Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viette lapsenne Särkänniemeen katsomaan eläinrääkkäystä?

Vierailija
11.03.2014 |

.. eli miksi haluatte opettaa jälkikasvullenne että älykkäitä eläimiä saa pitää liian pienissä altaissa vain niiden viihdearvon takia?  

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaan mieleen, et tietääkö nää kiihkoilijat ollenkaan mistä puhuu edes. Åeukutetan vaan sokeena vaikka ei tiedetä mille peukittaa. Pyydän jotain tietolähteitä väitteiden pohjaksi. Esim tää ettei delfiinit sais ruokaa elleivät esiinny tms. Et rauhottukaa vähän tossa kiihkossanne ja pitäydytään mieluiten todennettavissa faktoissa kiitos

Vierailija
162/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:11"]Minua ärsyttää, miten monilla yksi asia nousee muiden yläpuolelle ja mistään muusta ei sitten enää välitetäkään. Kuinka moni kauhistelijoista esimerkiksi on vegaani? Käytättekö ainoastaan eläimillä testaamattomia tuotteita (paitsi kosmetiikka, myös puhdistusaineet, lääkkeet jne.) Miksi yhtä eläintä suojellaan, mutta toisia saa rääkätä vapaasti?

Toki on parempi tehdä edes vähän kuin ei tehdä mitään, mutta silloin ei mielestäni ole oikeutettu nostamaan itseään muiden yläpuolelle ja arvostelemaan ja haukkumaan toisia.

[/quote]

Tässä on varmaan vähän sama kuin turkistarhauksessa: turhuus-kärsimys-suhde kasvaa vain sietämättömän korkeaksi.

Itse olen kasvissyöjä ja mietin näitä asioita paljonkin, tämä ei ole "yksi asia muiden yläpuolella". Muutenkaan en oikein ymmärrä tuota asennetta, että jos ei voi olla 100% täydellinen, on turha edes yrittää.

[/quote]

Kuinka tarkoitushakuisesti pieleen sitä voi toisen viestin lukea..? 

En ole missään nimessä sanonut, että kannattaa lopettaa yrittäminen jos ei ole täydellinen, päinvastoin! Sen sijaan kritisoin sitä, että aina välillä julkisuuteen nostetaan joku yksittäinen aihe, ja (ainakin minusta tuntuu siltä) samalla unohdetaan ja peitetään ne sadat tuhannet epäkohdat jotka jatkuvat päivästä ja vuodesta toiseen. 

Ehdottomasti delfinaariotoiminta (kuten myös kaikki muu eläinten hyväksikäyttö!) on lopetettava. En kuitenkaan kannata Suomessa olevien delfiinien tappamista, joten vaihtoehdot taitavat olla vähissä. Minusta niiden on paras elää elämänsä loppuun tutuissa oloissa. Uusia delfiineitähän Suomeen ei ole saanut tuoda enää vuosiin.

Sen sijaan että keskitytään kiihkolla yhteen asiaan, toivoisin kaikkien ajattelevan vähän laajemmin. On kymmeniä asioita, joilla voisitte muuttaa eläinten oloja vaikka heti tänään, jos vain niin päättäisitte. Mutta se vaatii itseltä muutakin kuin jeesustelua ja voi olla epämukavaa ja vaikeaa. Sen sijaan kun on käynyt kirjoittamassa nimensä adressiin ja paasaamassa netissä, voikin hyvillä mielin syödä pihviä, munia ja maitoa, samalla kun shoppailee angoravillapaidassaan lomamatkaa Afrikkaan tai Aasiaan.

[/quote]

Aina, kun puheenaiheeksi nousee joku epäkohta - tuotantoeläimet, turkikset, kesäkissat - aina ilmestyy joku, joka leimaa muut tekopyhiksi yhden asian ihmisiksi, ja kysyy miksette ole kiinnostuneita syrjäytyneistä/vanhuksista/orvoista. Tästä ei ole muuta hyötyä kuin säikäyttää vaikkapa eläinten oikeuksista juuri kiinnostuneet sekasyöjät. Se myös antaa tietyn ikävän fundamentalistileiman vegaaneille ja muille "ituhipeille".

Jos keskustelupalstalle perustetaan ketju aiheesta "delfinaariot", on mielestäni silloin ihan aiheellista puhua vain niistä. Miten tämä aiheuttaa sen, että muut aiheet unohtuvat tai peittyvät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:25"]

Tulee vaan mieleen, et tietääkö nää kiihkoilijat ollenkaan mistä puhuu edes. Åeukutetan vaan sokeena vaikka ei tiedetä mille peukittaa. Pyydän jotain tietolähteitä väitteiden pohjaksi. Esim tää ettei delfiinit sais ruokaa elleivät esiinny tms. Et rauhottukaa vähän tossa kiihkossanne ja pitäydytään mieluiten todennettavissa faktoissa kiitos

[/quote]

Mulle riittää ihan vaan se fakta, että delfiini ei pysty toteuttamaan vankeudessa lajityypillistä käytöstään mm näistä syistä:

- elinalue on liian pieni

- kaikuluotaus saa häiriöitä

erityisen inhottavalta tämä tuntuu, kun ottaa huomioon näiden eläinten älykkyyden tason.

Vierailija
164/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:49"]

51/87, tuota minä juuri tarkoitan. Et lue vastauksia kunnolla, et ainakaan loppuun asti. Minä siis vastasin sivulla 3 sinulle, että

"Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.

Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä."

Toisin sanoen, minä sanoin sinulle jo itsekin, että tempuista delfiinit kärsi, mutta tietenkään olosuhteet eivät ole niille parhaat mahdolliset.

Mihin sinä intit, että eiku eiku ne olosuhteet....

Anti olla nyt, et selvästi halua oikeasti keskustella aiheesta, jostain syystä. Ehkä olet nyt vain jo päättänyt, että kaikki delfinaariossa käyvät ovat idiootteja ihmishirviöitä, ja siksi et halua nähdä, että asiasta voi olla pitkän pohdinnan jälkeenkin yhä eri mieltä kuin sinä.

47

[/quote]

Päin vastoin, jos olisit itse lukenut minun viestini, voisit nähdä että nimen omaan haluan keskustella. Sanoin myös olevani samaa mieltä siitä ongelmasta, että mitä niille delfiineille pitäisi tehdä. Viestissä nro 90 yritin eritellä niitä eri aspekteja, joista haluaisin keskustella.

En ole väittänyt että delfiinit kärsivät temppujen tekemisestä. Väitin että ne kärsivät vankeudesta. Sinä vastasit että ei, ne eivät kärsi temppujen tekeimsestä. Ymmärrätkö ongelman tässä kommunikaatiossa?

51

[/quote]

MINÄ VASTASIN; ETTÄ NE EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA, kun sinä kysyit, olenko kertonut lapsilleni näytöksessä, miten ne delfiinit kärsivät. No eivät kärsi tempuista, eivät.

Ja lisäsin, että tietysti olen kertonut, että olosuhteet eivät ole hyvät. Eli jatkoin - mutta kun et lue vastauksia NYTKÄÄN loppuun saakka - että olosuhteista kyllä kärsivät.

Eikö mene vieläkään jakeluun? SANOIN SULLE HETI JO ALUSSA; ETTÄ EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA; MUTTA OLOSUHTEISTA KYLLÄ.

Haluatko vielä tuoda esille, että ne kärsivät olosuhteista?

Oikeasti, multa menee hermo sun inttämiseen. En enää keskustele kanssasi, koska tuo on kuin löisi päätään seinään.

47

[/quote]

Noin älykkään luulisi sitten osaavan kirjoittaa niin että viesti menee perille ilman caps lockejakin. Ja voin kertoa, että tuo pään seinäänlyömistunne on molemminpuolinen. Mutta mitä tässä nyt hermostumaan, ihan normaalista keskustelusta? Ilmeisesti tässä on nyt joku väärinkäsitys.

