Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viette lapsenne Särkänniemeen katsomaan eläinrääkkäystä?

Vierailija
11.03.2014 |

.. eli miksi haluatte opettaa jälkikasvullenne että älykkäitä eläimiä saa pitää liian pienissä altaissa vain niiden viihdearvon takia?  

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:43"]

Siis miten kukaan voi olla niin vitun idiootti, että kuvittelee delfiinien NAUTTIVAN elämästään vangittuina. Esiintyessään. Pienessä, paskasessa altaassa. Järki käteen! Saatanan urpot.

[/quote]

Tässä taas esimerkki fiksun ihmisen kirjoituksesta. Mutta mä kyllä uskon, että ne eläimet nauttii niistä esiintymisistään. Ne kun voivat itse valita tulevatko esiintymään. Niitä ei pakoteta ja jos ei huvita tulla, ne ei myöskään tule. ne saattaa itse muuttaa niitä kokoonpanoja siinä esityksen lomassa jos joku on innokas tulemaan esiin ja toinen ei. Ne esitykset ei tule mitenkään liukuhihnalta vaan  muokkautuu eläinten innokuuden mukaan.

Tuo haukkuminen ei muuten auta vahvistamaan sun sanomaasi. Antaa susta vaan sivistymättömän kuvan

Vierailija
142/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:49"]

51/87, tuota minä juuri tarkoitan. Et lue vastauksia kunnolla, et ainakaan loppuun asti. Minä siis vastasin sivulla 3 sinulle, että

"Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.

Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä."

Toisin sanoen, minä sanoin sinulle jo itsekin, että tempuista delfiinit kärsi, mutta tietenkään olosuhteet eivät ole niille parhaat mahdolliset.

Mihin sinä intit, että eiku eiku ne olosuhteet....

Anti olla nyt, et selvästi halua oikeasti keskustella aiheesta, jostain syystä. Ehkä olet nyt vain jo päättänyt, että kaikki delfinaariossa käyvät ovat idiootteja ihmishirviöitä, ja siksi et halua nähdä, että asiasta voi olla pitkän pohdinnan jälkeenkin yhä eri mieltä kuin sinä.

47

[/quote]

Päin vastoin, jos olisit itse lukenut minun viestini, voisit nähdä että nimen omaan haluan keskustella. Sanoin myös olevani samaa mieltä siitä ongelmasta, että mitä niille delfiineille pitäisi tehdä. Viestissä nro 90 yritin eritellä niitä eri aspekteja, joista haluaisin keskustella.

En ole väittänyt että delfiinit kärsivät temppujen tekemisestä. Väitin että ne kärsivät vankeudesta. Sinä vastasit että ei, ne eivät kärsi temppujen tekeimsestä. Ymmärrätkö ongelman tässä kommunikaatiossa?

51

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:58"]

Siis miten kukaan voi olla niin vitun idiootti, että kuvittelee delfiinien NAUTTIVAN elämästään vangittuina. Esiintyessään. Pienessä, paskasessa altaassa. Järki käteen! Saatanan urpot.

[/quote]

Tässä taas esimerkki fiksun ihmisen kirjoituksesta. Mutta mä kyllä uskon, että ne eläimet nauttii niistä esiintymisistään. Ne kun voivat itse valita tulevatko esiintymään. Niitä ei pakoteta ja jos ei huvita tulla, ne ei myöskään tule. ne saattaa itse muuttaa niitä kokoonpanoja siinä esityksen lomassa jos joku on innokas tulemaan esiin ja toinen ei. Ne esitykset ei tule mitenkään liukuhihnalta vaan  muokkautuu eläinten innokuuden mukaan.

Tuo haukkuminen ei muuten auta vahvistamaan sun sanomaasi. Antaa susta vaan sivistymättömän kuvan

[/quote]

Niille delfiineille ei anneta ruokaa ennen esitystä, vaan vasta temppujen jälkeen saavat ruokansa. Ihan itse saavat siis valita, syövätkö vai nälkiintyvätkö. Oikein vapaaseen tahtoon perustuvaa toimintaa.

