Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pyöräilykypärä

Vierailija
12.03.2014 |

kuinka tärkeä suoja sinun mielestä?

kuka käyttää teidän perheessä?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:15"]

Aloin käyttää kun lapsellekin ostettiin, viime kesänä, kun lapsi kulki  mukana pyöräkärryssä. Mies ei ostanut itselleen vielä viime kesänä painostuksesta huolimatta, mutta nyt sanoin että lapsi on jo sen ikäinen että maatkii, joten kypärä päähän tai pyörällä ei ajeta. Ensi viikolla mennään ostamaan miehellekin :)

[/quote]

millaisia kypärät teillä on, merkki ja malli?

Vierailija
22/73 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tärkeä. Kerran yks mun luokkalainen tyttö tuli kouluun omituisen näköisenä ja pökertyi yht'äkkiä. Oli kuulemma koulumatkalla joku rekka ajanu päin punaisia ja tyttö oli sitten törmännyt rekan kylkeen ja paukauttanut päänsä siihen. Olisi varmaan kuollut ellei kypärää olisi ollut välissä.

Niin ja rekka vaan jatkoi matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 10:32"]

On se tärkeä. Kerran yks mun luokkalainen tyttö tuli kouluun omituisen näköisenä ja pökertyi yht'äkkiä. Oli kuulemma koulumatkalla joku rekka ajanu päin punaisia ja tyttö oli sitten törmännyt rekan kylkeen ja paukauttanut päänsä siihen. Olisi varmaan kuollut ellei kypärää olisi ollut välissä.

Niin ja rekka vaan jatkoi matkaa.

[/quote]

hups

Vierailija
24/73 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:30"]

Meidän koulussa liikuntapäivänä laitettiin maastopyöräilyyn osallistujille kypäräpakko. Tulos: kauhea sota. Puoli tusinaa poikaa tuli paikalle ilman kypärää ja nosti kamalan mekkalan, kun heitä ei huolittu metsään. Perästä soitti useampi vanhempi, melkoisen tuohtuneena. Koululla ei heidän mukaansa ole edes tällaisessa tilanteessa oikeutta vaatia kypärää. Juridiikka jäi minulle epäselväksi, mutta käytännössä koulumme päätti, että pyörillä ei enää mennä kouluaikana mihinkään.

[/quote]

Voisiko joku lakitietävä täsmentää tätä, koska laissahan sanotaan, että kypärää on käytettävä pyöräillessä. Niin eikös silloin koulu voi vaatia kypärän käyttöä? 

Vierailija
25/73 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Teininä en käyttänyt, kolaroin auton kanssa ja sain lievän aivovamman. Olin nuori ja kuntouduin silloin suht hyvin, mutta edelleen stressitilanteissa ja väsyneenä muistiongelmaa, sanojen hakemista, migreenityyppistä päänsärkyä. Onnettomuudesta siis aikaa 20 vuotta.

Vierailija
26/73 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 16:04"]

Käytän. Teininä en käyttänyt, kolaroin auton kanssa ja sain lievän aivovamman. Olin nuori ja kuntouduin silloin suht hyvin, mutta edelleen stressitilanteissa ja väsyneenä muistiongelmaa, sanojen hakemista, migreenityyppistä päänsärkyä. Onnettomuudesta siis aikaa 20 vuotta.

[/quote]

onneksi selvisit

Vierailija
27/73 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
28/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, tietenkin. Eikö se ole itsestäänselvyys. Turvallisuuden lisäksi tuntisin iitseni tosi tyhmäksi ja juntiksi jos pyöräilisin ilman kypärää.

Vierailija
29/73 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 16:04"]

[/quote]

auts

Vierailija
30/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
31/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan pyöräilykypärä estää noin 90% vakavista aivovammoista, mutta tietysti jos siellä korvien välissä ei ole mitään suojaamisen arvoista, niin voi ajaa ilman. Meillä on kaikilla aina kypärät päässä pyöräillessä.

Vierailija
32/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tärkeä, verrattavissa auton turvavöihin.

Meidän perheessä käyttää pääsääntöisesti kaikki. Toisinaan mies saattaa lähteä ilman kypärää fillarilla ja samoin minä, jos töissä on jotain erityistä ja tukka laitettu kotona. Yleensä minäkin aina sen kypärän laitan, mutta näitä poikkeuksia tulee joskus.

Vierailija
33/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:07"]

Erittäin tärkeä, verrattavissa auton turvavöihin.

Meidän perheessä käyttää pääsääntöisesti kaikki. Toisinaan mies saattaa lähteä ilman kypärää fillarilla ja samoin minä, jos töissä on jotain erityistä ja tukka laitettu kotona. Yleensä minäkin aina sen kypärän laitan, mutta näitä poikkeuksia tulee joskus.

[/quote]

mieti jos just silloin sattuisi jotain

Vierailija
34/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin käytän! Kypärä pelasti henkeni, kun törmäsin auton kanssa nuorena. Pää iskeytyi auton tuulilasiin, mutta kypärä pelasti, muuten ois henki mennyt.

Meillä käyttää kaikki kypärää!

Vierailija
35/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en käyttänyt, nyt pidän itseäni ja niitä jotka eivät käytä typerinä ja turhamaisina.

Halpa henkivakuutus. EI ole kyse siitä kuinka kovaa ajaa, hiljainen vauhti riittää. Ei ole edes kyse siitä mitä itse tekee kun liikenteessä on monia muitakin.

Lapset eivät saa ilman kypärää ajaa pyörällä, saavat itse valita mieluisen kypärän. Ja vanhemmat näyttävät mallia ja myös pitävät mieluisaa kypärää päässä. Vaikka hiukset menevätkin vähän lyttyyn. Mielummin hiukset kuin aivot.

Sama on muuten laskettelukypärän kanssa. Luin englantilaisen näyttelijän vaimosta joka horjahti lastenrinteessä kun oli lastensa seurana siellä. Ja kuoli kun pää kolahti sopivasti. Tietenkin sitä voi sattua kävellessäkin, mutta pyörällä ja rinteessä vauhtia on eri tavalla eikä itseään välttämättä aina pysty ottamaan esim. käsillä vastaan, kävellessä/juostessa siihen yleensä pystyy.

Vierailija
36/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:36"]

Todellakin käytän! Kypärä pelasti henkeni, kun törmäsin auton kanssa nuorena. Pää iskeytyi auton tuulilasiin, mutta kypärä pelasti, muuten ois henki mennyt.

Meillä käyttää kaikki kypärää!

[/quote]

menikö kypärä rikki tilanteessa?

Vierailija
37/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pyörällä ajeta, jollei kypärä ole päässä. Ilman kypärää ei nuorempaa vesseliä enää olisi. Nyt sattui selviämään teho-osaston kautta täysin normaaliin elämään. Kypärästä takaraivon kohta otti iskun vastaan, kallo selvisi murtumilla, jotka kuitenkin paranivat ajan kanssa. Pienestä pitäen olen molemmilla lapsilla kypärää käyttänyt, joten ovat tottuneet käyttämään kypärää. Me vanhemmatkin käytämme nykyään aina kypärää, ihan jo esimerkinkin vuoksi.

Vierailija
38/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me molemmat käytetään miehen kanssa kypärää AINA pyörällä liikkuessa. Ja kun tämä lapsi syntyy niin pyöräilyiässä saa jonkun kivan kypärän, ihan kuin isällä ja äidilläkin on.

Vierailija
39/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikähän koulut eivät edellytä kypärää ehtona sille, että saa pyöräillä kouluun. Oulussa yleinen näky: lapsi turvaistuimessa, on kypärä, äiti polkee, ei ole kypärää. Jos kypärättömyys on siirtymäriitti aikuisuuteen, kuten ajokortti, rippikoulu ja alkoholin osto, onko ihme että potta päässä ei pyöräillä..

Vierailija
40/73 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan nyt sitten, että se kypärä ei todellakaan ole tärkein turvakeino pyöräillessä. Tärkein tapa pitää itsensä ja muut hengissä ja kunnossa on maltillinen ja turvallinen, sääntöjä noudattava ajotapa ja muiden liikkujien huomiointi liikenteessä. Liian usein itsekin näkee, kuinka kypärä on nätisti päässä ja sitten viiletetään kuin päättömät kanat kuolleesta kulmasta vaikka punaisiin valoihin.

Mutta ei se pyöräily kokonaisuudessaan niin vaarallista ole, vaikka kypärävalistuksesta välillä sellainen kuva tulee. Onnettomuuksia sattuu, mutta hyvin harvoin. Suurempi riski kuolla on jättää liikumatta kokonaan.