Käräytänkö ylimääräisen asukkaan?
Noin vuosi sitten naapuriini muutti nainen, joka on yksin kirjoilla asunnossaan. Jo muuttopäivänä siellä alkoi pyöriä hänen poikaystävänsä. Tämä menee joka pvä sisään omilla avaimillaan ja ruokakassien kanssa. Hänellä on myös tapana puhua huutamalla, joten rapussa, pihassa ja parvekkeella kuuluu koko ajan hänen huutamisensa. Olen nyt vuoden katsellut tuota touhua ja alkaa raivostuttaa. Mies ei varmaan tajua että me tiedämme että he eivät ole naimisissa eikä hän ole siellä kirjoilla.
Kannattaisko kertoa isännöitsijälle ja mitä hän voi tehdä? Pitääkö miehen toimittaa joku todistus siitä, missä hän oikeasti kirjoilla? Entä vesimaksua ja muut käyttökulut, onko tarpeeksi tärkeä syy tehdä ilmoitus?
Kommentit (203)
Ainoastaan ilmoituksestasi on hyötyä, jos tämä päävuokralainen saa asumistukea. Sillon ilmoitat asian suoraan kelaan.
Hirveästi kierroksia joku jaksaa ottaa naapurin vieraista. En minä aio ainakaan muuttaa miesystäväni kirjoja omaan osoitteeseen vain siksi että seurustelememme. Varsinkin kuin hänellä on oma asunto. Ihan naurettava ajatus.
"Hei muru, nyt kun ollaan seukattu viikko niin sun pitää tehdä osoitteenmuutos meille ettei naapururin puuhamummolle tule paha mieli".
Eikä tähän liity Kela mitenkään. Ihan omalla työllä maksan asumiseni.
Meillä taloyhtiön puheenjohtaja alkoi tuputtamaan minulle (autottomalle) parkkipaikkaa, kun taloyhtiössä on niitä tyhjinä ja näin ollen parkkipaikan vuokria jää saamatta, koska oli nähnyt kun miesystäni kylässä käydessään jätti autonsa katuparkkiin (ei siis taloyhtiön alueelle).
Mä ainakin ilmoittaisin joko isännöitsijälle tai hallituksen jäsenelle, he tietävät kuinka moni vedestä maksaa. Vihaan vapaamatkustajia. Vaikka kuukausimaksu ei päätä huimaa niin vuosissa kertyy suuret summat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesimaksun perusteella asiasta kiihtymistä pidän kuitenkin melko naurettavana. Tuskin nyt yhden ihmisen kirjoilla oleminen tai olemattomuus taloyhtiössä kuitenkaan muuttaa muiden vesimaksua suuntaan tai toiseen.
Moni luulee näin. Se on harhaluulo.
Vesimittari mittaa joka ikisen käytetyn vesilitran.
Vesiyhtiö laskuttaa joka ikisen käytetyn vesilitran.
Vesimaksu on jo muodostunut taloyhtiöön veden aiemman kulutuksen mukaan.
Jos taloyhtiöön muuttaa pysyvästi ihminen, joka käyttää vettä siinä missä muutkin, hänen kulutuksensa näkyy vesimittarin muuttuneena lukuna.
Vesiyhtiö laskuttaa jatkossa vedestä enemmän.
Ei ole mitään epämääräistä "kohinaa", mihin ylimääräinen vedenkulutus hukkuisi. Kaikki näkyy täsmällisesti vesimittarilukemassa. Taloyhtiö joutuu maksamaan lukeman mukaan. Se ei saa vesiyhtiöltä alennuksia sillä perusteella, että kyllähän nyt aina yksi vapaamatkustaja mahtuu mukaan, eikö vaan? Jos et usko, kokeile soittaa vesiyhtiöön ja koeta saada alennusta maksuihin tällä perusteella.
Tässähän puhutaan henkilöstä, joka asuu vakituiseen talossa. Se pieni "kohina", jota taloyhtiön vedenkulutuksessa on, koskee satunnaiskyläilijöitä. Vedenkulutuksessa on taloyhtiöissä pientä liikettää suuntaan ja toiseen, koska aina joku on muualla ja jollain toisella ylimääräisiä vieraita, MUTTA tämä kaikki on jo aiemmin otettu vesimaksussa huomioon. Henkilö, joka muuttaa asumaan taloon pysyvästi, näkyy tämän kaiken LISÄKSI kulutuksessa.
