Hävettää kun olen jo vanha akka eikä mulla ole vieläkään ajokorttia. Kehtaako edes mennä autokouluuun?
Olen onnistunut elämään elämäni polkupyörän kanssa ja muiden ihmisten kyydeillä. Plussaa on se että on ainakin pysynt aina hoikkana ja kunnossa. Silti vähän hävettää se, etten osaa jaa. Kannattaako mennä autokouluun ihan vaan yleissivistyksen vuoksi?
Kommentit (51)
Itse ajoin ajokortin pakon edessä vanhana, kun mies sairastui eikä voi enää ajaa. Olihan siinä omat haasteensa, mutta ekalla meni inssi ja kirjalliset läpi. Pitää olla hyvä motivaatio, ja pakkohan se on paras kannustin. Mutta jos et autoa tarvitse ja pärjäät ilman autoa, niin eipähän tuo ajokortti pakollinen ole. Ajokortin saamisen jälkeen täytyy kuitenkin jatkuvasti ja säännöllisesti ajaa, että taito pysyy yllä.
Hätätilanteita ym. varten jokaisella olisi hyvä olla ajokortti
+ Jos on käynyt autokoulun niin tuntee myös pyöräilijän liikennesäännöt paremmin.
Taidat olla 80 v. Kun olet niin vanha ettet voi mennä ajokouluun. Hups.
Parempi mennä nyt kuin jos olisin käynyt sen silloin 18 veenä etkä ajanut 30 vuoteen autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa.
Vaikka kuinka ois hätätilanne, niin mistä mä auton hänkin hädässä?
Eli ap on 48 v? Vanha akka ehkä joo, mutta ei liian vanha ajamaan autoa.
Kävin 35-vuotiaana autokoulun ja saan ajaa vain automaatilla. Yksinkertaista tällaiselle pelokkaalle kuskille. Mielestäni olen ihan hyvä kuski nykyään.
Miksi te naiset puhutte itsestänne noin halveksivaan sävyyn?
Miehet eivät koskaan ajattele itsestään noin
Ajokortin hankkiminen ei ole mitään rakettitiedettä. Jos olet normaalilla älyllä varustettu selviät ongelmitta. Toki olisi kiva kuulla mitä ap:n vanha akka tarkoittaa, toiset kun ovat mielestään vanhoja kolmikymppisenä *roll-eyes*.
Tiedän monia, jotka ovat ajaneet kortin viisi, kuusikymppisinä. Usein tilanne on se, että ollaan oltu samassa liitossa nuoresta asti ja joko eron tai miehen kuoleman takia onkin tarve päästä itse ajamaan. Aiemminhan nää on vaan istuneet kyyditettävinä. Mitä olen kuullut, moni olisi halunnut ajaa, mutta kortin kalleuden vuoksi jättäneet hankkimatta. Osittain myös ukkonsa painostuksesta :(
Iäkkäämpänä ajamisen aloittaminen saattaa olla haastavampaa. Sanoisin, että rohkeasti rattiin, kelillä kuin kelillä. Varmaksi kuskiksi oppii vain ja ainoastaan harjoittelemalla! Ja oma auto tietenkin kannattaa hommata heti kun saa ajoluvan (oma, liisari, vaihtoehtoja riittää). Kortilla ei tee mitään jollei sitä käytä. Minulta jos kysytään, niin ajotaito pitäisi olla yksi kansalaistaidoista, kuten pienimuotoinen mekaniikkaopetuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa.
Vaikka kuinka ois hätätilanne, niin mistä mä auton hänkin hädässä?
Kuvitellaan vaikka tälläinen tilanne: On perheen kanssa mökillä ja ainoa kortillinen on mies. Mies saa äkillisen sairauskohtauksen, ja ambulanssilla kestäisi jopa yli puoli tuntia saapua paikalle. Jos eukko osaisi ajaa autoa, saisi mies apua paljon nopeammin ja selviytyisi todennäköisemmin.
Tå 48 v. Vai vanha. Huhhuhu mikä ap taasen porvoosta
Vierailija kirjoitti:
Totta. Harva mies pitää itseään vanhana akkana. Ukkona toki, mutta harvemmin akkana.
Minä olin 30 vuotta, kun menin autokouluun, mulla oli 3 eri opettajaa (yhden kanssa tuli kauhea riita, toinen jäi eläkkeelle kesken kaiken ja kolmannen kanssa saatiin homma pakettiin) ja nyt en voisi kuvitellakaan enää elämää ilman ajamisen helppoutta. Toteutin unelmani maaseudulle (tosin vielä taajamassa, pienessä kylässä) muutosta, en ole riippuvainen julkisista, voin lähteä minne huvittaa vaikka määränpäähän ei menisi mitään julkisia ja ennenkaikkea - en ole riippuvainen muista! Mene rohkeasti vain tunneille!
Työkaverini (mies) ajoi kortin liki 60-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ajokorttiaiheesta sivulle, minä puhun itsestäni halveksivaan sävyyn siksi, koska inhoan itseäni. Miehet eivät välttämättä ajattele itsestään niin, mutta minusta ajattelevat - niinkuin naisetkin.
Sukulaistäti ajoi ajokortin kun jäi eläkeelle. Ajoi pelkästään automaattivaihteilla ja sen kortin myös.
Totta kai kehtaat ja hommaat sen kortin itsellesi.
Joku täällä mainitsi automaattivaihteisen. Sellaista kannattaa harkita, helpottaa ajamista kun ei tarvitse painaa kuin kaasua tai jarrua.
Ei missään nimeessä kehtaa. Nehän mieluummin nauraa sut pihalle kuin ottaa sun rahat.