Sain raivarin miehelle, joka ei antanut minun nukkua yövuoron jälkeen.
Meillä ongelmana on se, että joudun välillä tekemään yövuoroja ja viikonloppuisin se on katastrofi, koska minun ei anneta nukkua missään välissä.
Aamulla kun tulin pyysin, että mies lähtisi lasten kanssa aamupäivällä ulos, jotta voisin rauhassa nukkua edes sen pari tuntia ja sitten voisin nukkua vähän lisää pienimmän lapsen kanssa kun hän menee päiväunille. Lähdössä kesti ja kesti, yritin toki nukkua mutta en saanut nukuttua koska kaikki pitivät kovaa meteliä. No, vihdoin he pääsivät lähtemään ulos, mutta kun olin juuri ensimmäisen kerran nukahtanut, niin vanhin lapsi tuli herättämään kysyäkseen että nukunko. Mies oli siis lähtenyt ulos vain nuorimman kanssa. Nukahdin sitten jonkin ajan päästä uudestaan ja kas eiköhän nuorin lapsikin tule jo herättämään minua. Olivat olleet sen 45min ulkona, jonka jälkeen mies ei ollut jaksanut seurata enää mitä lapsi puuhaa ja huomasi vasta jonkin ajan kuluttua että siellähän se on huoneessa jossa yritän nukkua.
Tässä vaiheessa mulla meni hermot. Mielestäni mieheni välinpitämättömyys on törkeää. Miten voi olla niin vaikeaa esim olla lapsen/lasten kanssa se 2h ulkona tai jossain ihan sama missä tai edes katsoa sitten kun tulevat sisälle että lapset eivät heti tuli herättämään minua? Jostain syystä tämä ei vaan onnistu häneltä kuitenkaan. Se on aina sama juttu kun minulla viikonloppuyövuoroja.
Kaiken lisäksi mies nyt sitten suuttui ja lähti nuorimman kanssa äidilleen jättäen kaksi muuta lasta kotiin, joille laitan nyt sitten ruokaa. Sanoi tulevansa joskus klo13-14 aikaan kotiin, joten minulta jäi myös mahdollisuus mennä päiväunille nuorimman kanssa.
Tällä hetkellä on sellainen olo, että tulen hulluksi kun en ole saanut ollenkaan nukkua, ehkä puoli tuntia korkeintaan! Mikä neuvoksi? Minulla itselläni on paska olo siitå että huusin miehelleni, mutta toisaalta epätoivoinen olo siitä että minulla ei ole mahdollisuutta nukkua päivällä, vaikka on toinen aikuinen talossa!!
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, ettei miehesi täysin ymmärrä, mitä vuorotyö on. Kannattaa varmaan vääntää rautalangasta, että sinun täytyy nukkua, ja miehen täytyy hoitaa sillä aikaa kaikkia lapsia ja vahtia, etteivät he tule herättämään.
Ei vaan siltä että nainen taas uhrituu urakalla. Koska mikään ratkaisu ei käy ja lapsia ei ole kasvatettu. Kellään ei ole rajoja tai sääntöjä. Ei ihme että mies toikkaroi tollona mitä tehdä?
Mulla on epäsäännöllinen kolmivuorotyö eikä ole ikinä ollut tuollaisia keksittyjä uhriutumisongelmia. Marttyyrin viitta on ruma eikä se kiinnosta ketään.
Sinulla ei ole oven takana mekastavia lapsia. Sinulla ei ole typerää miestä, on antaa lasten möykkätä silloin, kun sinä nukut. Onnittelut sinulle, kun olet onnistunut valitsemaan fiksumman miehen kuin aloittaja.
En näe tuota uhriutumis- vaan kasvatusongelmana. Olisi vaan kannattanut aloittaa jo silloin, kun odotti ensimmäistä lasta, siis miehen kasvatus vastuuseen. Vai eivätkö ne kaikki lapset ole tuon miehen lapsia, ja siksi niitä kaikkia ei voinut ottaa mukaan miehen vanhempien luo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, ettei miehesi täysin ymmärrä, mitä vuorotyö on. Kannattaa varmaan vääntää rautalangasta, että sinun täytyy nukkua, ja miehen täytyy hoitaa sillä aikaa kaikkia lapsia ja vahtia, etteivät he tule herättämään.
