Vuokralainen ei päästä tarkastuskäynnille
Olen yrittänyt sopia jo kuukauden ajan hänen kanssaan tarkastuskäyntiä, mutta ei ole sopinut. Aina on jokin syy. Olen ensi kertaa vuokraajan asemassa, ja vuokraan yksityisesti. Voinko marssia omilla avaimilla sisään?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tarkastuskäyntiä? Ei sulla ole sellaiseen oikeutta.
Päin vastoin: Taloyhtiö velvoittaa, kuten myös vakuutusyhtiöt, että vuokran antaja on perillä asunnon tilanteesta. Ei korvaa vakuutus jos ei ole käyty (mm. viemärien putsaus kuuluu osakkaalle).
Häädön peruste jos ei käy, mutta omilla avaimilla ei voi mennä ilman lupaa.
Taloyhtiö ei velvoita mihinkään tupatarkastuksiin, lue laista vuokranantajan oikeudet ja velvollisuudet.
Suomen laki takaa jokaiselle asukkaalle kotirauhan, ja sen rikkomisesta seuraa aikamoiset sanktiot. Kuinka usein meinasit että aiot tunkea tarkastamaan viemärien vetämisen, nehän voivat mennä päivässä tukkoon vaikka ruuasta jos asukas ei itse huolehdi.
Jos hermo ei kestä asuntosijoittamista, niin myy pois, tai pidä tyhjillään ja odota että arvo nousee, jos nousee.
Vierailija kirjoitti:
Mun nähdäkseni voit kirjallisesti ilmoittaa, että asunto tullaan tarkastamaan esim. tiistaina kello 17, oli vuokralainen paikalla tai ei ja menet sinne sitten. Ota toinen ihminen mukaan, älä mene yksin, ihan todistamisesta kyse...... ettei esim. varkaaksi syytetä. Ota videota. Kyse on sinun omaisuudestasi. Ei se vuokralla olo tarkoita, että saa alkaa määräillä vuokranantajan asunnosta. Jos aikaa ei pysty vuokralaisen kanssa sopimaan, niin silloin mennään kun mennään.
Sillä tavallahan ne huoltoyhtiötkin toimivat: ilmoittavat syyn, päivän ja kellonajan ja homma, esim. pattereiden ilmaus hoidetaan.
Huoltoyhtiöillä on todellinen syy käymiseen, juurikin esim. pattereiden huolto, vesimittareiden vaihto, ilmastoinnin puhdistus tms. ja käynneistä on ilmoitettava vähintään 2 viikkoa ennen tuloa, ja jos asukas kieltää niin sitten pitää sopia asukkaan kanssa erikseen aika joka asukkaalle sopii, tämä siis määritelty laissa.
MInä olen ensin kysynyt sopivaa päivää ja kun sellaista ei löydy, niin olen pahoitellut kovasti sitä, että olen joutunut häiritsemään. Seuraavaksi sitten irtisanon vuokrasopimuksen ja pidän vakuuden todeten vuokralaiselle, että todella harmi, että en silloin 6 kk sitten päässyt tätä katsomaan, niin ei tulisi sinulle nyt näitä turhia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastuskäyntiin on todellakin oikeus mutta ei ilman vuokralaisen lupaa. Eli sinne ei todella voi mennä ellei ajankohtaa ole saatu sovittua. Joskus käy niin että vuokranantaja pääsee asuntoon vasta kun asukas on muuttanut pois.
Vuokralainen ei lain mukaan saa estää vuokranantajaa tqi tämän edustajaa (esim remppatyöntekijöö) tulemasta asuntoon. Asuntoon tulemisesta pitää sopia vuokralaisen kanssa, mutta jos sopiminen ei KOHTUULLISIN yrityksin onnistu, vuokranantaja voi ilmoittaa, että asuntoon tullaan silloin ja silloin. Tämä koskee tarkastuskäyntejä ja esimerkiksi ilmanvaihdon, vesimittarin jne vuosittaisia (puolivuosittaisia) tarkastuksia JA myös asuntnäyttöjä vuokralaisen vaihtuessa.
Eli vuokralainen ei voi estää vuokranantajaa tulemasta asuntoon ennen kuin vuokralainen on muuttanut ois. Näistä on oikeuksissa määrätty myös korvauksia ja asuntonäyttöjen estämisestä esim kuukauden takuuvuokran menetyksiä.
Asuntonäyttö on aivan eri asia kuin "tupatarkastus" jossa vain vahditaan vuokralaista, se ei ole perusteltua. Mitään puolivuosittaisia asunnon tarkastuskäyntejä vuokranantajalla ei ole oikeus tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan vuokralainen asentaa oveen esim. Turvalukon tai fyysisesti seisoa oven edessä ja jos ei halua painiottelua tehdä, voi joutua pahimmassa tapauksessa pyytämään Poliisilta virka-apua. Vuokralainen estää Poliisin kulkua viranomaisen väkivaltaisen vastustamisen riskillä.
Myös poliisi joutuu noudattamaan Suomen lakia, eli asukkaan oikeutta kotirauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai. Täällä päin isännöitsijä tai huoltomies marssii ihan kyselemättä sisälle omilla avaimillaan. Ilmoittaa etukäteen, jos muistaa. Ja ilmoitus on yleensä tyyliin: "Asunnot tarkastetaan 5.5.2015 klo 15.15. Jos ette ole silloin paikalla käytetään sisäänpääsyyn yleisavainta"
Rikkovat lakia. Laki määrää että vähintään 2 viikkoa etukäteen pitää ilmoittaa jos aiotaan tulla yleisavaimilla, senkin asukas voi kieltää mutta sitten pitää sopia erikseen aika jolloin saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Mä lähettäisin sille, että sopiiko päivänä x, y tai z. Jos tarkastuskäyntiin et ollenkaan suostu, joudun valitettavasti irtisanomaan sinut.
Sittenhän jos se tuohon menee, voi joutua odottamaan vielä sen irtisanomisajan, mutta ei jää kumminkaan ikuisuusongelmaksi. Todennäköisesti siellä ei nyt kaikki ole kunnossa, kun hän ei halua suostua käyntiin.
Tuo ei ole irtisanomisperuste. Jos asukas vie asian oikeuteen, häviät sen armotta ja joudut maksamaan molempien oikeudenkäyntikulut ja korvauksia asukkaalle.
Mitä tarkoitat tarkastuskäynnillä? Onko syytä olettaa, että vuokralainen on rikkonut paikkoja tai onko saanut huomautuksen taloyhtiön hallitukselta vuokralaisen epäsopivasta asumisesta?
Minä olen nähnyt vuokralaiseni viimeiksi 5v sittten, enkä tuona aikana ole kertaakaan käynyt asunnossani.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen ensin kysynyt sopivaa päivää ja kun sellaista ei löydy, niin olen pahoitellut kovasti sitä, että olen joutunut häiritsemään. Seuraavaksi sitten irtisanon vuokrasopimuksen ja pidän vakuuden todeten vuokralaiselle, että todella harmi, että en silloin 6 kk sitten päässyt tätä katsomaan, niin ei tulisi sinulle nyt näitä turhia kuluja.
Ei sulla ole mitään todellista syytä päästä toisen kotiin kyttäämään. Silloin kun vuokralainen vaihtuu, niin pitää päästää katsomaan asunnon kunto ja sopia näyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Täällä päin isännöitsijä tai huoltomies marssii ihan kyselemättä sisälle omilla avaimillaan. Ilmoittaa etukäteen, jos muistaa. Ja ilmoitus on yleensä tyyliin: "Asunnot tarkastetaan 5.5.2015 klo 15.15. Jos ette ole silloin paikalla käytetään sisäänpääsyyn yleisavainta"
Rikkovat lakia. Laki määrää että vähintään 2 viikkoa etukäteen pitää ilmoittaa jos aiotaan tulla yleisavaimilla, senkin asukas voi kieltää mutta sitten pitää sopia erikseen aika jolloin saa tulla.
Ja kun vuokralaiselle ei sovi, niin hän maksaa ne mahdolliset vaurioiden korjaukset, jotka tästä suljetusta ovesta aiheutuivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:lla mitään vuokralaista ole. 90 prosenttiin palstan trollauksista löytyy selitys iltapäivälehtien otsikoista. Eikä tämäkään trollialoitus tee poikkeusta. Tällä kertaa trollin innoittajana oli tämä juttu: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007612174.html
Kyllä minä sen ainakin tajusin. Jos vuokranantaja olisi oikeasti noin tietämätön oikeuksistaan, ei hänellä olisi yhtään vuokralaista muutamaa kuukautta pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla ole mitään todellista syytä päästä toisen kotiin kyttäämään. Silloin kun vuokralainen vaihtuu, niin pitää päästää katsomaan asunnon kunto ja sopia näyttö.
Juuri siksi saan noin 2000 e joka kerta, kun vuokralainen vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tarkastuskäynnillä? Onko syytä olettaa, että vuokralainen on rikkonut paikkoja tai onko saanut huomautuksen taloyhtiön hallitukselta vuokralaisen epäsopivasta asumisesta?
Minä olen nähnyt vuokralaiseni viimeiksi 5v sittten, enkä tuona aikana ole kertaakaan käynyt asunnossani.
Meillä talossa 5. kerroksen kylppäristä valui vettä alakerran asuntoon. 2. kerroksessa asuva vuokralainen ei päästänyt asuntoonsa katsomaan vaurioita vedoten siihen, että 3. kerroksessa ei vettä ollut. Se maksoi vuokralaiselle aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kumpaankaan sinulla ei ole oikeutta tuolla perusteella. Irtisanomiseen ja vakuuden pidättämiseen vaaditaan ihan erilaiset perusteet. Noilla perusteilla irtisanomisesta ja vakuuden pitämisestä joudut oikeuteen ja häviäjänä maksamaan kaikkien osapuolten kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin: Taloyhtiö velvoittaa, kuten myös vakuutusyhtiöt, että vuokran antaja on perillä asunnon tilanteesta. Ei korvaa vakuutus jos ei ole käyty (mm. viemärien putsaus kuuluu osakkaalle).
Häädön peruste jos ei käy, mutta omilla avaimilla ei voi mennä ilman lupaa.
Mihin tämä taloyhtiön velvoite perustuu? Ei ainakaan as. oy lainsäädäntöön.
Viemäröinti kuuluu taloyhtiön rakenteisiin ja periaatteessa taloyhtiön vastuussa. Suositus toki on asukkaan/vuokralaisen putsata lattiakaivo, mutta mikään laki ei sitä edellytä. Eikä putsaamattomuus riko mitään, ainoastaan hajuhaitta tai putkistot tukkeytuvat, mutta sekin kuuluu taloyhtiön/huollon tehtäväksi.
Jos on syytä olettaa, ettei kaikki ole asunnossa kunnossa, mukaan isännöitsijä tai taloyhtiön hallituksen pj, jotka tietenkin veloittavat erikseen käynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun vuokralaiselle ei sovi, niin hän maksaa ne mahdolliset vaurioiden korjaukset, jotka tästä suljetusta ovesta aiheutuivat.
Mitkä vauriot siitä syntyy että ei päästä vuokranantajaa marssimaan kotiinsa ja rikkomaan kotirauhaa? Asiallisesta syystä saa tulla kun ilmoittaa pari viikkoa etukäteen tai sopii sen jälkeen ajan yhdessä asukkaan kanssa. Sisään saa tulla ilman lupaa kun on esim. tulipalo, vesivahinko joka vuotaa naapuriin tai muu vastaava pakottava tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi saan noin 2000 e joka kerta, kun vuokralainen vaihtuu.
Saat pitää vakuuden vain jos asuntoon on tullut sen edestä vahinkoa, silloin se ei ole sinulle edes tuottoa ja tuskin riittää kuluihin. Jos pidätät vakuuden laittomasti, mennään käräjille ja häviät ja maksat molempien oikeudenkäyntikulut ja korvauksia asukkaalle.
Lakimiehen tekstiä. Vuokranantajalla on oikeus tarkistaa asunnon kunto, kun on tulostaan ilmoittanut.
https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sop…
Ei ole kiellettyä kuvata videota. Ainoastaan tällaisen videon levittäminen ilman lupaa on laitonta.