Edelleen, en kysynyt kerrotko lapsillesi että ne kärsivät tempuista. Mistä olisin voinut tietää että tarkoitit että juu, ympäristö on huono, kun puhuit tempuista siinä ekassa viestissä? Kerroit vasta myöhemmin, että olosuhteet eivät ole hyvät. Miksi ylipäätään tuoda tuota temppuilua mukaan koko keskusteluun?

[/quote]

Hei, älä viitti. Olen samaa mieltä itse asiasta kanssasi, mutta kyllä sä oot väärässä, toi 47 vastasi sulle heti kättelyssä, että ne olosuhteet on huonot. Katso vaikka itse ja lakkaa järmäämästä selvästä asiasta.

Vierailija
165/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]

51/87, tuota minä juuri tarkoitan. Et lue vastauksia kunnolla, et ainakaan loppuun asti. Minä siis vastasin sivulla 3 sinulle, että

"Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.

Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä."

Toisin sanoen, minä sanoin sinulle jo itsekin, että tempuista delfiinit kärsi, mutta tietenkään olosuhteet eivät ole niille parhaat mahdolliset.

Anti olla nyt, et selvästi halua oikeasti keskustella aiheesta, jostain syystä. Ehkä olet nyt vain jo päättänyt, että kaikki delfinaariossa käyvät ovat idiootteja ihmishirviöitä, ja siksi et halua nähdä, että asiasta voi olla pitkän pohdinnan jälkeenkin yhä eri mieltä kuin sinä.

47

[/quote]

Päin vastoin, jos olisit itse lukenut minun viestini, voisit nähdä että nimen omaan haluan keskustella. Sanoin myös olevani samaa mieltä siitä ongelmasta, että mitä niille delfiineille pitäisi tehdä. Viestissä nro 90 yritin eritellä niitä eri aspekteja, joista haluaisin keskustella.

En ole väittänyt että delfiinit kärsivät temppujen tekemisestä. Väitin että ne kärsivät vankeudesta. Sinä vastasit että ei, ne eivät kärsi temppujen tekeimsestä. Ymmärrätkö ongelman tässä kommunikaatiossa?

51

[/quote]

MINÄ VASTASIN; ETTÄ NE EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA, kun sinä kysyit, olenko kertonut lapsilleni näytöksessä, miten ne delfiinit kärsivät. No eivät kärsi tempuista, eivät.

Ja lisäsin, että tietysti olen kertonut, että olosuhteet eivät ole hyvät. Eli jatkoin - mutta kun et lue vastauksia NYTKÄÄN loppuun saakka - että olosuhteista kyllä kärsivät.

Eikö mene vieläkään jakeluun? SANOIN SULLE HETI JO ALUSSA; ETTÄ EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA; MUTTA OLOSUHTEISTA KYLLÄ.

Oikeasti, multa menee hermo sun inttämiseen. En enää keskustele kanssasi, koska tuo on kuin löisi päätään seinään.

47

[/quote]

Noin älykkään luulisi sitten osaavan kirjoittaa niin että viesti menee perille ilman caps lockejakin. Ja voin kertoa, että tuo pään seinäänlyömistunne on molemminpuolinen. Mutta mitä tässä nyt hermostumaan, ihan normaalista keskustelusta? Ilmeisesti tässä on nyt joku väärinkäsitys.

Edelleen, en kysynyt kerrotko lapsillesi että ne kärsivät tempuista. Mistä olisin voinut tietää että tarkoitit että juu, ympäristö on huono, kun puhuit tempuista siinä ekassa viestissä? Kerroit vasta myöhemmin, että olosuhteet eivät ole hyvät. Miksi ylipäätään tuoda tuota temppuilua mukaan koko keskusteluun?

[/quote]

Hei, älä viitti. Olen samaa mieltä itse asiasta kanssasi, mutta kyllä sä oot väärässä, toi 47 vastasi sulle heti kättelyssä, että ne olosuhteet on huonot. Katso vaikka itse ja lakkaa järmäämästä selvästä asiasta.