Vierailija
144/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:16"]

Miksi en veisi? Mä uskon et niillä on ihan hyvät oltavat siellä. Huomaahan sen et ne nauttii esiintymisestä ja huomiosta.

[/quote]

Niillä ei ole hyvät oltavat siellä, tämä ei riipu siitä mitä sinä uskot. Esiintymisestä nauttiminen ei myöskään poista tätä.

[/quote]

Miten niin ei ole hyvät oltavat?

[/quote]

Lue ketju.

Vierailija
145/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Olen samaa mieltä että tuon kirjoittajan sävy ei ollut mikään maailmoja syleilevä. Mutta siitä esiintymisinnokkuudesta ei nyt ollut puhe, delfiinit kyllä tekevät temppuja mielellään, mutta tämä ei tarkoita sitä että niillä olisi hyvä olla

Vierailija
146/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko nyt joku, että ne pakotetaan hyppimään? Millä ajattelitte, että ne siihen pakotetaan? Sähköshokeilla? Ruoskalla? ; DD

Ei ne altaat tietty mikään Tyynimeri ole, mutta noi eläimet on eläneet vankeudessa toistakymmentä, liki 30 vuotta vanhin. Kolme niistä on pyydystetty Meksikonlahdelta, eikä vastaavia eläimiä enää tuoda Suomeen, mikä on hyvä. Kaksi on syntynyt Särkänniemessä.

Tiesittekö muuten, että luonnossakin nuorten delfiinien ekat poikaset yleensä kuolevat? Usein vasta neljäs kerta onnistuu.

Vierailija
147/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne delfut on niiiiin luppanoina siellä altaassa, ei sellaisia vaan pysty vastustamaan. :3 Ja showt ovat olleet hienoja! Onko delfuilla muka sitten asiat jotenkin tosi huonosti, hoitajathan niillä on ja saavat päivittäin(?) aivojumppaa.

Nyt kun ne on suomeen jo tuotu, niin ei kai niitä voi enää vapaaksikaan päästää? Pitäisikö suloiset höpönassut vaan kylmästi lahdata, te eläinystäviksi itseänne kutsuvat?

Vierailija
148/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:16"]

Miksi en veisi? Mä uskon et niillä on ihan hyvät oltavat siellä. Huomaahan sen et ne nauttii esiintymisestä ja huomiosta.

[/quote]

Niillä ei ole hyvät oltavat siellä, tämä ei riipu siitä mitä sinä uskot. Esiintymisestä nauttiminen ei myöskään poista tätä.

[/quote]

Miten niin ei ole hyvät oltavat?

[/quote]

Lue ketju.

[/quote]

Esim. tämä kohta:

delfiinit uivat luonnossa satojen kilometrien päivämatkoja? Kaikuluotaus kaikuu altaan seinistä eri tavalla kuin meressä, ja tämän on epäilty aiheuttavan suurta stressiä. Lisäksi kyseessä on eläin, joka ei käytännössä edes pysty lisääntymään vankeudessa, mitä on yleisesti pidetty vaatimuksena lajin soveltuvuudesta eläintarhaan.

Eli kyllä mielestäni voidaan melkoisella varmuudella todeta, että nuo eläimet kärsivät vankeudessa.

Vierailija
149/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:59"]

51/87, tuota minä juuri tarkoitan. Et lue vastauksia kunnolla, et ainakaan loppuun asti. Minä siis vastasin sivulla 3 sinulle, että

"Eivät ne mitään KÄRSI siitä temppujen tekemisestä, vaan tykkäävät. Delfiinien luonto on leikkiä, ne tekevät sitä myös vapaudessa koko ajan ja saavat palkkioksi himoamaansa kalaa.

Olemme kyllä jutelleet siitä, miten älykkäitä eläimiä delfiinit ovat ja miten hyvä niiden olisi saada uida vapaudessa. Mutta että koska nuo yksilöt jo ovat tottuneet delfinaarioon, niitä ei sieltä voi muuallekaan viedä, joten niiden loppuelämän ne hoidetaan mahdollisimman hyvin siellä."

Toisin sanoen, minä sanoin sinulle jo itsekin, että tempuista delfiinit kärsi, mutta tietenkään olosuhteet eivät ole niille parhaat mahdolliset.

Anti olla nyt, et selvästi halua oikeasti keskustella aiheesta, jostain syystä. Ehkä olet nyt vain jo päättänyt, että kaikki delfinaariossa käyvät ovat idiootteja ihmishirviöitä, ja siksi et halua nähdä, että asiasta voi olla pitkän pohdinnan jälkeenkin yhä eri mieltä kuin sinä.

47

[/quote]

Päin vastoin, jos olisit itse lukenut minun viestini, voisit nähdä että nimen omaan haluan keskustella. Sanoin myös olevani samaa mieltä siitä ongelmasta, että mitä niille delfiineille pitäisi tehdä. Viestissä nro 90 yritin eritellä niitä eri aspekteja, joista haluaisin keskustella.

En ole väittänyt että delfiinit kärsivät temppujen tekemisestä. Väitin että ne kärsivät vankeudesta. Sinä vastasit että ei, ne eivät kärsi temppujen tekeimsestä. Ymmärrätkö ongelman tässä kommunikaatiossa?

51

[/quote]

MINÄ VASTASIN; ETTÄ NE EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA, kun sinä kysyit, olenko kertonut lapsilleni näytöksessä, miten ne delfiinit kärsivät. No eivät kärsi tempuista, eivät.

Ja lisäsin, että tietysti olen kertonut, että olosuhteet eivät ole hyvät. Eli jatkoin - mutta kun et lue vastauksia NYTKÄÄN loppuun saakka - että olosuhteista kyllä kärsivät.

Eikö mene vieläkään jakeluun? SANOIN SULLE HETI JO ALUSSA; ETTÄ EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA; MUTTA OLOSUHTEISTA KYLLÄ.

Haluatko vielä tuoda esille, että ne kärsivät olosuhteista?

Oikeasti, multa menee hermo sun inttämiseen. En enää keskustele kanssasi, koska tuo on kuin löisi päätään seinään.

47

Vierailija
150/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delfiinien olot ovat erittäin hyvät siellä! Olen ollut katsomassa monta kertaa ja lukenut aiheesta kaikki lehtijutut.

Verratkaapa vaikka tuotantoeläimiin: siat, lehmät, lampaat ja kanat. Sillä lehmällä on todella kurjaa siellä pienessä karsinassaan. Siinä se mahtuu vain joko seisomaan tai makaamaan. Ei pääse liikkumaan. (On toki olemassa pihattonavettoja jne, muttei ne ole pakollisia.)

Delfiineillä on tekemistä ja todellakin runsaasti enemmän tilaa kuin tuotantoeläimillä.

Vierailija
151/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo eläintarha-argumentti on vähän sama kuin "itsekin käytät nahkakenkiä"-argumentti turkistarhauskeskustelussa. Eläinlajien ja niiden luontaisten elinympäristöjen välillä on suuria eroja, mistä johtuen osa lajeista sopii vankeuteen toisia huomattavasti huonommin niissä puitteissa mitä ihmiset haluavat/pystyvät tarjoamaan. Mutta toki eläintarhoissakin on omat vastaavat ongelmansa, se on ihan tärkeä huomio.

Vierailija
152/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:56"]

47, en ole tuo kenen kanssa "kinastelet", mutta sanoisin näin yleisesti että sulla on niin pitkät viestit ja huonot argumentoinnit, etten ainakaan itse jaksa lukea. Ei pitkä lätinä korvaa asiallista faktatietoa ja sun mututuntuma nyt ei vaan riitä perusteluksi kaikkeen. 

[/quote]

No, sulla/51:llä nyt sitten oli muka asiafaktat... taitaa kuule olla niin, että sinusta ne vastaukset on hyviä ja täynnä asiaa, joiden mielipiteen SINÄ jaat. Tyypillinen av-mamma olet, onnittelut!

47

Vierailija
153/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:32"]

.. eli miksi haluatte opettaa jälkikasvullenne että älykkäitä eläimiä saa pitää liian pienissä altaissa vain niiden viihdearvon takia?  

[/quote]

Milestäni olisi mukavampaa keskustella, jos mielipiteen esittäisi mielipiteenä. " miksi viette..." Tuosta aloitukseta koen, että se heti syyllistää minut. Muuten olen samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että suurin osa kotikoirien pidosta on eläinrääkkäystä. Koira yksinää sisällä 10 tuntia. Kuinka pitkiä lenkkejä ihmiset koiriensa kanssa käy? 2x15 min + 1/2tuntia? Eli koira on sisään suljettuna 23 tuntia.

Vierailija
154/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:10"]

No tuo eläintarha-argumentti on vähän sama kuin "itsekin käytät nahkakenkiä"-argumentti turkistarhauskeskustelussa. Eläinlajien ja niiden luontaisten elinympäristöjen välillä on suuria eroja, mistä johtuen osa lajeista sopii vankeuteen toisia huomattavasti huonommin niissä puitteissa mitä ihmiset haluavat/pystyvät tarjoamaan. Mutta toki eläintarhoissakin on omat vastaavat ongelmansa, se on ihan tärkeä huomio.

[/quote]

Se on olennainen huomautus, koska ap tuntuu suhteellistavan asioita niin, että hänen käymänsä kohteet edistävät luonnonsuojelua ja biologista tietämystä, mutta ne kohteet, joissa hän ei käy, ovat eläinrääkkäystä ja hirveää paskaa.

Kuitenkin niissä molemmissa pidetään eläimiä, joita ei lajin säilymisen takia tarvitse tarhata ja jotka ovat älykkäitä eläimiä ja viihtyisivät paremmin luonnossa. Näin esim. apinat.

Vierailija
155/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:05"]Mutta ne delfut on niiiiin luppanoina siellä altaassa, ei sellaisia vaan pysty vastustamaan. :3 Ja showt ovat olleet hienoja! Onko delfuilla muka sitten asiat jotenkin tosi huonosti, hoitajathan niillä on ja saavat päivittäin(?) aivojumppaa.

Nyt kun ne on suomeen jo tuotu, niin ei kai niitä voi enää vapaaksikaan päästää? Pitäisikö suloiset höpönassut vaan kylmästi lahdata, te eläinystäviksi itseänne kutsuvat?

[/quote]

Tässä tiivistettynä syy siihen, miksi maailmassa on kaikki päin persettä: tyhmyys yhdistettynä itsekkyyteen ja välinpitämättömyyteen.

Vierailija
156/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:59"]

47

[/quote]

51

[/quote]

MINÄ VASTASIN; ETTÄ NE EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA, kun sinä kysyit, olenko kertonut lapsilleni näytöksessä, miten ne delfiinit kärsivät. No eivät kärsi tempuista, eivät.

Ja lisäsin, että tietysti olen kertonut, että olosuhteet eivät ole hyvät. Eli jatkoin - mutta kun et lue vastauksia NYTKÄÄN loppuun saakka - että olosuhteista kyllä kärsivät.

Eikö mene vieläkään jakeluun? SANOIN SULLE HETI JO ALUSSA; ETTÄ EIVÄT KÄRSI TEMPUISTA; MUTTA OLOSUHTEISTA KYLLÄ.

Haluatko vielä tuoda esille, että ne kärsivät olosuhteista?

Oikeasti, multa menee hermo sun inttämiseen. En enää keskustele kanssasi, koska tuo on kuin löisi päätään seinään.

47

[/quote]

Noin älykkään luulisi sitten osaavan kirjoittaa niin että viesti menee perille ilman caps lockejakin. Ja voin kertoa, että tuo pään seinäänlyömistunne on molemminpuolinen. Mutta mitä tässä nyt hermostumaan, ihan normaalista keskustelusta? Ilmeisesti tässä on nyt joku väärinkäsitys.

Edelleen, en kysynyt kerrotko lapsillesi että ne kärsivät tempuista. Mistä olisin voinut tietää että tarkoitit että juu, ympäristö on huono, kun puhuit tempuista siinä ekassa viestissä? Kerroit vasta myöhemmin, että olosuhteet eivät ole hyvät. Miksi ylipäätään tuoda tuota temppuilua mukaan koko keskusteluun?

Vierailija
157/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

Niille delfiineille ei anneta ruokaa ennen esitystä, vaan vasta temppujen jälkeen saavat ruokansa. Ihan itse saavat siis valita, syövätkö vai nälkiintyvätkö. Oikein vapaaseen tahtoon perustuvaa toimintaa.

[/quote]

mistä tiedät?

Vierailija
158/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:32"]

[/quote]

Milestäni olisi mukavampaa keskustella, jos mielipiteen esittäisi mielipiteenä. " miksi viette..." Tuosta aloitukseta koen, että se heti syyllistää minut. Muuten olen samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että suurin osa kotikoirien pidosta on eläinrääkkäystä. Koira yksinää sisällä 10 tuntia. Kuinka pitkiä lenkkejä ihmiset koiriensa kanssa käy? 2x15 min + 1/2tuntia? Eli koira on sisään suljettuna 23 tuntia.

[/quote]

Voisiko se syyllisyydentunne johtua siitä, että siihen on ehkä aihetta?

Delfiinit eivät voi hyvin vankeudessa + maksan vangittujen delfiinien katselemisesta = ??

Vierailija
159/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:11"]Minua ärsyttää, miten monilla yksi asia nousee muiden yläpuolelle ja mistään muusta ei sitten enää välitetäkään. Kuinka moni kauhistelijoista esimerkiksi on vegaani? Käytättekö ainoastaan eläimillä testaamattomia tuotteita (paitsi kosmetiikka, myös puhdistusaineet, lääkkeet jne.) Miksi yhtä eläintä suojellaan, mutta toisia saa rääkätä vapaasti?

Toki on parempi tehdä edes vähän kuin ei tehdä mitään, mutta silloin ei mielestäni ole oikeutettu nostamaan itseään muiden yläpuolelle ja arvostelemaan ja haukkumaan toisia.

[/quote]

Tässä on varmaan vähän sama kuin turkistarhauksessa: turhuus-kärsimys-suhde kasvaa vain sietämättömän korkeaksi.

Itse olen kasvissyöjä ja mietin näitä asioita paljonkin, tämä ei ole "yksi asia muiden yläpuolella". Muutenkaan en oikein ymmärrä tuota asennetta, että jos ei voi olla 100% täydellinen, on turha edes yrittää.

[/quote]

Kuinka tarkoitushakuisesti pieleen sitä voi toisen viestin lukea..? 

En ole missään nimessä sanonut, että kannattaa lopettaa yrittäminen jos ei ole täydellinen, päinvastoin! Sen sijaan kritisoin sitä, että aina välillä julkisuuteen nostetaan joku yksittäinen aihe, ja (ainakin minusta tuntuu siltä) samalla unohdetaan ja peitetään ne sadat tuhannet epäkohdat jotka jatkuvat päivästä ja vuodesta toiseen. 

Ehdottomasti delfinaariotoiminta (kuten myös kaikki muu eläinten hyväksikäyttö!) on lopetettava. En kuitenkaan kannata Suomessa olevien delfiinien tappamista, joten vaihtoehdot taitavat olla vähissä. Minusta niiden on paras elää elämänsä loppuun tutuissa oloissa. Uusia delfiineitähän Suomeen ei ole saanut tuoda enää vuosiin.

Sen sijaan että keskitytään kiihkolla yhteen asiaan, toivoisin kaikkien ajattelevan vähän laajemmin. On kymmeniä asioita, joilla voisitte muuttaa eläinten oloja vaikka heti tänään, jos vain niin päättäisitte. Mutta se vaatii itseltä muutakin kuin jeesustelua ja voi olla epämukavaa ja vaikeaa. Sen sijaan kun on käynyt kirjoittamassa nimensä adressiin ja paasaamassa netissä, voikin hyvillä mielin syödä pihviä, munia ja maitoa, samalla kun shoppailee angoravillapaidassaan lomamatkaa Afrikkaan tai Aasiaan.

Vierailija
160/181 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

113 oli siis 51, unohdin taas jättää tuon allekirjoituksen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan