Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?

Vierailija
13.11.2020 |

Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi

Kommentit (3246)

Vierailija
2721/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo on oikeasti tasanko eikä mikään avaruudessa lentävä vesipallo

Vierailija
2722/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski ei pelasta koronalta.Vanhainkodeissa omaiset vaativat kohtuuttomia,lellityt 50v-70v omaiset (varsinkin yksinäiset naiset) hyppyyttävät ja alistavat hoitajia typerillä vaatimuksilla,mutta itse ei oteta osaa hoitoon millään tavoin.Onneksi poikkeuksiakin löytyy.Vanhuksia on yksiköissä liikaa niinkuin lapsia päiväkotiryhmissäkin.Toivon että eutanasiasta tulee laillista ennenkuin itse olen vanhus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2723/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö kirjoitti:

Mitä järkeä täällä on valehdella palkousta?

Lobbausta parempia liksoja vaativia hoitajia vastaan?

Yksikään lähihoitaja ei saa kyllä 3500 palkkaa.

Peruspalkka on max 2500, josta käteen jää max 2000. Lisiä saa 0-1000 euroa riippuen yövuorojen ja sunnuntaitöiden määrästä.

Opettajilla ja hoitajilla on erilaisia työsopimuksia. Yksityisiä, kunnallisia, säätiöitä...

Esim yksi tuttavani, joka tekee samaa työtä kuin minä (4370 e/kk) opetuspuolella, saa omasta duunistaan yli tonnia parempaa liksaa kuukaudessa. Koska eri työnantaja ja työehdot.

Opettajien palkoissa on suuria vaihteluita. Minä ja mieheni olemme aineenopettajia, mutta nettopalkoissa 1000 € ero. Hänellä 2 tuntia enemmän opetustunteja. Minulle on sattunut erittäin vaativat opetusryhmät, joten teen töitä silti enemmän ja vaativammassa ympäristössä. Tämä ehkä yllätti kun näitä töitä aloittelin.

Ja todella, paras ystäväni on lähihoitaja ja hän saa käteen kuussa enemmän liksaa. Tämä on fakta. On joka euron ansainnut, tekee raskasta työtä. Pari sairaanhoitajatuttua menee vuosiansioissa myös reippaasti ohi, paljolti johtuu siitä että en opena saa kesän palkkaa.

Vierailija
2724/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö kirjoitti:

Peruspalkka on max 2500, josta käteen jää max 2000. Lisiä saa 0-1000 euroa riippuen yövuorojen ja sunnuntaitöiden määrästä.

Opettajilla ja hoitajilla on erilaisia työsopimuksia. Yksityisiä, kunnallisia, säätiöitä...

Esim yksi tuttavani, joka tekee samaa työtä kuin minä (4370 e/kk) opetuspuolella, saa omasta duunistaan yli tonnia parempaa liksaa kuukaudessa. Koska eri työnantaja ja työehdot.

Opettajien palkoissa on suuria vaihteluita. Minä ja mieheni olemme aineenopettajia, mutta nettopalkoissa 1000 € ero. Hänellä 2 tuntia enemmän opetustunteja. Minulle on sattunut erittäin vaativat opetusryhmät, joten teen töitä silti enemmän ja vaativammassa ympäristössä. Tämä ehkä yllätti kun näitä töitä aloittelin.

Ja todella, paras ystäväni on lähihoitaja ja hän saa käteen kuussa enemmän liksaa. Tämä on fakta. On joka euron ansainnut, tekee raskasta työtä. Pari sairaanhoitajatuttua menee vuosiansioissa myös reippaasti ohi, paljolti johtuu siitä että en opena saa kesän palkkaa.

