Miksi viette lapsenne Särkänniemeen katsomaan eläinrääkkäystä?
.. eli miksi haluatte opettaa jälkikasvullenne että älykkäitä eläimiä saa pitää liian pienissä altaissa vain niiden viihdearvon takia?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:56"]
Eli delfinaarion toimintaa ei voida lopettaa, koska Leevi ja Eevertti! Kauhea oravanpyörä, ei me päästä delfinaarioista koskaan, äääääk.
Ovet kiinnit, bisnes kiinni. Delfiinit voivat elää siellä sitten samaa elämää sen minkä elävät, tai sitten ne voidaan lähettää johonkin missä ne saavat elää loppuelämänsä niin hyvin kuin mahdollista. Uusia ei oteta.
[/quote]
Niiden ylläpito on kallista hommaa, ei niitä ylläpidetä hyväntekeväisyyden vuoksi. Todellisuudessa sinun vaihtoehtosi tarkoittaisi delfiinien lopettamista.
Tuo poikastensaamisen ehkäisy voisi olla ratkaisu, mutta toisaalta, lisääntyminen on delfiineillekin perustarve eli se olisi ikään kuin lisäkidutusta. Eivät nuo toisen polven veljekset enää keskenään poikasia saa, joten eiköhän se lopu omaan tahtiinsa.
Minusta voimme antaa niiden esiintyä, koska ne siitä tykkäävät ja siten ylläpidetään delfiineille mahdollisimman hyvät elinolot loppuelämän - ja nautitaan esityksistä. Ketään ei sinne pakoteta, joten jos sinä saat tuskia delfiinien hypyistä, voit hyvin jäädä poiskin.
47
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:31"]
Monestakin syystä vien.
1) delfiinit pitävät esiintymisestä. Niitä ei pakoteta siihen, vaan ne tykkävät leikistä, ja palkkioksi saamistaan kaloista.
2) delfiinien pyydystys tosiaan on kamala juttu, mutta ainakin osa Särkänniemen delfiineistä on vankeudessa syntyneitä, jotka eivät edes tulisi toimeen luonnossa, vaan kuolisivat nälkään ja karuihin olosuhteisiin. Lisäksi ne ovat leimautuneet hoitajiinsa, ja laskeminen vapauteen olisi hylkäämistä. Ne eivät yksinkertaisesti selviäsi vapaana ENÄÄ, joten vaihtoehtoja ei kamalasti ole. Delfiinejä ei ole enää 16 vuoteen saanut tuoda Suomeen, mikä on minusta hyvä asia.
3) On Särkänniemessä syntynyt ja kasvanut aikuisiksikin poikasia. Tosi on, että niitä on myös kuollut poikasena, mutta esiintyvistä eläimistäkin kaksi - Leevi ja Eevertti - ovat syntyneet Särkänniemessä ja kasvaneet terveiksi aikuisiksi.
4) Shown sisältö on valtamerien suojelua esittelevä ja sille myönteinen - toisin sanoen sisältö on sivistävä ja positiivinen.
Vaikka siis kannatan sydämestäni mertensuojelua ja vastustan delfiinien kiinniottoa luonnosta, minusta ainoa järkevä tapa hoitaa tänne jo aiemmin tuodut delfiinit on pitää ne Särkänniemessä, mahdollisimman hyvissä oloissa. Ja koska se maksaa paljon, ja koska delfiinit nauttivat esiintymisestä, en ymmärrä miksei laitosta saisi ylläpitää delfiiniesityksin.
Tämä ei ole ihan niin mustavalkoinen juttu kuin ap luulee...
[/quote]
Juurikin näin!
Olen erittäin eläinrakas ja viime vuonna kävin lapseni toiveesta hänen kanssaan ekaa kertaa ko shown katsomassa. Sehän oli ihan ok, ei kovin pitkä, eikä minulle tullut siellä mieleen että ovat rääkättyjä siellä.
Se allas missä ne esiintyy on vain osa niiden altaista, ja aidosti heistä välittävä henkilökunta. Käymme aina eläintarhoissa ym ja lapsen kanssa paljon puhutaan siitä miten eläimiä pitää kohdella, mikä on oikein ja väärin jne. Matkoilla emme ikinä ota huumattuja eläimiä syliin kuvattavaksi mitä tyrkytetään kaduilla.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:31"]
Monestakin syystä vien.
1) delfiinit pitävät esiintymisestä. Niitä ei pakoteta siihen, vaan ne tykkävät leikistä, ja palkkioksi saamistaan kaloista.
2) delfiinien pyydystys tosiaan on kamala juttu, mutta ainakin osa Särkänniemen delfiineistä on vankeudessa syntyneitä, jotka eivät edes tulisi toimeen luonnossa, vaan kuolisivat nälkään ja karuihin olosuhteisiin. Lisäksi ne ovat leimautuneet hoitajiinsa, ja laskeminen vapauteen olisi hylkäämistä. Ne eivät yksinkertaisesti selviäsi vapaana ENÄÄ, joten vaihtoehtoja ei kamalasti ole. Delfiinejä ei ole enää 16 vuoteen saanut tuoda Suomeen, mikä on minusta hyvä asia.
3) On Särkänniemessä syntynyt ja kasvanut aikuisiksikin poikasia. Tosi on, että niitä on myös kuollut poikasena, mutta esiintyvistä eläimistäkin kaksi - Leevi ja Eevertti - ovat syntyneet Särkänniemessä ja kasvaneet terveiksi aikuisiksi.
4) Shown sisältö on valtamerien suojelua esittelevä ja sille myönteinen - toisin sanoen sisältö on sivistävä ja positiivinen.
Vaikka siis kannatan sydämestäni mertensuojelua ja vastustan delfiinien kiinniottoa luonnosta, minusta ainoa järkevä tapa hoitaa tänne jo aiemmin tuodut delfiinit on pitää ne Särkänniemessä, mahdollisimman hyvissä oloissa. Ja koska se maksaa paljon, ja koska delfiinit nauttivat esiintymisestä, en ymmärrä miksei laitosta saisi ylläpitää delfiiniesityksin.
Tämä ei ole ihan niin mustavalkoinen juttu kuin ap luulee...
[/quote]
Kukaan tuskin oli ehdottomassakaan Leevin ja Eevertin laskemista valtamereen.
[/quote]
no miksei niitä sitten saisi mennä katsomaan. ite menen ainakin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:55"]68, Niin, kuten juuri sanoin, jos luet kunnolla. Ne eivät kärsi temppujen tekemisestä, mutta tietysti niiden olisi parempi elää vapaudessa. Mutta kun se vapaudessa eläminen ei ole niille mikään vaihtoehto. koska ne kuolisivat. Joten koeta nyt ymmärtää, että lisää niitä ei Suomeen tuoda, mutta niistä pitää huolehtia jollain rahalla loppuelämän ajan.
Ja jos luet tarkemmin saamiasi kommentteja, niin mitä minä juurikin kerroin noista delfiineistä? Että kaksi niistä viidestä esiintyvästä delfiinistä ON juurikin lisääntynyt vankeudessa...
Joten vaikka totta kai elämä luonnossa olisi niille parasta - jos olisi mahdollista - ei se elämä nyt ihan niin yhtä kärsimystä ole Särkänniemessäkään.
47
[/quote]
Ööh, mistä moinen sävy? Kysyin että mitä mieltä olet niiden olemassaolevien delfiinien kärsimyksestä, vastasit etteivät ne tempuista kärsi, johon vastasin tarkentaen että mitä tarkoitan. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei nykyisille delfiineille löydy yhtä hyvää ratkaisua, mutta se ei mielestäni poista delfinaarioiden ongelmia sekä meillä että ulkomailla.
[/quote]
Sävy tuli siitä, että et tunnu lukevan mitä sinulle vastaan, vaan kyselet heti kohta uusiksi jotain, jonka jo sinulle sanoin itsekin.
Olen kylläkin samaa mieltä siitä, että eivät nuo ole ongelmattomia. Onneksi Suomeen ei enää delfiinejä saa tuoda, joten tuokin loppuu aikanaan...
47
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:50"]
Kaikki kytkettynä olevat koirat pitäisi vapauttaa. Ei niitä pitäisi edes velvoittaa uskomaan isäntäänsä vaan saavat juosta aivan valtioimenaan siellä missä haluavat ja tehdä sitä mihin luonto heitä vetää.
Ei ihmisen halujen mukaan tulee eläimiä kytkeä.
[/quote]
Koira ei ole villieläin, delfiini on.
[/quote]
niin koiratkin joskus olivat
[/quote]
Mietitäänpä. Sopiko koiran kantamuodon elintapa yhteen ihmisen kanssa? Sopi. Sopiiko delfiinin elintapa yhteen ihmisen kanssa? Ei. Vihjeen saa jo siitä, että delfiini on merinisäkäs.
[/quote]
kysytkö sä niiltä eläimiltä mikä niille sopii? ihminen sen on päättänyt mikä elukoille sopii.
Tämä oli mainio :)
(kohta 26:20) Delfiineille viestitettiin viittomakielellä pyyntö suunnitella
oma temppu ja esittää se. Ei saa siis olla mikään ihmisten opettama, ennen nähty. Kamera veden alla paljasti, että delfiinit menivät hetkeksi keskustelemaan pinnan alle, jonka jälkeen tulivat yhdessä pinnalle tehden samaa aikaan tempun jota he eivät ole ikinä tehneet! :D
84 jatkaa: En siis kannata delfinaarioita missään nimessä, ja tämä äsken linkittämäni video vain todistaa kuinka fiksuista eläimistä on kyse, eikä niitä pitäisi pitää vankeudessa.
Miksi en veisi? Mä uskon et niillä on ihan hyvät oltavat siellä. Huomaahan sen et ne nauttii esiintymisestä ja huomiosta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:55"]68, Niin, kuten juuri sanoin, jos luet kunnolla. Ne eivät kärsi temppujen tekemisestä, mutta tietysti niiden olisi parempi elää vapaudessa. Mutta kun se vapaudessa eläminen ei ole niille mikään vaihtoehto. koska ne kuolisivat. Joten koeta nyt ymmärtää, että lisää niitä ei Suomeen tuoda, mutta niistä pitää huolehtia jollain rahalla loppuelämän ajan.
Ja jos luet tarkemmin saamiasi kommentteja, niin mitä minä juurikin kerroin noista delfiineistä? Että kaksi niistä viidestä esiintyvästä delfiinistä ON juurikin lisääntynyt vankeudessa...
Joten vaikka totta kai elämä luonnossa olisi niille parasta - jos olisi mahdollista - ei se elämä nyt ihan niin yhtä kärsimystä ole Särkänniemessäkään.
47
[/quote]
Ööh, mistä moinen sävy? Kysyin että mitä mieltä olet niiden olemassaolevien delfiinien kärsimyksestä, vastasit etteivät ne tempuista kärsi, johon vastasin tarkentaen että mitä tarkoitan. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei nykyisille delfiineille löydy yhtä hyvää ratkaisua, mutta se ei mielestäni poista delfinaarioiden ongelmia sekä meillä että ulkomailla.
[/quote]
Sävy tuli siitä, että et tunnu lukevan mitä sinulle vastaan, vaan kyselet heti kohta uusiksi jotain, jonka jo sinulle sanoin itsekin.
Olen kylläkin samaa mieltä siitä, että eivät nuo ole ongelmattomia. Onneksi Suomeen ei enää delfiinejä saa tuoda, joten tuokin loppuu aikanaan...
47
[/quote]
Luen kyllä mitä _sinä_ mnulle vastaat. kysyin kärsimyksestä - vastasit etteivät ne tempuista kärsi. tarkensin tarkoittavani niiden elinympäristöä, johon et ole ainakaan minulle suoraan vielä vastannut. Olen kirjoittanut sinulle viestit nro 51, 65, 68 ja 75.
Koirajankuttaja voi ottaa selvää koiran historiasta: villiä sutta ei ole napattu metsästä ja kesytetty väkisin koiraksi, vaan ihmisten aikoinaan asettuessa paikoilleen kesyyntymiseen otolliset susiyksilöt kerääntyivät myös asumaan ihmisasutuksen liepeille lähinnä tunkioiden herkkupalojen houkuttelemina. Rohkeimmat ja vähiten ihmisarat yksilöt saivat hankittua eniten ruokaa, joten evoluutio suosi kesyyntymistä.
Sudesta siis kehittyi kesy koira, ei ihmisen pakottamana vaan koska se oli lajille suotuisaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:50"]
Kaikki kytkettynä olevat koirat pitäisi vapauttaa. Ei niitä pitäisi edes velvoittaa uskomaan isäntäänsä vaan saavat juosta aivan valtioimenaan siellä missä haluavat ja tehdä sitä mihin luonto heitä vetää.
Ei ihmisen halujen mukaan tulee eläimiä kytkeä.
[/quote]
Koira ei ole villieläin, delfiini on.
[/quote]
niin koiratkin joskus olivat
[/quote]
Mietitäänpä. Sopiko koiran kantamuodon elintapa yhteen ihmisen kanssa? Sopi. Sopiiko delfiinin elintapa yhteen ihmisen kanssa? Ei. Vihjeen saa jo siitä, että delfiini on merinisäkäs.
[/quote]
kysytkö sä niiltä eläimiltä mikä niille sopii? ihminen sen on päättänyt mikä elukoille sopii.
[/quote]
No siinä mielessä kyllä, jos niiden halutaan pysyvän hengissä ja lisääntyvän. sitä ei voi luomakunnan kruunu ihminenkään päättää. esimerkiksi ihminen ei voi päättää, että kissalle sopii kasvisruokavalio.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:10"]
47
[/quote]
[/quote]
47
[/quote]
Luen kyllä mitä _sinä_ mnulle vastaat. kysyin kärsimyksestä - vastasit etteivät ne tempuista kärsi. tarkensin tarkoittavani niiden elinympäristöä, johon et ole ainakaan minulle suoraan vielä vastannut. Olen kirjoittanut sinulle viestit nro 51, 65, 68 ja 75.
[/quote]
Vastaan nyt tässä itselleni. Selvyyden vuoksi voisin vaikka omaksua tähän nimimerkin 51.
Mielestäni tässä on nyt monisyinen ongelma, jonka osatekijöitä ovat:
- nykyisten delfiinien kärsimys nykyisissä elinoloissaan
- tämän toiminnan rahallinen tukeminen
- maailmalla koko ajan tapahtuva delfiinien pyynti delsinaarioita varten
- suomalaisten salliva asenne delfinaarioihin, jota Särkänniemi kenties toiminnallaan tukee
- nykyisten delfiinien kohtalo delfinaariotoiminnan loppuessa
51
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:16"]
Miksi en veisi? Mä uskon et niillä on ihan hyvät oltavat siellä. Huomaahan sen et ne nauttii esiintymisestä ja huomiosta.
[/quote]
Niillä ei ole hyvät oltavat siellä, tämä ei riipu siitä mitä sinä uskot. Esiintymisestä nauttiminen ei myöskään poista tätä.
Kunhan näistä Särkänniemen delfiineistä aika jättää Suomessa ei ole enää uutta delfinaario toimintaa! Delfiinien maahantuonti on kielletty jo 1998.
Siis miten kukaan voi olla niin vitun idiootti, että kuvittelee delfiinien NAUTTIVAN elämästään vangittuina. Esiintyessään. Pienessä, paskasessa altaassa. Järki käteen! Saatanan urpot.
51/87, tuota minä juuri tarkoitan. Et lue vastauksia kunnolla, et ainakaan loppuun asti. Minä siis vastasin sivulla 3 sinulle, että
"Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.
Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä."
Toisin sanoen, minä sanoin sinulle jo itsekin, että tempuista delfiinit kärsi, mutta tietenkään olosuhteet eivät ole niille parhaat mahdolliset.
Mihin sinä intit, että eiku eiku ne olosuhteet....
Anti olla nyt, et selvästi halua oikeasti keskustella aiheesta, jostain syystä. Ehkä olet nyt vain jo päättänyt, että kaikki delfinaariossa käyvät ovat idiootteja ihmishirviöitä, ja siksi et halua nähdä, että asiasta voi olla pitkän pohdinnan jälkeenkin yhä eri mieltä kuin sinä.
47
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:16"]
[/quote]
Niillä ei ole hyvät oltavat siellä, tämä ei riipu siitä mitä sinä uskot. Esiintymisestä nauttiminen ei myöskään poista tätä.
[/quote]
Miten niin ei ole hyvät oltavat?
Ap, ihan vastaavasti pitää sitten kysyä MIKSI VIETTE LAPSIANNE KORKEASAAREEN KATSOMAAN ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ?
Mä väitän, että Särkänniemi on delfinaarioiden parhaimmistoa, ja kun niitä eläimiä ei voi vapauteenkaan päästää, niin onko tolle mitään vaihtoehtoa? Ei ole. Eikä ne esiintymistä inhoa, vaan tekee sitä mielellään.
47, en ole tuo kenen kanssa "kinastelet", mutta sanoisin näin yleisesti että sulla on niin pitkät viestit ja huonot argumentoinnit, etten ainakaan itse jaksa lukea. Ei pitkä lätinä korvaa asiallista faktatietoa ja sun mututuntuma nyt ei vaan riitä perusteluksi kaikkeen.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:56"]
Eli delfinaarion toimintaa ei voida lopettaa, koska Leevi ja Eevertti! Kauhea oravanpyörä, ei me päästä delfinaarioista koskaan, äääääk.
Ovet kiinnit, bisnes kiinni. Delfiinit voivat elää siellä sitten samaa elämää sen minkä elävät, tai sitten ne voidaan lähettää johonkin missä ne saavat elää loppuelämänsä niin hyvin kuin mahdollista. Uusia ei oteta.
[/quote]
Niiden ylläpito on kallista hommaa, ei niitä ylläpidetä hyväntekeväisyyden vuoksi. Todellisuudessa sinun vaihtoehtosi tarkoittaisi delfiinien lopettamista.
Tuo poikastensaamisen ehkäisy voisi olla ratkaisu, mutta toisaalta, lisääntyminen on delfiineillekin perustarve eli se olisi ikään kuin lisäkidutusta. Eivät nuo toisen polven veljekset enää keskenään poikasia saa, joten eiköhän se lopu omaan tahtiinsa.
Minusta voimme antaa niiden esiintyä, koska ne siitä tykkäävät ja siten ylläpidetään delfiineille mahdollisimman hyvät elinolot loppuelämän - ja nautitaan esityksistä. Ketään ei sinne pakoteta, joten jos sinä saat tuskia delfiinien hypyistä, voit hyvin jäädä poiskin.
47