En panosta lasteni vaatteisiin. Kysyttävää?
Ostan suurimman osan käytettynä, uutena vain jos todella tulee tarve jollekin eikä käytettynä löydy. En ole kiinnostunut merkeistä, väreistä, kuoseista, trendeistä, mallistoista, valmistusvuosista... Lasteni vaatteet ovat puhtaita, siistejä ja tarkoituksenmukaisia, mutta minusta ei ole katastrofi, jos hihansuissa on pientä tahraa tai ulkohousujen reiät on paikattu.
Panostetaan sitten, kun ovat isompia ja vaatteilla alkaa olla oikeasti väliäkin.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:38"]
Fiksua!
[/quote]
Niin minustakin. Ja tunnistaa omien lasten vaatteet päiväkodin naulakosta, kun ei ole samanlaista sateenkaari-Moloa (ei jessus mikä nimi! :D) kuin kaikilla muillakin...
Fiksua!
[/quote]
Miksi se on sen fiksumpaa kuin panostaa lastensa pukeutumiseen?
Mä panostan vain aseita, en vaatteita. En ole itsemurhaterroristi...
Kyllä sä mun mielestä panostat, jos vaatteet ovat puhtaita, siistejä ja tarkoituksenmukaisia.
On myös niitä vanhempia jotka ei panosta: Lasten vaatteet ovat pieniä tai suuria, kylmiä tai kuumia, likaisia, nukkaisia, rikkinäisiä..
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:44"]
Fiksua!
[/quote]
[/quote]
Minusta lastenvaatteisiin panostaminen on oikeastaan aika tyhmää. Jokainen toki käyttäkööt rahansa ihan miten lystää, en minä sillä, mutta lapset kasvavat nopeasti ja rikkovat, sotkevat ja kuluttavat vaatetta niin paljon, etten uskaltaisi ostaa riskiä. Esimerkiksi vedenkestävän toppahaalarin saaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että siitä täytyisi maksaa 170 euroa, mitä monet käyttävät argumenttinaan kalliiden ostoa perustellakseen.
En minäkään, ei tosin olisi varaakaan. En voi ymmärtää miten joku ostaa yhtä talvea varten 150€ puvun, en raski itsellekään ostaa vaikka se menisi 10 vuotta.
Ostan käytettynä tai 50-70% alesta ja silloinkin Lassieta tai muuta "keskihintaista" korkeintaan.
Noin minäkin olen tehnyt.
Nyt esikoinen on 8v. ja alan huomata että lapsi on tarkempi vaatteistaan. Ei paljoa mutta eron huomaa vaikkapa eskarivuoteen.
Siistit, ehjät ja vuodenaikaan sopivat mutta en ole koskaan skitsoillut jos vaikkapa kirpparilta ostetussa mekossa on yksi tahra. Meillä myös tyttö (kuopus) on sellainen remuaja etteivät vaatteet joka tapauksessa pysyisi siistinä kauaa. Joten yksi tai vaikka kaksi tahraa eivät haittaa laisinkaan.
Merkeistä en tajua mitään. Lapset eivät silti ole koskaan olleet märkiä tai kylmissään vaikka olenkin ostanut vaatteita esim. Tokmannilta tai kirpparilta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:50"]
En minäkään, ei tosin olisi varaakaan. En voi ymmärtää miten joku ostaa yhtä talvea varten 150€ puvun, en raski itsellekään ostaa vaikka se menisi 10 vuotta.
Ostan käytettynä tai 50-70% alesta ja silloinkin Lassieta tai muuta "keskihintaista" korkeintaan.
[/quote]
Nii-in. Ymmärtäisin kyllä, jos sillä saisi jotain ihan ylivertaista laatua ja muut olisivat ihan ala-arvoisia laadultaan, mutta viime talvenakin meillä oli Jonathanin alesta vajaalla 40 eurolla ostettu haalari, josta en löytänyt mitään moitittavaa. Myin sen vieläpä 20 eurolla eteenpäin.
En mäkään kalliita vaatteita lapsilleni osta tai edes uutena, paitsi alennusmyynneistä. Suurin osa on kirpputorilta, silti ostan kivan näköisiä ja siistejä vaatteita eli sinänsä panostan että näyttävät nätiltä. Eli panostaa voi tosi edullisestikin :) ei olisi kyllä varakaan ostaa kaikkea uutena, varsinkaan merkkivaatteita, mutta niitäkin voi kirpparilta löytää parilla eurolla. Yhtä lailla meille kelpaa kyllä "halpismerkit" kuten h&m ja Ciraf, pääasia että vaatteet ovat sopivia, ehjiä ja mukavia päällä :) plussaa sitten kiva ulkonäkö.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:54"]
Nyt esikoinen on 8v. ja alan huomata että lapsi on tarkempi vaatteistaan. Ei paljoa mutta eron huomaa vaikkapa eskarivuoteen.
Siistit, ehjät ja vuodenaikaan sopivat mutta en ole koskaan skitsoillut jos vaikkapa kirpparilta ostetussa mekossa on yksi tahra. Meillä myös tyttö (kuopus) on sellainen remuaja etteivät vaatteet joka tapauksessa pysyisi siistinä kauaa. Joten yksi tai vaikka kaksi tahraa eivät haittaa laisinkaan.
