulta tuo minusta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arska?
Asentaja, tässä tapauksessa sähkösellainen.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni ja minulla on aika sama koulutustausta, sama ala, minun himpun ylempi. Olen kuitenkin kiivennyt uralla ylemmäs mitä koulutus on, onnistunut jättämään jälkeeni niitä paremmin koulutettuja. Onko sillä vaikutusta lapsiini?
Se riippuu varmaan pitkälti siitäkin millä tavalla esittelet eri koulutusvaihtoehtoja ja ammatteja lapsillesi.
Yleistä varmaan sekin, että akateemisten lapsista tulee akateemisia. Esimerkiksi meidän suvussamme on vain yksi, jolla ei ole akateemista koulutusta eikä hänen lapsillaan ja lapsenlapsillaankaan ole, koska päihdeongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut ainakaan minun motiivini, väittää että koska ei päde minuun -ei voi olla totta, kun kerroin että molemmat vanhempani kävivät vain kansakoulun mutta vain isäni tienasi kuin korkeakoulutettu virkamies.
Nro9
Mitä isäsi teki työkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu varmaan pitkälti siitäkin millä tavalla esittelet eri koulutusvaihtoehtoja ja ammatteja lapsillesi.
Hyvä pointti. Lapsillani ei oikein ole hajua mitä teen työkseni. Vanhemman lapsen kanssa paljon juttelen, nytkin odottaa kanssani jännityksellä saanko paremman paikan, tietää siis että pyrin koko ajan ylös päin mutta ehkä sillä ei ole merkitystä kun ei konkreettisesti käsitä mitä teen.
Äitini on ylioppilas-amis. Hän olisi tahtonut opiskella yliopistossa, mutta miehen työ vei kauas mahdollisista opiskelupaikoista. Itse sain lapsia nuorena ylioppilaana. (Paljon ehdittiin arvostella, että parikymppisenä lapsia saanut ei ehdi tehdä elämässään enää mitään tärkeää.) Siinä mielessä myös äitini kaltainen, että muut asiat ehtivät opintojen edelle eikä opiskelu ollut/ole itselleni kaikista tärkeintä. Opiskelen nyt yliopistossa, veljeni on AMK:n käynyt ja yliopistossa. Mieheni taas on ei-akateeminen yrittäjä alalla, jolla korkeakouluopiskelu ei hyödytä erityisesti. Kannustan lapsia opiskelemaan, mutta myös muunlaisissa valinnoissa.
Äitini on peruskoulun käynyt elämäntapatyötön. Minä sekä siskoni amkin käyneitä ja työelämässä.
On. Molemmat vanhemmat ovat käyneet yliopiston. Kun kerroin että harkitsen amk-opintoja, niin tuli järkyttyneitä kommentteja että amk tuskin on tarpeeksi haasteellista minulle, ja tulen varmasti tylsistymään siellä. No, onneksi päädyin yliopistoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli sairaanhoitaja ja minä KTM.. Ajat olivat kuitenkin toiset äitini nuoruudessa.
Mitä tarkoitat tällä? Olisiko äitisi halunnut kaupalliselle alalle?
Tarkoitan sitä ettei hänen nuoruudessaan tyttöjen opiskelu esim. yliopistossa ollut niin selviö. Hän olisi halunnut opiskella oikeustieteitä, ei niinkään kauppatieteitä.
Äitini on terkkari, isä akateeminen johtaja ja minä olen akateeminen, ammatiltani tutkija.
Samoin. Äitini nuoruudessa ei ollut tapana kouluttaa tyttöjä, koska "naimisiin ne menee kuitenkin". Hän oli haaveillut samasta ammatista kuin isäni äiti, jota en ole koskaan tavannut. Enkä ole tavannut myöskään isääni, vaikka aikanaan päädyin samaan ammattiin kuin hän. Joten sillä perusteella voisi väittää isän ammatin periytyvän, koska ympäristötekijä ei hänen osaltaan vaikuttanut.
Omat lapseni ovat kuitenkin valinneet isänsä koulutustasoa. Toisaalta ,minäkin valmistuin maisteriksi vasta hyvinkin aikuisena, joten ehkä lapseni ehtivät vielä nostamaan koulutustasoa, jos kyllästyvät alkuperäiseen ammattiinsa.
Juuri siksi kehitysmaissakin pyritään kouluttamaan naisia, koska äiti vaikuttaa lapsen koulutukseen enemmän kuin isä, eli tämä on kyllä tiedetty jo aika pitkään.