[/quote]

47 vastasi silloin:

Tästä nyt jäin siihen käsitykseen, että 47 luuli minun tarkoittaneen temppuja. Sitä en ymmärrä, miksi hän hermostui siitä että vastasin vielä tarkentaakseni. Ihan oikeasti en ole täällä vittuillakseni jollekin yksittäiselle tyypille, varsinkin kun olimme pohjimmiltamme samaa mieltä.

51

Vierailija
166/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:43"]

Monestakin syystä vien.

1) delfiinit pitävät esiintymisestä. Niitä ei pakoteta siihen, vaan ne tykkävät leikistä, ja palkkioksi saamistaan kaloista.

2) delfiinien pyydystys tosiaan on kamala juttu, mutta ainakin osa Särkänniemen delfiineistä on vankeudessa syntyneitä, jotka eivät edes tulisi toimeen luonnossa, vaan kuolisivat nälkään ja karuihin olosuhteisiin. Lisäksi ne ovat leimautuneet hoitajiinsa, ja laskeminen vapauteen olisi hylkäämistä. Ne eivät yksinkertaisesti selviäsi vapaana ENÄÄ, joten vaihtoehtoja ei kamalasti ole. Delfiinejä ei ole enää 16 vuoteen saanut tuoda Suomeen, mikä on minusta hyvä asia.

3) On Särkänniemessä syntynyt ja kasvanut aikuisiksikin poikasia. Tosi on, että niitä on myös kuollut poikasena, mutta esiintyvistä eläimistäkin kaksi - Leevi ja Eevertti - ovat syntyneet Särkänniemessä ja kasvaneet terveiksi aikuisiksi.

4) Shown sisältö on valtamerien suojelua esittelevä ja sille myönteinen - toisin sanoen sisältö on sivistävä ja positiivinen.

Vaikka siis kannatan sydämestäni mertensuojelua ja vastustan delfiinien kiinniottoa luonnosta, minusta ainoa järkevä tapa hoitaa tänne jo aiemmin tuodut delfiinit on pitää ne Särkänniemessä, mahdollisimman hyvissä oloissa. Ja koska se maksaa paljon, ja koska delfiinit nauttivat esiintymisestä, en ymmärrä miksei laitosta saisi ylläpitää delfiiniesityksin.

Tämä ei ole ihan niin mustavalkoinen juttu kuin ap luulee...

Vierailija 11.03.2014 klo 14:35

Ihan mielenkiinnosta, kerrotko lapsillesi rehellisesti miten ne eläimet kärsivät, joita juuri katselette?

Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.

Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä.

47

[/quote]

Et tainnu nähdä tota toista kappaletta, siinähän toi sanoo, että ympäristö ei ole se mikä sais olla luonnossa syntyneille eläimille?

Vierailija
167/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkännimen delfinaario on mielestäni Suomen hienoin nähtävyys. Todella kiehtova kokemus katsella niitä komeita eläimiä. Samalla kerrotaan paljon faktaa valtameristä yms.

Niillä on ihan mukavat oltavat siellä. Paljon virikkeitä ja runsaasti tilaa uida ja niillä on oma laumansa seurana.

Delfiineillä on asiat paremmin kuin vaikkapa kanoilla. Vaikka olisi lattiakanalakin, niin siellä on todella ahdasta ja yhteenottoja sattuu runsaasti. Ei juuri kääntymään mahdu. Ei pysty kunnolla liikkumaan, kun toiset kanat ovat tiellä. Kanalat ovat kaukana mistään luonnollisesta elinympäristöstä, jossa voi vapaasti tepastella väljissä oloissa.

Mikä ihme niissä delfiineissä teitä huolettaa. Luulisi olevan tärkeämpiäkin huolen aiheita ihan eläinmaailmassa (puhumattakaan monien ulkomaiden ihmisten asioista). 

Toivottavasti Särkänniemen delfiinit elävät vielä vuosikymmeniä ja saavat myös naaraspuolisia jälkeläisiä tulevaisuudessa. Delfinaariotahan on laajennettu suurella rahalla pari vuotta sitten. Kyllä siellä tilaa on ihan tarpeeksi. (Vertaa tuotantoeläimiin tai vaikka sisäkissaan:)

Vierailija
168/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]

47

[/quote]

51

[/quote]

47

[/quote]

[/quote]

[/quote]

47 vastasi silloin:

Tästä nyt jäin siihen käsitykseen, että 47 luuli minun tarkoittaneen temppuja. Sitä en ymmärrä, miksi hän hermostui siitä että vastasin vielä tarkentaakseni. Ihan oikeasti en ole täällä vittuillakseni jollekin yksittäiselle tyypille, varsinkin kun olimme pohjimmiltamme samaa mieltä.

51

[/quote]

No älä sit jänkkää niin kauheesti. Ite kysyit, että mitä se juttelee lapsilleen juuri silloin kun katselevat delfiininäytöstä - mihin muuhun luulisit itse tollasen kysymyksen viittaavan kuin niihin temppuihin. Sitte se sanoi myös, että ovat puhuneet siitä delfinaarion huonoudesta elinympäristönä. Molemmat aspektit käsiteltiin.

Minä taas en halua käydä tollasissa paikoissa ollenkaan, vaikka tavallaan ymmärrän sen ettei niitä voi sulkea ja delfiinejä tappaa. Mutta minusta se luo kysyntää delfinaarioille ja se ylläpitää eläinten pyydystystä.

Vierailija
169/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:43"]

Monestakin syystä vien.

1) delfiinit pitävät esiintymisestä. Niitä ei pakoteta siihen, vaan ne tykkävät leikistä, ja palkkioksi saamistaan kaloista.

2) delfiinien pyydystys tosiaan on kamala juttu, mutta ainakin osa Särkänniemen delfiineistä on vankeudessa syntyneitä, jotka eivät edes tulisi toimeen luonnossa, vaan kuolisivat nälkään ja karuihin olosuhteisiin. Lisäksi ne ovat leimautuneet hoitajiinsa, ja laskeminen vapauteen olisi hylkäämistä. Ne eivät yksinkertaisesti selviäsi vapaana ENÄÄ, joten vaihtoehtoja ei kamalasti ole. Delfiinejä ei ole enää 16 vuoteen saanut tuoda Suomeen, mikä on minusta hyvä asia.

3) On Särkänniemessä syntynyt ja kasvanut aikuisiksikin poikasia. Tosi on, että niitä on myös kuollut poikasena, mutta esiintyvistä eläimistäkin kaksi - Leevi ja Eevertti - ovat syntyneet Särkänniemessä ja kasvaneet terveiksi aikuisiksi.

4) Shown sisältö on valtamerien suojelua esittelevä ja sille myönteinen - toisin sanoen sisältö on sivistävä ja positiivinen.

Vaikka siis kannatan sydämestäni mertensuojelua ja vastustan delfiinien kiinniottoa luonnosta, minusta ainoa järkevä tapa hoitaa tänne jo aiemmin tuodut delfiinit on pitää ne Särkänniemessä, mahdollisimman hyvissä oloissa. Ja koska se maksaa paljon, ja koska delfiinit nauttivat esiintymisestä, en ymmärrä miksei laitosta saisi ylläpitää delfiiniesityksin.

Tämä ei ole ihan niin mustavalkoinen juttu kuin ap luulee...

Vierailija 11.03.2014 klo 14:35

Ihan mielenkiinnosta, kerrotko lapsillesi rehellisesti miten ne eläimet kärsivät, joita juuri katselette?

Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.

Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä.

47

[/quote]

Et tainnu nähdä tota toista kappaletta, siinähän toi sanoo, että ympäristö ei ole se mikä sais olla luonnossa syntyneille eläimille?

[/quote]

Tämä oli varmaankin kohdistettu minulle? Juu, ilmeisesti sitten ymmärsin tuon viestin ihan eri tavalla. Se että niiden olisi parempi luonnossa on hiukan eri asia, kuin että kärsivätkö ne vankeudessa. Juuri tätä halusin tarkentaa varmistaakseni että puhumme samasta asiasta. Näinhän ei ilmeisestikään ollut, ja keskustelu päättyi kun 47 poistui ovet paukkuen (╯°□°)╯︵ ┻━┻

51

Vierailija
170/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi myöntää, että delfiineillä on ihan hyvä siellä. Hiljattain tehty suuri laajennus lisäsi liikkumatilaa huomattavasti. Hyvinvoinnista huolehditaan tarkasti.

