Järkyttävä ahdistus työttömyyden takia
Olen kohta ollut 3 kk työttömänä. Kuuteen haastatteluun olen päässyt, mutta työpaikka ei ole auennut. Tunnen olevani epäonnistunut vaikka olen tehnyt elämässä kaikkeni työllisyyden eteen. Paiskinut työtä kuin työtä nuoresta lähtien ja opiskellut itseni maisteriksi. Silti nyt taas määräaikaisen työn loputtua olen työtön enkä saa töitä. Ahdistaa niin paljon ja koen olevani epäonnistunut. Miten jaksaa tällaista? Miten koota itsetuntonsa, kun mikään määrä yrittämistä ei riitä?
Kommentit (128)
sosiaaliterapeutti kirjoitti:
Ahdistusta voidaan nykyään hoitaa lääkehoidolla
Ihmelääkettä ei ole ja työttömyyteen ei ole keksitty vieläkään tuota, psykiatrille ei taida päästä jos ongelma työttömyys. Paranoidisuus, masennus tai muu vastaava voit ehkä päästä lääkäriin.
Jäin 2 vko sitten ja perkele että vituttaa ja myös ahdistaa, aikaisemmin en ole tätä kokenut.
Ala sakkaa niin pahasti että paikkoja ei ole tarjolla.
Kauheeta....
Itse olen ollut yli 10 vuotta työttömänä, eläkettä odottelen, kun ei näin vanha enää kelpaa.
Itsella tilanne on se, että muutenkin vaikealla alalla pelkästään ja ainoastaan hallituksen päätösten takia työt vähenevät jatkuvasti.
Olin aiemmin niin iloinen siitä, että olen onnistunut saamaan alalla hyvän työpaikan ja kelpo palkan, mutta suunta on äärettömän huolestuttava. Töitä olisi ollut mutta hallitus ei halua, että täällä tehdään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt niin ahistaa? Saahan Suomessa työttömyyskorvausta. Jos ei saa töitä, on väärällä alalla tai liian vanha. So not.
Saa, sitten kun saa TE-keskukselta päätöksen. Tällähetkellä 6. Viikko menossa kun odottelen päätöstä. Kuulemma kestää kun ajat on tämmöiset. Harvalla on 1,5-2kk rahat tilillä pahanpäiväivän varalle, lainoihin ja muihin kuluihin.
Lainaa sukulaiselta tai maksa luottokortilla.
Ahdistukseen vinkkejä yleisesti:
- oletko toteuttanut voitavasi/velvollisuutesi tilanteeseen nähden? Jos kyllä, keskity muihin asioihin. Ahdistelu ja vellominen eivät edistä asiaa, jonka odotat tapahtuvaksi. Se tapahtuu sitten kun se tapahtuu
- mieti mitä tapahtuu sitten, kun päätös tai rahat tulevat. Voitko tehdä tämän jo nyt?
Ahdistuminen on aktiivista tekemistä, joka ei ole rakentavaa. Keskity rakentavaan tekemiseen eli mitä voit tehdä nyt joko parantaaksesi rahatilannettasi tai jos olet tehnyt kaiken voitavasi, sitten jotakin ihan muuta. Me täällä emme pysty nopeuttamaan työttömyytesi käsittelyä
10+ vuotta työttömyyttä takana ja enää en välitä paskaakaan. Pitäköön tunkkinsa.
Nun on vaikea ymmärtää miten jotkut arvottaa työnteon niin korkealle, ja se tuntuu olevan elämän pääasiallinen tarkoitus, ja oman arvon mitta. Minä olen tällä hetkellä työssä, mutta mulle se on vaan välttämätön paha paremman elintason ylläpitämistä varten. Jos elintaso pysyisi samana jättäytyisin välittömästi pois työelämästä, eikä todellakaan vaikuttaisi itsetuntoon ja minäkuvaan millään tavalla!
Sama tilanne. Olen nyt pari kk ollut työtön ja saanut jo 14 vastausta että kiitos, mutta valintamme ei kohdistunut sinuun. Rahat on lopussa kun ei säästöjä ole ja asuntolaina ja kulut painaa päälle. Auto ja kämppä on kyllä myynnissä. 3 ammattia on ja aina olen ollut töissä. Nyt tuli firmalle huonot ajat ja lähtö minulle. Epätoivoinen olo. Ikää on 46 vuotta en ole enää halutuinta materiaalia. Pää hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei huolita töihin, en uskalla hakea enää töitäkään.
Ei muakaan huolita. Haen kyllä töitä, mutta hävettää joka ikinen kerta kun laitan hakemuksen. Eniten hävettää kun kysyin töitä entisestä harjoittelupaikasta (sain hyvät arvostelutkin) eikä sieltä edes vastattu (yritin ensin soitella muutamaan otteeseen ja laitoin tekstarinkin). Ei hitto että osaakin hävettää.
Mua ahdistaa kans. Ei jaksa edes itteensä tai hampaita pestä. Silloin harvoin kun poistun kämpiltä niin yritän ostaa ruokaa ja käydä postilaatikolla. Ei vaan jaksa mitään.
Voimia ja Kaikkea Hyvää Sinulle, Ap, toivottavasti saat kohta työtä!
Kun jouduin työttömäksi niin aloin kalastamaan ja myymään kalaa. Ahventa pääasiassa myyn ja sitä menee kaupaksi kaikki mitä saan. Olen tienannut 500-1000 euroakin kuukaudessa käteen. Kovaa hommaa ja siinä menee usein 8 tuntia kun kalastaa ja saa kalat perattua fileeksi.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin ap asuu? Jos mahdollista, muuta lähemmäs jotain isompaa paikkakuntaa/kaupunkia niin työllistyminen on helpompaa.
Vähän sama tilanne täälläkin, paitsi että mulla on ikää jo sen verran etten työllisty ikäsyrjinnän takia. Kolme tutkintoa, kadehdittava työkokemus jne. mutta ikä alkaa vitosella. Voihan noita hakemuksia lähetellä oman alan hommiin ja hanttihommiin, mihinkään ei kelpaa. Jotta sellanen huutava työvoimapula.
Oletko lihava rillipää tunika täti?
Et sovi dynaamiseen nuorekkaaseen työyhteisöön???
MIKSI ET LAIHDUTA?
Ei nykypäivänä ajatella noin. Monilla aloilla YT-neuvottelut, määräaikaisuudet ja sitä myöten työttömyysjaksot ovat arkipäivää.
Ihmiset kyselevät kuulumisiasi smalltalkina ja ollakseen kohteliaita. Ei sitä kannata pakoilla. Voit sanoa että haluaisit puhua jostain muusta jos on liikaa samoja keskusteluja.
Tsemppiä! Pitkään jatkuva epävarmuus ja yrittäminen on raskasta. Mutta yritä olla itse tekemättä kuormasta vielä raskaampaa! Ennen pitkää polku johonkin suuntaan avautuu.
Up