Sain raivarin miehelle, joka ei antanut minun nukkua yövuoron jälkeen.
Meillä ongelmana on se, että joudun välillä tekemään yövuoroja ja viikonloppuisin se on katastrofi, koska minun ei anneta nukkua missään välissä.
Aamulla kun tulin pyysin, että mies lähtisi lasten kanssa aamupäivällä ulos, jotta voisin rauhassa nukkua edes sen pari tuntia ja sitten voisin nukkua vähän lisää pienimmän lapsen kanssa kun hän menee päiväunille. Lähdössä kesti ja kesti, yritin toki nukkua mutta en saanut nukuttua koska kaikki pitivät kovaa meteliä. No, vihdoin he pääsivät lähtemään ulos, mutta kun olin juuri ensimmäisen kerran nukahtanut, niin vanhin lapsi tuli herättämään kysyäkseen että nukunko. Mies oli siis lähtenyt ulos vain nuorimman kanssa. Nukahdin sitten jonkin ajan päästä uudestaan ja kas eiköhän nuorin lapsikin tule jo herättämään minua. Olivat olleet sen 45min ulkona, jonka jälkeen mies ei ollut jaksanut seurata enää mitä lapsi puuhaa ja huomasi vasta jonkin ajan kuluttua että siellähän se on huoneessa jossa yritän nukkua.
Tässä vaiheessa mulla meni hermot. Mielestäni mieheni välinpitämättömyys on törkeää. Miten voi olla niin vaikeaa esim olla lapsen/lasten kanssa se 2h ulkona tai jossain ihan sama missä tai edes katsoa sitten kun tulevat sisälle että lapset eivät heti tuli herättämään minua? Jostain syystä tämä ei vaan onnistu häneltä kuitenkaan. Se on aina sama juttu kun minulla viikonloppuyövuoroja.
Kaiken lisäksi mies nyt sitten suuttui ja lähti nuorimman kanssa äidilleen jättäen kaksi muuta lasta kotiin, joille laitan nyt sitten ruokaa. Sanoi tulevansa joskus klo13-14 aikaan kotiin, joten minulta jäi myös mahdollisuus mennä päiväunille nuorimman kanssa.
Tällä hetkellä on sellainen olo, että tulen hulluksi kun en ole saanut ollenkaan nukkua, ehkä puoli tuntia korkeintaan! Mikä neuvoksi? Minulla itselläni on paska olo siitå että huusin miehelleni, mutta toisaalta epätoivoinen olo siitä että minulla ei ole mahdollisuutta nukkua päivällä, vaikka on toinen aikuinen talossa!!
Kommentit (272)
Soitat heille puhelimella koko sen yön ajan tasaisin välein etteivät he saa nukuttua. Jolloin kun sinä tulet kotiin, kaikki ovat todella väsyneitä ja nukutte koko perhe samaan aikaan.
Ap kirjoitti, että nukkuu yläkerrassa niin aika iso asunto silloin on. Ja että mies ei suostu laittamaan filmiä pyörimään lapsille alakerrassa.
Siis minkä ikäisiä nämä lapset on? Kyllä nyt yhden luulis osaavan laittaa filmin päälle ilman isääkin ja porttikielto yläkertaan missä äiti nukkuu ja muutenkin komentaa lapset hiljenemään.
Sano lapsille vaikka, että nyt annatte äidin nukkua niin sitten tehdään jotakin kivaa yhdessä.
Ja sitten alkaatte miettimään huoneiden uutta järjestystä. Mihin huoneeseen kuuluu vähiten alakerran äänet.
On se kumma ettei mies osaa vaikka pakata lapsia autoon (oletan että teillä on auto(?), kaupasta jotain herkkuja mukaan ja ajelemaan jonnekin kivoille paikoille. Lähes joka pitäjässä on jotain nähtävyyksiä.
Lapset olisivat varmaan ihan tyytyväisiä tämmöiseen eväsretkeen eikä haittaisi vaikka sataa.
Eikä vaaranna kenenkään terveyttä korona aikana. Jos ei sada, saman eväsretken voi tehdä vaikka lähipuistoon.
