Mikä on teillä vanhin käytössä oleva kodinkone?
Meillä on miehen vanhempien Itä-Saksasta tuoma pieni sähkögrilli, joka on jostain 70-luvun alusta. Erinomaisesti toimii edelleen! Myös vatkain on monta kymmentä vuotta vanha.
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappi ja sähköliesi ovat alkuperäiset v:lta 1990, jolloin tämä talo rakennettiin. Volta Bolido pölyimuri on vuodelta 2002, mutta siihen joutunut hankkimaan uuden letkun ja uuden suulakkeen jokunen vuosi sitten.
Täällä on Volta Rolfy vm. 2001 ja kaikki osat edelleen alkuperäisiä :)
70-luvulla ostettu EVA-merkkinen ompelukone
Ei varsinainen kodinkone, mutta päivittäin käytössä on 1898 leimattu alasin.
T. Ammattiseppä
Poljettava ompelukone vuodelta x, ei kylläkään käytössä, mutta uudella hihnalla toimisi.
Sähkövempeleet:
Tiskikone 15v. erinomaisessa kunnossa edelleen.
Sähkövatkain yli 20v. en tiedä tarkkaan, toimii.
Pölynimuri, jonka ostin 20v. sitten toimii hyvin, mutta on nykyään lapseni kämpillä.
Pyykkikonekin on jo varmaan kymmenisen vuotta vanha, mutta ihan kuin uusi vielä. Siinä olikin 10 vuoden takuu.
Jääkaappi-pakastin taitaa olla noin 13v. ja erillinen pakastin varmaan n. 20v.
Hiustenkuivaaja on jostain 90-luvulta.
12 vuotta vanha matkapuhelin, kuin uusi, mutta harvemmin enää käytössä.
Tietokone n. 18 vuotta, ei enää aktiivikäytössä, mutta toimii, joskin hitaasti.
Valaisimia löytyy 70- ja 80-luvuilta.
Vaimo v. 1971. Vähän kitisee välillä, mutta muuten hoitaa hommansa loistavasti.
Braun sähkövatkain v. 1983. Monet taikinat ja kermavaahdot on sillä vatkattu ja edelleen pelittää hyvin.
Jäätelökone 90-luvun alusta. Edelleen tekee hyvät jätskit :)
N. 40 vuotias vaimo ja kaksi teinitytärtä. Jokainen valittaa ja kitisee, mutta tekevät kotityöt nurmikonleikkuusta lähtien. Vaihtavat jopa renkaat. Kyllä kelpaa!
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ostettu EVA-merkkinen ompelukone
Mulla sama.
Sähkövatkain vuodelta 1994 tai 1995
90-luvulta silitysrauta, vatkain vuodelta 2003. Apua, siitäkin on lähes 20 vuotta jo.
Vierailija kirjoitti:
Mikro, jonka sain mummiltani joskus 20 vuotta sitten kun muutin opiskelemaan. Mikro oli hänen vanhansa, joten sen tarkkaa ikää en tiedä. Se toimii oikein hyvin. Minulla on myös mummini vanha leivänpaahdin, joka on yli 20v vanha. Vatkaimeni on myös yli 20v sitten ostettu.
Minulla on käytössä edesmenneiden isovanhempien jäämistöstä ainakin muutaman vuosikymmenen käytössä ollut mikroaaltouuni, joka toimii edelleen moitteettomasti. Leivänpaahdin toisilta isovanhemmilta myöskin jo iäkäs, mutta tarkkaa ikää en kummastakaan osaa sanoa. Ennen sitä vaan tehtiin tavarat kestämään. Oi niitä aikoja...
Viimevuonna minulla oli vielä Mielen imuri, joka oli ulkoa rämä, mutta imi edelleen hyvin. 21 vuotta sitten se meille ostettiin lapsuuden kotiin ja se siirtyi minulle, kun muutin omilleni. Vein sen kierrätyskeskukseen, kun sen risaisten osien korvaaminen olisi tullut kalliimmaksi kuin upouusi 300 euron Miele ja oli se sitäpaitsi kovasti kuumeneva. Kesällä oli tuskaa imuroida helteen aikaan. Ei siinä, hyvä imuri se oli. Oli HEPA-suodatin ja kaikki. Nykyinen hakkaa sen kuitenkin imutehossa, lämpeämisessä ja hiljaisuudessa mennen tullen ja odotan tältäkin pitkää ikää. Olen sitä mieltä, että hyviin kodinkoneisiin kannattaa oikeasti satsata, sillä rämän tuottama mielipaha ei ole säästetyn pennin arvoista.
Mikroaaltouuni, päivittäisessä käytössä edelleen. Jostain 1995 tienoilta.
Jääkaappi varmaan 60-70-luvulta, mutta nykyisin varastossa, koska pieni ja kaiketi melko sähkösyöppö. Ihan toimiva kuitenkin ja oli pitkään käytössä, olin jo 3. polvi sen käyttäjänä:) Lisäksi on DDR:läinen vohvelirauta 80-luvulta.
Miltä vuodelta aikakone on.