Sinä, joka luulet osaavasi HYVIN RUOTSIN KIELTÄ: tee tämä testi ja kerro tulos
https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-ht-2020/
Katsotaan, onko iholle katetta.
Kommentit (67)
10/20 Olen ollut töissä ruotsalaisessa firmassa, jossa käytetty kieli oli kuitenkin englanti.
18/20, mutta minä inhoan ruotsin kieltä ja koulunkäynnistä aikaa yli 50 vuotta.
Tuossa haettiin varmaan sanavarastoa, käsitteellistä ymmärrystä ja päättelyä. Oli paljon sivistyssanoja, joita päättelin ranskan pohjalta eli ovat monissa kielissä samat. Kognitiv etc...
Kieliopillisesti ruotsini on surkeaa, vaikka olen opiskellut Suomessa ruotsinkielisessä yliopistossa. Tosi kiva det. Siis nimenomaan korkeakoulutaitoja mittaava koe, ei niinkään muuta.
Muistaakseni ruotsin kielikokeessa saattoi myös etsiä sopivimman vaihtoehdon. Pitäsiköhän tehdä tuo oikeasti ja laittaa paperit ruotsalaiseen korkeakouluun?
4, en lukenut ollenkan mitä kysyttiin, painelin vain jotain vastaukseksi.
14/20. Ruotsin kielen maisteri, vissiin olis pitänyt mennä paremmin 😂
Du fick 2 poäng av 20.
Mitä voitin? Olen suorittanut virkamiesruotsin onnistuneesti.
19/20 Olen suomenkielinen, mutta kuuntelen ja luen paljon ruotsinkielisiä kirjoja ja materiaaleja.
Tämmönen lällättely ei edistä yhtään mitään kielitaitoa.
Jos ei aio esim lääkäriksi Ruotsiin, niin ihan perus keskusteluruotsin osaaminen riittää. Ei minuakaan haittaa, jos joku ulkomaalainen puhuu suomea vähän huonosti tai ei osaa taivuttaa kaikkia sanoja oikein.
Yksittäiset sanat voi lotota oikein tai väärin, tietää tai olla tietämättä, mutta relevanttia osaamista on sujuvasti missä ja koska vain ylläpitää keskustelua, (jossa nämäkin sanat vilisevät) ja/tai selittää koska vain kelle tahansa jokaikisen tässäkin nähdyn sanan todellinen merkitys synonyymeineen ja antonyymeineen.
Selkeä sujuva viestintä, lukeminen ja esim. uutisten katselu sekä kokonaisvaltainen pärjääminen kielellä tärkeintä. Eka 14/20 ja toka 20/20. Mitä itse sait ap? Miksi kysyt, epäilet ja mollaat muiden suoriutumista?
14/20. En edes luule osaavani ruotsia hyvin. Kirjoitin siitä laudaturin 35 vuotta sitten, suoritin virkamiesruotsin yliopistossa, sen jälkeen olen vain katsonut joskus ruotsinkielisiä tv-ohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
14/20. En edes luule osaavani ruotsia hyvin. Kirjoitin siitä laudaturin 35 vuotta sitten, suoritin virkamiesruotsin yliopistossa, sen jälkeen olen vain katsonut joskus ruotsinkielisiä tv-ohjelmia.
Ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap?
En ole, en edes huomannut edellisessä viestissä ollutta kysymystä. Luulisi että ap osaisi allekirjoittaa viestinsä, jos vastaisi. -52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18/20 tosin kaksi jouduin arvaamaan mutta meni oikein.
t. FM
Miten tutkintosi liittyy tähän? Maisterin tutkinnossa, joka ei ole kielten tutkinto, on yleensä parin opintopisteen verran ruotsia, eli siis noin kymmenen työtunnin verran.
Liittyy siten, että pääaine oli pohjoismaiset kielet.
jos se on jotain kielioppinippelitietoa, eikä mittaa ymmärtämistä, niin turha.
6/20, mutta en luullutkaan olevani hyvä ruotsissa. Vastasin silti.
Vierailija kirjoitti:
14/20
Sama.
12/20. Kirjoitin ruotsin v87 ja yo:lla kävin pakollisen virkamiesruotsin. Katson kyllä ruotsinkielisiä ohjelmia ja ymmärrän ilman tekstitystä 95%.
Täydet pisteet. Olen tosi yllättynyt, vaikka olenkin Ruotsissa asunut 20v. Iloinen yllätys, koska olisin luullut että saan kieliosiosta tosi huonot pisteet jos tekisin tämän koko testin (högskoleprovet). Muut osiot helppoja.