Miksi et päästä jalankulkijaa suojatien yli?
Siis SUOJATIEN YLI, nyt on aivan turha tulla pätemään että hyppii ne jalankulkijatkin ties mistä teiden yli. Siitä ei ole nyt kyse, vaan siitä, että miksi autoilijat eivät anna tietä jalankulkijalle vaikka:
jalankulkija on jo suojatiellä? Perkele, kun meinasin taas jäädä alle, kun KAKSI paskapäätä kaahaa edestäni ohi, hyvä ettei varpailta ajaneet.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:34"]
Jos ihminen seisoo suojatien edessä kasvot tielle päin, on hän astumassa suojatielle.
kerrotko vielä, missä näin sanotaan, että kasvojen suuntaus on tässä ratkaiseva?
No ihmiset tuppaa yleensä kulkemaan jalan kasvot menosuuntaan päin. Poikkeuksiakin on, mutta ovat vähän harvinaisempia tapauksia.
J
os ihminen seisoo suojatien edessä kasvot tielle päin, on hän astumassa suojatielle.
Joku tässä mättää. Olen monesti seisonut suojatien laidassa, ilman että olisin astumassa sille, kasvojen suunnasta viis. Millä logiikalla seisominen on astumista?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:12"]Mä en oikeesti tiedä mistä te näitä tilanteita kaivatte. Liikun Helsingissä päivittäin sekä jalankulkijana että autoilijana. Jalankulkijana koen aina saavani riittävästi tilaa - ei tule mieleen yhtä ainutta kertaa, jolloin autoilija olisi ajanut "melkein varpaiden yli", niin kuin niin monella tässä ketjussa.
Ja autoilijana annan mielelläni tietä jalankulkijoille. Hidastan selkeästi jo kauempaa niin, että ymmärtävät lähteä liikkeelle, eikä minunkaan usein tarvitse edes seisahduksiin asti pysähtyä, hidastus riittää. Ja jos taas näen, että ehdin selvästi ennen jalankulkijaa kohteliaalla marginaalilla, sujahdan alta pois ensin. Turvallinen marginaali on sellainen pari askelta. Vähemmän kuin tämä niin pysähdyn toki.
Asutaanko me eri maailmankaikkeudessa? Mistä te löydätte näin paljon epäkohteliaita autoilijoita?
[/quote] joillekin näyttää sattuvan jatkuvasti. Ihmeellistä. Olen itse 50 v ja yhden ainoan kerran meinasi ajaa auto päälle ja silloinkin olin itse pelti kiinni kännissä nuorena
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:29"]
Jos ihminen seisoo suojatien edessä kasvot tielle päin, on hän astumassa suojatielle. [/quote]
Ei ole. Hän seisoo paikallaan.
Jos hän liikkuisi kohti suojatietä, autot pysähtyisivät.
Kokeilepa joskus...
Itse teen aina noin -eli kävelen reippaasti suojatielle- ja autot antavat tietä.
(Ja unohtakaa nyt ne pimeä/sade/tummat vaatteet/ryntäilyskenariot)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:29"]
Jos ihminen seisoo suojatien edessä kasvot tielle päin, on hän astumassa suojatielle. [/quote]
Ei ole. Hän seisoo paikallaan.
Jos hän liikkuisi kohti suojatietä, autot pysähtyisivät.
Kokeilepa joskus...
Itse teen aina noin -eli kävelen reippaasti suojatielle- ja autot antavat tietä.
(Ja unohtakaa nyt ne pimeä/sade/tummat vaatteet/ryntäilyskenariot)
[/quote]
Saivartelu sikseen. Ihminen on voinut joutua pysähtymään suojatien eteen, koska ei ole uskaltanut astua suojatielle kovaa vauhtia ohi ajavien autojen vuoksi, tai suojatien päälle on pysähtynyt autoja. Ei siinä kukaan huvikseen seisoskele, kyllä hän on suojatielle pyrkimässä.