Ei vesimaksua makseta tyhjästä. Kun tällainen pysyvä veden lisäkuluttaja on muuttanut taloon, vesiyhtiön lasku kasvaa. Ja kaikki taloyhtiössä ovat maksamassa sen ylimääräisen kuluttajan laskua. Reilua?
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ilmoittaisin joko isännöitsijälle tai hallituksen jäsenelle, he tietävät kuinka moni vedestä maksaa. Vihaan vapaamatkustajia. Vaikka kuukausimaksu ei päätä huimaa niin vuosissa kertyy suuret summat.
Siis mitä ihmeen miljonäärejä täällä av:lla muka on?! Ap:n mainitsema 30 euroa vedestä kuussa on jättisumma minulle, enkä häpeä myöntää sitä! Sillä saisin 2:n viikon ruuat. Olen työtön ja minulle joka euro on tärkeä ja raivostuttaa ajatuskin, että maksan koko ajan kasvavaa vesimaksua siksi, että jotkut kieltäytyvät maksamasta heille kuuluvaa osuuttaan ja elävät muiden siivellä.
Käsittääkseni kerrostaloissa asuu leimallisesti itseni kaltaisia ihmisiä, joilla rahasta on tiukkaa. Omistusasujina omakotitaloissa on sitten rahakas väki. Ja jos ei parin kympin menoerät kuussa tunnu kenelläkään muulla missään, niin miksi hitossa sitten niitä vesimaksuja eivät voi nämä siipeilijät maksaa? Kun on niin "pienistä" summista kyse?
Ihan oikeesti se ei kuulu kenellekään toisen elämä!! Et mitä toinen tekee . Elä omaa elämääsi vai eikö sulla ole sitä!! Äläkä puutu toisen asioihin!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos todellista vedenkulutusta tarkastellaan, se todennäköisesti jää alle perityn asukaskohtaisen vesimaksun joka tapauksessa yhdestä ylimääräisestä asukkaasta riippumatta. .
Ja mistäs sinä kristallipallostasi tämän näet? Jos vakituisia suihkussa käyviä, vettä juovia, vessaa käyttäviä asukkaita huoneistossa on yhden sijaan kaksi, on kulutustakin yhden sijaan kaksin verroin. Millä ihmeen todennäköisyyslaskelmalla sinä saat siitä pyöristettyä sellaisen lukeman, että todennäköisesti kulutus siinä tapauksessa jää pienemmäksi kuin aiempi kulutus?
Meillä taloyhtiössä, jossa toimin vuokranantajana, vedenkulutus nousi jopa siitä huolimatta viime vuonna, että tiedän yhden vuokralaiseni olleen suurimman osan vuodesta ulkomailla. Eli kulutus nousi vaikka kirjoilla talossa olevista yksi oli jopa poissa eikä käyttänyt vettä. Mutta sinun toiveikkaan käsityksesi mukaan vedenkulutus vain vähenee, mitä enemmän sillä on käyttäjiä?
Kyllä vedenkulutus on täysin mitattavissa oleva asia. Mitä enemmän käyttöä, sitä enemmän mittarilukemaa ja sitä enemmän siitä maksetaan. Jos yksi ei maksa, muut maksavat hänen puolestaan. Tämä ei mahdu oikeustajuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täällä ihmiset nillittävät ja sanovat, että eihän tuossa ole ongelmana kuin vain vesimaksu. Miten niin "vain"? Jos yhden ihmisen vesimaksu on 25 eur/kk, taloyhtiön rahoista poissa vuodessa on 25 x 12 = 300 euroa. Se on ihan järkyttävä raha, ja se raha tarvitaan taloyhtiön kuluihin. Eli käräytä vain, nimenomaan jo ihan vesimaksun vuoksi.
Taloyhtiömme vesimaksu on itse asiassa vielä suurempi, 30 e kk.
Olemme saaneet jo ohjeen säästää vedestä.
Käräytän siis tämän tyypin.
No tuollaiset ohjeet ovat yhtä tyhjän kanssa. Jokainen saa käyttää vettä sen verran kuin tarvitsee, ei siihen kenelläkään ole valtuuksia puuttua.
Olen sanaton. Tuli sitten tämäkin ketju luettua:D
Avasin juuri jokaisen asunnossani olevan hanan ja aion antaa niiden valua yhtä jaksoisesti ainakin huomiseen.
Olkaa hyvät.
Meillä on myös asukkaiden mukaan määräytyvä vesimaksu. Meillä ei kaiketi näitä jäniksiä ole, mutta eräällä asukkaalla on iso kokoinen koira jota hän pesee usein. Olen yrittänyt ottaa asiaa puheeksi tuon naapurin kanssa mutta hän on suhtautunut ehdotuksiini aika ylimielisesti. Isännöitsijäkään ei tunnu asiasta välittävän vaikka näin syksyisin naapuri pesee jatkuvasti koiraansa koska koiraa ei lasketa asukkaaksi vaikka se nostaa vesimaksuja huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on tehty tuollainen ilmoitus. Mies oli luonani kuulemma liian usein. Meillä oli kyllä molemmilla omat asunnot ja vietimme aikaa kummankin luona. Ja *gasp* meillä oli molemmilla ihan avaimetkin toistemme asuntoihin. Mun äidillä on toinen vara-avain että kaipa asun sitten senkin kanssa. Ja ihan ruokaakin vietiin toistemme asuntoihin säännöllisesti. Nämä on näitä yksinäisten vanhojen piikojen aivoituksia. Ei ole muuta tekemistä kuin kytätä muiden tekemisiä.
Jos olen puolet kuukaudesta miehen luona niin saanko takaisin 50 prossaa vesimaksusta?
Älä turhaan heittele tuolla ylimieliseksi tarkoitetulla sarkasmillasi. Ainahan voit kysyä isännöitsijältä, saatko vähennyksen vesimaksuun. Jos voi todistaa olevasi puolet vuodet pois taloyhtiön resurssien käytöstä, ehkä se onnistuisikin. Todennäköisesti kuitenkaan ei, ihan vain jo siksi, että laskutuksesta tulee todella monimutkaista, mikäli kaikki yrittävät löytää syitä vähennysten tekemiseen. Mutta samalla kun soitat isännöitsijälle, kysy, saisitko nähtäväksi taloyhtiön viimeisimmän taseen vai mikä se kululaskelma nyt on. Pääset hämmästymään sitä, miten paljon taloyhtiöllä on erilaisia kuluja, joita vesi-, sähkö-, jäte- ym. yhtiöt laskuttavat taloyhtiötä. Ja taloyhtiö ei ole mikään mystinen valtion ylläpitämä laitos Kelan tapaan. Taloyhtiö olette te asukkaat.
Ihan esimerkin vuoksi: jos ap:n taloyhtiössä vesimaksu on 30 eur / kk ja yksi asukas kuluttaa mutta ei maksa vedestä, vuodessa tällainen käenpoika kuppaa taloyhtiöltä eli muilta asukkailta rahaa 12 x 30 = 360 eur. Jos taloyhtiössä vaikka 24 asuntoa, ja tuo kulu menee kaikkien asukkaiden maksettavaksi, jokainen asunto maksaa joka kuukausi hämmästyttävät 15 euroa ylimääräistä. Sinäkö olisit valmis maksamaan 15 eur joka kk siitä hyvästä, että naapurisi saa mulkukkaa joltain ylläpitämältään mieheltä? Eikö tuolla rahalla mieluummin ostaisi omaan elämäänsä jotain kivaa?
15 eur kk tuonkaltaiseen "hyväntekeväisyyteen" lahjana naapurille on ainakin itselleni ihan kestämätön raha.
Takaisin kouluun opettelemaan laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesimaksun perusteella asiasta kiihtymistä pidän kuitenkin melko naurettavana. Tuskin nyt yhden ihmisen kirjoilla oleminen tai olemattomuus taloyhtiössä kuitenkaan muuttaa muiden vesimaksua suuntaan tai toiseen.
Moni luulee näin. Se on harhaluulo.
Vesimittari mittaa joka ikisen käytetyn vesilitran.
Vesiyhtiö laskuttaa joka ikisen käytetyn vesilitran.
Vesimaksu on jo muodostunut taloyhtiöön veden aiemman kulutuksen mukaan.
Jos taloyhtiöön muuttaa pysyvästi ihminen, joka käyttää vettä siinä missä muutkin, hänen kulutuksensa näkyy vesimittarin muuttuneena lukuna.
Vesiyhtiö laskuttaa jatkossa vedestä enemmän.
Ei ole mitään epämääräistä "kohinaa", mihin ylimääräinen vedenkulutus hukkuisi. Kaikki näkyy täsmällisesti vesimittarilukemassa. Taloyhtiö joutuu maksamaan lukeman mukaan. Se ei saa vesiyhtiöltä alennuksia sillä perusteella, että kyllähän nyt aina yksi vapaamatkustaja mahtuu mukaan, eikö vaan? Jos et usko, kokeile soittaa vesiyhtiöön ja koeta saada alennusta maksuihin tällä perusteella.
Tässähän puhutaan henkilöstä, joka asuu vakituiseen talossa. Se pieni "kohina", jota taloyhtiön vedenkulutuksessa on, koskee satunnaiskyläilijöitä. Vedenkulutuksessa on taloyhtiöissä pientä liikettää suuntaan ja toiseen, koska aina joku on muualla ja jollain toisella ylimääräisiä vieraita, MUTTA tämä kaikki on jo aiemmin otettu vesimaksussa huomioon. Henkilö, joka muuttaa asumaan taloon pysyvästi, näkyy tämän kaiken LISÄKSI kulutuksessa.
Ei vesimaksua makseta tyhjästä. Kun tällainen pysyvä veden lisäkuluttaja on muuttanut taloon, vesiyhtiön lasku kasvaa. Ja kaikki taloyhtiössä ovat maksamassa sen ylimääräisen kuluttajan laskua. Reilua?
Joo, mutta jos yksi ihminen enemmän on sitä vettä käyttämässä ei se kokonaissumma nouse niin paljoa että sen perusteella kaikkien osakkaiden vesimaksu nousisi. Taloyhtiössä on kymmeniä, jos ei satoja asukkaita jotka käyttävät vettä kuka enemmän, kuka vähemmän. Vesimaksu vaihtelee todellisuudessa kuukaudesta toiseen, mutta asukaskohtaisesti perittävä summa on silti aina sama. Eikä se yhden ylimääräisen henkilön vedenkäyttö sitä kokonaiskulutusta niin paljon muuta että sen perusteella koko yhtiön asukkaiden vesimaksu nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos todellista vedenkulutusta tarkastellaan, se todennäköisesti jää alle perityn asukaskohtaisen vesimaksun joka tapauksessa yhdestä ylimääräisestä asukkaasta riippumatta. .
Ja mistäs sinä kristallipallostasi tämän näet? Jos vakituisia suihkussa käyviä, vettä juovia, vessaa käyttäviä asukkaita huoneistossa on yhden sijaan kaksi, on kulutustakin yhden sijaan kaksin verroin. Millä ihmeen todennäköisyyslaskelmalla sinä saat siitä pyöristettyä sellaisen lukeman, että todennäköisesti kulutus siinä tapauksessa jää pienemmäksi kuin aiempi kulutus?
Meillä taloyhtiössä, jossa toimin vuokranantajana, vedenkulutus nousi jopa siitä huolimatta viime vuonna, että tiedän yhden vuokralaiseni olleen suurimman osan vuodesta ulkomailla. Eli kulutus nousi vaikka kirjoilla talossa olevista yksi oli jopa poissa eikä käyttänyt vettä. Mutta sinun toiveikkaan käsityksesi mukaan vedenkulutus vain vähenee, mitä enemmän sillä on käyttäjiä?
Kyllä vedenkulutus on täysin mitattavissa oleva asia. Mitä enemmän käyttöä, sitä enemmän mittarilukemaa ja sitä enemmän siitä maksetaan. Jos yksi ei maksa, muut maksavat hänen puolestaan. Tämä ei mahdu oikeustajuun.
Huoh! Joo. Tottakai on merkittävä ero käyttääkö vettä yksi vai kaksi henkilöä. Sillä taas ei ole merkittävää eroa käyttääkö vettä 100 vai 101 henkilöä.
Mitä ihmettä. Täällä nyt ollaan ihan varmoja että aloittajan kyttäämä naapuri sekä miehensä saavat jotain asumistukia, vain siksi että heillä on eri asunnot?? :D
Hulvatonta. Vasta tästä keskustelusta tuli mieleen että monikohan omankin talon kyttääjistä ajattelee että mieheni on vain loisimassa mun luona mutta omaa asuntoa pitää tukien takia. Itse asiassa varmaan pitävät myös mua sossuelättinä koska olen usein kotona päivällä, ei ole lapsia ja poltan tupakkiakin! Hui!