Ei vaan siltä että nainen taas uhrituu urakalla. Koska mikään ratkaisu ei käy ja lapsia ei ole kasvatettu. Kellään ei ole rajoja tai sääntöjä. Ei ihme että mies toikkaroi tollona mitä tehdä?
Mulla on epäsäännöllinen kolmivuorotyö eikä ole ikinä ollut tuollaisia keksittyjä uhriutumisongelmia. Marttyyrin viitta on ruma eikä se kiinnosta ketään.Mies toikkaroi tollona? No tollohan se kyllä on kun ei pysty hoitamaan asiaa.
Mitä asiaa ei pysty hoitamaan? Sitäkö että rouvan kun pitäisi nukkua niin rouva kyttää kello kourassa kauan mies on ulkona? Vai sitä ettei lapsia ole kasvatettu niin ettei nukkuvaa herätetä? Sekö on yksin toikkaroivan tollon vastuulla? Vai sitä ettei The Uhri saa suutansa ja ulko-ovea auki ja pistä tota autistisakkia pihalle voidakseen nukkua? Vai viekö rouvan yövuorot puhekyvyn ja tollon pitäisi tajuta ostaa uusi puhekyky Prismasta?
En edes ottaisi yövuoroon noin vammaista ihmistä töihin joka ei saa kersojaan kuriin vaan itkee sitä jollain rupisella komppauspalstalla!En jaksa lukea, menee niin yli tuo vouhotuksesi. Mies pitää lapset pois makkarista. Onko ylivoimaista. Sehän tuossa oli ongelma. Ja sen jälkeen mies lähti vielä menemään.
Oi miten reipas kun ei jaksa edes lukea. Olet opettaja? Suurin ongelma tässä on että Uhri ei saa suutansa auki vaan "univajaisena" naukuu osarifouni kädessä someen.
Mene sinäkin lepäämään, saattaisi auttaa.
Eikun on vielä kokeiden korjausta ja tuntisuunnittelua. Vastasitko jo Wilma viesteihin? Mulla menee varmaan taas yötyöksi.
En ole Wilma.
Törkeää ja välinpitämätöntä mieheltä. Mutta eikö lapsille sitten sanottu että sinua ei saa herättää? Tai että pitää olla hiljaa? Tai siis minulle ainakin opetettiin pienestä pitäen hyvin tarkkaan että koko aamuna tai aamupäivänä ei saa tehdä mitään kovaa meteliä aiheuttavaa jos isä on ollut yön töissä. Eli yleensä viikonloppuisin katselimme telkkarista lastenohjelmia siihen asti kunnes isä heräsi. Tai sitten äiti patisti ulos. Ja kyllä muistan että tiukkaa sanomista tuli jos metelöitiin liikaa😅 Siinä oppi kyllä pienestä pitäen kunnioittamaan sitä että joku on koko yön valvonut töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on epäsäännöllinen kolmivuorotyö eikä ole ikinä ollut tuollaisia keksittyjä uhriutumisongelmia. Marttyyrin viitta on ruma eikä se kiinnosta ketään.Sinulla ei ole oven takana mekastavia lapsia. Sinulla ei ole typerää miestä, on antaa lasten möykkätä silloin, kun sinä nukut. Onnittelut sinulle, kun olet onnistunut valitsemaan fiksumman miehen kuin aloittaja.
En näe tuota uhriutumis- vaan kasvatusongelmana. Olisi vaan kannattanut aloittaa jo silloin, kun odotti ensimmäistä lasta, siis miehen kasvatus vastuuseen. Vai eivätkö ne kaikki lapset ole tuon miehen lapsia, ja siksi niitä kaikkia ei voinut ottaa mukaan miehen vanhempien luo?
Ei niin kun olemme kasvattaneet lapsemme mieheni kanssa yhdessä. En pidä miestäni kromosomipuutteellisena vätyksenä jota ylenkatsoisesti kasvattaisin?! Appivanhempani ovat menehtyneet jo vuosia sitten. Osaan nukkua korvatulpilla ja en kyylää kelloa nukkuessani. Kotiudun töistä 06 ja nukun niin pitkään kun nukuttaa. En tee asioista noin äärimmäisen vaikeita ja ehkä siksi saan levättyä kun en ole takakireä noita.
