Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies saa perintöä

Vierailija
04.03.2014 |

Summa on noin 18tuhatta euroa.

Meillä kaksi lasta, asuntolainaa noin 25tuhatta. Avioliitossa ollaan ja rahat yhteiset.

Minä pienipalkkaisessa työssä ja mies liiton rahoilla (aika lailla sen verran mitä itse tienaan). Muita velkoja ovat rästissä olevia yhtiövastikkeita 1500 euron edestä plus  miehen törttöillyt eli suunnilleen saman  verran sakon muodossa. Puhumattakaan että tässä kämpässä (yhteinen) tippuu jo esim. keittiön kaappien ovet (vanhat ja alkuperäiset, sielä 60-70-luvulta).

No nyt mies saa perintöä aluksi mainitun summan verran. Ja mitä hän meinaa tehdä summalla? Ostaa lapsille XBoxin ja koko perhelle  purjeveneen!  Ei puhettakaan siitä, että maksettaisiin vaikkapa rästissä olevat yhtiövastikkeet pois tai jotain muuta järkevää (ulosotossa on myös jokunen satanen).

Ei, pakko saada se purjevene. Tiedän, missä hinnoissa mennään (kun kohteena olisi vanhempi vene) mutta kaikki ne jokavuotiset huollot tms. (nyt meillä on yhteisenä pikku prutku jonka perämoottori vaatisi huollon ja siitäkin olisin ollut valmis luopumaan koska se toisi koska vene plus pikkuvialla oleva moottori --> ainakin 700e).

Okei, mies ei ole koskaan ollut mikään talousnero (en minäkään) ja tuntuu että tuo perintösumma sai hänet entistö holtittomammaksi  --> rahaa löytyy.

Onko minun oikeasti nieltävä se, että mies vetää omien halujensa mukaan ja unohtaa vaikkapa asunnon?

Ja ei, ero ei ole mikään vaihtoehto. En todellakaan tämän takia riko perhettä kun kukaan ei ole hengenvaarassa tms. Jos vitutus ei sitten tapa. Minun puolestani saisi törsätä koko summan vaikka hevon paskaan jos meillä ei olisi yhteistä asuntoa, autoa ja venettä. Noh, kaikki on yhteistä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perintö on miehen rahoja. Niin Suomessa asia menee, ölisi palsta mamma mitä tahansa. Avio-oikeus ei olotu avioliiton aikana toisen omaisuuteen eikä kenenkään tarvitse jemmata rahojaan siksi, että on elatusvelvollinen. Edes velkoja ei tarvitse maksaa, ulosotto kyllä nappaa omansa päältä pois.

Rahat ovat miehen, eivät vaimon. Vaikka keittiönkaapinovet miten ottaisi päähän, ei miehellä ole velvollisuutta niitä uusia.

Vierailija
42/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on tapana laittaa testamentteihin lauseke, jonka mukaan avio-oikeus ei koske tätä perintöä. Siten puolisoilla ei ole mitään sanomista siihen, mitä rahalla tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto kyllä ottaa omansa päältä... Ukon rahojoa, tekee kuten haluaa, ei kai se ainakaan huononna teidän tilannetta.

Vierailija
44/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 05:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 04:33"]

Muista myös Suomen korkea perintövero, luulen, että se on vähän yli 30 prosenttia, jos ei ole kyseessä oma vanhempi, lapsi tai puoliso. Perintövero tulee maksettavaksi hyvin nopeasti perinnönjaon jälkeen.

[/quote]

Hyvä pointi muuten. Katso nyt ap että laittaa sen verran sivuun että saa noi verot maksettua. Meille tuli perintöverolaput vasta 6 kk isän kuoleman jälkeen vaikka verotoimistoon monta kertaa soitettiin ja ihmeteltiin että mikä kestää.

Olette tosi pulassa jos mies tuhlaa kaikki rahat johonkin ja sit pamahtaa vero maksuun.

[/quote]Ei kai joku oikasti kuvittele että tuollaista miestä kiinnostaisi varautua puolenvuoden päästä tuleviin veroihin? Kuvittelee että ne menee sinne ulosottojonon hänille.

Vierailija
45/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 09:56"]

Onneksi meillä on tapana laittaa testamentteihin lauseke, jonka mukaan avio-oikeus ei koske tätä perintöä. Siten puolisoilla ei ole mitään sanomista siihen, mitä rahalla tehdään.

[/quote]Joopa joo, sopimuksilla ja testamentiella ei lakeja ohiteta. Erossa se avioikeuden ulkopuolinen peritty omaisuus kuitenkin lasketaan osituksessa omausuuteen mukaan, eli sitä ei tarvi puovuttaa puolisolle, mutta sitä vastaavasta pitää löytyä jotain muuta omaisuutta. Mutta tosiaan perintömökistä ei tarvi antaa puolikasta, riittää että nostaa pankista lainaa ja maksaa toisen ulos.

Vierailija
46/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroa menee vasta 20 tonnin ylittävästä osuudesta, tämä oli aloittajan provossa jo huomioitu.

Vierailija
47/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 09:48"]

Ja arvatenkin ei ole annettu ajatustakaan perinnöstä tuleville veroille? 

Nyt rahat hassataan ja sit ihmetellään kun verot tulee maksuun

[/quote]Miksi olisi kun noin pienestä perinnöstä ei mene veroa.

Vierailija
48/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 01:47"]

Ap taas

Olen kysynyt ja sama vastaus. Eli itse asuntoon (velkoihin tms.) ei ole menossa pesoakaan. Vain purjeveneeseen ja XBoxiin.

Ja hitto, kyseessä ei ole edes mikään  20v. vaan lähemmäksi 40v. jolle nyt isovanhemman kuoleman myötä avautui sellainen summa josta normaalisti saataisiin haaveilla. 

Eli kait tää menee siihen, että mies rällää rahansa, minä mietin mistä maksaa vaikkapa yhtiövastikkeen. Ero olisi turhan radikaali mutta pian en näe muutakaan vaihtoehtoa. Tämä kämppä imee rahaa jo muutenkin (nyt hissiremppa, parin vuoden päästä putket). 

nimim. olen ollut niiiin kyllästynyt tähän asuntoon ja pidemmän aikaa

[/quote]

sanoppa miehelle että ulosotto vie sen veneen. Teillä jo nyt velkaa ulosotossa ja kohta myös yhtiöbastikkeet tai sitten talonyhtiö ottaa asunnon haltuun. Missä sitten asutte? Ette ainakaan veneessä, kun ulosotto on vienyt sen. Ensimmäisenä on saatava asuntoon liittyvät rästit hoidettua ettette menetä kotianne.

Vierailija
49/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että mua ahistaa tommoset lapsellisen itsekkään vastuuttoman typerät miehet, etenkin jos ovat perheellisiä. Vielä enemmän mua ahistaa ja säälittää tuollaisten miesten perheenjäsenet, jotka suostuvat tommosta urpoilua kattomaan. Jätä se. 

Vierailija
50/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 09:56"]

[/quote]Joopa joo, sopimuksilla ja testamentiella ei lakeja ohiteta. Erossa se avioikeuden ulkopuolinen peritty omaisuus kuitenkin lasketaan osituksessa omausuuteen mukaan, eli sitä ei tarvi puovuttaa puolisolle, mutta sitä vastaavasta pitää löytyä jotain muuta omaisuutta. Mutta tosiaan perintömökistä ei tarvi antaa puolikasta, riittää että nostaa pankista lainaa ja maksaa toisen ulos.

[/quote]

Avio-oikeuden ulkopuolella olevaa omaisuutta EI lasketa mukaan osituksenalaiseen omaisuuteen, joten olet väärässä. Vai ihan tosissasiko väität, että jos yhteinen omaisuus on 0 euroa ja toinen perii testamentilla 50 000 e ja testamentissa maininta, että tätä ei sitten avio-oikeus koske, niin silti siitä pitää 50 % erossa antaa pois?

Näytäpä se lainkohta, jonka mukaan näin menetellään.

Vierailija
51/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, meillä perintöverot maksettiin kuolinpesän varoista, eli perintö tuli nk. "puhtaana käteen".

Vierailija
52/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako se mies edes purjehtia? Purjehtiminen on taito, joka on opittava, ja missäs tuollainen luuseri sen olisi oppinut? Eikä tuo raha kovin kummoiseen paattiin edesmriitä.

Vierailija
53/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on yhteinen eli 50/50 niin miksi maksaa omilla perintörahoilla sinun osuutesi lainasta myös???

Vierailija
54/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 on ihan oikeassa, ja 46 väärässä, sillä olen saanut isän perintöä ja  tänä talvena mummon perintöä (äidinäiti) melkoisen summan ja molemmilla nimenomaan oli testamentissa kaukoviisaasti lauseke, että tämä perintö tai sen tuotto ei kuulu avio-oikeuden piiriin. Isänperinnön jälkeen tuli avioeroni ja homman hoiti asianajaja ja  ex jäi nuolemaan näppejään. terv. 35

ap:lle voin kertoa sen verran, että olen lähtenyt kävelemään liitostani, koska puolisoa ei tippaakaan kiinnostanut ns. sijoittaa perheeseen, toinen syy oli paljastunut maksulliset naiset. Minäkin kuvittelin, että hän on ns.hyvä mies, kunnes silmäni aukenivat.

Vierailija
55/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ainakin sen X-boxin voi ostaa, mutta eka kaikki velat maksuun ja sitten sitä ylimääräistä, jos jää rahaa! Tai järkevintähän se loppukin olisi säästää... Yritä saada joku miehen järkevä ystävä tms. henkilö johon hän luottaa puhumaan, että mihin rahat kannataisi säästää.

Vierailija
56/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kuolinpesästä mitään veroja maksella. Tarkoitat varmaan, että osa pesän varoista jätitte nostamatta, joilla myöhemmin maksoitte verot (veronosuus sisältyi kuintenkin vahvistettuun perintöosuuteen). Ei ole mitään perintöjä "puhtaana käteen", paitse verottajan vahvistaman 20tn verovapaus. 

" meillä perintöverot maksettiin kuolinpesän varoista, eli perintö tuli nk. "puhtaana käteen".

Vierailija
57/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Suomessa ei asunnottomuus ole huistaanotto peruste yksinään.

Kerran tuli ohjelma asunnottomasta kolmen lapsen yh-äidistä. Elelivät Helsingissä Hakaniemen torin kieppeillä. Äiti oli itse ilmoittanut lapsensa huostaanotettavaksi, kun ero tuli ja koti meni... Äiti kävi duunissa ja lapset olivat päiväkodissa, sossu toimi ohjeiden mukaan. sellanen lottovoitto niille muksuille.

ovat varmaan nyt jo saaneet kodin. Toivottavasti.

Voimia ap:lle taisteluun miestään vastaan. Se menettää perinnön vikkelään.

Vierailija
58/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, se ulosotto vie rahat ennen kuin miehes ehtii niitä näkemään

Vierailija
59/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on yksinkertaisesti tyhmä. Otan osaa.

Vierailija
60/60 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 02:51"]

Mies vihdoinkin saa ostaa vähän jotain, joka voi tehdä hänen elämästään onnellisempaa. Anna sen nyt toteuttaa vaan itseään tämän kerran. Ette te asunnottomiksi jää, ja vaikka mies käyttäisi kaikki nuo rahat velkoihin, niin velkoja teillä on edelleen. Joku 12t veneeseen ja 1t lapsen kamoihin ja 1t sinulle, ja loput 4t velkoihin olisi minusta ihan tyydyttävä ja reilu kompromissi.

[/quote]

Mieshän oli sanonut, ettei laita euroakaan velkoihin, saati neljää tonnia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän