Elämä krantun lapsen kanssa. Matkailu lähes mahdotonta.
7v on syönyt ikänsä oikeastaan pelkkää kotiruokaa. Ravintolaruoka ei putoa, kouluruuan kanssa nirsoilee. Hedelmiä syö vähän, kasviksia huonosti.
Päiväkodissa valitettiin heikosta syömisestä, koulusta on valitettu heikosta syömisestä jne.
Kotona syö normaaliin tapaan tavallisia ruokia mutta esim. ulkomaanmatkat tällaisen lapsen kanssa ovat tosi vaikeita. Ei söisi oikein ´mitään ja olepa sitten vaikka viikko niin ettei syö oikein mitään.. Puhe/lahjonta/kiristys/uhkailu eivät auta.
En ole enää yrittänytkään suostutella. Ehkä tämä lapsi ei sitten ulkomaanreissuille isompana lähde. En jaksa käydä reissussa mitään valtataisteluita.
Ugh olen puhunut.
Kommentit (51)
Onkohan niin, että nykyään kiinnitetään liikaa huomiota syömiseen tai syömättömyyteen. Tuntuu siltä, että liika vatvominen suurentaa ongelmaa - jos sitä nyt edes on. Jos lapsi ei kärsi puutostiloista, ole selvästi ali- tai ylipainoinen, eikö hän voisi syödä oman tahtonsa mukaan. Toki niin, että aikuiset huolehtivat siitä, että lapselle tarjotaan sopivin väliajoin terveellistä ruokaa. Ei ruoalla lahjontaa, eikä herkkuja muutoin kuin sovittuina aikoina (synttärit, juhlat, kerran viikossa karkkipäivä). Lapsi oppii syömään normaalisti, kun näkee ympärillään normaalisti ruokaan suhtautuvia ihmisiä. Joillakin tämänkin asia oppimiseen menee pidempään kuin toisilla.
Kammo voi johtua siitä että eskarissa pakotettiin syömään niin että oksensi:(
Tätä pakkosyöttöä oli joka päivä. Istutettiin ruokalassa tunnin verran siten että tämä natsiohjaaja istui vieressä pakottamassa.
Ja kyllä, tämä tapahtui viime lukuvuonna. Nyt tämä nainen ei enää ole esikoulun palkkalistoilla.
t. AP
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 14:59"]
Kyllä siellä koulussakin on tarjolla ihan vain tavallista kotiruokaa. Sellaista missä ei ole juuri mitään mausteita tai makua. Joten mistä johtuu ettei lapsi kouluruokaa syö?
[/quote]
Voiko tuollaista tapahtua?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:05"]
Tätä pakkosyöttöä oli joka päivä. Istutettiin ruokalassa tunnin verran siten että tämä natsiohjaaja istui vieressä pakottamassa.
Ja kyllä, tämä tapahtui viime lukuvuonna. Nyt tämä nainen ei enää ole esikoulun palkkalistoilla.
t. AP
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 14:59"]
Kyllä siellä koulussakin on tarjolla ihan vain tavallista kotiruokaa. Sellaista missä ei ole juuri mitään mausteita tai makua. Joten mistä johtuu ettei lapsi kouluruokaa syö?
[/quote]
[/quote]
Nyt ymmärrän paremmin. Tuollaisella väkivaltaisella pakottamisella on sitten saatu ruokailusta aikamoinen peikko lapselle:( Eipä ihme ettei kouluruoka maistu:(
Luulin ettei tuollaista pakottamista enää olisi missään.
t. AP
[/quote]
Ois ap kannattanut antaa juttu tuosta esikoulusta iltapäivälehtiin. Siinäpä ois loppunut tuon ohjaajan ura.
Puhut suostuttelusta ja valtataistelusta. Nyt olisi parasta olla kiinnittämättä syömisiin yhtään mitään huomiota. Terveellistä ja hyvää ruokaa tarjolle ruoka-aikoihin, muulloin hedelmiä. Syö kun syö. Sama kotona ja matkoilla.
Jos jätät matkustamisen tuon takia, annat vallan lapsen nirsoilulle.
t. AP
[/quote]
[/quote]
Eli lapsesi ei ole ollut kuin vuoden nirppanokkainen ruoan suhteen?
Vuokratkaa asunto, jossa voi kokata itse. Näin me olemme tehneet, vaikkei meillä kranttuja lapsia olekkaan.
En lukenut muiden vastauksia, mutta syötä sille lapselle reissussa sitä mitä suostuu syömään. Vaikka hedelmiä, suklaata ja sipsejä, jos ei muu uppoa. Tai, ota huoneistohotelli ja laita ruokaa itse. Ei nirsoilu ole mikään este matkustaa, eikä varsinkaan kannata tehdä numeroa siitä!
Minä olen sitä mieltä, että jotkut lapset syntyvät nirppanokkina. Itselläni on lapsi joka on ns.jätemylly. Kaikki menee sienistä ja aladoopista lähtien. Itse olen nirsohko. Lapsi syntyi sellaisena. Joillakin on tietysti syömishäiriöitä, mutta suurimmalle osalle epäluuloisuus uusiin makuihin on synnynäistä. Omani olisi kivikautena jo myrkyttynyt.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 13:49"]
Keittoja, laatikoita, spagettia ja jauhelihakastiketta, kaikkea tavallista perusruokaa - miten niin?
ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 13:05"]
Olisipa jännä tietää mitä se teidän kotiruoka on.
[/quote]
[/quote]
Eikö samaa ole koulussakin? Miksei sitten sitä syö?