Delfinaariossa käynti on hieno elämys. Käyn siellä usein katsmassa noita uljaita eläimiä ja ei mieleeni tule, että niillä olisi jokin huonosti.

Kyllä monet muut eläinlajit kärsivät huomattavasti enemmän ihmisen toimista kuin delfiinit.

Vierailija
171/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on kuitenkin sitä mieltä, että delfinaario on ok. Siellä on sali yleensä ainakin kesällä täpötäysi innokkaita katsojia.

Vierailija
172/181 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:47"]

Rehellisesti? Minulle on ihan sama, kuinka ne delfiinit siellä oleilevat, kunhan siellä käydessä näyttävät iloisilta ja lapsi tykkää. Minulla on elämässä muutakin, kun miettiä joka ikisen asian eettisyyttä, moraalikysymyksiä ja murehtia parin delfiinin oloja. Jos paikan päällä näyttäisivät kärsiviltä niin silloin voisi nousta mieleen, muttei muuten.

Tää on hyvä esimerkki ihmisestä joka on kykenemätön ajattelemaan omilla aivoilla ja joka vie kerran vuodessa lapset ratsastamaan kameleilla lanzarotelle ja paijaamaan tikruja phukettiin ; D

niinku joku tossa aikasemmin sanoki

[/quote]

Vierailija
173/181 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs korkeasaari. Siellä eläimillä on tylsempää. Delfinaarioon syntyi viime viikolla poikanen

Vierailija
174/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:52"]

Särkännimen delfinaario on mielestäni Suomen hienoin nähtävyys. Todella kiehtova kokemus katsella niitä komeita eläimiä. Samalla kerrotaan paljon faktaa valtameristä yms.

Niillä on ihan mukavat oltavat siellä. Paljon virikkeitä ja runsaasti tilaa uida ja niillä on oma laumansa seurana.

Delfiineillä on asiat paremmin kuin vaikkapa kanoilla. Vaikka olisi lattiakanalakin, niin siellä on todella ahdasta ja yhteenottoja sattuu runsaasti. Ei juuri kääntymään mahdu. Ei pysty kunnolla liikkumaan, kun toiset kanat ovat tiellä. Kanalat ovat kaukana mistään luonnollisesta elinympäristöstä, jossa voi vapaasti tepastella väljissä oloissa.

Mikä ihme niissä delfiineissä teitä huolettaa. Luulisi olevan tärkeämpiäkin huolen aiheita ihan eläinmaailmassa (puhumattakaan monien ulkomaiden ihmisten asioista). 

Toivottavasti Särkänniemen delfiinit elävät vielä vuosikymmeniä ja saavat myös naaraspuolisia jälkeläisiä tulevaisuudessa. Delfinaariotahan on laajennettu suurella rahalla pari vuotta sitten. Kyllä siellä tilaa on ihan tarpeeksi. (Vertaa tuotantoeläimiin tai vaikka sisäkissaan:)

[/quote]

Mielestäni delfiineillä ei ole siellä mukavat oltavat - mukavammat toki kuin tuotantoeläimillä - mutta tämä ei kerro mitään siitä millaiset olot ne tarvitsisivat.

"Luulisi olevan tärkeämpiäkin huolen aiheita ihan eläinmaailmassa (puhumattakaan monien ulkomaiden ihmisten asioista)."

Niin onkin, ne eivät vain satu olemaan tämän ketjun aiheena. Voin kyllä mielelläni keskustella myös muista maailman ongelmista, jos haluat.

"Toivottavasti Särkänniemen delfiinit elävät vielä vuosikymmeniä ja saavat myös naaraspuolisia jälkeläisiä tulevaisuudessa. Delfinaariotahan on laajennettu suurella rahalla pari vuotta sitten. Kyllä siellä tilaa on ihan tarpeeksi. (Vertaa tuotantoeläimiin tai vaikka sisäkissaan:)"

Toivottavasti eivät lisäänny, saisi koko ala kuolla viimeisen delfiinin mukana. Delfiinejä ei oikein voi verrata maanisäkkäisiin, ei tilan- kuin muidenkaan tarpeidensa puolesta. Ehkä turkiseläimet olisivat läheisin vertaus? Tai ihmisten vankilat?

Vierailija
175/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:00"]

Miksi ette voi myöntää, että delfiineillä on ihan hyvä siellä. Hiljattain tehty suuri laajennus lisäsi liikkumatilaa huomattavasti. Hyvinvoinnista huolehditaan tarkasti.

Delfinaariossa käynti on hieno elämys. Käyn siellä usein katsmassa noita uljaita eläimiä ja ei mieleeni tule, että niillä olisi jokin huonosti.

Kyllä monet muut eläinlajit kärsivät huomattavasti enemmän ihmisen toimista kuin delfiinit.

[/quote]

En epäile, etteikö niillä olisi niin hyvät olot kuin Suomen oloissa on mahdollista. Ne eivät siltikään ole hyvät tai vastaa luonnonoloja

Vierailija
176/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:01"]

Suurin osa suomalaisista on kuitenkin sitä mieltä, että delfinaario on ok. Siellä on sali yleensä ainakin kesällä täpötäysi innokkaita katsojia.

[/quote]

suurin osa suomalaisista myös ostaa hikipajoissa tehtyjä vaatteita, minäkin.

Vierailija
177/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muuten ei pidä paikkaansa, että delfiinien kaikuluotaus häiriintyisi delfinaarioissa. Jos se häiriintyisi, ne eivät kykenisi uimaan ja tekemään temppuja, koska kaikuluotaus olennaisesti vaikuttaa niiden motoriikkaan ja orientaatioon.

Kannattaa vilkaista tänne. Saitti kampanjoi merieläinten vangitsemista (akvaariot ja delfinaariot) vastaan ja silti siellä ollaan tätä mieltä:

"A dolphin does not only use its sonar sounds for navigation, but also to locate certain objects (or other things, like fish). This is of great importance for the dolphin. Since the dolphin cannot look straight ahead because its eyes are on the side of the head, it sends out a sonar sound and the sound waves will be reflected if they hit anything. The way that the sound vibrations come back to the dolphin will tell the dolphin where (in this case) the fish is located.

This way of locating things is called echolocation. The echo (the reflected sound) makes sure the dolphin has an exact location of the object. Because of the nearly constant sonar, the dolphin lives in a complete ‘sound-world’, and this is especially the case in the dark.

How does Echolocation Work?

Dolphins produce separate, short click-sounds, with a maximum length of 0.2 milliseconds (this is 0.0002 seconds) each. One second fits 5000 of these sounds. These sounds have a frequency of 150000 Hertz (vibrations per second).

Research has been done on this subject with the dolphins. Firstly, one of the dolphins was ‘blindfolded’. Whenever it got near a place where there was food, it would make these sounds at a higher rate. These echosounds are sent out with direction and in this way it can distinguish a piece of plastic (with the same size as the feed) from a piece of fish. In dolphinariums they swim in complete darkness – without losing speed – without hitting anything."

Leikki on delfiineille hyvin tärkeä toiminto:

"Dolphins that stay in a dolphinarium usually enjoy their stay. There are dolphins totally crazy about balls, hoolahoops, and the trainers themselves are also treated as a toy. Of all the toys that exist, humans are perhaps the most entertaining to the dolphins.

.....

Dolphins are eager to learn. Just like dogs, dolphins are easily trained for appearances. This is usually not against their own will. Some dolphins, when given a ball, keep it because they like it so much. Humans are not only nice toys, but they also make a lot of things which increases the pleasure for the dolphins."

http://stopcetaceancaptivitynow.wordpress.com/2010/07/08/the-behavior-of-dolphins/

Vierailija
178/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun kirjoittaa lähinnä innokkaat delfinaarion vastustajat. Se suuri hyväksyjien enemmistö ei viitsi ilmeisesti tästä vääntää.

Delfinaarion olot ovat mitä mainioimmat. Vaikka akvaariokaloilla on paljon kurjempaa huonosti hoidetuissa pienissä akvaarioissa.

Ihmiset olettavat delfiini-nisäkkäiden älyn erittäin hyväksi ja niiden siksi kärsivän enemmän. Ihmiset voivat olettaa myös väärin. Madonkin oletettiin olevan kärsimätön koukkuun joutuessaan, nyt väitetään muuta.

Vierailija
179/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ymmärtänyt, että delfiinit saalistaa ja ui törmäilemättä kaikuluotauksen avulla. Ja kaikkista pahin on sellainen loivarantainen hiekkaranta, jonka ranta ei erotu selkeästi kaikuna (eikä tuollaisia ole delfinaarioissa). Delfiinejä elää myös joissa, joten ei ne varsinaisesti kärsi siitä, että jokun väylä on kapea. Jos siis delfinaarioaltaat häiritsee delfiinien kaikua, niin en usko sen olevan merkittävää, kun ne kumminkin kykenee uimaan ja hyppimään törmäilemättä aika monimutkaisiakin kuvioita.

Vierailija
180/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:10"]

Tuo muuten ei pidä paikkaansa, että delfiinien kaikuluotaus häiriintyisi delfinaarioissa. Jos se häiriintyisi, ne eivät kykenisi uimaan ja tekemään temppuja, koska kaikuluotaus olennaisesti vaikuttaa niiden motoriikkaan ja orientaatioon.

Kannattaa vilkaista tänne. Saitti kampanjoi merieläinten vangitsemista (akvaariot ja delfinaariot) vastaan ja silti siellä ollaan tätä mieltä:

"A dolphin does not only use its sonar sounds for navigation, but also to locate certain objects (or other things, like fish). This is of great importance for the dolphin. Since the dolphin cannot look straight ahead because its eyes are on the side of the head, it sends out a sonar sound and the sound waves will be reflected if they hit anything. The way that the sound vibrations come back to the dolphin will tell the dolphin where (in this case) the fish is located.

This way of locating things is called echolocation. The echo (the reflected sound) makes sure the dolphin has an exact location of the object. Because of the nearly constant sonar, the dolphin lives in a complete ‘sound-world’, and this is especially the case in the dark.

How does Echolocation Work?

Dolphins produce separate, short click-sounds, with a maximum length of 0.2 milliseconds (this is 0.0002 seconds) each. One second fits 5000 of these sounds. These sounds have a frequency of 150000 Hertz (vibrations per second).

Research has been done on this subject with the dolphins. Firstly, one of the dolphins was ‘blindfolded’. Whenever it got near a place where there was food, it would make these sounds at a higher rate. These echosounds are sent out with direction and in this way it can distinguish a piece of plastic (with the same size as the feed) from a piece of fish. In dolphinariums they swim in complete darkness – without losing speed – without hitting anything."

Leikki on delfiineille hyvin tärkeä toiminto:

"Dolphins that stay in a dolphinarium usually enjoy their stay. There are dolphins totally crazy about balls, hoolahoops, and the trainers themselves are also treated as a toy. Of all the toys that exist, humans are perhaps the most entertaining to the dolphins.

.....

Dolphins are eager to learn. Just like dogs, dolphins are easily trained for appearances. This is usually not against their own will. Some dolphins, when given a ball, keep it because they like it so much. Humans are not only nice toys, but they also make a lot of things which increases the pleasure for the dolphins."

http://stopcetaceancaptivitynow.wordpress.com/2010/07/08/the-behavior-of-dolphins/

[/quote]

Tuo on hyvä, jos ei häiriinny. Ilmeisesti sitten se itse lukemani tutkimus oli vanhentunut.

Sitä en oikein edelleenkään ymmärrä, miten tuo koulutusaspekti liittyy tähän aiheeseen. Totta kai delfiinit tarvitsevat henkistä stimulaatiota ja nauttivat koulutuksesta, ja hyvä että sitä niille tarjotaan.

51

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi