Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes?

Vierailija
11.03.2014 |

Kävin sokerirasituksessa ja sain juuri kuulla puhelimitse tulokset. Ilmeisesti minulla on nyt sitten raskausdiabetes tällaisilla arvoilla

paasto 5.3 (5.3 tai yli poikkeava)

1h 5.7 (10.0 tai yli poikkeava)

2h 5.5 (8.0 tai yli poikkeava)

(BMI normaali)

Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta? Vähän pelottaa, että onko minulla sitten riskinä sairastua myöhemmin diabetekseen ja voiko vauvasta tulla todella suuri tms jos kerran olen nyt raskausdiabeetikko.

Vähän ihmettelen myös tuota paastoarvoa, sillä olen kotona mitannut aamuverensokereita muutaman kerran raskauden varrella (koska diabetesta on isän puolella ja halusin jo ennen virallista glukoosirasitusta tietää vähän arvoistani ja diabetesriskistä) ja tuolloin arvot ovat olleet välillä 4.2-4.7. Voisiko tuo yksittäinen paastosokeri olla jotenkin poikkeus, vai onko tämä nyt varma merkki että minulla on raskausdiabetes? Edellisenä päivänä söin vähän omituisesti, mikä on ehkä saattanut vaikuttaa, mutta en nyt halua puolustella tai kinastellakaan diagnoosin kanssa, jos se on todennäköinen. Neuvola-aika on lähiaikoina, mutta en haluaisi odottaa sinne asti.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat arvoni olivat noin 7,3; 10,8 ja 10,0 ja olen alipainoinen ja raskausaikanakin hoikka. Sain insuliinin lääkkeeksi kun ruokavalio ei auttanut. Raskaus meni hyvin ja vauva oli normaalipainoinen. Sinuna en olisi huolissani vauvasta.

Vierailija
2/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla arvoilla todeta rd:tä. Itselläni paasto korkea ja muut normaalit, sain hoidoksi suoraan insuliinin iltaisin. Lääkäri sanoi ettei tuota paastoarvoa pysty ruokavaliolla laskemaan. Kahdessa raskaudessa näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni sokerirasitus nippa nappa yli, ja aluksi arvot eivät hyppelehtineet. Loppuraskaudessa alkoikin ongelmat, jatkuvasti arvojen yli, ihan sama mitä söin. Nyt pistän insuliinia ja lenkkeilen päivittäin, kokoarvio taas ensi viikolla. Kyllä jännittää, esikoinenkin oli iso (ei siis mikään sokerivauva) vaikka ei ollut rd:tä, pelkään kuinka isoksi tämä ehtiikään kasvamaan

Vierailija
4/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä minusta on hyvä, että arvoja nyt seurataan ja jatkossa jos tulen uudelleen raskaaksi pääsisin uudelleen sokerinrasitukseen (kun sukurasitetta kuitenkin on). Oikeastaan ainut ongelma tuossa radi-diagnoosissa on se, etten haluaisi olla raskausdiabeetikko, sillä tällöin riski sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen on tosi paljon suurempi. :/ Olisi kiva mennä uudestaan tuohon rasitukseen toisaalta senkin vuoksi, että saisi tietää onko nuo arvot ylipäätäänsä aina tuota luokkaa (tai jopa pahemmat) vai oliko tuossa jotakin poikkeavaa (kerta söin vähän hassusti edellisenä päivänä/iltana).

Vähän ihmetyttää myös, kun kotona mitatut "paastosokerit" on olleet niin paljon alhaisempia. Onko arvoni vain huonontuneet reippaasti, vai onko kotimittarini tulokset olleet liian alhaisia todellisiin nähden?

AP

Vierailija
5/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali paastoarvo on 4-6 mmol välillä.

Vierailija
6/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermostuneisuus voi nostaa sokeriarvoa.

Vierailija
7/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/9 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ollut stressaantunut viime päivinä (työkiireitä) ja nukuin liian vähän ennen glukoosirasitusta, mutta en tiedä voiko sillä olla niin suurta vaikutusta. Samaten aiempana päivänä en ehtinyt syödä juuri mitään koko päivänä ja sitten kiireessä ison annoksen pastaa (maissista tehtyä gluteenitonta, eli kai matalampi GI kuin peruspastalla) juuri ennen kuin paasto täytyi aloittaa, mutta en nyt tiedä voiko tuokaan selittää poikkeavaa arvoa.

Olisi kiva kuulla, miten muilla on neuvolassa suhtauduttu, jos on tullut vähänkin poikkeavia arvoja? Kuinka tarkka ruokavalion kanssa on täytynyt olla, ja kuinka tarkka seuranta?

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi