Käytättekö käteistä, siis seteleitä?
Olen viime vuosina luopunut oikeastaan kokonaan rahan pitämisestä lompakossa. Maksan kaikki ostokset kortilla. Mielestäni paperirahasta ja kolikoista pitäisi luopua kokonaan, se olisi suuri kolaus harmaalle taloudelle, jos kaikki rahaliikenne saataisiin sähköiseen muotoon.
Kommentit (87)
Onpa paljon käteisen puolustajia! Käytän korttia kaikkilla missä voin. Jos nostan käteistä, se tulee helposti tuhlattua, kun raha on poissa tililtä, se on jo käytetty. Kortti on turvallisempi ja kätevämpi. Credit-maksuista saa OP-bonusta.
Käytän ja suunnitelmissa on alkaa käyttää yhä enemmän paperirahaa ja kolikoita ja vähentää korttirahan käyttämistä. Kun käyttää konkreettista rahaa, niin rahanarvon jotenkin tajuaa paremmin, eikä tule ostettua niin paljon turhaa ja tarpeetonta tai muuten vain ylihintaista. Pitkään aikaan en käyttänyt juuri muuta kuin kortteja maksamiseen, mutta olen alkanut yhtä enenevissä määrin hakemaan käteistä automaatilta.
Aina on vähän. Aika monta kertaa tullut vastaan tilanne, että jonkun pankin pankkikortit ei toimi, joko oman pankin tai kaverin pankin ja kaverilla ei ole käteistä, joten olen lainannut, tai liikkeessä lukulaite ei toimi. Siksi pidän aina pari kymppiä, etten ihan nälkäiseksi jää. Junassa mm. ollut tämä ongelma muutaman kerran.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:37"]
Kyllä korttimaksu on marketissa nopeampi kuin käteisellä maksaminen. Kun käyttää maksupäätettä, voi käyttää etukortin koneessa ja sen jälkeen laittaa maksukortin valmiiksi ja heti kun kassa on valmis voi syöttää pin-koodin ja sen jälkeen ehtii laittaa kortin lompakkoon ja lompakon taskuun, ennen kuin kassakone saa tulostettua kassakuitin. Käteisen käyttäjä alkaa siinä vaiheessa vasta laittamaan vaihtorahoja lompakkoon, kun minä menen jo ovesta ulos.
[/quote]
Mikä estää käteisen käyttäjää laittamasta etukortin koneeseen kun kassa vielä käsittelee tavaroita? Minä teen aina niin. Etukortti on jo luettu, ja rahat kädessä kun kassa ilmoittaa summan ja annan rahan heti. Pääsen läpi ihan yhtä nopeasti kuin kortillakin.
[/quote]Ja reteesti sanot aina että pidä loput?
76 lisää: vielä tänä päivänäkin on paikkoja, joissa ei pankkikortti käy ollenkaan, esim. kesäkioskit.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:48"]
Aina on vähän. Aika monta kertaa tullut vastaan tilanne, että jonkun pankin pankkikortit ei toimi, joko oman pankin tai kaverin pankin ja kaverilla ei ole käteistä, joten olen lainannut, tai liikkeessä lukulaite ei toimi. Siksi pidän aina pari kymppiä, etten ihan nälkäiseksi jää. Junassa mm. ollut tämä ongelma muutaman kerran.
[/quote]Oikeesti? Itselle ei ole kyllä monesti käynyt niin että kortti ei toimisi, en muista että olisi käynyt koskaan. Vähän aikaa sitten oli Prismassa sähkökatko, mutta silloin kassat eivät toimineet, eikä ostoksia voinut tehdä myöskään käteisellä.
Käytän melkein aina käteistä. On mukava nähdä ja tuntea rahat lompakossaan. Rahan kulumisen tajuaa paljon paremmin, kun käyttää käteistä eikä korttia. Vastustan tätä tekniikan valllankumousta. Ihmisillä on oikeus maksaa rahalla, jos niin haluavat. Minä maksan rahalla niin kauan kuin se suinkin on mahdollista. Tunnen oloni todella epämukavaksi kun yleensä kerran vuodessa maksan jotain kortilla.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:48"]
[/quote]Oikeesti? Itselle ei ole kyllä monesti käynyt niin että kortti ei toimisi, en muista että olisi käynyt koskaan. Vähän aikaa sitten oli Prismassa sähkökatko, mutta silloin kassat eivät toimineet, eikä ostoksia voinut tehdä myöskään käteisellä.
[/quote]
No ihan oikeesti niin saattaa käydä vaikka sinun kohdallasi ei ole käynyt. Ja jossakin tilanteissa käteismaksu on nopempaa. Eihän se silloin haitannee, jos sattuu olemaan ainut asiakas, mutta jonotustilanteissa, kuten lippujonoissa pääsis nopeammin jos kaikki/suurin osa maksaisivat käteisellä.
Aika harvoin tulee nostettua käteistä, mutta on tietyt paikat, joissa sitä tarvii, kuten torilla asioidessa, joissain jäätelökioskeissa tms. sekä narikkaa maksaessa. Viimeksi yritin maksaa pikasuutarilla kortilla, niin eipä hyväksynyt. Onneksi sattui sillä kertaa olemaan käteistä mukana, pankkiautomaatille kun olis ollu suht pitkä matka. Junissa ja muissa julkisissa kulkuvälineissä maksaisin käteisellä, jos ei olisi matkakorttia. Joskus ne konnarin laitteet ei meinaa hyväksyä korttimaksua millään, kun sivusta olen seurannut.
Huutonet-kauppaa jos tekee ilman postituksia, tarttee käteistä myös, samoin joskus töissä pitää osallistua jonkun työkaverin lahjaan tms.
Juuri kuukausi sitten maksettiin 400 euron hankinta käteisellä, kun kahden eri pankin kortit eivät toimineet, vika yhteyksissä.
Käytän lähes aina korttia. On vaan niin paljon kätevämpää. Paperinen raha on oikeastaan aivan turhaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:37"]Kyllä korttimaksu on marketissa nopeampi kuin käteisellä maksaminen. Kun käyttää maksupäätettä, voi käyttää etukortin koneessa ja sen jälkeen laittaa maksukortin valmiiksi ja heti kun kassa on valmis voi syöttää pin-koodin ja sen jälkeen ehtii laittaa kortin lompakkoon ja lompakon taskuun, ennen kuin kassakone saa tulostettua kassakuitin. Käteisen käyttäjä alkaa siinä vaiheessa vasta laittamaan vaihtorahoja lompakkoon, kun minä menen jo ovesta ulos.
[/quote]
Sinulle on helpompaa, mutta vanhemmalle väestölle vaikeampaa ja hitaampaa. Ensinnäkin niitä korttipäätteitä on erilaisia, niin aina huomaa, kun vanhukset miettivät mitenkä päin ja mihkä se kortti pitää tunkasta. Sitten tulee luotto/pankki vaihtoehto ja sekin vaihtelee päätteestä mitenkä se valitaan. Sitten täytyykin näpytellä pin koodi ja sitten laitetaan vahingossa kolme numeroa neljän sijaan ja eikun uusiksi... Ainii ja ennen maksua tietysti täytyy saaha kortilla bonukset ja plussat ja varmistua asiasta, että hyväksyhän se. No mutta onhan se tietty tapauskohtausta. Jotkut kaivavat lompakkoa vasta silloin esille, kun myyjä jo sanonut hinnan...
Arvioin, että mun lompakkoni kautta menee 200€ vuodessa käteisenä. Sekin saattaa olla yläkanttiin arvioitu. Käytännössä mulla ei ole koskaan käteistä lompakossa.
Tässä kohti täytyy mainita, että viimeksi olen törmännyt maksupääteongelmaan n. 3 vuotta sitten. Ei siis kovin usein.
Kaikkein eniten nayttaa kiusaavaan se etta joku (herra varjele!) luistaisi sotu maksuista, suomalaista kateutta?
Kaikki tuntuvat kayttavan pankkikorttia eli tililla silla hetkella olevia rahoja (mita eroa kateiseen?) Heilutettava luottokortti on minullakin mutta ei toimi kun kauppojen vanhemmat koneet eivat sita tunnista.
Ruokaostokset pysyvat jarjellisissa rajoissa kun maksan kateisella. Aina on kuitenkin vararahasto jos hurahtaisin ostamaan tarjouksesta vaikka sata paistia.
Tarvitsen kateista tippeihin. Suurista ostoksista saa kateisalennusta.
Minulla on luottokortti, rajana $25t., voin ostaa vaikka auton jos silta tuntuu. Monessa pienemmassa paikassa ei edes voi alle kympin ostoksia maksaa muula kuin kateisella juuri kustannusten takia, kauppias jaisi tappiolle.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:21"]
Käytän maksamiseen käteistä. Kortilla maksan vain 500 euron ylittävät ostokset, siis yleensä vain kun vaihdan auton. Käteisellä maksaminen on paljon kätevämpää ja helpompaa kiuin kortilla maksaminen, ja pystyy hyvin seuraamaan rahan kulumista.
[/quote]Vanhemmalla väellä on ilmeisesti vaikeuksa hahmottaa rahankulutusta, jos sitä ei pääse hypistelemään. Itselleni riittää summa tilillä kertomaan miten rahaa kuluu.
Käytän käteistä. Esimerkiksi junassa onnistuu maksaminen ihan rahalla, vaikka nettiyhteydet on poikki eikä maksupääte toimi. Käteinen on toimiva maksuväline kaikissa alle 200 euron kaupoissa.
Torilla käytän käteistä. Ymmärrän kyllä käteisen laajemmankin käytön, esimerkiksi kun olutravintolassa haetaan annos toisensa jälkeen, niin PINniä saa hiukan liikaa naputella. Paitsi jos on lähiluetteva eli pinnitön kortti käytettävissä.
Meillä kampaaja veloittaa korttimaksusta 2 e, koska kuulemma sen verran hänelle maksaa kortin käyttö kaikkine tositteineen, maksuineen ja kirjanpitoon tulevine tietoineen.
Katso täältä miten voit voittaa käteistä:
http://ilmaistarahaako.blogspot.fi/