Äiti-lapsikimppu ("napanuorakimppu") - vieläkin harmittaa
...kiun en sellaista saanut toiveistani huolimatta. Olenko lapsellinen?
Juuri tilasin Interflorasta sellaisen siskolle. Olin puhunut etukäteen miehelleni toiveestani, ja sitten useana päivänä synnytyksen jälkeen hän puhui (pitäiskö nyt lähteä hakemaan sitä...?). Jotenkin vaikutti hankalalta. Anopilta tuli kimppu, mutta sellainen perusonnittelukimppu, ei mikään hempeä. Olin vielä sairaalassa yksin ja masentuneena, kun 3 päivään en nähnyt koko vauvaa (oli teholla), ja kimppu olisi edes muistuttanut siitä, että olin äiti!
Itse olen aina vienyt ystäville niin kauniit kimput kuin vain suinkin ja etukäteen floristin kanssa jutellut- aivan nappiin menivät. Eikö tällainen ole muille tärkeää? Nyt vuosi synnytyksestä.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:33"]
Koskaan ennen en ole mistään napanuorakimpuista kuullutkaan, enkä ole sellaista koskaan nähnyt, oman esikoisen sain -94, mies toi kukkia kun sanoin että pitää tuoda, ei ollut edes ruusuja, siitä olin vähän pahoilla mielin, kun muilla oli isot kimput ruusuja, tuntui että mun synnytystyötä ei arvostettu yhtä paljon kuin kaikkien muiden, onneksi ystävätär toi ruusuja, niin oli mullakin pöydällä ruusujakin. Viikon olin sairaalassa, ja kyllä ne kukat jätettiin sinne, kuulemma niin tavataan tehdä, ei niitä kotiin raijata, tuo kuulemma huonoa onnea jos vie sairaalan kukat kotiin, tarkoittaa sitä että pian joutuu takaisin sairaalaan.
Sain kaksoset -09, enkä edelleenkään nähnyt kellään mitään napanuorakimppuja vaikka nyt olin Oulussa ja esikoisen aikana Kättärillä. Sain kyllä nykyiseltä aviomieheltä ja esikoiselta kukkia, mies tuo aina äitienpäivänä ja synttärinä kukkia, kun tietää että minä niistä tykkään.
Kukkia tuodaan synnyttäneelle kiitokseksi siitä että on synnyttänyt ja selvinnyt siitä hengissä, ei sen takia että nyt on uusi vauva, niitä vauvakukkia tuodaan sitten kun tullaan kotiin vauvaa katsomaan.
[/quote]
Kiitokseksi siitä, että on synnyttänyt ja on vielä hengissäkin? Olen aina vienyt lahjat ONNITTELUINA uudesta perheenjäsenestä. Miksi minä kiittäisin jotakuta, että tämä on synnyttänyt itselleen vauvan? Onpa näkemys.
Kylläpä nyt on taas mammat mehuissaan, kun on "kunnon" syyt haukkua toisia :)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:33"]
Koskaan ennen en ole mistään napanuorakimpuista kuullutkaan, enkä ole sellaista koskaan nähnyt, oman esikoisen sain -94, mies toi kukkia kun sanoin että pitää tuoda, ei ollut edes ruusuja, siitä olin vähän pahoilla mielin, kun muilla oli isot kimput ruusuja, tuntui että mun synnytystyötä ei arvostettu yhtä paljon kuin kaikkien muiden, onneksi ystävätär toi ruusuja, niin oli mullakin pöydällä ruusujakin. Viikon olin sairaalassa, ja kyllä ne kukat jätettiin sinne, kuulemma niin tavataan tehdä, ei niitä kotiin raijata, tuo kuulemma huonoa onnea jos vie sairaalan kukat kotiin, tarkoittaa sitä että pian joutuu takaisin sairaalaan.
Sain kaksoset -09, enkä edelleenkään nähnyt kellään mitään napanuorakimppuja vaikka nyt olin Oulussa ja esikoisen aikana Kättärillä. Sain kyllä nykyiseltä aviomieheltä ja esikoiselta kukkia, mies tuo aina äitienpäivänä ja synttärinä kukkia, kun tietää että minä niistä tykkään.
Kukkia tuodaan synnyttäneelle kiitokseksi siitä että on synnyttänyt ja selvinnyt siitä hengissä, ei sen takia että nyt on uusi vauva, niitä vauvakukkia tuodaan sitten kun tullaan kotiin vauvaa katsomaan.
[/quote]
Kiitokseksi siitä, että on synnyttänyt ja on vielä hengissäkin? Olen aina vienyt lahjat ONNITTELUINA uudesta perheenjäsenestä. Miksi minä kiittäisin jotakuta, että tämä on synnyttänyt itselleen vauvan? Onpa näkemys.
[/quote]
Ei kaikki naiset selviydy hengissä synnytyksessä, ja aika moni siinä synnyttäessään pelkää kuolevansa, tai että lapsi kuolee. Synnyttäminen on monelle naiselle se vaarallisin asia mitä tekee sairaalassa koskaan, jos ei lasketa sitä kertaa kun sitten kuolee.
Kyllä synnyttäminen on sellainen uroteko, joka on kimppunsa ansainnut. Toki onnittelukimppu lapsestakin on ihan paikallaan, mutta kyllä isän pitää vaimoaan siellä sairaalaassa muistaaa juuri sen takia että vaimo on sen kovan työn tehnyt, ja itsensä uhrannut miehen perillisen takia.
Jos miehet synnyttäisivät, olisi varmasti suuremmatkin seremoniat joka kerta kun onnistuvat kakaran pykäämään :)
Minä sain työkaverilta tyttäreni syntymän jälkeen "napanuorakimpun", tästä on aikaa 18½ vuotta. Tuli kotiin katsomaan vauvaa.
Upea kimppu. Hauska idea kuka sen lienee keksinytkään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:30"]
Summa summarum:
Suomalaisille eivät ole esteettiset arvot tärkeitä vaan käytännöllisyys jne (siisti koti). Eli estetiikka ei niinkään merkitse. Arvasin tämän. Vastatahan me suomalaiset on metsästä tultu...
t. ap
[/quote]
Ei juma. Sain mieheltä sairaalaan hemmetin hienon kimpun ja lisäksi sormuksen.
Mutta eniten arvostin siivottua kotia ja juhla-ateriaa.
Omasta mielestäni noi napanuorakimput on jotenkin tosi tyhmiä. Esikoisen kanssa en tiennyt mistä on kysymys, sittemmin niitä virtasi kolmen lapsen äidille sairaalaan. Että ihan palmunlehvistä punottu napanuora... Kulunut idea.
Ihminen,joka vielä vuoden päästä miettii ja suree että millaisia kimppuja sai sairaalaan tarvitsee apua, todellakin. Voin sanoe etten muista ensimmäistäkään kimppua kenenkään kolmen kohdalla, mutta muut lahjat on jääneet mieleen, mm. miespuolisen kummin vauvalle tuoma lelu on arvostettu ja arvokas muisto vielä 13 v jälkeen.
[/quote]
Kyllä se kimppu lämmittää mieltä sellaisissa perheissä joissa ei ole varaa sormuksia ostella, eikä mies osaa tehdä juhla-aterioita kotiin odottamaan, vaan ihan ite saat alkaa ruokaa vääntää kun kotiin pääset, ja siivouskin on vähän niin ja näin, pyykit odottaa kukkuroillaan olevassa kopassa kun kylppäriin menet runneltua kroppaasi suihkuttelemaan.
Kukkien mukaan ottaminen sairaalastahan tuottaa huonoa onnea, itse sanoin etteivät toisi kukkia. Puolisolta sain kummallakin kerralla pienen korun jotka kulkee aina mukana, ne on tärkeitä ja rakkaita muistoja :). Mutta ilmankin selviäisin, ja jos ap on tosissaan niin perspektiivin haku olisi oikeasti paikallaan. Voit aloittaa vaikka tilastoista jotka kertoo maailman lapsikuolleisuudesta.
Esikoiseni täyttää kohta 30 ja muistan ikuisesti kälyn tuoman, itse poimituista puna-apiloista itse kootun matalan kimpun pienessä savikupissa. Tulee vieläkin kyynelet silmiin ajatuksesta: käly itse raskaana poimimassa peltonsa laidalta apiloita, meitä ajatellen. :)
Käly on myöhemmin katkaissut välinsä minuun (erottuani hänen veljestään), mutta tuo kimppu säilyy muistoissani yhtenä elämäni upeimmista.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:04"]
Kukkien mukaan ottaminen sairaalastahan tuottaa huonoa onnea
[/quote]
Varmasti, jos on taikauskoinen.
No rikoin minäkin nyt vissiin sen tynnyrin, kun google kertoi mikä ihme napanuorakimppu on (luulin jo, että ap kiukkuaa täällä, kun ei saanut napanuoraa laitokselta mukaansa :D ). Kenen tuon kimpun pitäisi tuoda? Miehen? Vai jonkun muun? Niin ja jollekin se 15€ pieni tavallinen kukkakimppukin voi merkitä muutaman päivän ruoka-annoksia, saatika sitten 50€:n puska.. No onneks en moiseseta kimpusta tiennyt, niin en tajunnut jääneeni jostain paitsi. Muistaakseni sain kuitenkin jonkun kukkakimpun laitoksella ollessani (tykkään kukista ja lähipiirikin sen tietää). Tosin en olisi yöuniani menettänyt, vaikken olisi kukkia saanutkaan, osaan ne hake ihan itse kaupasta tai kerätä luonnosta.
Rakastan kukkia, saimme kaksi napanuorakimppua. Ne olivat kauniita. Ymmärrän täysin, että olet edelleen pahoilla mielin, että miehesi ei tajuinnut suorista sanoista huolimatta hankkia kimppua. Minusta kukilla on todella suuri symbolinen arvo.
Minun mielesyäni tämä on aivan selvä tapaus. Ei tässä sinänsä ole mielestäni kyse kimpusta, vaan siitä ettei mies huomioi naistaan edes synnytyksen jälkeen. Tämä vika on useimmissa miehissä (ei kaikissa tietenkään), mutta liian usein puoliso otetaan itsestäänselvyytenä. Pitäisi aina muistaa, että toinen pitäisi ottaa huomioon, ja sanoilla ja teoilla osoittaa toisen tärkeys. Eihän sitä muuten tiedä.
Mielestäni on outoa etä ap:tä herjataan itsekkääksi. Ei se mielestäni ole kohtuutonta vaatia, että puoliso huomio. Edes helkutti synnytyksen jälkeen...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:51"]
Voi hyvää päivää taas..
Mitä sä sillä kimpulla oisit sairaalassa tehny?? Hirvee pois roudaaminen sitten samalla kun lähtee.... Jessus sentään oikeesti.
[/quote]
Taikauskoisimmat äidit jättävät sairaalaan tuodut kimput sinne, huonon onnen pelossa. Ihmettelin, miksi lapsivuodeosastolla on niin paljon kimppuja, etenkin näitä napanuorakimppuja. Liekkö joissain piireissä sitten tapana olla kovinkin taikauskoisia...?
[/quote]
No ehkä niitä ei vaan jakseta roudata pois kun on tärkeämpääkin viemistä, kuten vauva :)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:04"]
Voisko joku nyt kertoa mikä hemmetti on napanuorakimppu? Kamalalta se ainakin kuulostaa. Ihan ku joku kasvain.
[/quote]
siinä on isompi "äiti"kimppu, joka on sidottu joko vaaleanpunaisista tai -sinisistä kukista ja isoon kimppuun on joko koristenauhalla tai köynnöksellä tms. kiinnitetty pikkuinen kimppu samoista kukista kuin se äitikimppu eli vauvaa symboloimaan.
[/quote]
OMG, kuulostaa aivan järkyttävän kornilta! Toivottavasti en itse ikinä saa moista viritystä, räjähtäisin varmaan joko nauramaan tai itkemään hormonitasapainosta riippuen..
Pidän kyllä kovasti kukista, siis ihan sellaisina kuin ovat luonnon luomina. Mitä enemmän teennäistä väkerrystä ja käkerrystä kukkakimpussa on, sitä vähemmän siitä pidän.
En lukenut ketjua, mutta en oo varmaan ainoa jolle napanuorakimppu on yksi ällöttävimmistä käsitteistä joita on vastaan tullut. Ihan sama mitä tuo todellisuudessa pitää sisällään, mulle tulee mieleen vain kimppu napanuoria, voi yäks.
En saanut mieheltä mitään lahjaa enkä edes osannut odottaa, molemmistahan meistä tuli vanhempia siinä samalla kertaa. Ihanaa oli se kun mies passasi minua sairaalassa ja vielä kotonakin kun olin synnyttänyt.
Napanuorakimpusta en ole koskaan kuullutkaan. Taidettiin joku pienenpieni "ruukku"kukka (hinta ollut varmaan 5-10e, mutta kestikin sitten kotonakin niin kauan kun muistin sitä kastella) saada muiden lahjojen ohella mikä nyt oli ihan nätti ele, mutta arvostin enemmän niitä naposteltavia mitä vieraat sairaalaan toi. Ja vaatteita ja nalleja mitä lapselle tuotiin kun päästiin kotiin.
Ei tulis mieleenkään käyttää monta kymmentä euroa johonkin kimppuun joka kestää pari päivää?! Varmaan suuttuisin jos mies niin menis tekemään :D
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:25"]
Musta tommoinen äiti-lapsi -kimppu on ahdistava. Äiti on vanki, siinä se pallo on kettingillä jalassa kiinni.
[/quote]
Se kimppu kuvaa oikein hyvin todellisuutta!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:47"]
Pyydä äitienpäiväksi pääkimppu ja pikkukimput lapsien luvun mukaan. Olisi siistiä.
Ehkä korvaisi harmituksen ja pääsisit elämässäsi eteenpäin.
[/quote]
Ei ole siistiä, jos pitää erikseen pyytää. Ymmärrä ap:n harmin, mun ex oli samanlainen, ikinä mitään tuonut oma-aloitteisesti.
[/quote]
Kuinka usein sä tuot miehellesi ylläreitä?
[/quote]
Enää en tuo, kun se on ex, mutta silloin tällöin järjestin jotain ja muistin syntymäpäivänä, isänpäivänä.. Itse en saanut samanlaista muistamista, edelleen suututtaa/harmittaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:09"]
Mä sain aika monta kimppua, kun lapsi kuoli viikko ennen laskettua aikaa ja jouduin synnyttämään ja hautaamaan kuolleen lapseni. Olisin voinut sitoa niistä pari yhteen ja lähettää ap:lle.
Oikeesti, vähän perspektiiviä, aikuinen nainen muka.
[/quote]
Otan osaa suruusi, mutta ei se sinun surusi ja tökeröt kukkapuskat surun keskellä poista ap:n mielipahaa, aina on joku jolla asiat on huonommin kuin itsellä, kyllä sitä silti saa pahoittaa mielensä ihan omista pikku murheista.
Mistä tämmöinen "napanuorakimppu" on keksitty?
Ja mikä on se sairaala, jossa semmoisia on kun hyvin harva on sellaisista koskaan kuullutkaan, onko niitä Suomessakin?
Jotenkin ajatuksenakin tuntuu typerältä, mutta kai se sitten eräillä on hirmuisen tähdellinen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:51"]
Voi hyvää päivää taas..
Mitä sä sillä kimpulla oisit sairaalassa tehny?? Hirvee pois roudaaminen sitten samalla kun lähtee.... Jessus sentään oikeesti.
[/quote]
Taikauskoisimmat äidit jättävät sairaalaan tuodut kimput sinne, huonon onnen pelossa. Ihmettelin, miksi lapsivuodeosastolla on niin paljon kimppuja, etenkin näitä napanuorakimppuja. Liekkö joissain piireissä sitten tapana olla kovinkin taikauskoisia...?