Nyt loppuu nimbyily Paloheinässä, Lauttasaaressa ja Pakilassa, ONNEA!
– Nostimme ohjelmaan, että segregaatiokehitystä on purettava myös tuomalla sekoittuneempaa tulotasoa alueille, joille hyväosaisuus on tiivistynyt. Tarvitsemme kohtuuhintaista vuokra-asumisen rakentamista sellaisille alueille, joissa sitä ei ennestään ole, linjaa neuvotteluissa mukana ollut vasemmistovaltuutettu ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Mia Haglund.
Käytännössä se tarkoittaa Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen rakentamista esimerkiksi Lauttasaareen ja Pakila–Paloheinään."
Kommentit (193)
Pakilassa on ruotsinkielinen koulu, ei se saa persujen sympatiaa.
Naurattaa nämä pelonsekaiset kommentit. Mitä tekopyhiä pelkureita! On se nyt kamalaa jos siihen naapurin muuttaisi vaikka joku bussikuski tai lähihoitaja.
Onneksi ulina ei auta mitään. Vuokra-asunnot tulevat ja piste. Siihen kannattaa sopeutua eikä nolata itseään sen enempää.
Asun omistusasunnossa alueella johon on rakennettu kaikkea sekaisin. Ei mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä pelonsekaiset kommentit. Mitä tekopyhiä pelkureita! On se nyt kamalaa jos siihen naapurin muuttaisi vaikka joku bussikuski tai lähihoitaja.
Onneksi ulina ei auta mitään. Vuokra-asunnot tulevat ja piste. Siihen kannattaa sopeutua eikä nolata itseään sen enempää.
Monet sopeutuvatkin asiaan muuttamalla pois Helsingistä. Siihen kannattaa Helsinkiin jäävien sopeutua. Aiemmin kirjoitin, että jo kaksi työkaveriani on myynyt asuntonsa Helsingistä ja muuttanut pois pääkaupunkiseudulta. Tänään kuulin, että kolmaskin työkaverini on laittanut asuntonsa myyntiin ja aikoo muuttaa pois pääkaupunkiseudulta. Etätyö ja hyvä palkka mahdollistavat sen, ettei tarvitse jäädä odottamaan, millainen Helsingistä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yllätys, että joku vasemmistolainen tällaista ajaa. Me Pakilassa tehdään kyllä kaikkemme, ettei kaupungin vuokraslummeja tänne tule. Pakilassa on vähiten vuokra-asuntoja koko Helsingissä, korkeimmin koulutettu väki, terveimmät ihmiset, tulotaso kaupungin kärkeä jne. Aivan turhaa yrittää tuoda tänne jotain "toisenlaista" väkeä - ei ne tänne kotiudu. En minä ainakaan haluaisi asua asuinalueella, jossa olisin aivan eri maailmasta kuin muut.
Mihin ne vuokrakasarmit tulisivat? Meidän ja naapurin omakotitalojen väliinkö?
Ajatteletko, että se ongelmaporukka on jotenkin kotiutunut esimerkiksi tänne Itäkeskukseen vaikka heidät on tänne asumaan laitettukin? Tai että täällä ei asuisi myös ihan normaalia, siististi elävää päihteetöntä väkeä jota häiritsee ja pelottaa se, että kaikki mahdolliset ongelmia aiheuttavat ihmisryhmät laitetaan tänne asumaan eikä ketään kiinnosta kuinka tämä alue muuttuu aina vain levottomammaksi ja siivottomammaksi?
Minua ärsyttää pienituloisena duunarina jolla ei ole varaa muuttaa paremmalle alueelle, mutta joka elää aivan normaalia rauhallista päihteetöntä elämää, se asenne, että tällä alueella ei muka asuisi mitään muuta kuin tuota ongelmaporukkaa. Että meitä tavallisia pienituloisia ei häiritsisi se meno jota täällä joutuu päivittäin katselemaan, kuuntelemaan ja haistelemaan.
Kyllä minä senkin ymmärrän, että se suututtaa kun on hankkinut isolla rahalla asunnon hyvältä alueelta ja sitten siihen tulee viereen esimerkiksi päihdeongelmaisten palvelukeskus, mutta ihan oikeasti tämäkään ei voi jatkua, että tiettyjä alueita aivan kohtuuttomasti kuormitetaan kaikella tällä. Ja tämän seuraavan lauseen vuoksi kirjoitukseni ehkä poistetaan, mutta myös tiettyjä kulttuureja edustavien ihmisten eristäytyminen tietylle alueelle on asia, jonka seurauksia on nähtävissä jo ihan Ruotsissa. Sitä kehitystä on havaittavissa jo täällä, tässä vieressä on tuo Puhos ja siitä kun joskus olen läpi oikaissut, niin en todellakaan tuntenut, länsimaisena naisena, oloani tervetulleeksi.
Kirjoitat täyttä asiaa, terveisin toinen kunnollinen ja raitis duunari, joka ei edes tupakoi. Mutta mehän ollaan niitä väliinputoajia, joiden hyvinvointi ei kiinnostä yhtään ketään. Parempituloisilla on omat edunajajansa, ongelmaryhmillä omansa. Näiden ehdoilla mennään.
Ei minua haittaa, onko naapurustossa työttömiä, alkoholisteja tai tummahipiäisiä.
Minua haittaa, jos on melua, roskaisuutta, väkivallan uhkaa, huumeruskuja.
Mahdollisuuksieni mukaan yritän valita asuinalueeni niin, etten noita joudu näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Sanelupolitiikkaa tässä onkin harjoitettu jo tovin. Onneksi voi sentään vielä äänestää jaloillaan.
Turha itkeä, vuokrakasarmit tulevat ja asujaimisto kärrätään paikalle kyllä vaikka taksilla. Teidän pitää vain alistua siihen, ei auta itku veroista eikä liito-oravista.
Nähdään, tulevat naapurit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yllätys, että joku vasemmistolainen tällaista ajaa. Me Pakilassa tehdään kyllä kaikkemme, ettei kaupungin vuokraslummeja tänne tule. Pakilassa on vähiten vuokra-asuntoja koko Helsingissä, korkeimmin koulutettu väki, terveimmät ihmiset, tulotaso kaupungin kärkeä jne. Aivan turhaa yrittää tuoda tänne jotain "toisenlaista" väkeä - ei ne tänne kotiudu. En minä ainakaan haluaisi asua asuinalueella, jossa olisin aivan eri maailmasta kuin muut.
Mihin ne vuokrakasarmit tulisivat? Meidän ja naapurin omakotitalojen väliinkö?
Tässä kommnetissa paljastuu rikkaiden itsekkäät ja suoraan sanottuna kusipäiset minä minä minä asenteet, halu elää muiden kustannuksella.
Tää oli paras läppä ikinä, rikkaat haluaa elää muiden kustannuksella 🤭😂 Miten pihalla olet? Eiköhän ne rikkaat ole ihan omilla rahoillaan ne kalliit tontit ja talot ostaneet.
Vai olisiko kuitenkin mukana perittyä tai lahjarahaa? Ehkä on saatu ennakkoperintöä rikkaalta isoisältä tai ehkäpä isä ja äiti ovat sijoittaneet lapselleen vauvasta asti ja tukeneet taloudellisesti ensiasunnon ostossa? Suomessa kaikki eivät todellakaan aloita elämäänsä samalta viivalta, vaikka rikkaat haluavat uskotella, että kaikki raha on omalla työllä ansaittua.
Miksi tätä on alapeukutettu niin paljon? Täyttä asiaahan tuossa kirjoitetaan. Onko aihe jotenkin niin arka, että sitä ei haluta myöntää? Koska tosiasia on se, että aika harva hyvätuloinen on lähtenyt nollasta liikkeelle tai ilman mitään tukea. Heitäkin on, mutta he ovat poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa avaimien kilistely muuallakin. Onnea vaan.
Sori, mun on pakko kysyä mitä tuo lause / sanonta tarkoittaa tässä yhteydessä? En ymmärtänyt
Joku muuttaaa? Vai mitä tässä tarkoitetaan avaimien kilistelyllä?
Sellainen pieni huomio että tämä kommentti:
”Käytännössä se tarkoittaa Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen rakentamista esimerkiksi Lauttasaareen ja Pakila–Paloheinään.”
Niin tuo on toimittajan kommentti siihen sen poliitikon lauseeseen. Eli ymmärtääkseni kukaan ei (ainakaan toivottavasti) ole ehdottanut mitään näin älytöntä
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pieni huomio että tämä kommentti:
”Käytännössä se tarkoittaa Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen rakentamista esimerkiksi Lauttasaareen ja Pakila–Paloheinään.”
Niin tuo on toimittajan kommentti siihen sen poliitikon lauseeseen. Eli ymmärtääkseni kukaan ei (ainakaan toivottavasti) ole ehdottanut mitään näin älytöntä
Ohisalo ainakin tänään paasasi, miten asuntopolitiikalla saadaan ohjattua näitä näköalattomia pois rikoksista, sijoittamalla asuntoja ja heitä laajemmille alueille, muiden sekaan.
Ei tosin siinä tähdentänyt, mitä alueita hän tarkoitti.
Mites ne nyt on Suomenlinnan unohtanut, eikös sitäkin yhtälailla tulisi rikastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet sopeutuvatkin asiaan muuttamalla pois Helsingistä. Siihen kannattaa Helsinkiin jäävien sopeutua. Aiemmin kirjoitin, että jo kaksi työkaveriani on myynyt asuntonsa Helsingistä ja muuttanut pois pääkaupunkiseudulta. Tänään kuulin, että kolmaskin työkaverini on laittanut asuntonsa myyntiin ja aikoo muuttaa pois pääkaupunkiseudulta. Etätyö ja hyvä palkka mahdollistavat sen, ettei tarvitse jäädä odottamaan, millainen Helsingistä on tulossa.
Sitä mitä on tulossa ja mitä jo on, voi mennä havainnoimaan rautatieaseman taksijonoon!
Vierailija kirjoitti:
Mites ne nyt on Suomenlinnan unohtanut, eikös sitäkin yhtälailla tulisi rikastaa?
Kyllä huomaa miten pihalla te helsinkivihaajat siellä maaseudulla olette: Suomenlinnassa on edullisia vuokra-asuntoja. En nyt muista onko valtion vai kaupungin, mutta semmoinen "ghetto" kuitenkin. Ja ollut jo pitkään.
Rikkautta kun eri kulttuurit kohtaavat. Lapset tutustuu kouluissa muihin kulttuureihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon uushelsinkiläistyneenä jo vuoden ajan ihmetellyt tätä helsinkiläisten kiimaa Pakilaan ja Paloheinään. Jälkimmäinen on yksi ankeimmista asuinpaikoista, jota tiiän. Siellä on yksi valtavan kokoinen liikuntapuisto ja aivan liian loivat kuntoportaat, joissa juoksee edestakaisin bättre folkkea. Kaikki kämpät siellä ovat joko aivan helvetin vanhoja tai sitten ylihintaisia uusia, poikkikadut ovat rumia ja koko alue on ihmeellisesti laaksossa.
Kun miehen kanssa etsittiin asuntoa niin hän haikaili juurikin nuille seuduille. Onneksi itsekin tajusi, että sellaisella asuntolainalla ei ole mitään järkeä.
Lenkkeiltiin siellä paljon ja katseltiin kylläkin asuntoja, halusin tavoittaa paikan hienouden, josta kaikki puhuvat. Hinnat 100 000e - 200 000e kalliimmat kuin missään muualla, ja asuntojen laatu useimmin jopa huonompaa.
JOS alue olisi viehättävä ulkoisesti ja sieltä olisi vaikka tosi hyvät joukkoliikenneyhteydet, ymmärtäisin varmasti itsekin arvottaa sitä korkeammalle. Ymmärrän Vallilan ja Käpylän kalleuden, siellä on arvoasuntoja ja todella kaunis miljöö.
Paloheinä taas on neuvostohenkisen rumaa, ankean pitkän kadun varrella rumia taloja.
Paloheinän kalleus tulee juurikin siitä ettei siellä pussinperällä ole vuokra-asuntoja heikentämässä omakotitaloidyllin tunnelmaa, eikä kyllä palveluitakaan.
Sanoin jo vuosi sitten, että Paloheinän hinnat ovat jo tapissa ja kohta alkaa muuttoliike, KUN kaupunki alkaa laajenemaan ja täyttämään näitä lintukotoja. Ei kaupungilla ole varaa asuttaa niin väljästi ketään tai intressiä pitää yhtä asuinaluetta erillään muista.
Pakilasta taas en edes aloita. Jostain sisäilmaongelmaisesta rivarikolmiosta maksat puoli miljoonaa. Mutta ehkä helsinkiläiset itse eivät näe asioita kuten muualta tulleet.
Pirkkolassa pieniä omakotitaloja pienillä tonteilla.
Vierailija kirjoitti:
Rikkautta kun eri kulttuurit kohtaavat. Lapset tutustuu kouluissa muihin kulttuureihin.
Ja viettävät vapaa-ajalla aktiivisia pelihetkiä. :)
Yliopistoopiskelija saa paljon enemmän kuin vähemmän kouluja käynyt. Kaikki aina luulee saavansa vähiten ja maksavansa eniten. Meillä on hyvä yhteiskunta ja alueet missä on erilaista asukas, on hyväksi kehitykselle.