Miksi koulun retket on sellainen punainen vaate monille?
Miksi niitä vastustetaan niin hirveästi? Jokainen aikuinen tajuaa että ilmaisia sellaiset ei voi olla ja rahat pitää jotenkin kerätä kasaan. Mutta kun mikään ei saa maksaa mitään eikä varsinkaan mikään koulupäivänä tehtävä juttu, niin ilmeisesti retket museoihin, naapurikaupunkiin, hiihtokeskukseen tai luontokeskukseen yms. on jotenkin turhia ja tarpeettomia ja koulussa pitää istua vain luokkatiloissa.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:58"]
Retket muistan ja ne oli ihania. Ei me menty kuin vuokrabussilla esim. naapurikunnan vanhaan puukirkkoon, mutta edelleen se vaan on mielessä ja aikaa on jo 40v.
Me retkeiltiin kyllä perheen kanssa paljon, jopa samassa kirkossa, mutta ei se ole sama asia, kuin mennä sinne oman luokan kanssa.
Nyt kun omat lapset retkeilee koulun kanssa, niistä vaan ilmoitetaan tarvittava rahasumma ja sen sitten halukkaat osallistujat maksaa. Ei me leivota....tai myydä vessapaperia!
Tosi innoissaan meillä lapset odottaa noita retkiä ja mielelläni ne maksan. Kyllä siellä koulussa saa sitä opetusta vielä ihan tarpeeksi, vaikka välillä retkeillään.
Miten muuten ne vanhemmat, jotka ottaa lapsen pois koulusta ja vie ne lomille, mites valittaako ne, ettei saa opetusta tarpeeksi? Olen tainnut kuulla valitusta, kun opettajat ei "viitsi nähdä vaivaa" ja keroa lapsille mitä silloin on opiskeltu, vaikkei se kyllä ole opettajan asia tuossa tilanteessa.
Mites sairaslomat, ollaanhan silloinkin pois ja toiset saa opetusta, purnaatteko siitäkin?
Suomalaiset valittaa aina, vaikka melkein kaikki julkisen sektorin palvelut pelaa suht asiallisesti verorahoilla.
[/quote]
MIkä paikkakunta rikkoo tuolla tavalla perusopetuslakia. Kouluaikana tapahtuva retki ei saa olla maksullinen eli jokaisen on päästävä mukaan, maksoi tai ei. Opettajat tietävät tämän erittäin hyvin enkä usko, että kukaan heistä uskaltaa rikkoa lakia eli kerro kunta niin tehdään selvityspyyntö AVIin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:55"]
27/27 kävin vähäb googlettamassa ja tilanne on nyt se, että peruskoulussa EI SAA OLLA maksullisia retkiä ja tapahtumia. Leirikoulua ei lasketa tähän mukaan. Eli jos halutaan retkelle Porvooseen ja Brunbergin karkkitehtaalle, on kunnan maksettava viulut. Oppilaiden vanhemmilta ei saa kerätä maksuja retkeä varten. Leirikoulut eivät kuulu tähän kategoriaan.
Jos koulu haluaa viedä oppilaita laskettelemaan, eikä retki kuulu viralliseen opetusohjelmaan, ei rahaa saa kerätä vanhemmilta, eli retkeä ei tehdä. Jos joku vanhemmista omistaa linja-autoyhtiön ja tarjoaa ilmaiset kyydit, on taas toinen juttu. Kannattaa vähän tutkia säännöksiä, ennen kuin tulee tänne huutelemaan.
[/quote]
kuuleppa ku se koulu ei veis niitä laskettelemaan jossei vanhemmat haluais. Ei ne väkisin raahaa lapsia jokapaikkaan mitä opettaja siitä kostuu kun 24 huithapelia on rinteessä eikä varmasti jouda jokaista valvomaan ja huoli on kova.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:39"]9/23, nykysäännösten mukaan ei ole mahdollista jättää pois retkiltä sellaisia, joiden vanhemmat eivät ole maksaneet. Tämä säännös tuli voimaan joitakin vuosia sitten, kun jonkun vanhemmat olivat nostaneet asiasta äläkän. Silloin taidettiin peräti raastuvassa tulla sellaiseen ratkaisuun, että vaikka vanhemmat eivät maksa, on lapsen silti päästävä retkelle mukaan. Näin se vain on. Googlettamalla taitaa löytyä lisää asiaa tästä.
[/quote]Tämä on juuri sitä selkärangattomuutta, jonka myös mainitsin. Retket ei järjesty ilmaiseksi, enkä todellakaan kehtaisi ruinata lastani mukaan toisten rahoittamalle reissulle maksamatta omaa osuuttani. Tuo muutamien vanhempien nostama kohu koulujen retkistä sai aikaan ainoastaan sen, että kaikilta koululaisilta väheni mahdollisuudet monimuotoisempaan ja innostavampaan opiskeluun. "Kun MINÄ en halua, niin ei saa silloin kukaan muukaan".
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:00"]
Meillä vanhempainyhdistys kerää rahat ja "tarjoaa" retken koululaisille. Mutta ei ne ole ilmaisia, jonkun on pitänyt kerätä rahat kasaan jostakin jotenkin. Helpointa on jos vanhemmat maksavat suoraan, toinen vaihtoehto on järjestää varainhankintaa esim. myymällä jotain. Aivan varmasti on laillista järjestää retkiä näin, se on totta että ketään ei voi pakottaa maksamaan eikä maksaminen saa olla mukaantulon ehto. Mutta ihmettelen niitä vanhempia jotka eivät osallistu varainhankintaan mitenkään eivätkä halua maksaa mitään.
[/quote]
Minä en ihmettele. Retkien opetustarkoitukset ovat lievästi omituisia: miksi pitää mennä 100 km päähän kylpylään, kun omassa kunnassa on uimahalli?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:19"]
Vastustajille kysymys, että ettekö oikeasti muista, millaista oli istua pulpetissa joka päivä monta tuntia? Koulun sisällä alkaa helposti vaihtoehdot loppua, jos halutaan opiskella toiminnallisilla tavoilla. T. Ope
[/quote]
Opelta on pakko kysyä, että miten paljon maksaa viedä luokka 300 m päässä olevaan puistoon tai 500 m päässä olevaan kirkkoon/kirjastoon/kaupungintaloon/ taidemuseoon jne. Miksi opetus luokan ulkopuolella on maksullista, kun koulun ympäristö on täynnä ilmaista toimintaa ja tekemistä.
[/quote]
osoittaa opettajan ammattitaidottomuutta, jos ei pysty opetusta järjestämään ilman retkiä
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:15"]
Samaa mieltä! Retket tuo mukavaa vaihtelua arkiseen koulutyöhön, ja jokainen tietää että ei ne järjesty ilmaiseksi. Mielelläni maksan, jos joku jotain järjestää. Mutta sen verran täytyy löytyä selkärankaa, että toisilla ei maksateta oman lapsen reissuja! Jos vanhemmat ei halua osallistua kustannuksiin, niin heidän lapsensa jääkööt siksi aikaa koululle tekemään muita juttuja kun toiset ovat retkellä. Silkkaa typeryyttä ja ahneutta vastustaa pää punaisena maksuja, mutta samaan hengenvetoon vaatia PirkkoPetterin pääsemistä mukaan, kun "peruskoulu ei saa maksaa mitään".
[/quote]
just näin. Minä oon yksi niistä kirotuista puuhakkaista vanhemmista, olen uhrannut tunnin jos toisenkin lasteni luokkien eteen olemalla myyjäisjärjestelyissä sekä leipomassa että valvomassa paikan päällä, kerännyt arpsjaisvoittoja ym ym. Tykkään siitä, ei vaivaa ollenkaan. Mutta se oikeesti vituttaa kun on näitä em. vanhempia, jotka ei viitti reagoida mitenkään, kunhan valmista ootetaan.
[/quote]
Miksi reagoisin, kun lapseni ei halua koko leirikouluun. Ja jos haluaisi, niin maksaisin koko summan kerralla.
[/quote]
jos lapsesi ei halua lähteä, voi jäädä kouluun. Näin meillä ainakin, emme vaivaa perheitä, joiden lapset jää pois retkeltä. Ei ole pakko jos ei halua, mutta jos haluaa, On pakko kantaa kortensa kekoon.
[/quote]
Mikä paikkakunta rikkoo noin räikeästi perusopetuslakia?
[/quote]
ai sä oot "näitä" tyyppejä... :) oot oikeesti huvittava.
Kyllä me tiedetään, että sekin kersa, jonka vanhemmat ei periaattesta halua maksaa kun on lait ja pykälät, on otettava mukaan. Tässä nyt peräänkuulutetaan sitä yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä, vapaaehtoista tavoitteellista toimintaa, myös sen oman navan ympäröivän maailman huomioimista ja myös lapsen kasvattamista avarakatseiseksi ja positiivisesti ajattelevaksi aikuiseksi ihmiseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:39"]9/23, nykysäännösten mukaan ei ole mahdollista jättää pois retkiltä sellaisia, joiden vanhemmat eivät ole maksaneet. Tämä säännös tuli voimaan joitakin vuosia sitten, kun jonkun vanhemmat olivat nostaneet asiasta äläkän. Silloin taidettiin peräti raastuvassa tulla sellaiseen ratkaisuun, että vaikka vanhemmat eivät maksa, on lapsen silti päästävä retkelle mukaan. Näin se vain on. Googlettamalla taitaa löytyä lisää asiaa tästä.
[/quote]Tämä on juuri sitä selkärangattomuutta, jonka myös mainitsin. Retket ei järjesty ilmaiseksi, enkä todellakaan kehtaisi ruinata lastani mukaan toisten rahoittamalle reissulle maksamatta omaa osuuttani. Tuo muutamien vanhempien nostama kohu koulujen retkistä sai aikaan ainoastaan sen, että kaikilta koululaisilta väheni mahdollisuudet monimuotoisempaan ja innostavampaan opiskeluun. "Kun MINÄ en halua, niin ei saa silloin kukaan muukaan".
[/quote]
En muista lapsillani olleen ainuttakaan kouluaikaista retkeä, joissa on joku oppimistarkoitus. Kyllä ne on järjestään olleet huviretkiä Linnanmäelle, Särkänniemeen, vesipuistoon jne. ja jokainen näistä vanhempien vaatimuksesta järjestetty, ei siis opettajan. Muutama äänekäs äiti haluaa retken ja ryhtyy pitämään laitonta henkilörekisteriä siitä, kuka on maksanut ja kuka ei. Kun tästä huomauttaa (laittomuudesta siis), niin saa kuulla olevansa huono vanhempi, joka ei halua lapsille mitään kivaa.
Retket muistan ja ne oli ihania. Ei me menty kuin vuokrabussilla esim. naapurikunnan vanhaan puukirkkoon, mutta edelleen se vaan on mielessä ja aikaa on jo 40v.
Me retkeiltiin kyllä perheen kanssa paljon, jopa samassa kirkossa, mutta ei se ole sama asia, kuin mennä sinne oman luokan kanssa.
Nyt kun omat lapset retkeilee koulun kanssa, niistä vaan ilmoitetaan tarvittava rahasumma ja sen sitten halukkaat osallistujat maksaa. Ei me leivota....tai myydä vessapaperia!
Tosi innoissaan meillä lapset odottaa noita retkiä ja mielelläni ne maksan. Kyllä siellä koulussa saa sitä opetusta vielä ihan tarpeeksi, vaikka välillä retkeillään.
Miten muuten ne vanhemmat, jotka ottaa lapsen pois koulusta ja vie ne lomille, mites valittaako ne, ettei saa opetusta tarpeeksi? Olen tainnut kuulla valitusta, kun opettajat ei "viitsi nähdä vaivaa" ja keroa lapsille mitä silloin on opiskeltu, vaikkei se kyllä ole opettajan asia tuossa tilanteessa.
Mites sairaslomat, ollaanhan silloinkin pois ja toiset saa opetusta, purnaatteko siitäkin?
Suomalaiset valittaa aina, vaikka melkein kaikki julkisen sektorin palvelut pelaa suht asiallisesti verorahoilla.
[/quote]
Tämpä se on. Kun sinusta on ollut ihana retkeillä ja sinun lapsista, niin ei muuta kuin rahankeruu pystyyn.
Oletko varma, että opettaja kiljuu riemusta. Ja se valvojien saanti matkalle. Pitkällä kokemuksella olen nähnyt sellaisia, että eräälle retkelle ei lähtenyt yksikään vanhemmista. Opettaja yritti pärjätä yksin. Yöllä oli sitten ryhmä poikia tuotu poliisisaattueella kaupungilta. No ne oli juuri niiden innokkaiden vanhempien lapsia, jotka oli salakuljettaneet oluet matkaan.
Olen kuullut, kuinka luokan kiusattu tyttö oli retkellä riisuttu alastomaksi ja jätetty vessaan yöksi yksin. Tyttö ei tullut retken jälkeen enää kouluun.
Ja olen ollut itse äitinä valvojana ja oli todella raskas reissu. Olin itse vastaan retkeä, mutta kun kukaan ei suostunut (ei ne innokkaat äidit ainakaan), lähdin minä. Meni kolme vapaapäivää siihen, että valvoin hotellin käytävällä opettajan kanssa vuorotellen, että eivät häiritse muita asiakkaita.
Päätin, että yhteenkään retkeen en enää osallistu, enkä myy, enkä maksa. Olen osuuteni tehnyt. Omat lapset eivät ole olleet mitään innokkaita leirikoulujen kannattajia, koska lomilla reissataan ihan tarpeeksi
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:00"]
[/quote]
MIkä paikkakunta rikkoo tuolla tavalla perusopetuslakia. Kouluaikana tapahtuva retki ei saa olla maksullinen eli jokaisen on päästävä mukaan, maksoi tai ei. Opettajat tietävät tämän erittäin hyvin enkä usko, että kukaan heistä uskaltaa rikkoa lakia eli kerro kunta niin tehdään selvityspyyntö AVIin.
[/quote]
Kuuleppa, mulle on ihan sama rikotaanko nyt jotain mahtavaa oppilaiden tasa-arvolakia, mutta siitä olen iloinen, ettei vapaamatkustajat pääse siivellä mukaan. Ne joilla ei ole Suomessa varaa maksaa noita retkiä jää sinne koululle. Samoin kuin niiden lasten vanhemmat, jotka ei koskaan osallistu vapaaehtoistoimintaan, lapsensa saa ihan varmasti olla rauhassa koululla.
Retkelle ei tosiaan ole pakko osallistua, koulussa saa olla ihan vapaasti sen ajan.
Väännä mulle rautalangasta, missä kohden tulee se rikos?
Jos olis pakko osallistua ja pakko maksaa, sen tajuaisin, mutta kun kerran on toinenkin vaihtoehto, suurta rikosta ei tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:08"]
[/quote]
En muista lapsillani olleen ainuttakaan kouluaikaista retkeä, joissa on joku oppimistarkoitus. Kyllä ne on järjestään olleet huviretkiä Linnanmäelle, Särkänniemeen, vesipuistoon jne. ja jokainen näistä vanhempien vaatimuksesta järjestetty, ei siis opettajan. Muutama äänekäs äiti haluaa retken ja ryhtyy pitämään laitonta henkilörekisteriä siitä, kuka on maksanut ja kuka ei. Kun tästä huomauttaa (laittomuudesta siis), niin saa kuulla olevansa huono vanhempi, joka ei halua lapsille mitään kivaa.
[/quote]Jos sinun lapsillasi ei ole ollut, ei se tarkoita etteikö muilla olisi voinut olla. Omassa koulussamme on tehty retkiä eduskuntaan, evakoista kertovaan näyttelyyn museossa, katsomassa kiusaamista käsittelevä teatteriesitys, ja monta muuta hyödyllistä. Samoja aiheita on käsitelty oppitunneilla, ja koen että nämä retket ovat erinomaisesti tukeneet opetusta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:06"]
Ne ovat ihan perseestä.
t. opettaja
[/quote]
Sinä et varmaan koskaan opeta mielipiteen perustelua oppilaille, vai mitä?
Kopioikaa nyt tähän se kohta siitä perusopetuslaista, jossa tuo asia määritellään!!
