Selittäkää mulle tämä! Miten vatsa voi olla kipeänä, jos suolistossa ei ole tuntoa?
Ja tarkoitan nyt kipeällä vatsalla vaikkapa tulehdusta suolistossa, joka aikaansaa kovia kipuja. Samalla kuitenkin väitetään, ettei suolistossa ole tuntoa.
Kommentit (26)
Voihan pääkin olla säryttömästi kipeä vaikka siellä ei ole hermoja.
Suoliston liikkeet aiheuttavat kipua suolen vieressä oleviin lihaksiin ym.
Suolissa on venymätunto, eli kun suoli jostain syystä venyy, se tuntuu (myös kipuna). Näinollen ummetus voi sattua, vaikka reikä suolessa ei sattuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
🤣
Miksi naurat mulle? 😤 Mielestäni kysymykseni oli täysin asiallinen. Jos umpisuoli esimerkiksi tulehtuu, eihän sen pitäisi aiheuttaa kipua, mikäli suoli on tunnoton. Eihän tässä ole mitään järkeä 🤯
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣
Miksi naurat mulle? 😤 Mielestäni kysymykseni oli täysin asiallinen. Jos umpisuoli esimerkiksi tulehtuu, eihän sen pitäisi aiheuttaa kipua, mikäli suoli on tunnoton. Eihän tässä ole mitään järkeä 🤯
Ap
Totta puhuen en usko enää suolen "muka tunnottomuuteen" pätkän vertaa 😂
Ap
Mä mietin joskus tätä ja niin mietti lääkäritkin, kun mulla oli jumalattoman voimakasta kipua alavatsassa vasemmalla puolella. Umpisuolikin kun on oikealla.
Vauvat huutaa koliikkikipuja yms. Jos suolessa ei ole tuntoa niin ehkä sitten ympäröivä kudos on sitäkin herkempää?
Kuuluu kaiketi samaan sarjaan kuin että vastasyntyneet eivät tunne kipua.
No samalla tavallahan ihmiset sanovat että yskiminen sattuu keuhkoihin mutta sielläkään ei ole tuntoa. Sen ympärillä kyllä on.
Voisiko olla niin, että ainoastaan suolen ohut sisäpinta on tunnoton, mutta syvemmälle seinämään mentäessä tunto onkin normaali.
Kuka/mikä väittää, ettei suolistossa ole tuntoa? Lähde?
Putkimaisten ja pussimaisten elinten seinissä on ainakin kipureseptoreja ja niiden välityksellä suolistokipu syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Putkimaisten ja pussimaisten elinten seinissä on ainakin kipureseptoreja ja niiden välityksellä suolistokipu syntyy.
Mulle sanoi lääkärit aikoinaan kun kivusta valitin.
Eikös niitä tuntoreseptoreja ole erilaisia? Jos se selittää?
Tottakai vatsassa ja suolistossa on tunto. Vatsassa sijaitsee myös ihmisen ensimmäiset aivot. Kallon sisällä olevat aivot on kehittyneet paljon myöhemmin kuin vatsassa olevat.
"Suolistossa ei ole tuntoa mutta peräaukon suulla on, joten mausteinen ruoka voi poltella vielä seuraavana päivänä. Yleisin kutinaa aiheuttava vaiva ovat peräpukamat. Sisäiset tai ulkoiset pukamat ovat peräaukon limakalvon laajentuneita laskimopunoksia." 16.8.2022
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi lääkärit aikoinaan kun kivusta valitin.
Minulle on sanottu, että maksassa ei ole tuntoa. Kun sattui oikealle ylävatsaan.
Hyvä kysymys. Jostain se kipu kuitenkin tulee. Tähystyskin on todella kivulias toimenpide.
Jos ei itse sileässä kudoksessa ole tuntoaistia, niin elimiä ympäröivässä kalvossa lienee sitäkin enemmän hermopäätteitä.
🤣