Miksi niin monet käyttävät liian tummaa meikkivoidetta?
Tässäpä kysymys, johon olen pienen ikuisuuden saada vastausta. Enkä edes aio tehdä tästä sitä iänikuista "Suomi on kamala takapajula, kaikissa maailman metropoleissa osataan meikata" -vastakkaisasettelua, koska ihan samalla lailla oransseja laikkunaamoja näkee Tukholmassa, Pariisissa ja New Yorkissakin.
Eräällä keskustelupalstalla keskustelija kertoi kuulleensa Lumenelta, etteivät he valmista aivan vaaleita meikkivoiteita, koska niille ei ole Suomessa riittävästi kysyntää. Suomessa ei kysyntää?! Meistä suurimmalla osalla on ainakin talvella aivan kalmankalpea naamataulu, eikä sitä muuta se, että yrittää pakkelikerroksella tehdä itselleen Eva Longorian oliivi-ihon. Oranssi naama näyttää valkoisen kaulan ja dekolteen rinnalla melko tunkkaiselta.
Oudointa on myös se, että tätä ilmiötä etenee ihan yhtä paljon ihan tavistallaajien kuin ammattilaistenkin keskuudessa. Vaikka kuinka monessa kosmetiikkablogissa näkee liian tummaa kosmetiikkaa, ja tavaratalojen kosmetiikkamyyjät tyrkyttävät aina ihan liian tummaa sävyä. Erilaisissa palkintogaaloissa näkee, kuinka ammattimeikkaajatkaan eivät osaa valita oikeaa sävyä.
Joten taidanpa jatkossakin tilata meikkivoiteeni Jenkeistä ja Koreasta, kun sieltä saa riittävän vaaleita sävyjä ihan ongelmitta. Enkä edes ole mikään haudasta nousseen valkoinen, on minuakin paljon vaaleampia suomalaisia olemassa vaikka millä mitalla.
Kommentit (56)
Itsellä ainakin tarpeeksi vaaleaa meikkivoidesävyä suomesta ei vaan tahdo löytyä. Enkä toisaalta ihaile itserusketusta enkä muutenkaan päivettynyttä ihoa. En halua vielä 15 vuotiaana pilata ihoani. Jopa maybellinen fitme-sarjan vaalein voide ja Maxfactorin lasting performancen vaalein sävy 100 on kokeiltu. Ajattelin sekoittaa noita liian tummia virheostoksia normaaliin, valkoiseen maskeerausmeikkivoiteeseen. Kellään kokemuksia? Ja se vielä on varsin kummallista, ettei kaikkien meikkibrändien vaaleimpia sävyjä edes tuoda suomeen. Myös kotimaisen Lumenen meikivoiteiden sävyt ovat liian tummia. Luulisi että etenkin suomessa olisi kysyntää vaaleammille meikkivoiteille :(
Osaatteko sanoa että mistä johtuu että näytän vaaleimmissa meikkivoiteissa aina ihan kuolleelta? Minulla on siis todella vaalea iho ja vaaleimmatkin meikkivoiteet on joko liian tummia tai kellertäviä, sitten jos otan kaikista vaaleimman sävyn, näytän ihan kuolleelta vahanukelta. Hiusten ja ihon kontrastistakaan tuskin johtuu koska minulla on värjäämättömät maantienväriset hiukset enkä käytä voimakasta silmämeikkiä enkä puuteroi naamaa "tukkoon". Ei edes kosmetiikkamyyjän kanssa ole löydetty sopivaa sävyä ikinä, olen myös kokeillut sekoittaa sävyistä sopivaa mutta aina lopputulos on joko liian tumma tai vaalea.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:15"]
Itsellä ainakin tarpeeksi vaaleaa meikkivoidesävyä suomesta ei vaan tahdo löytyä. Enkä toisaalta ihaile itserusketusta enkä muutenkaan päivettynyttä ihoa. En halua vielä 15 vuotiaana pilata ihoani. Jopa maybellinen fitme-sarjan vaalein voide ja Maxfactorin lasting performancen vaalein sävy 100 on kokeiltu. Ajattelin sekoittaa noita liian tummia virheostoksia normaaliin, valkoiseen maskeerausmeikkivoiteeseen. Kellään kokemuksia? Ja se vielä on varsin kummallista, ettei kaikkien meikkibrändien vaaleimpia sävyjä edes tuoda suomeen. Myös kotimaisen Lumenen meikivoiteiden sävyt ovat liian tummia. Luulisi että etenkin suomessa olisi kysyntää vaaleammille meikkivoiteille :(
[/quote]
Eikö 15-vuotias nyt muutenkin ole vähän turhan nuori meikkaamaan? Ymmärtäisin, jos haluaisi vähän ripsiväriä laittaa, mutta että meikkivoidetta!?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:36"]
Osaatteko sanoa että mistä johtuu että näytän vaaleimmissa meikkivoiteissa aina ihan kuolleelta? Minulla on siis todella vaalea iho ja vaaleimmatkin meikkivoiteet on joko liian tummia tai kellertäviä, sitten jos otan kaikista vaaleimman sävyn, näytän ihan kuolleelta vahanukelta. Hiusten ja ihon kontrastistakaan tuskin johtuu koska minulla on värjäämättömät maantienväriset hiukset enkä käytä voimakasta silmämeikkiä enkä puuteroi naamaa "tukkoon". Ei edes kosmetiikkamyyjän kanssa ole löydetty sopivaa sävyä ikinä, olen myös kokeillut sekoittaa sävyistä sopivaa mutta aina lopputulos on joko liian tumma tai vaalea.
[/quote]
Käytätkö lainkaan poskipunaa? Se ja highlighter voisi tuoda kasvoihin eloa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:15"]
[/quote]
Eikö 15-vuotias nyt muutenkin ole vähän turhan nuori meikkaamaan? Ymmärtäisin, jos haluaisi vähän ripsiväriä laittaa, mutta että meikkivoidetta!?
[/quote]
??? No ei todellakaan ole.
Mun mielestä nykyään näkee enemmän sellaisia, joilla on liian vaalea värivoide. Tämä korostuu kun meikki on jotain Blascoa, sitä on reilusti ja poskipuna on jäänyt laittamatta. Vahanuken näköinen olemus usein vanhemmilla naisilla, joilla rypyt korostuvat raskaan meikin takia. Tietty tykkäoransseja aina välillä näkee, mutta mun mielestä vähemmän.
no itselläni on ongelma se, että liian tummien sävyjen lisäksi moni meikkivoide tekee minusta KELTAISEN. ja totuushan paljastuu vasta kun kävelee ulkona täydessä tällingissä.. on todella vaikea löytää oikeaa sävyä :/!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:11"]
Käytän asteen liian tummaa meikkivoidetta koska olen niin kalpea, että oikeansävyisellä näytän aivan kuolleelta, etenkin ruskeiden silmien ja tummiksi värjättyjen hiusten kanssa.
Toisaalta häivytän meikkivoiteen niin, ettei eroa juurikaan huomaa. En siis jätä leualle mitään selkeää rajaa :D
[/quote]
Kyllä sen kuule huomaa vaikka rajan häivyttäisikin
[/quote]
Tuohan ei ole edes paha.
[/quote]
Tuohan on itseasiassa melko luonnollinen. Vielä muu meikki kuntoon ja hiuksiin joku vähemmän tasainen ja keltainen väri, niin hyvä tulee.
Musta tuntuu, ettei AP oo ottanu huomioon sitä, että kaulan iho on yleensä vaaleampi, varsinki jos on vähääkään päivetystä. Toki siihenki auttaa kevyt aurinkopuuteri kaulalle, mut ei se, et kaula on vaaleempi, tee meikkivoiteesta automaattisesti väärän väristä.
48 vielä jatkaa, että nykyään on kyllä munkin mielestä enemmistöllä liian VAALEA meikkivoide - osittain just varmaa kaulan värin takia. Toinen syy on varmaan se, että keltasävyisellä on pinkkiin taittava meikkivoide tai toisinpäin. Totta kai se silloin näyttää väärän väriselle varsinki luonnonvalossa.
Nykyään kai monet käyttävät BB-voiteen tyyppisiä värivoiteita. Niissä sävyvalikoima on melko suppea, joten parista-kolmesta sävystä on vaikea löytää itselle sopivaa. Voisiko tämä olla syynä?
Veikkaan kyllä syyksi meikkausympäristöä. Moni varmaan vetelee meikkipohjan nassuun jossain kellertävässä kylppärin valossa ja kokee että sävyt ovat hyvät. Kun se todellisuushan näkyy vasta siinä luonnonvalossa :/
Olen itse tosi kalpea luonnostani ja monesti olen "ammattilaisen avustuksella" etsinyt hyvää meikkivoidetta. Muistakaa AINA pyytää näytepurkki mukaan jos mahdollista ja kokeilkaa kotona meikata vaikka ikkunan äärellä, sitten näkee sopiiko se sävy vai ei. Olisin varmaan pari sataa euroa köyhempi jos olisin tosta noin vaan ostanut näitä "ammattilaisen" valkkaamia sävyjä, jotka kaupassa näyttävät hyvältä mutta ulkona ihan oranssilta. Valaistus on niin tärkeä juttu, vääristää värejä helposti.
Yleensä vika on kyl sävys ei tummuudes:D mikä näkyy just sellasena et mimmit kulkee tuol naama valkosena. T
Harvoin näkee naisia jolla liian vaalea meikkivoide. Liian tummaa meikkivoidetta taas näkee vähintäänkin joka kolmannella. Valitettavasti ammattilaisetkin usein kauppaa liian tummaa meikkivoidetta. Pari kertaa on käyny niin, että myyjän mielestä oikea sävy mutta kun menee luonnonvaloon ni väärän sävyn näkee. Make up storella on hyvät sävyt, samoin Lumenella siitä nuorille tarkoitetusta sarjasta löytyy hyviä sävyjä. Lorealilla on usein seassa jotain "kimalletta" mikä näkyy tietyssä valossa.
Mulla on ollut todella vaikea löytää sopivaa sävyä. Talvella etenkin ihoni on todella vaalea, mutta keltaiseen taittava. Suurin osa vaaleista meikkivoiteista taittaa punaiseen, joten tuntuu, että en vaan voi voittaa. Joko iho on liian tumma tai liian punainen. Useamman kerran olen istunut eri meikkivalmistajien tuolissa löytämässä uutta meikkivoidetta ( "just hei tää on se SUN sävy" ) ja tullut kotiin jälleen kerran väärä meikkivoide käsissä.
lorealin True matchissa oli hyvä sävy, mutta koostumukseltaan se oli sellaista kuraa mun iholla, että näytti aivan järkyttävältä muuten. Huoh :(
Minulla on kasvot luonnostaan paljon kaulaa tummemmat, joten todennäköisesti sopiva meikkivoidekin on kaulaa tummempi. Monella lisäksi meikkivoide tummenee päivän mittaan jostain syystä, aikaisemmin harvemmin edes löysin tarpeeksi vaaleaa.
Ärsytti kyllä aivan suunnattomasti, kun Helsingin kentällä yritin ostaa Lancomen meikkivoidetta. Apuna oli entinen, tyhjä pullo. Virolainen myyjä riensi apuun ja meni ehtki ennen kuin tajusi, ettei kyseessä ole testeri vaan mun oma tyhjä pullo (koska kyseistä tuotetta ei enää saanut).
Olisin ottanut tosi vaalean, mutta myyjä sitten sanoi että ei, ei. Tuota omaa pulloasi vastaava sävy on tämä. Kun oli hieman kiire, otin sitten sen pikkuisen kämmeneen testattuani.
Ihan kamala oranssi sävy. Jäi tyystin käyttämättä. Ei sovi kenellekään tietämälleni.
Onneksi taas sittemmin tänne lennettyäni löysin oikean vaalean sävyn ja ostin 3 putelia samalla.
Mä en ole löytänyt mitään itselle sopivan väristä meikkivoidetta, yleensä näytän ruumiilta. Siksi olen jättänyt koko voiteen käytön :P