Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai Luoja heräsin keskellä yötä siihen että korva oli kipeä! Joskus ennenkin tullut samanlainen, mietin onko jotenkin lukkiintunut

Vierailija
16.03.2025 |

tai puutunut jos ollut se puoli tyynyä vasten liian pitkään.

Mutta onko iso osa pikkulasten "korvatulehduksista" myös samaa?

Vai voiko mulla olla korvatulehdus? Nyt ei enää särje.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli taannoin aivan järkyttävä ajoittainen pistely korvassa, usein juurikin siinä korvassa joka oli tyynyä päin, tuntui kuin paksu neula. Lääkäri nyppi sieltä pinseteillä kovan vahapaakun joka oli kiinni karvoissa, syvällä ulkoisessa korvakäytävässä.

Vierailija
2/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista puuduttavia korvatippoja, ainakin orodrops on tällainen. Näitä voi käyttää vaikka vuorokauden ja jos kipu jatkuu niin sitten lääkäriin. Meillä aina näitä valmiina, muistan itse lapsuuden korvakivut ja miten tuo helpotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikea tulehdus tiedät kyllä. Kipu on karsea.

Vierailija
4/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eilen sama tilanne. Särki suuren osan päivää, mutta aktiivisen niskahieronnan  ja kuuman suihkun jälkeen vähitellen katosi. Ei siis ollut korvatulehdus vaikka tuntui siltä.

Vierailija
5/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla eilen sama tilanne. Särki suuren osan päivää, mutta aktiivisen niskahieronnan  ja kuuman suihkun jälkeen vähitellen katosi. Ei siis ollut korvatulehdus vaikka tuntui siltä.

Minäkin eilen palellutin molemmat korvat viimassa. Mietin voisiko liittyä siihenkin. Tosin kipu ei ole mitenkään jomottavaa ja helpotti jo yöllä asentoa vaihdettuani. ap

Vierailija
6/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli taannoin aivan järkyttävä ajoittainen pistely korvassa, usein juurikin siinä korvassa joka oli tyynyä päin, tuntui kuin paksu neula. Lääkäri nyppi sieltä pinseteillä kovan vahapaakun joka oli kiinni karvoissa, syvällä ulkoisessa korvakäytävässä.

Nykyään käytän päivittäin suihkussa 60ml injektiopruuttaa (muovinen, kertakäyttöiseksi tarkoitettu mutta on tässä käytössä toiminut hyvin jo vuosia) jossa on noin 10mm paksu neulanliitos ulkohalkaisijaltaan, ei neulaa. Lyhensin liitoksen metallisahalla ja santapaperilla noin 15mm pituiseksi niin ettei liitos varmasti voi ylettyä tärykalvoon. Kun pesen hiukset, varmistan että pesuainetta menee myös korviin, sitten myöhemmin kun hiukset on huuhdeltu pruuttaan tuon 60ml varsin lämpöistä vettä per korva jotta pesuaine poistuu, aina toisinaan poistuu myös vahakönttejä.

Vierailija
7/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari kertaa käynyt niin että oon herännyt hitonmoiseen korvakipuun mutta se on loppunut suht pian heräämisen jälkeen eli luulen että mulla on vain silloin korvalehti taittunut yöllä pään alle ja siitä puutunut.

Vierailija
8/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulasten ja muidenkin korvatulehdus näkyy tärykalvolla.

Vierailija
9/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuon aiheuttaa liian ahdas korvan ja nenän välinen käytävä. Varsinkin nuhassa se menee tukkoon eikä tasaa korvan painetta niin kuin pitäisi. Oire on juuri tuo, että nukkuessa tyynyä vasten oleva korva kipeytyy. Siihen auttaa, kun nousee ylös, kääntyy toiselle kyljelle tai puhaltaa nenästä kiinni pitäen ja suu kiinni korviin ilmaa.

Vierailija
10/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän korvan pitäisi itse niiden karvojen avulla poistaa vaikkua, jos ei sitä käytävää tuki jollakin. Eikä varsinkaan saa millään aseella itse kaivella, ettei puhkaise tärykalvoa.

Itse voi kokeilla tukkeutuneen korvan huuhtomisa jollain apteekista saatavalla laitteella. Yksinkertaisin on ns korvapumppu, jolla korvaan suhkutetaan vettä.

Tietysti jo on ihan kipua, eikä vain tukkeutumaa, niin varmaan voi olla tulehdus tms.

Vierailija
11/11 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa on myös lievää tulehdusta parantavia korvatippoja.