Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelee narsistia avoimesti.
Riippuu hyvin pitkälti kuka arvostelee. Narsistilla on tiukka hierarkia ja luokkajako. Paariasta tuleva piipitys ei juurikaan kiinnosta:
No, minun tuntemani narsisti kyllä loukkaantuu kaikesta arvostelusta, toki sitten yritetään laittaa erilaisia defenssejä pystyyn. Kuten tosiaan, että nuo ovat alempiarvoisia, ei niiden mielipiteistä tarvitse välittää.
Joo, en tosin tarkoittanut tässä esimerkissä tuollaista defenssimekanismia. Minun tuntemalleni narsistille asia vain yksinkertaisesti _on_ niin. Hierarkia on yhtä päivänselvää kuin maapallon pyöriminen. Se ei ole puolustuamekanismi vaan ilma jota hän hengittää.
Kuulostaa sosiopaatilta tai psykopaatilta, ei kenties sittenkään narsistilta?
Välinpitämättömyys. Ei mitään kontaktia. Jos on pakko olla tekemisissä niin olet kuin harmaa kivi, et anna itsestäsi yhtään mitään, hoidat vain ja ainoastaan pakolliset asiat. Narsisti todennäköisesti yrittää saada jotain reaktiota aikaan sanoillaan ja käytöksellään, se kannattaa tiedostaa jottei lähde siihen mukaan.
Itseään kannattaa suojella ja pysyä niin etäällä kuin mahdollista. Tarkoitukselliseen loukkaamiseen ja häpäisyyn ei kannata itse lähteä, koska se vain lisää sitä ikävää mahdollisuutta ettei kyseinen henkilö jätä rauhaan. Huomio on sitä, mitä narsisti haluaa, kielteinenkin huomio on narsistille parempi kuin täysi välinpitämättömyys.
Ihmettelen kommentteja kirjoitti:
Ihmettelen lukiessani näitä -miten loukata narsistia- vinkkivitosia. Olettekohan kostonhaluiset kohdanneet aitoa narskua, vaan onko kyseessä itsekeskeinen aikuislapsi.
Narsistin kanssa ei ole leikkimistä. Pahimmassa tapauksessa loukkausta seuraa silmitön raivo, jolloin olet hengenvaarassa. Kaikki narskut eivät ole fyysisesti aggressiivisiä, jotkut vain kerran. Silloin voi tapahtuja pahoja.
Minulla on kokemusta kahdesta narsistista. Molemmille hallinnan tunne oli kaikki kaikessa. Ensimmäinen ei kestänyt kun päätin suhteen. Kaahasi vaarallisesti jäisellä tiellä, kun itkin, että pelottaa, sanoi, että syytä onkin. Ei ollut aiemmin uhkaava, erosta seurasi kotiintunkeutumisia, uhkailuja, vien vielä lapset ja teen sinusta hullun.
Toinen raivostui aina kuin kyseenalaistin häntä. Hajotti paikkoja, karjui, sylki, tarttui kiinni. Aloin aina itkeä kun pelotti. Näytti olevan tyytyväinen siitä. Sitten tuli samaa kuin edellisen kohdalla, autolla kaahaamista ja esim koukkaus puuta tai järveä kohti.
Älkää provosoiko, vaan lähtekää varovasti pois suhteesta.
Lähtisin, kun vain voisin ja uskaltaisin lähes viidenkymmenen vuoden jälkeen. En silloin aikoinaan ymmärtänyt, mitä narsismi on, tänään tiedän hyvin.
Olin noin 25 vuotta yhdessä piilonarsistin kanssa. Ja melkein menetin siinä omankin mielenterveyden kunnes läheiset sukulaiset ja ystävät saivat minut ymmärtämään miehen natsistisuuden. Suurin syy siihen että jaksoin oli lapset.
Ex mieheni on tietenkin nykyään vielä pahempi piru minua kohtaan kuin avioliitossa ja haukkuu minua joka puolella. Hän on jopa sanonut minulle että hänen elämäntehtävänsä on saada minut näyttämään huonolta ihmiseltä.
Nuorin lapsemme on vielä alaikäinen pari vuotta mutta sitten voin blokata exän joka paikassa. Olen tehnyt exän suhteen nämä asiat eron jälkeen ja hän kiehuu raivosta kirjaimellisesti:
- kommunikoin alaikäisen asioista vain sähköpostilla. Ex blokattuna puhelimesta eli hän ei voi soittaa eikä lähettää puhelimella viestejä.
- pakollinen lapseen liittyvä sähköpostiviestintä on lyhyttä, ytimekästä ja faktoihin perustuvaa. En neuvottele, en perustele enää mitään. Viime kädessä viittaan huoltajuussopimukseen ja Suomen lakiin.
- en tapaa exää kasvotusten koska hän oli jo avioliitossa väkivaltainen. Hänellä on kirjallinen kielto astua taloni tontille tai muuten haen lähestymiskiellon
- emme vietä ns perhejuhlia lasten kanssa enää. Lapsen juhlat kumpikin järjestää erikseen eli lapsilla on esim kahdet rippijuhlat.
- ex lähettää satunnaisesti sähköpostia ja yrittää imuroida takaisin elämäänsä. En reagoi näihin viesteihin enkä vastaa mitään. Vastaan vain välittömästi alaikäisen huoltajuuteen liittyviin viesteihin. Vastaamattomuuteni imurointiviesteihin saa exän lähettämään lisämeilejä, joissa haukkuu minua kommunikointikyvyttömäksi koska en vastaa. Viimeksi ex kutsui meilissään hänen luo käymään. En vastannut mitään enkä mennyt hänen luokseen.
- täysi-ikäisistä lapsistamme en viesti hänen kanssaan mitään
Tämä on ainoa keino säilyttää oma turvallisuus ja mielenterveys .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
”Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.”
Anteeksi, mutta nyt kuulostaa lähinnä kehitysvammaisen käytökseltä, ei narsistin.
Mulla on hyvin samankaltainen sukulainen ja toimii juuri noin. Arvostettu siinä omassa hovissaan. Olen pyrkinyt noudattamaan nro 18 menetelmää, jotta selviäisin ne pakolliset tapaamiset.
Kohtelias ja asiallinen pitää olla, koska ilmeisesti joka tapauksessa levittelee minustakin ihme juttuja. - Tämä tuli vahingossa esille, kun hän tokaisi äskettäin ohimennen, "kun sullahan on se X (=sairaus)".
No, eipä ole, mutta olen n. 20 vuotta sitten kertonut tietyn tyyppisistä vaivoistani, jotka viittasivat sairauteen Y, mutta kokeet eivät sitä osoittaneet. Tuolloin hän totesi, ettei minulla voi olla Y. Ei ollut tosiaan onneksi Y, vaikka oireita olikin. Kummasti vain hänen muistikuvansa olivat luoneet hänen päässään minulle diagnoosin, josta ei itselläni ollut kokemusta eikä tietoa, mutta ilmeisesti hänen hovineitonsa elävät nyt luulossa, että sairastan tätä tautia X.
Sun muna on onnetoton/Pillusi on väljä.
Vierailija kirjoitti:
Suositus.
Oletteko muuten huomanneet, miten usein nousee sellainen, että narsisteja halutaan nimenomaan loukata. Siksikö, että ajatellaan heidän olevan itseään täynnä? Sehän on defenssi, joten saa aikaan raivokohtauksen tai jotain muuta. Tavallaan sillä loukkaamisella heitetään tulta liekkeihin. Miksiköhän narsistit herättävät tarvetta tehdä niin? Onko sinulla sellainen olo, että tekisi mieli tehdä niin, ja osaatko kuvaillamiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ignoraa se
Aika hyvä, mutta nostattaa raivon. Narsistia ei jätetä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, miten usein nousee sellainen, että narsisteja halutaan nimenomaan loukata. Siksikö, että ajatellaan heidän olevan itseään täynnä? Sehän on defenssi, joten saa aikaan raivokohtauksen tai jotain muuta. Tavallaan sillä loukkaamisella heitetään tulta liekkeihin. Miksiköhän narsistit herättävät tarvetta tehdä niin? Onko sinulla sellainen olo, että tekisi mieli tehdä niin, ja osaatko kuvaillamiksi?
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
"Et ole maailman keskipiste."