Sillä jos mies ei pysty ohjeistamaan lapsia toimimaan hiljaisella volyymilla kun äiti nukkuu, silloin hänen on ohjattava porukka ulos tekemään jotain.
Nyt mies lähti äidilleen ja se oli selvä osoitus siitä että hän ei pystynyt hoitamaan lapsiaan yksin vaan tarvitsi mammam apua.
Muutenkin tässä tulee ilmi että miehellesi naisen työ ei ole yhtä arvokasta eikä naisen unentarve yhtä tärkeää. Pitäisi vaan jaksaa kun aikuinen mies ei osaa saati halua viettää muutamaa vaivaista tuntia lastensa kanssa.
Tiedän miehiä jotka ovat valmiita vaikka pukemaan mekon päällensä ja leikkimään prinsessaa pikku tyttärensä kanssa kunhan lapsella on mukavaa ja äiti saa levätä rauhassa. Tämmöisiäkin perheen isiä on olemassa. Nyt jatkossa vastuu vaan tiukasti miehelle. Ja jos jatkossa menee äitinsä helmoihin kun on hänen vahtivuoronsa niin olkoot mennäkseen, kunhan ap saa nukkua.
Ennen kun tulin yötöistä niin odottelin 06-08 välin, että lapset lähtevät kouluun, ja menin nukkumaan. Työkaveri ihmetteli ja kysyi miksi et mene heti nukkumaan kun muutkin nukkuvat. Tein sitten niin ja nukun paljon paremmin vaikka heräisin kun muut heräävät, saan unesta kuitenkin uudelleen kiinni enkä ole niin väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma ettei mies osaa vaikka pakata lapsia autoon (oletan että teillä on auto(?), kaupasta jotain herkkuja mukaan ja ajelemaan jonnekin kivoille paikoille. Lähes joka pitäjässä on jotain nähtävyyksiä.
Lapset olisivat varmaan ihan tyytyväisiä tämmöiseen eväsretkeen eikä haittaisi vaikka sataa.
Eikä vaaranna kenenkään terveyttä korona aikana. Jos ei sada, saman eväsretken voi tehdä vaikka lähipuistoon.
Sillä jos mies ei pysty ohjeistamaan lapsia toimimaan hiljaisella volyymilla kun äiti nukkuu, silloin hänen on ohjattava porukka ulos tekemään jotain.
Nyt mies lähti äidilleen ja se oli selvä osoitus siitä että hän ei pystynyt hoitamaan lapsiaan yksin vaan tarvitsi mammam apua.
Muutenkin tässä tulee ilmi että miehellesi naisen työ ei ole yhtä arvokasta eikä naisen unentarve yhtä tärkeää. Pitäisi vaan jaksaa kun aikuinen mies ei osaa saati halua viettää muutamaa vaivaista tuntia lastensa kanssa.Tiedän miehiä jotka ovat valmiita vaikka pukemaan mekon päällensä ja leikkimään prinsessaa pikku tyttärensä kanssa kunhan lapsella on mukavaa ja äiti saa levätä rauhassa. Tämmöisiäkin perheen isiä on olemassa. Nyt jatkossa vastuu vaan tiukasti miehelle. Ja jos jatkossa menee äitinsä helmoihin kun on hänen vahtivuoronsa niin olkoot mennäkseen, kunhan ap saa nukkua.
Siinä mies ei tee mitään yövuorojen jälkeen-ketjussa naista ei missään nimessä saanut pakottaa lapsien kanssa ulos. Syitä oli että nainen tekee jo muutenkin ruoat, pitäähän sitä pyykkiäkin pestä ja koira kuoli pölyyn kun ei imuroitu. Miehelle uniajaksi asetettiin 07-08 kun sitten perhe herää jo normaalielämään. Ja täysin pöyristyttiin kuinka mies voi nukkua keskellä päivää.
Mites se nyt toisinpäin sit toimisi?
Mammat tietää, että miehelle riittää yövuoron jälkeen tunti unta klo 07-08 ja herkkäuniselle naiselle taas koti rauhoitetaan täysin naisen nukkumista varten, muun perheen on poistuttava klo 07. Kiva autoretki ja paikalliset nähtävyydet, eväskori mukaan ja se ruudullinen liina marraskuulla piknikkiä varten lähipuistoon. Muista otsalamput perheen pienimmille. Mikä siinä miehelle on niin vaikeaa muka.
Vierailija kirjoitti:
Mammat tietää, että miehelle riittää yövuoron jälkeen tunti unta klo 07-08 ja herkkäuniselle naiselle taas koti rauhoitetaan täysin naisen nukkumista varten, muun perheen on poistuttava klo 07. Kiva autoretki ja paikalliset nähtävyydet, eväskori mukaan ja se ruudullinen liina marraskuulla piknikkiä varten lähipuistoon. Muista otsalamput perheen pienimmille. Mikä siinä miehelle on niin vaikeaa muka.
Tämä! Kun mies yövuoronsa jälkeen nukkuisi täällä närkästyttiin kun muu perhe ei saanut elää normaalia elämää 😂😂😂. Ja normielämiseen kuului silloin imurointi aamuseitsemältä, lapsen tuttikieltoitkut, koiran haukkupantatestit ja joku raahas jo kuulovikaisia vanhempiaan kylään. Just niinä aamuina kun oli miehen yövuoro takana.
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda vaativaa ajoreittien suunnittelua 😂😂😂😂 siihen menee yksi aamupäivä jolloin kyllä yötyömies saa vahtia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani jotkut yövuorolaiset jäävät henkilökunnan pukuhuoneeseen nukkumaan vuoronsa päätteeksi ennen kotiinsa lähtöä. Ovat tuoneet oman patjankin työpaikalle sitä varten
Monessa työpaikassa tuo olisi mahdotonta koska väkeä kuitenkin käy pukuhuoneella esim. vessassa. Meillä pyykkitupa ja pukuhuoneet vierekkäin, välissä yksi tila ja kaikki pyykkikkoneiden ja kuivureiden äänet kuuluu todella hyvin. Siinä ei kukaan nukkuisi. Pari tyhjää asukashuonetta on, mutta eipä nekään hiljaisia ole vaan äänet käytävältä ja naapurihuoneista kuuluu. Ei tulisi ainakaan mun nukkumisesta mitään.
Jälleen kerran mua ärsyttää nämä korvatulppien ehdottajat. Jos mä laitan korvatulpat korviin, niin mun korvissa kuuluu ärsyttävä kohina ja sitten en ainakaan saa nukuttua. Onko olemassa korvatulppia jotka eivät aiheuta tuollaista kohinaa korviin?
Meillä ei ole miehen kanssa yhteisiä lapsia, ehkä tulee jos on tullakseen. Mies tekee kaksivuorotyötä, mutta on joskus tehnyt toisessa työpaikassa yövuorojakin. Itse teen kolmivuorotyötä hoitoalalla eli mulla on kerralla 2-3 yövuoroa. Mies kyllä tajuaa, että mun pitää saada nukkua. Jos meillä olisi pieni lapsi, niin kyllä mies huolehtisi asiat niin, että saisin nukkua. Nytkin hyssyttelee kissaa jos se alkaa maukua mun nukkuessa. :D Meillä se on mun teini-ikäinen lapsi joka meinaa olla niin kovakalloinen, että ei tajua olla aina hiljaa. Ei tunnu menevän jakeluun, että hänen meidän makkarin yläpuolella olevasta huoneesta kuuluu äänet todella hyvin läpi. Ehdoton kielto on tuoda kavereita silloin kun mun pitää saada nukkua. Kun ei osata olla hiljaa.
Ap, mua kiinnostaisi tietää että moneltako tulet kotiin aamulla sieltä yövuorosta?
Miksi et mene heti nukkumaan vai kolisteletko itse niin kovaa että muut herää?
Minä teen pelkkää yövuoroa, aina. Arkena nukun kun isompi lapsi koulussa, pieni tarhassa. Viikonloppuna tulpat korvissa, yläkerrassa. Mitään en kuule, varalta miestä muistutan että herättää jos en kuule kellon soittoa. Viikonloppuna käyn kotona vain nukkumassa ja kolme yötä töissä putkeen. Sen aikana mies ja lapset touhuaa mitä haluavat. Käyvät jossain tai ovat kotona, ihan normaalia elämää. Lapset ei tule ylös kun nukun, siitä mies pitää huolen. Nyt sujuu hienosti, alkuun tapeltiin paljon. Ei ole miehellä valittamista kun raha on kuitenkin aika kova motivaattori kaikelle.
Korvatulppia on erilaisia elektronisiin korvatulppiin saakka. Miehellä on kierteiset pehmeää muovia, sitten erikoismuovisia, korvan malliin valettuja eli hänelle teetetty, sitten ihan tavallisia - eri tilanteisiin sopivia. Toisinaan hän kuuntelee nukahtamiseen äänikirjaa, toisinaan radiota, toisinaan Sleeping sound metsän ääntä, meren ääntä.
Kyllä ne konstit löytyy jos viitsii nähdä vaivaa. Mua vähän naurattaa tyypit, joiden mielestä korvatulpista ei ole mitään apua.
Sitten kuitenkin ne samat tyypit käyttävät korvanappeja tai kuulokkeita lenkillä tai liikenteessä ja peittävät kaikki luonnon tai liikenteen äänet ja eristävät tarkkaavaisuuteensa siellä missä sitä tarvittaisiin. Mutta kuitenkaan eivät saa nukuttua korvatulpilla. Se on voi voi.
Toisten huomioon ottaminen. Sitä voi opettaa lapsille pienestä pitäen.
Ja kunnioitusta.
Oletko kertonut lapsille, että miksi teet yövuoroja ja miksi haluat nukkua?
Ja mistä se raha tulee?
No miks helvetissä olet parisuhteessa tälläisen ihmisen kanssa? Sitten tullaan nettiin itkemään. Tehkää ero sillä se selviää.
Vierailija kirjoitti:
huricane kirjoitti:
Siis miksi se mies ei ottanut kaikkia lapsia sinne mummolaan?
Koska nainen olisi silloin voinut nukkua.
Oikeesti on kyllä kohtuutonta vaatia toiselta rankan viikon jälkeen et pitäis vaan keksimällä keksiä paikkoja joihin mennä lasten kanssa useiks tunneiks.
No eikös AP kertonut, että yövuoroja on joskus? Ei joka viikko, ei joka kuukausi. Kyllä on sun mielestä sitten kamalaa, että isä joutuu lauantaina menemään pihalle KAHDEKSI TUNNIKSI lasten kanssa?! Menisi vaikka ensin pihalle ja sitten Prismaan ja vaikka autopesuun, niin pikku ei kultapoju ahdistuisi.
Kummasti se äiti sitten tekee tuon kaiken normilauantaina. Mutta eihän nyt mies herran jestas voi hoitaa lapsiansa kahta tuntia, ei.
Ihme inisijöitä täällä. Olkaa itse nukkumatta työpäivän jälkeen ja tulkaa kertomaan oliko kivaa?
Menee varmaan heti kun näkee sinut aamukuudelta hiekkalaatikolla? Lasten kanssa ja kaksi tuntia? Prisman ja autopesulan ovia on myös kiva hakata siihen aikaan?
Elä niinkuin opetat, eikö?
Vuoden isä se siellä taas uhriutuu. Onnea tulevaan yksinäiseen vanhuuteesi.
Olen 34-v vuorotyötä tekevä nainen. Pääsin töistä 06, nukuin, heräsin, söin ruoan ja kohta menen taas levolle. Muu perhe nukkui kun kotiuduin jota tässä aloittajan kirjoituksessa ihmettelen että miksei hän mene heti nukkumaan kun muutkin nukkuvat? Miksi valvoo aamupäivään että saa rutista muiden herättyä että hän ei saa nukkua?
