Hävettää kun olen jo vanha akka eikä mulla ole vieläkään ajokorttia. Kehtaako edes mennä autokouluuun?
Olen onnistunut elämään elämäni polkupyörän kanssa ja muiden ihmisten kyydeillä. Plussaa on se että on ainakin pysynt aina hoikkana ja kunnossa. Silti vähän hävettää se, etten osaa jaa. Kannattaako mennä autokouluun ihan vaan yleissivistyksen vuoksi?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Olen 29, ja pidän itseäni liian vanhana ajokortin hankkimiseen. Nuorempana en korttia tarvinut, eikä ollut varaa autoon, ja nyt en enää uskalla rattiin.
Itse ajoin kortin 18-vuotiaana, mutta käytännössä aloitin jatkuvan autoilun vasta 30-vuotiaana. Ensimmäisen oman auton ostin 34-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 35-vuotiaana autokoulun ja saan ajaa vain automaatilla. Yksinkertaista tällaiselle pelokkaalle kuskille. Mielestäni olen ihan hyvä kuski nykyään.
Onko oikeasti jokin ikäraja, jonka jälkeen saa ajaa vain automaatilla (jos ei ole siis hankkinut ajokorttia nuorempana)?
Osaan mä ajan, mutten ole koskaan tullut ajokorttia hankkineeksi. Eikä hävetä yhtään.
N48
Mä oli 39 kun ajoin kortin, olihan se vähän huvittavaa olla teinien seassa teoriatunneilla, mutta läpi meni ja nyt en mistään hinnasta luopuisi ajamisen ilosta ja helppoudesta! Ehdottomasti kouluun vaan ja kortti taskuun!
Olen miettinyt vähän samaa asiaa. Olen aina ollut todella pienituloinen eikä minulla yksinkertaisesti ole ollut noin vain varaa autokouluun. Helsingissä on pystynyt elämään ilman korttia, joten koskaan se ei ole ollut tässä taloudellisessa ahdingossa ykkösenä hankintojen listalla. Kortittomuus on kuitenkin rajoittanut elämää paljon, monet harrastuksiin ja vapaa-ajan viettoon liittyvät jutut olen joutunut unohtamaan ihan siitä syystä, että julkiset eivät niihin paikkoihin kulje. Myös jokapäiväistä arkea autottomuus hankaloittaa tavalla jota autoileva harvoin miettii. On aikataulujen orja, kaikkeen menee paljon enemmän aikaa, työmatkani kestää julkisilla toista tuntia, säähän sopivaa pukeutumista joutuu miettimään ihan toisella tavalla kuin se joka pääsee autolla ovelta ovelle. Koronan aikana jokainen jolla vain se mahdollisuus oli, hyppäsi omaan yksityiseen autoonsa, minä olen koko epidemian ajan viettänyt joka päivä pari tuntia joukkoliikenteessä ympäriinsä räkivien ihmisten seassa kun töissä on pakko käydä.
Nyt tuntuu siltä, että tämä saa riittää ja ajokorttiin olisi vain revittävä rahat jostain. Raha on tosiaan tässä se ensisijainen ongelma, joten nyt menen asioiden edelle, mutta olen miettinyt todella paljon tuota samaa kuin aloittaja, sitä, että hävettää. Tuntuu, että en vain kehtaisi mennä autokouluun, keski-ikäisenä akkana teinien joukkoon pällisteltäväksi. Jo se, että tässä iässä ei ole ajokorttia on asia, jota monet pitävät todella omituisena ja jonkinlaisista ongelmista kertovana. Nolottaa, tuntuu, että olisin jonkinlainen vitsi autokoulussa.
Itse kävin 40 vuotiaana. Sillä mielellä, että jos nyt niin en saa sitä hoidettua koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 35-vuotiaana autokoulun ja saan ajaa vain automaatilla. Yksinkertaista tällaiselle pelokkaalle kuskille. Mielestäni olen ihan hyvä kuski nykyään.
Autokoulussako kiellettiin manuaalivaihteisella autolla ajaminen vai mitä ihmettä? Minä ajoin kortin 32-vuotiaana, eikä kyllä mitään rajoituksia ajamiseen laitettu.
Aika monet naiset ajavat kortin eläkeiässä, kun puolisolta menee kortti esim. dementian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulussako kiellettiin manuaalivaihteisella autolla ajaminen vai mitä ihmettä? Minä ajoin kortin 32-vuotiaana, eikä kyllä mitään rajoituksia ajamiseen laitettu.
Ei se autokoulu sitä määrää, mutta jos suorittaa ajokokeen automaattivaihteisella autolla, ajokorttiin tulee merkintä, että se on myönnetty vain automaattivaihteisille autoille?
Vierailija kirjoitti:
Aika monet naiset ajavat kortin eläkeiässä, kun puolisolta menee kortti esim. dementian vuoksi.
Miksi naiset ottavat miehiksi vanhoja ukkoja?
Nyt korona-aikaan oli itsellä ainakin kaikki teoriatunnit netissä. Niitä meni pari viikossa, joista sai valita itselleen sopivimmat. Ajotunnit sovittiin opettajan kanssa, ja itsellä töiden ohella kävin noin yhden tunnin viikossa. Haastavinta oli saada ajotunnit sopimaan omien työaikojen kanssa, kun harva ajo-opettaja tarjoaa tunteja iltaisin. Aikataulun sai ihan itse päättää, eli vaikka viikkojen tauko tuntien välillä jos niin halusi. En kyllä suosittele kovin suuria taukoja alussa, kun opit unohtuu :)