En ymmärrä vanhempia, jotka vastustajat koulun retkiä, eivät osallistu lapsensa luokan rahankeruuseen ja vielä valittavat kun leirikoulu yms maksaa. Olen ollut pienituloinen yh, ja silloinkin se raha ja aika vapaaehtoistyöhön löytyi jotenkin. Nyt kun on parempi palkka, maksan enemmän ja leivon vähemmän. Ts. ostan koulun ja kirkon myyjäisistä kaikenlaista tarpeellista leivonnaisista joulukortteihin ja pajunkissoihin. Näin kaikki hyötyvät.
Vain silloin tein poikkeuksen, kun poikaani kiusattiin eräässä koulussa. Kyse oli vakavasta kiusaamisesta, johon opettajat eivät puuttuneet. Koin myös, että muut vanhemmat tavallaan käänsivät selkänsä. Siellä en loppuaikoina enää osallistunut rahankeruuseen, enkä myöskään pakottanut vastahakoista lasta osallistumaan mihinkään ylimääräiseen.
Pääsääntöisesti ja taas tällä hetkellä retket ja leirikoulut ovat mielestäni tärkeitä. Lapset ja nuoret oppivat tuntemaan toisensa muutenkin kuin 'koulukavereina' ja oppivat tulemaan toimeen keskenään.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:27"]
Ne ovat ihan perseestä.
t. opettaja
[/quote]
[/quote]
Mieti itse, kuinka paljon opettajalla menee palkatonta aikaa retkeen. Opettaja ei saa retkestä mitään ylimääräistä. Lisäksi se vastuu lapsista ja yleensä aina siellä joku häirikkö keksii jotain jäynää. Ja jos pikku kullannuppu päättää keksiä jotain ääliömäistä esim lasketella merkitsemättömällä rinteellä, opettaja joutuu siitä oikeuteen ja maksumieheksi.
En opettajana uskaltaisi missään nimessä lähteä retkille, enkä suostuisi tekemään palkatonta työtä. Matkustakaa itse lastenne kanssa, se ei ole koulun tehtävä
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:29"]
En ymmärrä vanhempia, jotka vastustajat koulun retkiä, eivät osallistu lapsensa luokan rahankeruuseen ja vielä valittavat kun leirikoulu yms maksaa. Olen ollut pienituloinen yh, ja silloinkin se raha ja aika vapaaehtoistyöhön löytyi jotenkin. Nyt kun on parempi palkka, maksan enemmän ja leivon vähemmän. Ts. ostan koulun ja kirkon myyjäisistä kaikenlaista tarpeellista leivonnaisista joulukortteihin ja pajunkissoihin. Näin kaikki hyötyvät.
Vain silloin tein poikkeuksen, kun poikaani kiusattiin eräässä koulussa. Kyse oli vakavasta kiusaamisesta, johon opettajat eivät puuttuneet. Koin myös, että muut vanhemmat tavallaan käänsivät selkänsä. Siellä en loppuaikoina enää osallistunut rahankeruuseen, enkä myöskään pakottanut vastahakoista lasta osallistumaan mihinkään ylimääräiseen.
Pääsääntöisesti ja taas tällä hetkellä retket ja leirikoulut ovat mielestäni tärkeitä. Lapset ja nuoret oppivat tuntemaan toisensa muutenkin kuin 'koulukavereina' ja oppivat tulemaan toimeen keskenään.
[/quote]
Meillä on lapset käyneet retkiä, mutta ei se ole mitään ihmeitä tehnyt. Kiva toki heistä oli käydä naapurikunnan kylpylässä ja kierrellä kaupungilla shoppailemassa ja olla yötä hotellissa. Mutta nyt 10 vuoden päästä,ei kukaan edes muista retkestä paljon mitään, eikä ole sen aikaisten luokkakavereiden kanssa tekemisissä. Porukka hajosi yläasteella jo niin paljon, että retkellä ei ollut mitään merkitystä.
Ja mitä he oppivat retkillä....ei mitään. Kivaa oli kai ollut, mutta itse en viitsisi vaatia opettajalta palkatonta työtä sen takia, että minun jessejannican pitää päästä naapurikaupunkiin kylpylään ja anttilaan shoppaileen ja käymään jossain museossa muodon vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:27"]
Ne ovat ihan perseestä.
t. opettaja
[/quote]
[/quote]
Mieti itse, kuinka paljon opettajalla menee palkatonta aikaa retkeen. Opettaja ei saa retkestä mitään ylimääräistä. Lisäksi se vastuu lapsista ja yleensä aina siellä joku häirikkö keksii jotain jäynää. Ja jos pikku kullannuppu päättää keksiä jotain ääliömäistä esim lasketella merkitsemättömällä rinteellä, opettaja joutuu siitä oikeuteen ja maksumieheksi.
En opettajana uskaltaisi missään nimessä lähteä retkille, enkä suostuisi tekemään palkatonta työtä. Matkustakaa itse lastenne kanssa, se ei ole koulun tehtävä
[/quote]
Onneksi niillä opettajilla on pikkasen pidempi kesäloma, joululoma ja hiihtoloma kuin muilla. Kompensoi niitä lukuisia retkitunteja jotka ne uhraa oppilaiden vuoksi omasta vapaa-ajastaan.
Meidän koulun retket ovat myös olleet maksimissaan päivän kestäviä, yleensä 9-15. Yöpymistä vaativat leirikoulut ovat ihan eri asia kuin vaikka tutustuminen eduskuntaan tai johonkin paikalliseen teollisuuslaitokseen.
Mielenkiintoinen ketju vielä lapsettoman näkökulmasta, että tuollaistako se nykyisin on. Mun alakoulu oli 90-luvulla pieni kyläkoulu.
Nyt on nostalgista muistella luontoretkiä koulun lähellä, kerättiin puolukoita koululle ja paikallinen metsästysseura opetti tekemään nuotion ja tunnistamaan kasveja ja eläinten jälkiä. Marttakerhon mummot tuli koululle opettamaan leipomista. Kerran talvessa käytiin naapurikunnan uimahallissa ja rikkaina vuosina naapurikaupungin laskettelumäessä. Keväisin oli koko koulun retki, johon myös me lapset keräsimme rahaa leipomalla itse ja tehtiin pieniä käsitöitä, risusavotoita yms retkeä varten. Vaikka silloin käytiin esim huvipuistossa, niin saatiin pitkin retkeä pieniä ryhmätehtäviä, kuten päässälaskua tai museon oppaalta piti kysyä jotain.
Ketään tuskin kiinnostaa muistoni, mutta surullista jos samoja käytännön oppimismahdollisuuksia ei ole enää eivätkä myös vanhemmat puhalla yhteen hiileen. Lämmöllä ajattelen etenkin koulun lähiretkiä.
Kevätretken järjestäminen oli kivaa puuhaa, koska yleensä vanhemmille ja kyläläisille pidettiin ilta, jossa oli myyjäiset, kahvio ja ohjelmaa, vingutettiin nokkahuilua koko rahan edestä... :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:29"]
Kopioikaa nyt tähän se kohta siitä perusopetuslaista, jossa tuo asia määritellään!!
[/quote]
perusopetuslaki 31§ "Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia." Tätä on täydennetty 2006 OPH:n ohjeella, jossa todetaan "
Opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia, vaan koulujen ylläpitäjien tulee osoittaa resurssit opintokäyntejä, vierailuja ja luokkaretkiä varten.
Koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista.
Varojen keruuseen ja käyttöön liittyvistä pelisäännöistä on tärkeä sopia selkeästi koulun ja kotien kesken. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen."
Retki, leirikoulu tms. ei voi kouluaikana olla muuta kuin vuotuisen opetussuunnitelman mukaista toimintaa.
Meillä vanhempainyhdistys kerää rahat ja "tarjoaa" retken koululaisille. Mutta ei ne ole ilmaisia, jonkun on pitänyt kerätä rahat kasaan jostakin jotenkin. Helpointa on jos vanhemmat maksavat suoraan, toinen vaihtoehto on järjestää varainhankintaa esim. myymällä jotain. Aivan varmasti on laillista järjestää retkiä näin, se on totta että ketään ei voi pakottaa maksamaan eikä maksaminen saa olla mukaantulon ehto. Mutta ihmettelen niitä vanhempia jotka eivät osallistu varainhankintaan mitenkään eivätkä halua maksaa mitään.