Jos aloittajan vajukkimies olisikin saanut lapset pois mölyämästä niin sitähän häntä vaivaisi naapurit, liikenne, koiran haukku ja tulipalo. Ja ne nurinat livenä someen. Kun ahdistaa eikä ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi se mies ei ottanut kaikkia lapsia sinne mummolaan?
Koska nainen olisi silloin voinut nukkua.
Oikeesti on kyllä kohtuutonta vaatia toiselta rankan viikon jälkeen et pitäis vaan keksimällä keksiä paikkoja joihin mennä lasten kanssa useiks tunneiks.
No eikös AP kertonut, että yövuoroja on joskus? Ei joka viikko, ei joka kuukausi. Kyllä on sun mielestä sitten kamalaa, että isä joutuu lauantaina menemään pihalle KAHDEKSI TUNNIKSI lasten kanssa?! Menisi vaikka ensin pihalle ja sitten Prismaan ja vaikka autopesuun, niin pikku ei kultapoju ahdistuisi.
Kummasti se äiti sitten tekee tuon kaiken normilauantaina. Mutta eihän nyt mies herran jestas voi hoitaa lapsiansa kahta tuntia, ei.
Ihme inisijöitä täällä. Olkaa itse nukkumatta työpäivän jälkeen ja tulkaa kertomaan oliko kivaa?
Tee kuten komisario Harjunpää kirjoissa: patja saunan lauteiden alle, hiljaisin ja pimein paikka nukkua. Vielä parempi jos lapset ei tiedä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti on kyllä kohtuutonta vaatia toiselta rankan viikon jälkeen et pitäis vaan keksimällä keksiä paikkoja joihin mennä lasten kanssa useiks tunneiks.
No eikös AP kertonut, että yövuoroja on joskus? Ei joka viikko, ei joka kuukausi. Kyllä on sun mielestä sitten kamalaa, että isä joutuu lauantaina menemään pihalle KAHDEKSI TUNNIKSI lasten kanssa?! Menisi vaikka ensin pihalle ja sitten Prismaan ja vaikka autopesuun, niin pikku ei kultapoju ahdistuisi.
Kummasti se äiti sitten tekee tuon kaiken normilauantaina. Mutta eihän nyt mies herran jestas voi hoitaa lapsiansa kahta tuntia, ei.
Ihme inisijöitä täällä. Olkaa itse nukkumatta työpäivän jälkeen ja tulkaa kertomaan oliko kivaa?
Menee varmaan heti kun näkee sinut aamukuudelta hiekkalaatikolla? Lasten kanssa ja kaksi tuntia? Prisman ja autopesulan ovia on myös kiva hakata siihen aikaan?
Elä niinkuin opetat, eikö?
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele jos mies lähtee menemään. Pienet lapset ja vuorotyö, sehän on menolippu avioeroon.
Ei olisi iso vahinko, täys paska koko äijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele jos mies lähtee menemään. Pienet lapset ja vuorotyö, sehän on menolippu avioeroon.
Ei olisi iso vahinko, täys paska koko äijä.
Ja yyhoona ap saisi sitten nukkua? Kun on noin hyvin kasvatetut lapsetkin? Täyspaskalle ei sitten lapsia anneta joka toinen viikko! Kun on täyspaska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee varmaan heti kun näkee sinut aamukuudelta hiekkalaatikolla? Lasten kanssa ja kaksi tuntia? Prisman ja autopesulan ovia on myös kiva hakata siihen aikaan?
Mikä tuo aamukuusi on ja mihin liittyy? Aloituksessa mainittiin aamupäivä. Miksi autopesulan ovea pitäisi hakata ja varsinkin kuudelta?
Hanki nyt ainakin korvatulpat. Ja sitten sano lapsille ja miehelle että sua ei saa herättää jos ei ole oikea hätätilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Eihän se isä voi tosiaan mennä IHMEISTEN AIKAAN ulos, eli klo 10-12, koska lapset pitää repiä yöllä sängystä ja viedä kuudelta hiekkalaatikolle. Tuon perheen äiti on yöllä töissä, ei kotona nukkumassa, joten ei sen isänkään tarvitse uhrautua yökuudelta.
Ja se kaksi tuntia ei riitä mihinkään, jos joku on ollut yövuorossa ja nukkuu 2 h, ei siitä tule normaaleja oloja. Pitäisi olla pois ainakin 5 h, jotta unta tulisi tarpeeksi. Koeta siinä sitten keksiä minne menet korona-aikana +2 asteen kelillä ja tihkusateessa 3 lapsen kanssa. Sanoisin, että jos yhden ihmisen työvuorot vaikeuttavat neljän ihmisiin elämää joka viikko, olisi syytä ihan oikeasti harkita työn vaihtamista. Aikoa järkevä vaihtoehto olisi se että äiti etsii itselleen toisen nukkumispaikan ja mun perhe saa olla kotona normaalisti.
Siis miksi se mies ei ottanut kaikkia lapsia sinne mummolaan?[/quote]
Koska nainen olisi silloin voinut nukkua.[/quote]
Oikeesti on kyllä kohtuutonta vaatia toiselta rankan viikon jälkeen et pitäis vaan keksimällä keksiä paikkoja joihin mennä lasten kanssa useiks tunneiks.[/quote]
Ihme inisijöitä täällä. Olkaa itse nukkumatta työpäivän jälkeen ja tulkaa kertomaan oliko kivaa?[/quote]
Elä niinkuin opetat, eikö?[/quote]
Vuoden isä se siellä taas uhriutuu. Onnea tulevaan yksinäiseen vanhuuteesi.
huricane kirjoitti:
Vuoden isä se siellä taas uhriutuu. Onnea tulevaan yksinäiseen vanhuuteesi.
Olen 34-v vuorotyötä tekevä nainen. Pääsin töistä 06, nukuin, heräsin, söin ruoan ja kohta menen taas levolle. Muu perhe nukkui kun kotiuduin jota tässä aloittajan kirjoituksessa ihmettelen että miksei hän mene heti nukkumaan kun muutkin nukkuvat? Miksi valvoo aamupäivään että saa rutista muiden herättyä että hän ei saa nukkua?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sympatiat täältä. Itse haluaisin hakea eroa vähän samanlaisista syistä. Meillä minä opiskelen (teen gradua) ja teen myös osa-aikatyötä (60%). Mies on työtön ja luultavasti ei työllisty ihan heti.
Mun vuorokausi koostuu siitä, että herään aamulla ja herätän lapset sekä hoidan heidät kouluun. Ekaluokkalainen on ihanan omatoiminen, mutta 9-vuotias autisti ei. Sen jälkeen joko teen töitä tai opiskelen, päivästä riippuen. Ekaluokkalainen kotiutuu puolenpäivän aikaan ja kaipaa tekemistä ja seuraa, joten häiritsee minua vähän väliä. Iltaisin on harrastuksia minulla ja lapsilla, hoidan kuskauksista noin 90%. Osa hoituu kimppakyydeillä muitten vanhempien kanssa. Iltapalat ja iltatoimet hoidan minä. Jos jää aikaa, jatkan opiskelujuttuja tai teen kotitöitä.
Miehen vuorokausirytmi. Herää 11-12 aikaan. Syö aamupalaa ja lukee lehteä tai surffaa netissä parisen tuntia. Ei viihdytä ekaluokkalaista, eikä tee sen kanssa mitään oma-aloitteisesti. Ei etenkään lähde sen kanssa ulos, jotta mulla olisi pienessä kämpässä työrauhaa. Päivästä riippuen tekee jotain kotitöitä, mutta ei siivoa koskaan, koska "täällä on niin sotkuista" (logiikka, huhuu?). Illalla katsoo urheilua ja lipittää bisseä aina vähintään sikspäkin. Valvoo 1-2 yöllä, en tiedä tarkkaan, koska itse koitan nukkua.
Ja tämän kaiken keskellä se kehtaa kiukutella, että lapset ei kerro hänelle mitään eikä tee hänen kanssaan mitään - vaikka siis itse haluaisi lähinnä katsoa urheilua, somettaa ja juodan kaljaa. Valittaa myös, ettei tehdä koko perheenä mitään. Ajatus siitä on telkkarin katsominen yhdessä, tai joku kiva esim metsäretki yhdessä. Mutta sekin minun pitäisi hoitaa. Eli valita paikka, tarkistaa ajoreitit, ostaa ja pakata eväät, pakata lapsille varavaatteet ja huolehtia sadekamppeet, aurinkovoiteet, varahanskat yms. mukaan. Ja toki kotiin palatessa purkaa kassit ja laittaa tavarat paikalleen. Vituttaa niin ettei veri kierrä. Haluan erota, mutta emmin. Lähinnä pelottaa, että sen juominen karkaa käsistä lopullisesti, jos erotaan ja sitten lapsilla ei ole minkäänlaista isää. Ja se, että mun ihana anoppi kuolee huolesta ja surusta, jos erotaan.
