AMK ensin loppuun vai yliopiston aloitus?
Opiskelen tällä hetkellä liiketaloutta ensimmäistä vuotta, puhtaasti siitä syystä, että en päässyt yliopistoon. Olin ajatellut "mennä" ensi syksynä hallintotieteisiin, mutta huomasin, että liiketalouden tutkinnon suorittanut voi myös hakea suoraan maisteriopintoihin.. Kummin siis tekisin? Toisaalta lapsien hankkiminen ym. olisi helppoa/viisasta siinä vaiheessa kun on tradenomi tutkinto ja sen jälkeen opiskella lisää.. Toisaalta amk:in loppuun käyminen ja yliiopistoon menon lykkäys tuntuu niin luovuttamiselta.. Ja kyllä, tiedän että nää päätökset voi tehdä siinä vaiheessa jos pääsee tämän vuoden hauissa, mutta lukumotivaatio oisi paaaaljon suurempi jos olisi varma, että menee yliopistoon. Kiitos mielipiteistä! (mielestäni näissä asioissa pitäisi olla joku auttavapuhelin!)
Kommentit (24)
Tekisin siksi niin, koska en ole varma terveydenhoitotyön koulutuksestani, sillä näin ensimmäisenä vuonna ei saa tarkkaa kuvaa siitä, onko ala minulle tarpeeksi mielenkiintoinen.. kakkosvuotena alkavat vasta kaikki mielenkiintoisemmat opintojaksot. Samalla olen miettinyt sitä, että haluaisinko sittenkin suorittaa yliopistossa esimerkiksi lastentarhanopettajakoulutuksen tai lukea hoitotieteitä.. helpottaisi kovasti, jos esimerkiksi saisin tänä keväänä yliopistosta paikan, ja voisin lykätä sitä vielä vuodella eteenpäin, jotta näkisin lisää hoitotyön opiskelusta.. kuulostaa hullulta, mutta valinnat ovat vaikeita :(
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:28"]
Muista, että tutkintouudistus astuu voimaan vuonna 2015, eli tällöin ja siitä eteenpäin et voi enää hakea ensisijaisena opiskelijana yliopistoon (kandivaiheeseen), koska sinulla on jo korkeakoulupaikka (amk). Myös maisteriin haku (trade->maisteri -polku) tulee muuttumaan, mutta yliopistokohtaisia kriteereitä ei olla vielä käsittääkseni julkistettu.
[/quote]
Onko erillishaun muuttumisesta puhuttu jossain? Itse en ole huomannut. Voitko linkata linkin, jos tiedät tuosta tarkemmin? Mielestäni sinänsä outoa, jos erillisvalintaankin kajotaan - ainakin jos sisäänpääsyä vielä entisestään vähennetään. Sehän juuri lisää keskeytysten määrää ja välivuosia.
[/quote]
Kyllä tuosta on ollut puhetta jo useamman vuoden ajan.. tässä esimerkiksi http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/vireilla_koulutus/opiskelijavalinnat/
Toisaalta itse veikkaan, että uudistusta ei pystytä toteuttamaan vielä keväällä 2015. Jos yliopistoilla ei ole vielä tietoa uudistuksen tarkemmista kriteereistä koska OPH (tai muu vastaava taho) ei niitä ole julkaisuust, eivät yliopistot tällä aikataululla ehdi muodostamaan uusia hakukriteereitä. Nähtäväksi jää, koska uudistus käytännössä toteutuu, mutta hyvä pitää tämä mielessä!
Kiitos selvennöksestä kahden korkeakoulupåaikan säädökseen! :) T: 13
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 20:37"]
Yliopistossa saat hyvitystä tutkinnostasi vain 60 op, jos aloitat alusta (ilman erillisvalintaa siis)
[/quote]
Mistä tällainen tieto?
[/quote]
Kysyin kerran. Siitä en tiedä, onko jokaisella yliopistolla sama käytäntö, mutta olettaisin, että samantapainen.
[/quote]
LOL. Keneltä kysyit? Ja tiedoksi, yliopistojen käytännöt todellakin eroavat toisistaan, jopa laitosten ja tiedekuntien käytännöt eroavat toisistaan.
[/quote]
Kysyin yliopiston henkilökuntaan kuuluvalta ihmiseltä, kun mietin itse tämäntapaisia asioita. Joo, saattaa olla. Itsellä ei ollut intressejä kuin selvittää se, mikä liittyy omaan tilanteeseen. Minulle tosiaan sanottiin, että yhteyshaun kautta saan hyvityksenä max. 60 op. Erillishaun kautta saan hyvityksenä koko tutkinnon, eli suoraan maisterivaiheeseen. Arvioitiin, että tulisi pari lisäkurssia sen lisäksi.
[/quote]
Ei tietenkään kannata mennä sen tradenomi-todistuksen kanssa ja kysyä, että paljonko tästä saan, vaan aina kurssi kerrallaan. Vaikkei saisi täysiä hyväksilukuja, niin osittaisia voi ehkä saada. Ainakin meidän yliopistolla eri ihmiset päätti näistä asioista, esim. kielten hyväksiluku pyydettiin kielten opettajilta, suomen kieli tiedekunnasta, muut aineet sitten suoraan oppiaineesta jne.