Lähinnä ärsyttävä kommentti. Kuvitteletko ettei narsisti ole jo tuosta perillä? :D
Se, että joku jättää narsistin täysin huomiotta ja on kuin tätä ei olisi olemassakaan teki narsisti mitä hyvänsä. Minä narsistin uhrina ainakin olen tätä mieltä.
Hylkääminen.
Olin parisuhteessa noin vuoden ja edelleen viimeisen 2 vuoden aikan hän on vainonnut minua tehnyt mm 3 aiheetonta huoli-ilmoitusta. 2.aiheetonta eläinsuojelu ilmoitusta (minulla ei ole mitään eläintä).
Kysellyt minusta ja tekemisistäni sukulaisiltani joita hän ei ole koskaan edes tavannut,vaan on salapoliisina poiminut heidät facesta ym sosiaalisen median kautta.
Ja kaikkea pientä kivaa yllätystä voi odottaa tulevan edelleen kaiken aikaa.
Jostain kumman syystä minulle on tullut yh naisista nyt sellainen redflag,että ennemmin syön kilon pskaa kuin koskenkaan moisiin hirvityksiin. Jää takuulla parempi maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignoraa se
Aika hyvä, mutta nostattaa raivon. Narsistia ei jätetä.
Ei ainakaan ilman seuraamuksia.
Se on fakta.
Uskottomuus. Eri mieltä oleminen.
Voi että , sen kun tietäisin. Ehkä se kun paljastaa narsistille tämän olevan narsisti. Se iskee lujaa narsistiseen itsetuntoon. Toisaalta narsisti ei välitä...
Osoittamalla hänen heikkoudet julkisesti.
Narsistilla on taipumus muiden mustamaalaamiseen ja halveksuntaan.
Ylivertaisuuden sädekehä murtuu kun hän joutuu alta vastaajaksi ei voi toimia suoraan muita vastaan omin voimin. Hän hakeutuu silloin toiseen paikkaan ja luo uuden piirin sen sisälle.
Oikeastaan voisi asian nähdä muutenkin.
Heillä on tarve menestyä.
Työpaikkojen vaihto tiheys on yksi merkki hänen päonnistumisestaan.
Nykyisin uraohjukset ovat osin narsistisia. Keinoja kaihtamatta ja muiden vähättelyä voidaan pitää epävakaan persoonallisuuden häiriönä. Julkisivu on kulissina kunnossa, mutta taustalta löytyy aina uhreja paljon.
Psykopaatin toiminta on kuitenkin välinpitämätöntä ja se ei osoita myötätuntoa mihinkään asiaan. Opettelun kautta heistä tuleekin taitavia manipuloijia. Narsistin kohdalla näkyy taustalla täysin samanlaisia asioita.
Kulissi on usein tarpeellinen ja sen kautta heidän taustaa on vaikea arvioida suoraan. Karismaattisuus ei ole tärkeä ominaisuus heillä. Sitä tuskin on lainkaan.
Oikeastaan sekin on vain kulissi jonka takana hänet nähdään karsismaattisena, menestyvänä, voimakkaana, osaavana ym. joka on taitava luomaan verkkoja epävarmojen ihmisten keskuudessa. Siksi uhrit ovat usein "Tukholman syndrooman" hurmoksessa. Uskonnolliset johtajat esim. Vaikka he tietävät olevansa uhreja, he puolustavat ja ihannoivat tätä persoonaa kuitenkin.
Narsistin pahin pelko on luottamuksen menetys. Sitä ei saa helpolla murentumaan. Mutta kun löytää aukon supjakilvestä ja alkaa nakertamaan sitä, niin asia alkaa paljastua. Miksi hänelle on luottamus niin tärkeää.
No, hänen taustan ja harhainen ihmiskäsityksen takia paljastuu hänen sisin, joka on täynnä epäonnistunutta ja tyhjiä kulissia ympärilleen rakentamalla luonut oman paremmuutensa vaikka itsetunto on heikko. Usein niin heikko ettei se näy missään olosuhteissa hänen toiminnassaan. Valehtelun ja manipuloinnin kautta hän syyllistää muut ja saa siitä itsetunnon pönkittämiseen voimansa.