Jopa olette ruikuttajat kumppanit itsellenne valinneet. Onkohan näissä tarinoissa puoletkaan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sympatiat täältä. Itse haluaisin hakea eroa vähän samanlaisista syistä. Meillä minä opiskelen (teen gradua) ja teen myös osa-aikatyötä (60%). Mies on työtön ja luultavasti ei työllisty ihan heti.
Mun vuorokausi koostuu siitä, että herään aamulla ja herätän lapset sekä hoidan heidät kouluun. Ekaluokkalainen on ihanan omatoiminen, mutta 9-vuotias autisti ei. Sen jälkeen joko teen töitä tai opiskelen, päivästä riippuen. Ekaluokkalainen kotiutuu puolenpäivän aikaan ja kaipaa tekemistä ja seuraa, joten häiritsee minua vähän väliä. Iltaisin on harrastuksia minulla ja lapsilla, hoidan kuskauksista noin 90%. Osa hoituu kimppakyydeillä muitten vanhempien kanssa. Iltapalat ja iltatoimet hoidan minä. Jos jää aikaa, jatkan opiskelujuttuja tai teen kotitöitä.
Miehen vuorokausirytmi. Herää 11-12 aikaan. Syö aamupalaa ja lukee lehteä tai surffaa netissä parisen tuntia. Ei viihdytä ekaluokkalaista, eikä tee sen kanssa mitään oma-aloitteisesti. Ei etenkään lähde sen kanssa ulos, jotta mulla olisi pienessä kämpässä työrauhaa. Päivästä riippuen tekee jotain kotitöitä, mutta ei siivoa koskaan, koska "täällä on niin sotkuista" (logiikka, huhuu?). Illalla katsoo urheilua ja lipittää bisseä aina vähintään sikspäkin. Valvoo 1-2 yöllä, en tiedä tarkkaan, koska itse koitan nukkua.
Ja tämän kaiken keskellä se kehtaa kiukutella, että lapset ei kerro hänelle mitään eikä tee hänen kanssaan mitään - vaikka siis itse haluaisi lähinnä katsoa urheilua, somettaa ja juodan kaljaa. Valittaa myös, ettei tehdä koko perheenä mitään. Ajatus siitä on telkkarin katsominen yhdessä, tai joku kiva esim metsäretki yhdessä. Mutta sekin minun pitäisi hoitaa. Eli valita paikka, tarkistaa ajoreitit, ostaa ja pakata eväät, pakata lapsille varavaatteet ja huolehtia sadekamppeet, aurinkovoiteet, varahanskat yms. mukaan. Ja toki kotiin palatessa purkaa kassit ja laittaa tavarat paikalleen. Vituttaa niin ettei veri kierrä. Haluan erota, mutta emmin. Lähinnä pelottaa, että sen juominen karkaa käsistä lopullisesti, jos erotaan ja sitten lapsilla ei ole minkäänlaista isää. Ja se, että mun ihana anoppi kuolee huolesta ja surusta, jos erotaan.
Jopa olette ruikuttajat kumppanit itsellenne valinneet. Onkohan näissä tarinoissa puoletkaan totta.
Nono. Älä aliarvioi ajoreittien tarkastuksia 😂😂😂😂😂. Toivottavasti kellottaa ajoreittien tarkistusajan niin voi nillittää kuinka mies ei TASAN samaa aikaa miesten töissä 😄.
Kuinka vanhoja lapsia?
Meillä on lapset jo aika nuorina ymmärtänyt, että kun äidillä on migreeni niin silloin ei äitiä häiritä ja leikitään hiljaa.
Menen makkariin nukkumaan ja laitan oven kiinni. Lapset leikkii, katsoo filmiä, hakee jääkaapista syömistä ym.
Ja hyvin on mennyt.
Kaiken pitää pyöriä kovan työmiehen nukkumisen ympärillä.