Paras oivalluksesi tavaran karsimiseen?
Eli mikä oivallus on auttanut sinua eniten kun olet karsinut tavaroita? Olen siis toki lukenut konmarit ja muut alan tuoreet teokset ja seuraan aiheeseen liittyviä instatilejä jne, mutta haluaisin kuulla minkä asian ymmärtäminen on auttanut juuri sinua eniten?
Kommentit (550)
Ajattele tavaraa tilavuutens - kuinka paljon tilaa se vie. Esim pussillinen pieniksi jääneitä lastenvaatteita kierrätykseen - kotona on pussillisen verran enemmän tilaa (jota ei täytetä millään). Mitä isompi tavara tai läjä/pino tavaraa, sen nopeammin eroon.
Tavaraa kuuluu käyttää: jos en itse käytä, annan jollekin joka käyttää. Hän tulee iloiseksi, ja se tavara tulee iloiseksi kun on taas hyödyllinen! ( Kyllä!)
Kiitos tuosta kierrätyskeskus/kirpputori vuokraamona -ajatuksesta! Loistava idea.
Välttelen ostamista viimeiseen asti. Koetan löytää jonkun tavaran kotoa joka ajaisi saman asian ettei tarvitse ostaa jotain uutta härpäkettä. Kierrätän ja tuunaan jo olemassaolevaa krääsää. Nautin niistä jo hankkimistani kauniista esineistä enkä säästele esimerkiksi kauneimpia astioitani vain vieraiden varalle.
Mutta jos oikeasti jotain tarvitsen, niin ostan sitten lopulta jos ei mitään korviketta nurkista löydy. Ei kannata turhaan hankaloittaa elämäänsä liikaa.
Se että päätän itse mitä karsin ja mitä en. Jos en halua luopua niin sitten en luovu. Ja vapaus hankkia lisää tavaraa on minulla itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Se että päätän itse mitä karsin ja mitä en. Jos en halua luopua niin sitten en luovu. Ja vapaus hankkia lisää tavaraa on minulla itselläni.
Nimenomaan!
https://areena.yle.fi/1-50111834
Tuossa on kyllä niin ihana juttu, et enpä selitä enempää;-)
Poistan vanhat enkä osta uusia säilytystarvikkeita, laatikoita, koreja tms. Vähennän yksi kerrallaan joka päivä vaatteita, tavaraa, säilytyskalusteita kuten laatikostoja, kaappeja yms. Ei stressaa. On jo väljää ja raikasta.
Kotimummi kirjoitti:
Poistan vanhat enkä osta uusia säilytystarvikkeita, laatikoita, koreja tms. Vähennän yksi kerrallaan joka päivä vaatteita, tavaraa, säilytyskalusteita kuten laatikostoja, kaappeja yms. Ei stressaa. On jo väljää ja raikasta.
Kaappeja ei tarvi, kun pystyviikkaa kaikki vaatteet mitkä voi ja latoo ne lipastoihin.
Idea kun onkin siinä, että ne m e n e e  sinne laatikkoon helposti, mutta ei tarvi saada esille vauhdissa. Vähän samaa, kun ihmisen on parempi hengittää raitis ilma pienemmän reiän  kautta sisään (nenä) ja puhaltaa se vanha ilma ulos suun kautta reippaasti. Muuten ei vaihdu ilma siellä syvissä keuhkorakkuloissa, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vein ja vien Hopen keräykseen. Menee suoraan tarvitsijoille. Ottavat kaikkea.
Ei välikäsiä eikä myyntiä. Suoraan avun tarvitsijoille.Siiyä mulle tulee hyvä mieli.
Sukulaisille ja jos tiedän jonkun tarvitsevan olen kans antanut.
Osoite? Yhteystiedot?
Vierailija kirjoitti:
Minun on ollut, kotoa opitusti, todella vaikeaa heittää vaatteita pois - huonoksi menneitä, pikkureikäisiä, kuluneita, nukkaantuneita, sellaisia joita ei voi viedä kirpparillekaan, koska kukaan ei niitä osta. Nykyään laitan toisen hihan tai lahkeen jalan alle ja nykäisen. Oho! Ihan rikki! Roskiin.
Vähän sama vika.
Nyt kostutan, pyyhin lattian ja tämän viimesen palvelun jälkeen roskiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein ja vien Hopen keräykseen. Menee suoraan tarvitsijoille. Ottavat kaikkea.
Ei välikäsiä eikä myyntiä. Suoraan avun tarvitsijoille.Siiyä mulle tulee hyvä mieli.
Sukulaisille ja jos tiedän jonkun tarvitsevan olen kans antanut.Osoite? Yhteystiedot?
Löysinkin itse.
Lahjoita esm eläinsuojelun hyväksi pidettävään kirpparipöytään niin menevät hyvään tarkoitukseen. Helpompi luopua kun tietää että luopuu hyvän asian vuoksi.
Siivoaminen nopeutuu, arki helpottuu.
Aloin myymään tarpeetonta fb.ssä. Tapasin alueen muita ihmisiä, kiva plussa.
Yritän käydä joka viikko väh yhden hyllyn / laatikon jne läpi. Tarkoittaa tiedän missä mikin on.
Oon kirjoittanut ylös eurot, mitä olen tienannut. Vuodessa iso määrä rahaa.
Muuta ylimääräiset tavarat rahaksi myymällä ne.
Ristiriitaista, että pyrkiessäsi vähentämään tavaran määrää, olet hankkinut sitä vain lisää niiden kirjojen muodossa, joista olet LUKENUT tavaroiden vähentämisestä.
Ei ne sillä tavalla vähene. TOIMEEN tarttumalla ne vähenevät, vaikka se onkin nykyään halveksittua, alaluokkaisen duunariväen touhua fyysisesti tehdä jotain, eihän akateemiset yläluokkaisena itseään pitävät halua kuin enintään lukea fyysisen työn tekemisestä....
Vierailija kirjoitti:
Käyttötavaroista ja vaatteista mieti, oletko tarvinnut niitä viimeiseen vuoteen. Poisluettuna tietenkin ne, joita käytetään vähemmän, esim. hautajaisasu.
Tuo on niin huono neuvo. Itse esim. leivon kausittain ja ohjeesi perusteella minun pitäisi heittää mm. kuivuri menemään.
Juhlia ei ole ollut vuoteen. Heitänkö juhlamekot pois?
Vierailija kirjoitti:
Lahjoita esm eläinsuojelun hyväksi pidettävään kirpparipöytään niin menevät hyvään tarkoitukseen. Helpompi luopua kun tietää että luopuu hyvän asian vuoksi.
Tähän oli helppo antaa hyvää tavaraa. Kadutti viedä uffille jne mutta kyn löysin kirpparilta pöydän jonka tuotto meni eläintaloon, oli helppo kerätä sinne kaikki ylimääräinen 💖
se, että älä heitä mitään pois, sillä seuraavalla viikolla viimeistään tarvit sitä pois heittämääsi.
Minä taas tykkään Bypiasin sisustuksesta. Halusin kotiini saman tyylisen, (valko- harmaa- beige). Helppo oli luopua tavarasta että sai unelman toteutettua. Vaatteet kävin yksitellen läpi sovitellen: pidänkö, käytänkö tykkäänkö, mahtuuko, mihinkä yhdistäisin .. Vähemmän on enemmän !
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tuohon on mitään sanoa kun et kerro millaisesta omaisuudesta olet luopumassa? Esim. elämäntilanne, perhetilanne,rahatilanne,asumismuoto vaikuttaa siihen,mistä voit luopua ja mistä et. Jos kysymys ei koske vaatteita, niin siinä tapauksessa voisin ehdottaa esim. keittiötarvikkeista karsimista ( tarvitsetko välttämättä kolme kattilaa,riittäisikö kaksi tai onko kaapissa oltava se 20- hengen perintöastiasto jos sitä ei koskaan käytä? Kuvittele itsesi asumaan esim. erämaa olosuhteisiin- mitä tarvitsisit tilanteessa jossa sinulla ei olisi minkäänlaisia nykyajan mukavuuksia,vain täysin välttämättömän ja selässä kulkevan voisit omistaa? Ja sitten voit pohtia, kaikkea sitä mitä sinulla nyt on mukavuuden nimissä. Ylimääräiset turhakkeet löytyvät kyllä tällätavalla vertaillen helposti.
Itse katselin jotain kotimaista vanhaa elokuvaa joskus päiväsellä puoli vahingossa. Huomiota kiinnitti mieshenkilö joka vaihtoi kortteeria. Emäntä kysyi mitenkä paljon tulee tavaraa? Mies nosti kapsäkkiä ja sanoi , tässä on kaikki. Nauroin mielessäni että totta, tuohon kun pääsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vie ne laatikossa vuodeksi varastoon. Mitä et ole vuodessa tarvinnut joutaa mennä. Eli yleensä koko laatikko.
Taitelijaharrastajasta/ käsityö ihmiselle tämä ei onnistu. Tarvitset juuri sitä minkä olet heittanyt pois. Olenpa kerran ostanut omani takaisin kierrätyskeskuksesta (kankaan siis).
Minun on ollut, kotoa opitusti, todella vaikeaa heittää vaatteita pois - huonoksi menneitä, pikkureikäisiä, kuluneita, nukkaantuneita, sellaisia joita ei voi viedä kirpparillekaan, koska kukaan ei niitä osta. Nykyään laitan toisen hihan tai lahkeen jalan alle ja nykäisen. Oho! Ihan rikki! Roskiin.