Ihminen on voinut joutua pysähtymään suojatien eteen, koska ei ole uskaltanut astua suojatielle kovaa vauhtia ohi ajavien autojen vuoksi, tai suojatien päälle on pysähtynyt autoja. Ei siinä kukaan huvikseen seisoskele, kyllä hän on suojatielle pyrkimässä.
...mutta vaikka näin olisikin, "pyrkiminen" ei anna hänelle etuoikeutta. Jos lainsäätäjä olisi tarkoittanut, että autoilijan tulee jäädä odottamaan jokaisen suojatien laidassa seisovan kohdalla mahdollista ylimenoa, se lukisi laissa. Joissain maissahan niin on, meillä ei.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:11"]
Seisojille ei lain mukaan tarvitsekaan antaa tietä, koska he eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.
Juuri näin se menee. Edes innokas alapeukutus ei muuta lain kirjainta. Tieliikennelaki 32 §.
"Astumassa" on nykyhetken muoto. Se tarkoittaa, että jokin toiminta on käynnissä parhaillaan. Tässä suojatiekysymyksessä se tarkoittaa, että toinen jalka on jo ilmassa ja lähestyy tiehen maalattua valkoista poikkiviivaa. Silloin autoilija antaa esteettömän kulun.
Molemmat jalat maassa taas on seisoskelua, joka ei aseta autoilijalle tienantovelvollisuutta. Hänen pitää kuitenkin olla valmiina hidastamaan riittävästi, jos seisoskelu tapahtuu suojatien läheisyydessä, jolloin seisoskelija ehkä päättääkin asiaa riittävästi harkittuaan ja puhelinta näprättyään astua suojatielle.
Eli pitääkö suojatien edessä seistä toinen jalka ilmassa, että autoilijat pysähtyisivät. Epäilenpä, että nuo ohikiitäjät kiinnittävät kenenkään jalan asentoon mitään huomiota kun tuskin edes huomaavat, että siellä on joku odottamassa ylitystä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:11"]
Seisojille ei lain mukaan tarvitsekaan antaa tietä, koska he eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.
Juuri näin se menee. Edes innokas alapeukutus ei muuta lain kirjainta. Tieliikennelaki 32 §.
"Astumassa" on nykyhetken muoto. Se tarkoittaa, että jokin toiminta on käynnissä parhaillaan. Tässä suojatiekysymyksessä se tarkoittaa, että toinen jalka on jo ilmassa ja lähestyy tiehen maalattua valkoista poikkiviivaa. Silloin autoilija antaa esteettömän kulun.
Molemmat jalat maassa taas on seisoskelua, joka ei aseta autoilijalle tienantovelvollisuutta. Hänen pitää kuitenkin olla valmiina hidastamaan riittävästi, jos seisoskelu tapahtuu suojatien läheisyydessä, jolloin seisoskelija ehkä päättääkin asiaa riittävästi harkittuaan ja puhelinta näprättyään astua suojatielle.
Eli pitääkö suojatien edessä seistä toinen jalka ilmassa, että autoilijat pysähtyisivät. Epäilenpä, että nuo ohikiitäjät kiinnittävät kenenkään jalan asentoon mitään huomiota kun tuskin edes huomaavat, että siellä on joku odottamassa ylitystä.
Minä kävelen ihan pokkana vaan suojateille ja autot pysähtyvät. Joskus kumi ulvoen paniikissa mutta muuten ei homma onnistu.
Jos jään seisomaan niin homma ei toimi.
Yleensä päästän, mutta joskus jalankulkija haahuilee sen näköisenä, etten tiedä aikooko hän mennä tien yli ylipäätään. En jää odottamaan.
suomessa autoilija on kunkku. muualla maailmassa jalankulkijaa kunnioitetaan ja sillä on heikomman oikeus. suomalaiset on sivistymättömiä auton ratissa ja niillä on muka koko ajan kiire johonkin. mihin, minä vaan kysyn!
Mä en päästä jos ne ei jo ole suojatiellä. En jaksa alkaa jarruttelemaan turhan takia. Kyl ne joutaa siinä odottamaan sen verran kun ovat jo muutenkin jalan liikkeellä. : )
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:39"]
Mä en päästä jos ne ei jo ole suojatiellä. En jaksa alkaa jarruttelemaan turhan takia. Kyl ne joutaa siinä odottamaan sen verran kun ovat jo muutenkin jalan liikkeellä. : )
[/quote]
Minä olin jo suojatiellä, tänäänKIN olin jo menossa suojatien yli. Sama ongelma on, jos kääntyville ja jalankuljijoille on samaan aikaan vihreät. Siinä saa henkensä kaupalla juosta, ettei jää alle. Ap.
Risteyksessä päästän, mutta suoralla tiellä en viitsi hidastella.
Suomessa on itäinen liikennekulttuuri, jossa vahvempi jyrää. Moni myös ajattelee sekä omaa että jalankulkijan turvallisuutta, kun ei pysähdy. Jos nimittäin tekee yllärin ja pysähtyy, perään voi posahtaa sen normaalimman kuljettajan auto. Ja jos ajokaistoja on kaksi, vierestä kuitenkin joku pyyhkäisee ohi, mikä on jalankulkijalle hengenvaarallinen tilanne.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen viimeisilläni raskaana, siis erittäin hyvin näkyvästi, mutta sekään ei saa autoilijoita edes hidastamaan. Koska liikun tosi hitaasti, en uskalla koittaa onneani suojatiellä. Tapaankin sitten heilutella käsimerkkejä kaikille kiireisille.
Itse asiassa samaa mietin. Olin pari päivää sitten menossa suojatien yli nelikaistaisella tiellä. Näin että vastaan tuleva auto näkee minut ja pysähtyy, mutta hänen takanaan toisella kaistalla tuleva auto ei näytä pysähtyvän, vaikka näkyvyyttä oli 200 metriä ja varmasti hän näki että olen menossa yli. Laskin että on niin liukasta, että tuo auto ei pysty kohta pysähtymään vaikka yrittäisikin jarruttaa, ja jäin tän toisen auton eteen odottamaan. Ja niin siitä mun edestäni kenkiä hipoen hurautti auto, jonka naiskuski näytti siltä että hän ei oikeastaan edes ajanut autoa, kunhan istuu kyydissä ja hii kuinka lujaa tämä menopeli meneekään ja apuapua. Harmitti etten ottantu rekisterinumeroa ylös ja soittanut hänelle, että tajuatko kuinka vaarallinen ajotyyli sulla on. Tuo tyyppi vielä tappaa jonkun tuollaisella kohteltamisella.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:37"]
suomessa autoilija on kunkku. muualla maailmassa jalankulkijaa kunnioitetaan ja sillä on heikomman oikeus. suomalaiset on sivistymättömiä auton ratissa ja niillä on muka koko ajan kiire johonkin. mihin, minä vaan kysyn!
[/quote]
Voi voi.. olipa typerä yleistys. Maailmalla liikennekulttuurit vaihtelee kovasti, eikä Suomi ole tässä mielessä pahimmasta päästä. Ruotsissa suojatiehen liittyvä lainsäädäntö on erilainen kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:52"]
Miksei jalankulkijat voi antaa autojen mennä ensin? Se on niin paljon käytännöllisempää ja turvallisempaa niin päin.
Kun olen jalankulkija annan aina autojen mennä ensin ja kun olen ratissa menen aina itse ensin ellei joku nupopää nyt väkisti tunge auton eteen. Toimii.
[/quote]
Esimerkiksi siksi, että joissain paikoissa autoja tulee niin tasaisena letkana etenkin aamuisin työmatka-aikaan, ettei jalankulkija pääse ikinä yli ja ajoissa töihin, jos jää odottamaan sitä, että autot menevät ensin.