Oikeasti olen omistusasuja kohtuullisilla tuloilla, miehellä tuloja vielä enemmän (iltatöitä ja joskus etätöitä mikä selittää kotona olon päivällä) , eikä saada mitään tukia mistään. Mutta eipä se estäisi pikkumaisia naapureita olettamasta omiaan. Joo, ei asuta yhdessä koska se on aika iso sitoumus, molemmilla omat kämpät mutta lähinnä toisessa vietetään aikaa. Vesimittari on, huh.
Mutta että on meitä tosiaan moneen junaan. Tässä ketjussa etenkin.
Vierailija kirjoitti:
Avasin juuri jokaisen asunnossani olevan hanan ja aion antaa niiden valua yhtä jaksoisesti ainakin huomiseen.
Olkaa hyvät.
No mitä iloa tästä on? Jos yhtenä päivänä valutat vettä vähän enemmän. ALoituksessa puhutaan tyypistä joka asuu toisen asunnossa ja käyttää tod näk vettä joka päivä yli asukaskohtaisen vesimaksun. Näiden tyyppien takia sitten koko taloyhtiössä korotetaan vesimaksuja.
Suomalaiset ovat niin lapsellisia, aina uhmaamassa sääntöjä.
No ehkä jotain 15-vuotiasta ei vielä kiinnosta taloyhtiön yhteiset pelisäännöt jotka ovat aivan selvät.
Hyvä ketju, itsekin olen huomannut että omassa taloyhtiössäni pyörii koko ajan ylimääräistä porukkaa ja vesimaksut nousevat jatkuvasti. Kyllä aion tarkkailla tätä hommaa enemmän ja tehdä ilmoituksen isännöitsijälle. Oikeastaan tiedänkin kellä kaikilla asuu useita ihmisiä. Kun paljon liikkuu niin paljon näkeekin. Eroon turhista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti se ei kuulu kenellekään toisen elämä!! Et mitä toinen tekee . Elä omaa elämääsi vai eikö sulla ole sitä!! Äläkä puutu toisen asioihin!!!!!
Niin kauan kuin luuserit maksattavat vetensä minulla puutun ja aina olen saanut tahtoni läpi ja vedestä ovat joutuneet vapaamatkustajat maksamaan. T. Taloyhtiön hallituksen pj. jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Täällä nyt ollaan ihan varmoja että aloittajan kyttäämä naapuri sekä miehensä saavat jotain asumistukia, vain siksi että heillä on eri asunnot?? :D
Hulvatonta. Vasta tästä keskustelusta tuli mieleen että monikohan omankin talon kyttääjistä ajattelee että mieheni on vain loisimassa mun luona mutta omaa asuntoa pitää tukien takia. Itse asiassa varmaan pitävät myös mua sossuelättinä koska olen usein kotona päivällä, ei ole lapsia ja poltan tupakkiakin! Hui!
Oikeasti olen omistusasuja kohtuullisilla tuloilla, miehellä tuloja vielä enemmän (iltatöitä ja joskus etätöitä mikä selittää kotona olon päivällä) , eikä saada mitään tukia mistään. Mutta eipä se estäisi pikkumaisia naapureita olettamasta omiaan. Joo, ei asuta yhdessä koska se on aika iso sitoumus, molemmilla omat kämpät mutta lähinnä toisessa vietetään aikaa. Vesimittari on, huh.
Mutta että on meitä tosiaan moneen junaan. Tässä ketjussa etenkin.
Ja kaltaisiasi moukkia jotka ovat aikapäiviä sitten jääneet asemalle löytyy näköjään myös. Tunnen suurta myötähäpeää puolestasi.
Jos todellista vedenkulutusta tarkastellaan, se todennäköisesti jää alle perityn asukaskohtaisen vesimaksun joka tapauksessa yhdestä ylimääräisestä asukkaasta riippumatta. Henkilökohtaiset vesimaksut eivät siis muilta laskisi senttiäkään, vaikka yksi ylimääräinen maksaja olisikin. Voisihan asunnossa asuva nainen käyttää vaikka puolet nykyistä enemmän vettä, vaikka oikeasti asuisi yksin, ja se olisi ihan luvallista. Tukien väärinkäyttö näissä tapauksissa on se iso ongelma, eikä mikään vesimaksu! Näitä pummeja on paljon, ja he ovat taitavia ”työssään”. Ovat hyvin tietoisia siitä, mitä kaikkia tukia yhteiskunnalta voi hakea, ja osaavat keksiä keinot miten se onnistuu.