Merkeistä en tajua mitään. Lapset eivät silti ole koskaan olleet märkiä tai kylmissään vaikka olenkin ostanut vaatteita esim. Tokmannilta tai kirpparilta.
[/quote]
Niin ja lisään vielä, että nukkaisetkaan vaatteet eivät haittaa. Kuten sanoin, raisut lapset saavat vaatteet tuhoattua kuitenkin nopeasti.
Nimim. lapsen kolmet housut paikannut kahden viikon aikana (viime kesänä).
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:54"]
[/quote]
Niin ja lisään vielä, että nukkaisetkaan vaatteet eivät haittaa. Kuten sanoin, raisut lapset saavat vaatteet tuhoattua kuitenkin nopeasti.
Nimim. lapsen kolmet housut paikannut kahden viikon aikana (viime kesänä).
Miten aiot suhtautua siihen kun lapsiasi aletaan kiusaamaan?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:57"]
Miten aiot suhtautua siihen kun lapsiasi aletaan kiusaamaan?
[/quote]
Kuten sanottua, panostetaan sitten, kun vaatteet alkavat olla lapsille tärkeä asia. Vielä ne eivät ole, eikä niistä ilmeisesti ole päiväkodissakaan tullut minkäänlaista kuittia - vaikka tosiaan ovat sellaisessa hoitopaikassa, jossa melkein jokaisella lapsella on vähintään merkkiulkoiluvaatteet, monilla sisälläkin Rodinia, Marimekkoa, ME&I:ta, mitä näitä nyt on, vaikea tietää kun en omilleni osta :D
Ennen kuin luin ap:n tekstin, ajattelin, miten hölmöltä tuntuu, että tietoisesti ei panosteta lasten vaatteisiin, mutta kun luin viestin, huomasin, että panostan itse aivan saman verran vaatteisiin kuin ap: katson, että lapsen vaatteet ovat sään ja tarpeen mukaiset, puhtaat, ehkät, sopivan kokoiset ja miellyttävät lapsen (3 v.) ja omaa silmää. Omasta mielestäni se on vaatteisiin panostamista, mutta lastenvaatteet eivät ole varsinainen harrastus.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 00:07"]
Ennen kuin luin ap:n tekstin, ajattelin, miten hölmöltä tuntuu, että tietoisesti ei panosteta lasten vaatteisiin, mutta kun luin viestin, huomasin, että panostan itse aivan saman verran vaatteisiin kuin ap: katson, että lapsen vaatteet ovat sään ja tarpeen mukaiset, puhtaat, ehkät, sopivan kokoiset ja miellyttävät lapsen (3 v.) ja omaa silmää. Omasta mielestäni se on vaatteisiin panostamista, mutta lastenvaatteet eivät ole varsinainen harrastus.
[/quote]
Minua ei oikeastaan edes kiinnosta, miellyttävätkö vaatteet omaa silmääni :D En minä mitään hirvityksiä osta, mutta ylivoimaisesti suurin osa myynnissä olevista vaatteista on mun mielestä ihan riittävän kivoja. Tämän takia olen säästänyt tosi paljon, kun olen ostanut valmiita vaatepaketteja. Ei ole katastrofi, jos yksi vaate sadasta on epämieluinen.
t. AP
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:44"]
Fiksua!
[/quote]
[/quote]
Minusta lastenvaatteisiin panostaminen on oikeastaan aika tyhmää. Jokainen toki käyttäkööt rahansa ihan miten lystää, en minä sillä, mutta lapset kasvavat nopeasti ja rikkovat, sotkevat ja kuluttavat vaatetta niin paljon, etten uskaltaisi ostaa riskiä. Esimerkiksi vedenkestävän toppahaalarin saaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että siitä täytyisi maksaa 170 euroa, mitä monet käyttävät argumenttinaan kalliiden ostoa perustellakseen.
[/quote]
Kyllä minä ainakin panostan lasteni pukeutumiseen, vaikka ostankin suurimman osan käytettynä! Ei se, että näkee vaivaa lastensa vaatetuksen eteen tarkoita, että tuhlaa siihen suuria summia rahaa. Haluan kuitenkin lasteni pukeutuvan kauniisiin, tarkoituksenmukaisiin, ehjiin, puhtaisiin ja yhteensopiviin vaatteisiin. Enhän itsekään kulje missään räjähtäneissä verkkareissa, vaikken burberryn trenssiä omistakaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:57"]Miten aiot suhtautua siihen kun lapsiasi aletaan kiusaamaan?
[/quote] Ihmeellistä, että sinäkin kommentillasi tavallaan normalisoit kiusaamisen vaatteiden takia, ja toisaalta vierität syyn kiusatun vanhemmille. Vika on kiusaajissa, ei kiusatun vaatteissa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:57"]Miten aiot suhtautua siihen kun lapsiasi aletaan kiusaamaan?
[/quote] Ihmeellistä, että sinäkin kommentillasi tavallaan normalisoit kiusaamisen vaatteiden takia, ja toisaalta vierität syyn kiusatun vanhemmille. Vika on kiusaajissa, ei kiusatun vaatteissa. Piste.
ok