Johtunee siitäkin että teet työtäsi päivällä ja saikut ja lähärit yöllä, eli sinä et saa yönkään palkkaa. Juu ymmärrän, että sairaanhoidossa yöt on osa monien duunia ja ei sillä tavalla kokonaan erotettavissa palkasta erilleen mutta palkkavertailuissa minusta on hyvin tärkeää erotella peruspalkka (joka tulee ikään kuin työn suorittamisesta ylipäänsä työajalla) ja olosuhdelisät, koska ilman tätä erittelyä ei olla enää oikein missään tekemisissä sen kanssa mikä palkkauksissa on missäkin ammattiryhmässä vikana.

Vierailija
2725/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja 78 kirjoitti:

Maski ei pelasta koronalta.Vanhainkodeissa omaiset vaativat kohtuuttomia,lellityt 50v-70v omaiset (varsinkin yksinäiset naiset) hyppyyttävät ja alistavat hoitajia typerillä vaatimuksilla,mutta itse ei oteta osaa hoitoon millään tavoin.Onneksi poikkeuksiakin löytyy.Vanhuksia on yksiköissä liikaa niinkuin lapsia päiväkotiryhmissäkin.Toivon että eutanasiasta tulee laillista ennenkuin itse olen vanhus.

Toisaalta, omaisten kohtuuttomiin ja naurettaviin vaatimuksiin kohdistuva rajaaminen on osa työnkuvaa ja ammattitaitoa. Et saa siitä potkuja, että jätät aivopierut omaan arvoonsa. Mutta toki se silti ärsyttää, sen ymmärrän täysin, mutta ei omaisia ole mikään pakko päästää pyörittämään palettia.

- saikku. Vähän eri ympäristössä kyllä, mutta samat hoitoalan periaatteet silti.

Vierailija
2726/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten älykkyyserot eivät ole niin merkitsevät kuin annetaan ymmärtää. Sanotaan, että ei vaikka ole matikkapäätä ryhtyä insinööriksi. Kyllähän tämä ehkä osittain pitää paikkansa, mutta pääosin jotkut eivät vain ole tottuneet tai eivät ole halukkaita ponnistelemaan työssään henkisesti päivittäin, vaan he kokevat sellaisen työskentelyn ikäväksi ja kuormittavaksi.

Olen yläkoulun opettaja ja tiedän, että olet väärässä. Älykkyyserot ovat huikeat. Peruskoulun arviointi häivyttää tätä tehokkaasti, koska helpoista asioista palkitaan enemmän kuin vaikeista.

Todellisuudessa ihan merkittävä osa ihmisistä ei enää opi ysiluokkan uusia asioita esimerkiksi äikässä. Alakoulun asioita kannattaa vielä yrittää vääntää heikkojenkin kanssa, mutta jo kasilla tilanne on semmoinen, että siinä ei ole järkeä. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Minusta on yhteiskunnan resurssien tuhlaamista yrittää opettaa heikkolahjaisille juttuja, joita heillä ei ole kapasiteettia oppia. Tätä ei voi peruskoulun opettaja sanoa ääneen.

En minäkään oppilaana tajunnut sitä, miten heikkoja osa oli. Opettajana aukeaa ihan uusi näkökulmasta. Yleensä älykkäät ihmiset aliarvioivat sitä, miten suuren etumatkan ovat saaneet muihin verrattuna, ja kuvittelevat, että ahkeruus ratkaisee.

Armeijassa sen aikoinaan näki että kaikille ei ole kauhalla annettu. Aivan yksinkertaisetkin asiat olivat joillekin vaikeita. Se on ihme miten suurin osa näyttää kuitenkin löytävän paikkansa tästä maailmasta mutta osa päätynee syrjäteille kuten rikolliseksi, työttömäksi jne. Tosiasia kuintekin on että nykyään ei ilman peruskoulutusta tahdo löytyä töitä kuten joskus kauan sitten. 

Vierailija
2727/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani isossa palvelualan yrituksessa on ihan sairas johtamiskulttuuri.

Varmasti johtokin on kovilla, mutta tulosvastuullisista keskijohdosta ja esimiehistä revitään surutta kaikki irti ja vähän vielä enemmänkin ja kun väsyt, teet yhdenkin virheen tai joku jää tekemättä saat pomon ilkeilyt niskaasi. Johdetaan pelottelulla ja uhkailulla. (Ei tietenkään kaikki).

Oletetaan että esihenkilöt tekee työtä yrittäjähenkisesti kk palkalla ilman tulospalkkioita.

Jatkuvasti tulee jotain uutta (yrityksen sisäistä) raportoitavaa, palavereja, kommentoitavaa, uusien järjestelmien koulutuksia. Järjestelmät vaihtuu niin usein ettei kaikki ehdi edes oppia niiden käyttöä kun taas pitää opetella kaiken muun työn sisäksi uusi. Ne on myös usein alkuun puutteellisia, niissä on toimintaongelmia, eivätkä välttämättä nopeuta työtä vaan sattaa olla että ovat aikaa vievempiä käyttäjän näkökulmasta kuin entinen.

Ylitöitä ei saa tulla (tai niitä ei saa kirjata ylös) koska firma ei halua maksaa, monet tekee omalla ajalla että ehtii tehdä työn kunnolla eikä tarvii kuunnella haukkuja.

Henkilöstölle kielletään ostamasta edes joululahjaa.

Ja sitten julkisuudessa mainostetaan miten huolehdimme henkilöstöstämme koska se on yrityksen tärkein voimavara.

Yrityksessä vaihtuvuus ollut suurta iät ja ajat, viimeaikoina lisääntynyt merkittävästi, eikä kukaan reagoi. Johtoporras selittää asiaa millon milläkin tekosyillä eikä kukaan uskalla sanoa ääneen että suuri osa tulosvastuullisista on ihan liian tiukilla ja lähtee koska ilmapiiri on toksinen.

Vierailija
2728/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntatyönantajalla on ihan hassuja tosi vanhanaikaisia toimintatapoja ja osa työntekijöistä täysin epäpäteviä tai hyvin vanhakantaisilla tietotaidoilla varustettuja. Täysin suojatyöpaikassa.

Eihän täällä palkka ole sitä mitä yksityisellä ja on pidempi loma mutta miten joku voi saada reippaasti yli 2k€ palkkaa siitä että (karrikoidusti) työntää jotain toimisto- /postikärryä talon päästä päähän 2x päivässä, kopioi papereita, siirtää tavaroita paikasta toisern, testaa toimiiko fläppitaulun tussit, keittää kahvit taukotilassa ja vie ehkä neukkariin kokoustarjottavat kerran päivässä.

Kukaan ei oikein tunnu tietävän mikä tän position toimenkuva on ja pitäskö sen tehdä jotain muutakin ku jutella käytävillä työkavereiden, siivoojien ja huoltomiesten kanssa.

Ai ni, onhan välillä toki kahvi ja lounastauko.

Vierailija
2729/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnissa hengellisen työn tekijät ovat olevinaan korkeampiarvoisia kuin muut, vaikka tosiasiassa mitkään tilaisuudet eivät pyörisi ilman kiinteistöjen henkilökuntaa.

Just.

Kestin pienen paikkakunnan seurakunnan toimistossa työtä noin vuoden. Tästä on aikaa jo 15 vuotta.

Minua varotettiin siitä ilmapiiristä mutta kun rahaa on saatava ja tykkään käydä töissä niin ajattelin että ei se nyt niin kauheeta voi olla ja että uutena ihmisenä minä voin tuoda työpaikalle jotain uutta osaamista ja rennompaa työkulttuuria.

Toisin kävi. Hitsi mikä juorukerho se oli, osalla meni varmaan puolet työpäivästä kyläläisten asioiden puimiseen. Jokaisen kuolleen omaisuus ja kenelle perinnöt menee arvuuteltiin, kaikki kylän tapahtumat piti puida ja mitään uutta ei saanut tuoda. Toimistän matriarkat määräs kaikki toimintatavat, työrytmit, taukojen kestot ym ym. Ja voi sitä mielistelyn määrää mies johtajia ja kirkkoherraa kohtaan.

Karmein työpaikka ikinä.

Etsin uuden työn lähialueen isosta kaupungista koska halusin hittoon sieltä käpykylästä, pois jonnekin missä minua ei kukaan tunne.

Vierailija
2730/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten älykkyyserot eivät ole niin merkitsevät kuin annetaan ymmärtää. Sanotaan, että ei vaikka ole matikkapäätä ryhtyä insinööriksi. Kyllähän tämä ehkä osittain pitää paikkansa, mutta pääosin jotkut eivät vain ole tottuneet tai eivät ole halukkaita ponnistelemaan työssään henkisesti päivittäin, vaan he kokevat sellaisen työskentelyn ikäväksi ja kuormittavaksi.

Olen yläkoulun opettaja ja tiedän, että olet väärässä. Älykkyyserot ovat huikeat. Peruskoulun arviointi häivyttää tätä tehokkaasti, koska helpoista asioista palkitaan enemmän kuin vaikeista.

Todellisuudessa ihan merkittävä osa ihmisistä ei enää opi ysiluokkan uusia asioita esimerkiksi äikässä. Alakoulun asioita kannattaa vielä yrittää vääntää heikkojenkin kanssa, mutta jo kasilla tilanne on semmoinen, että siinä ei ole järkeä. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Minusta on yhteiskunnan resurssien tuhlaamista yrittää opettaa heikkolahjaisille juttuja, joita heillä ei ole kapasiteettia oppia. Tätä ei voi peruskoulun opettaja sanoa ääneen.

En minäkään oppilaana tajunnut sitä, miten heikkoja osa oli. Opettajana aukeaa ihan uusi näkökulmasta. Yleensä älykkäät ihmiset aliarvioivat sitä, miten suuren etumatkan ovat saaneet muihin verrattuna, ja kuvittelevat, että ahkeruus ratkaisee.

Armeijassa sen aikoinaan näki että kaikille ei ole kauhalla annettu. Aivan yksinkertaisetkin asiat olivat joillekin vaikeita. Se on ihme miten suurin osa näyttää kuitenkin löytävän paikkansa tästä maailmasta mutta osa päätynee syrjäteille kuten rikolliseksi, työttömäksi jne. Tosiasia kuintekin on että nykyään ei ilman peruskoulutusta tahdo löytyä töitä kuten joskus kauan sitten. 

Leimaaminenkin on vähän tämmöstä. Meillä oli esim intissä yks tyyppi aika täyden taukin maineessa, ei ollut erityisen käytännöllinen ja puhui muiden mukaan tyhmä, ei kuulemma ymmärtäny numeroita ollenkaan. Joskus sitten juttelin tän kanssa puolvahingossa kahdestaan ja oli muistaakseni diplomi-insinööriks opiskelemassa, että tuskin se ihan täys vajari oli etenkään numeroiden suhteen. Pitemminkin varmaan vaan heittänyt jotain omaperästä juttua numeroista mikä menny muilta ohi ja leimanneet tyhmks tjsp.

Vierailija
2731/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyäpaikkani yhteydessä on myös suurtalousravintola, en ole siellä kuitenkaan itse töissä, mutta päivittäin heidän kanssaa tekemisissä ja yhteisiä asiakkaita kun on, niin siinäkin mielessä. Työpaikkamme on täysin savuton ja työntekijät sitoutuneet savuttomuuteen ja näin tätä puljua myös mainostetaan. Eräs suurtalouskokki, tykkää kutsua itseään "röökimuijaksi", vetelee kuitenkin ihan pokkana työajalla tupakkaa eikä kukaan puutu siihen. Että sellaisia nämä savuttomat työpaikat ovat, jossa työntkeijätkin ovat savuttomuuteen sitoutuneet.... Kiva sitten asiakkaille sanoa "ihmeellistä, en kyllä yhtään tiedä mistä se tuakansavu tulee", kun valittavat, että jostain tulee selvästi tupakansavua sisälle. Kehotan vain laittamaan kellonajan kanssa palautetta ja kerron heille, että jos se on joku työntekijämme, niin ei kyllä saisi tupakoida, koska ollaan savuton työpaikka.

Vierailija
2732/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan minä-minä-keskeinen kulttuuri länsimaissa saa aikaan sitä, että mielenterveyden ongelmia on tyyliin joka toisella. Oikeasti osalla on, mutta osalla on vaan liiallista minäkeskeistä herkkyyttä kun ei kestetä elämään normaalisti kuuluvia pettymyksiä, epäonnistumisia, tylsyyttä jne. Esim. jos viikonloppuna laiskottaa ja makoillaan sohvalla katsellen Netflixiä ja syöden herkkuja, siitä ahdistutaan ja ollaan diagnosoimassa itselleen mm. ADHD, paniikkihäiriö ja keskivaikea masennus. Normaaliin elämään kuuluvaa epämukavuuden tunnetta mikä kaikille meille väliin tulee, saatetaan kutsua paniikki- tai ahdistuskohtaukseksi ja siihen pitäisi heti saada terapiaa ja lääkehoitoa. 

Lasten ja nuorten mielenterveysongelmissa suurin syypää ei ole palvelujen puute (päinvastoin, nykyään mielenterveysresursseja on enemmän mitä koskaan), vaan vanhemmuuden ja kasvatuksen ongelmat. Esim. halutaan olla taaperon/kouluikäisen kaveri, ei osata/uskalleta rajata, ei vietetä aikaa lapsen kanssa, lapsi dumpataan jo alle vuoden ikäisenä pitkäksi päiväksi päivähoitoon, pidetään somen takia kulisseja yllä ja lapsiin ei välitetä luoda henkistä yhteyttä, oletetaan että ammattilaiset (koulu, päivähoito, ip-kerho) kasvattaa mutta sitten raivostutaan lapsen nähden opettajan wilma-viestistä jne. 

psykologi 

Vierailija
2733/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo ei toimi asiakkaan parhaan mukaan ja valehtelee ja liioittelee asioita kun yrittää savustaa minua ulos. On jäänyt valheista kiinni monesti. Vihaa minua koska sanon asiat suoraan, enkä nyt tarkoita mitään tökeröä töksäyttelemistä vaan ihan työhön liittyviä epäkohtia, esim. miten puolustuskyvyttömiä asiakkaita kohdellaan. Kummasti työntekijöiden vaihtuvuus on kovaa ja uudet työntekijät automaattisesti vihaavat minua, vaikka eivät ole ikinä minua ennen edes tavanneet.

Vierailija
2734/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö kirjoitti:

Johtunee siitäkin että teet työtäsi päivällä ja saikut ja lähärit yöllä, eli sinä et saa yönkään palkkaa. Juu ymmärrän, että sairaanhoidossa yöt on osa monien duunia ja ei sillä tavalla kokonaan erotettavissa palkasta erilleen mutta palkkavertailuissa minusta on hyvin tärkeää erotella peruspalkka (joka tulee ikään kuin työn suorittamisesta ylipäänsä työajalla) ja olosuhdelisät, koska ilman tätä erittelyä ei olla enää oikein missään tekemisissä sen kanssa mikä palkkauksissa on missäkin ammattiryhmässä vikana.

Se on ihan totta, että siitä ei saa palkkaa, kun opettaja valvoo yöllä oppilaita koulun retkillä. Se on ilmaista työtä ja niin väärin, että siksi nuo retket pitäisi lopettaa, tai alkaa maksaa niistä oikeaa vuorotyöpalkkaa. Nyt ne tehdään talkoilla. Missä muussa ammatissa on näin?

Vierailija
2735/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia työntekijöitä ei perehdytetä juuri mitenkään, osa ei osaa suomeakaan. Jokainen sit siivoaa tilat miten haluaa. Pesuaineita käytetään vääriin paikkoihin ja vääriä määriä. Palkka on huono ja työ tehdään huonosti.

Vierailija
2736/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajaa ei saa haukkua julkisesti,vaikka lisät ja palkat olisi myöhässä. V-kirjaimella alkava kaupunki!

Vierailija
2737/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorisossa on laiskaa porukkaa iäkkäämpiä enemmän. Ei ole tuulesta temmattua, että elintaso on kohonnut ja sitä myöden nuoriso saa helpommalla asiat. Työtä ei kunnioiteta vaan sieltä ollaan herkästi pois jonnenjoutavien juttujen takia. Se missä ennen todellakaan ei ois kotiin jääty niin nykynuoriso jää kotiin " kokoamaan ajatuksia" kun eihän töihin nyt voi mennä " tällaisessa tilassa". V..u ku vois joskus sanoa ihan suorat sanat näille. Puhumattakaan nyt siitä että kukaanhan ei nykyään vaan voi olla saamaton tai vetelä. Kaiken takana on tietenkin Adh tai muu tutkimaton juttu, jonka tutkimiseen menee rahaa sitten rajattomasti. T. tth

Vierailija
2738/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiimi paskaa, naivia, uskomatonta diipadaapaa.

Vierailija
2739/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen lääkärinä opiskelijaterveydenhuollossa ja vilpittömästi voin sanoa, että noin JOKA TOINEN opiskelija vaatii päästä ADHD tutkimuksiin ja on tyyliin tiktok-videoiden ja/tai kaverikeskusteluiden kautta tullut siihen tulemaan, että itsellään on ADHD/ADD. Vaatii, että tarvitsee korkeakouluopinnoissaan helpotuksia ja tukitoimia, erityisjärjestelyitä (esim. vapautus esseen kirjoituksesta) ja etenkin lääkitystä. Sitten kiukkuavat minulle, kun ei diagnoosia eikä lähetettä erikoissairaanhoitoon tule, vaikka olisivat täyttäneet kaikenlaisia itsearviointikyselyitä pisteet tappiin saakka. Haukkuvat minut mm. jodelissa kiitokseksi pahimmillaan.

Eivät millään tajua, että diagnoosia ei todellakaan voi laittaa ihmiselle, jolla mm. on aina ollut niin opintojen, vapaa-ajan kuin harrastuksien osalta suhteellisen hyvä toimintakyky, eikä mitään näyttöä siitä, että lapsuudessa olisi ollut tarkkaavuuden/toiminnanojauksen pulmaa ja siitä haittaa toimintakyvylle. Sen sijaan nykyaika ruokkii itse aiheutettuja tarkkaavuuden ongelmia, ja näihin voi ja kannattaa itse vaikuttaa omilla valinnoilla ja elämäntavoilla. 

Vierailija
2740/3246 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Adhd- terrorismi on ihan hirveetä. Se on myös perusterv.huollon kuumin peruna. Joka akkainlehti sitten suoltaa näitä juttuja miten "elämä muuttui rytinällä" kun tuli lääkitys. Tämä ei tarkoita sitä, että sitä ei kenelläkään olisi, mutta nyt se on täysin karannut käsistä ja vie hirveästi resursseja terv huollosta. Sekin on vähän semmonen diagnoosi, että jokainen halutessaan löytää itsestään siihen sopivia piirteitä. Ferritiini on unohtunut kokonaan ja nyt kaikkea selittää Adhd tai muut nepsyjutut. Moni kollega on sanonut, että näkee jo ihmisen iästä ja nimestä, että jassoo, ADHD- asiaa tulossa, ennen kuin edes vilkaissut tekstejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme