Vuokralainen ei päästä tarkastuskäynnille
Olen yrittänyt sopia jo kuukauden ajan hänen kanssaan tarkastuskäyntiä, mutta ei ole sopinut. Aina on jokin syy. Olen ensi kertaa vuokraajan asemassa, ja vuokraan yksityisesti. Voinko marssia omilla avaimilla sisään?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lähettäisin sille, että sopiiko päivänä x, y tai z. Jos tarkastuskäyntiin et ollenkaan suostu, joudun valitettavasti irtisanomaan sinut.
Sittenhän jos se tuohon menee, voi joutua odottamaan vielä sen irtisanomisajan, mutta ei jää kumminkaan ikuisuusongelmaksi. Todennäköisesti siellä ei nyt kaikki ole kunnossa, kun hän ei halua suostua käyntiin.Tuo ei ole irtisanomisperuste. Jos asukas vie asian oikeuteen, häviät sen armotta ja joudut maksamaan molempien oikeudenkäyntikulut ja korvauksia asukkaalle.
Kyllähän nyt vuokranantaja saa vuokrasuhteen lopettaa.
Tilaa huoltoyhtiöltä pattereiden ilmaus ja mene mukaan kun se tehdään. Niin olen itse tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tarkastuskäynnillä? Onko syytä olettaa, että vuokralainen on rikkonut paikkoja tai onko saanut huomautuksen taloyhtiön hallitukselta vuokralaisen epäsopivasta asumisesta?
Minä olen nähnyt vuokralaiseni viimeiksi 5v sittten, enkä tuona aikana ole kertaakaan käynyt asunnossani.
Meillä talossa 5. kerroksen kylppäristä valui vettä alakerran asuntoon. 2. kerroksessa asuva vuokralainen ei päästänyt asuntoonsa katsomaan vaurioita vedoten siihen, että 3. kerroksessa ei vettä ollut. Se maksoi vuokralaiselle aika paljon.
Jos on ollut putkivaurio, niin se menee taloyhtiön vakuutuksen piikkiin, eikä asunnon omistajan tai vuokralaisen. Rakenteet, viemäristö, sähkö kuuluu taloyhtiölle.
Tilanne on toinen, jos vuokralainen on jättänyt hanan auki ja tahallaan laskenut vettä, jonka seurauksena on syntynyt vesivahinko, niin silloin se menee asukkaan/vuokralaisen maksettavaksi.
Kerrostalossa jos vesivahinko tapahtuu vaikka ylinkerroksessa, niin samassa linjassa muihinkin asuntoihin on vaikutus.
Joo, silloin jos asia ei ole kiireellinen.
Mutta jos kiireellinen esim. vesivahinko, niin taloyhtiön hallituksen pj, tai isännöitsijä yhdessä voi talohuolto mennä huoneistoon tekemään kiireellisiä töitä, ilman, että siitä ilmoitetaan asukkaalle. Ja siihen pitää olla hyvin painavat syyt.