Kaikki ei pääse yövuorosta kello 6. Olin aikanaan töissä lastensuojelulaitoksessa ja yövuoro päättyi kello 8.00 tai kello 9.00. Kotona oli 8.45 tai 9.45.
Se on jännäå että mies on ikään kuin lapsenvahtina sen aikaa kun lasten äiti ei ole paikalla ja heti kun äiti on paikalla kaikki kuuluu hänelle. Ja ei kuulu.
Tuskin ap tarkoittaa että pitää kuudelta aamulla lähteä ulos, ilman aamupaloja jne.
Milloin lapset heräävät? Meillä heräillään viikonloppuisin noin klo 8.00. Jos laittelen aamupuurot, niin ollaan syöty ehkä n. 8.30-8.45 mennessä. Viikonloppuisin ei ole kiire mihinkään, joten syödään rauhassa.
Ruuan jälkeen saattaa olla, että katsotaan tv:tä, jos sieltä tulee jotain. Tai luetaan. Tämän jälkeen lähdetään ulos. Tällöin kello on noin 9.30-10. Tämä ei ainakaan mielestäni ole kohtuuton aika.
Uskomatonta paskaa myös tuo, ettei vuorotyöläinen saisi nukkua yövuoron jälkeen. Itse nukuin yövuorojen jälkeen n. 5-6h. Nyt mieheni on se, joka tekee varsinkin viikonloppuöitä, ja nukkuu saman verran. Ei tulisi mieleenkään kitistä hänen unistaan.
Vastavuoroisesti tehdään ns. hiljaisia asioita ja ulkoillaan. Tosin ulkoilemme muutenkin, koska näin lapset saavat purkaa energiaa, saavat liikuntaa, ruoka ja uni maistuu heillekin paremmin.
Mun mielestä ei ole niinkään oleellista, onko ap:n mies pihalla vai sisällä lasten kanssa, jos melutaso pysyy ok:na ja äitiä ei tulla herättämään kesken unien.
Joo, sama se onko perhe kotona vai ulkoilemassa kunhan äiti saa nukkua. Luulis, että tämmöset asiat puhutaan ennen kuin otetaan vuorotyö, varsinkin jos on pieniä lapsia. Voi olla muuten jänniä tilanteita edessä niinkun tässäkin perheessä on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sympatiat täältä. Itse haluaisin hakea eroa vähän samanlaisista syistä. Meillä minä opiskelen (teen gradua) ja teen myös osa-aikatyötä (60%). Mies on työtön ja luultavasti ei työllisty ihan heti.
Mun vuorokausi koostuu siitä, että herään aamulla ja herätän lapset sekä hoidan heidät kouluun. Ekaluokkalainen on ihanan omatoiminen, mutta 9-vuotias autisti ei. Sen jälkeen joko teen töitä tai opiskelen, päivästä riippuen. Ekaluokkalainen kotiutuu puolenpäivän aikaan ja kaipaa tekemistä ja seuraa, joten häiritsee minua vähän väliä. Iltaisin on harrastuksia minulla ja lapsilla, hoidan kuskauksista noin 90%. Osa hoituu kimppakyydeillä muitten vanhempien kanssa. Iltapalat ja iltatoimet hoidan minä. Jos jää aikaa, jatkan opiskelujuttuja tai teen kotitöitä.
Miehen vuorokausirytmi. Herää 11-12 aikaan. Syö aamupalaa ja lukee lehteä tai surffaa netissä parisen tuntia. Ei viihdytä ekaluokkalaista, eikä tee sen kanssa mitään oma-aloitteisesti. Ei etenkään lähde sen kanssa ulos, jotta mulla olisi pienessä kämpässä työrauhaa. Päivästä riippuen tekee jotain kotitöitä, mutta ei siivoa koskaan, koska "täällä on niin sotkuista" (logiikka, huhuu?). Illalla katsoo urheilua ja lipittää bisseä aina vähintään sikspäkin. Valvoo 1-2 yöllä, en tiedä tarkkaan, koska itse koitan nukkua.
Ja tämän kaiken keskellä se kehtaa kiukutella, että lapset ei kerro hänelle mitään eikä tee hänen kanssaan mitään - vaikka siis itse haluaisi lähinnä katsoa urheilua, somettaa ja juodan kaljaa. Valittaa myös, ettei tehdä koko perheenä mitään. Ajatus siitä on telkkarin katsominen yhdessä, tai joku kiva esim metsäretki yhdessä. Mutta sekin minun pitäisi hoitaa. Eli valita paikka, tarkistaa ajoreitit, ostaa ja pakata eväät, pakata lapsille varavaatteet ja huolehtia sadekamppeet, aurinkovoiteet, varahanskat yms. mukaan. Ja toki kotiin palatessa purkaa kassit ja laittaa tavarat paikalleen. Vituttaa niin ettei veri kierrä. Haluan erota, mutta emmin. Lähinnä pelottaa, että sen juominen karkaa käsistä lopullisesti, jos erotaan ja sitten lapsilla ei ole minkäänlaista isää. Ja se, että mun ihana anoppi kuolee huolesta ja surusta, jos erotaan.
Herttinen sentään, eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi olet sallinut miehellesi moisen vapaamatkustusoikeuden? Se on aika vaikea muuttaa tilannetta, kun toinen on tottunut elämään (perheellisenä) aivan kuin olisi sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulla on nyt isompi ongelma kuin moukka mies, ja hänen moukka äitinsä joka ei kysy pojalta, miksi hän jätti muut lapset kotiin jos heidän äitinsä on ollut yövuorossa.
Olet alun perin antanut jo niin paljon pikkusormea pirulle, että se on kutakuinkin 2 km pitkä. Miksi ajattelet, että on ok jos saat nukkua pari tuntia yövuoron päälle? Nukkuisitko yöunta pari tuntia onnellisena, jos muut hyppelisivät sinua herättämässä?
Itselläni on idioottimies ja pieni kämppä. Ei osaa olla hiljaa yönälkäänsä sammuttamassa, vaan syö hapankorppua, suklaata ja kaikkea oikein kovaäänistä ja rouskuvaa, ja rapisevasti pakattua. Ja koska kerran on nälissään, niin oikein hyökkää eväitten kimppuun. On kestänyt vuosia saada se tajuamaan, että juu kyllä mä herään jos keittiössä murhataan suklaalevy RRIIIPSS RÄTINÄÄ FOLIOMELUA PPPAM rivinkatkaisu oikein mäjähtäen pöytää vasten. Ja sitten tämän suklaahimon hintana seuraavat pari päivää talossa asuu perseeseen ammuttu karhu, jota pännii kaikki muutkin miehen typeryydet, jotka ei taatusti ehdy.
Nyt lopulta on alkanut hiukan mennä perille. Mutta edelleenkään se ei aidosti ymmärrä, eikä se tajua että jos mulla on nälkä, syön hiljaisempia asioita ja kovaäänisemmät menen syömään kauemmas makkarinovelta.
Eli mulla kestää vuosia kouluttaa toista ihmisten tavoille vaikka itse ymmärrän mitä ne ovat ja vaadin, että niitä noudatetaan. Sä olet saanut samalla verstaalla veistetyn miehen ristiksesi, mutta et edes ymmärrä mitä sun kuuluisi sille takoa kupoliin.
Onko sulla joku kaveri, jonka luo voisit jatkossa mennä nukkumaan? Tai se anoppi?
Ei vi t tu tää nauratti mua😄😄😄
Eikö olisi vaan aika yhteiskuntana myöntää, että vuorotyöt pienten lasten vanhemmille eivät toimi? Omalla eksällä on 3-vuorotyö ja työpaikalla eroprosentti on noin 80%. Ei sitä saa toimimaan moni muukaan, se pitää vaan myöntää. Kouluttaudu uudelle alalle ja etsi päivätyö. Säästät avioliittosi ja turvaat lapsille ydinperheen. Sitten kun aikuistuvat, voit palata vuorotyöhön, jos se kerran on itsellesi joku välttämättömyys.