Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla jäädä lapsettomaksi

Vierailija
10.11.2020 |

Hei kaikki! Minulla on ongelma koska en uskalla jäädä lapsettomaksi. Tiedän että en haluaisi elää äitinä, mutta en uskalla jättää lasta tekemättä. Minulla ei ole rohkeutta elää niin. Pelkään että jään ulkopuolelle ja että en pärjää vanhana yksin. Silti ajatus lapsesta inhottaa ja pelottaa. Olenko yksin ongelmani kanssa? Haluaisin elää rauhassa, enkä kaipaa mitään vastuksia elämääni, joita lapsi tuo. Voikohan tästä seurata mitään hyvää? Olenko ainoa joka miettii tällaista?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on upeaa, että pohdit asiaa noin rehellisesti. Mielestäni kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi jättää asia hautumaan vielä muutamaksi vuodeksi, jos ikä ei vielä ole ongelma. Ehkä ehtisit sinä aikana myös tekemään paljon niitä asioita, joita et niin helposti pystyisi tekemään sitten, jos saat lapsen.

Myönnän että itse halusin lapsen osaksi juuri siksi, että pelkäsin, mistä jäisin muuten paitsi. Kun ikä alkoi tulla vastaan, oli lopulta pakko tehdä päätös, yritetäänkö sitä lasta vai ei. Lapseni on aivan ihana, vaikkei ihan helppo luonne kuitenkaan. Mutta paras neuvoni on: älä tee lasta huonoon parisuhteeseen. Itse tajusin vasta lapsen myötä, ettei parisuhteeni ole ollenkaan hyvä, ja se on mennyt vain huonompaan suuntaan. Jos parisuhde on hyvä ja velvollisuudet saadaan jaettua molempia tyydyttävällä tavalla, on lapsenhoitokin helpompaa etkä joudu luopumaan niin paljon omista menoistasi ja harrastuksistasi.

Eli jos olisin nyt tämän päätöksen edessä, haluaisin edelleen lapsen, mutta harkitsisin todella tarkkaan, kenen kanssa.

Vierailija
122/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hankkimatta jättäminen ei ole kaduttanut, olen säästynyt paljolta murheelta ja isolta taakalta. Tiesin jo teininä, etten halua lapsia ja se ajatus on kantanut läpi elämän. Olen saanut tehdä elämässä juuri sitä mitä milloinkin haluan: reissata, vaihtaa paikkakuntaa, työpaikkaa, parisuhdetta oman mieleni mukaan eikä ikinä ole tarvinnut miettiä, miten lasten koulut, kaverit, hoitamiset, oma jaksaminen, ruuhkavuodet jne. Omaisuutta ei tartte kerryttää, kun sitä ei tartte säästää jälkikasvulle. Monet äidit suistuvat vuosiksi lapsiperheköyhyyteen, vaikka töissä käyvätkin ja ukkokin tienaa. Lapsen hankkiminen vaatii sitoutumista äitiyteen, se on 24/7-duuni, jonka päälle hoidat vielä palkkatyön. Täytyy hattua nostaa kaikille, jotka siihen rumbaan kiljuen ryhtyvät 🙂

Olet niin oikeassa.

t. Kolmen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatus lapsesta inhottaa, niin silloin lapsia ei pidä hankkia. Jos lapsen saa, niin hänelle täytyy taata tasapainoinen koti ja paljon rakkautta.

Kuten täällä on todettu, lapset ei välttämättä poista vanhuuden yksinäisyyttä tai pidä yhteyttä, varsinkaan jos lapsi on jollain lailla ”inhottanut” vanhempaansa, kyllä lapsi sen aistii.

Älä hanki lapsia jos et todella halua.

Vierailija
124/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Olen vuosien ulkomailla vietettyjen työvuosien jälkeen palanut Suomeen ja nyt jo vuosia etsinyt sopivaa äitiä lapsilleni. Ongelmana on vain, ettei sellaista tahdo löytyä.

M50

Olet auttamatta myöhässä!

. . . .

Yli 35-vuotiailla miehillä alkoi näkyä vaikeuksia saada lapsia. Jos miehen ikä oli puolestaan yli 40-vuotta, olivat miehestä johtuvat hedelmöitysongelmat jo merkittäviä.

Ongelmat johtuvat sperman laadusta. Miesten ikääntyessä sperman DNA heikkenee. Tästä seuraa hedelmöitysvaikeuksia. Myös keskenmenoriski on korkeampi, jos mies on yli 35-vuotta.

https://www.vau.fi/Yritamme-lasta/Miehen-hedelmallisyys/Viimeinen-kaytt…

Ikä on tärkein naisen hedelmällisyyteen vaikuttava yksittäinen tekijä. Hedelmällisin ikä tulla raskaaksi on naisilla 18–25 vuotta ja miehillä alle 35 vuotta.

Hedelmällisyys alkaa laskea selvemmin 30 ikävuoden jälkeen, ja 35-vuotiaan mahdollisuudet tulla raskaaksi ovat merkittävästi aiempaa pienemmät. Tämä koskee sekä naisia että miehiä.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/lis%C3%A4%C3%A4ntymisterveys/hedelm…

Vierailija
125/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman miehen kyllä jotka ovat ihan helposti tulleet isiksi päälle 50 veenä, että ei mitään hätää välttämättä. Yksi vieläpä sellainen joka ei ensimmäisen vaimon kanssa ikinä saanut lasta ja toisen vaimon kanssa alkoi yrittää päälle 50 vuotiaana ja on nyt kolmen lapsen isä. Ja tämä näiden lasten äiti oli lähes 40 vuotias silloin kun eka syntyi. Että aivan turhaa tyrmätä heti kättelyssä!

Vierailija
126/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, miehellä ei mitään kiirettä, vielä 60 vuotiaana isäksi tulleita on. Entisen työkaverin mies oli yli 60 kun saivat niin ikään kolme lasta.

Itse suosittelen lapsen tekoa, jos olet sopeutuvainen. Sopeudut kyllä.

Vierailija
127/160 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tekoa harvoin katuu, tekemättä jättämistä kylläkin.

Vierailija
128/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä tukiverkosto, saa lasta usein hoitoon tai joku tulee häntä hoitamaan, niin siten pystyy jatkaa omaakin elämäänsä. Meillä molemmat isovanhemmat asuvat 5 km säteellä ja hoitavat aikataulijensa mukaan molemmat vähintään kerran viikossa meidän poikaa. Pääsen harrastuksiin ja hoitamaan asioita aivan helposti. Äitini käy meillä myös laittamassa ruokaa usein.

Vierailija
129/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukutatte? Onko teillä kokemusta lapsen katumisesta? Vaikuttaa siltä, kun alapeukutatte tuollaista kun kerrotaan ettei lapsen hankkimista yleensä kadu.

Vierailija
130/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut että kaipaisin itselleni mitään hoitajaa vanhana, vaan olisi mukava että voisi käydä vaikka kahvilla aikuistuvan lapsen kanssa ja laittaa sunnuntaisin hänelle ruokaa. Jättää perintö hänelle. Nähdä hänen onnistuvan unelmissaan. Pikkulapsiaoka ennen kouluun menoa ahdistaa eniten. Varsinkin se että et voi "elää" kotonasi. Naida, nukkua, ryypätä ja lähteä kesäyönä kalaan. Joudut "piilotella" kotonasi asioiden kanssa jotka nyt on ihan normisettiä.

:=DDDDDDDDDDD

Ei aikuistuvaa lasta kiinnosta pätkääkään kahvitella vanhempiensa kanssa.

Vierailija
131/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) vanhainkodit on täynnä vanhempia

b) lapsesta voi tulla sinulle joku jota joudut hoitamaan koko elämäsi ajan

Mitä kohtaan b tulee niin ei ole sattumaa, että vammaisen lapsen syntyessä lapsen isä yleensä häipyy ellei heti niin parin vuoden sisällä. Äiti jää loppuelämäkseen yksin vammaisen lapsen kanssa.

Vierailija
132/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä uskalla edes harkita äitiytymistä tässä maailmantilassa.

Hyvä jos pystyy edes itsensä elättämään.

N27

Vierailija
133/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos lapsella olisi oma perhe, jonka kanssa hän viettää joulua, voisin mennä heidän luokseen joulunviettoon. Ei tarvitsisi aina olla yksin. Vaikka tällä hetkellä yksin olo ei minua mitenkään häiritse, mutta vanhana kun ei enää ole työelämässä ja muutenkin on paljon aikaa, luulen että yksin olo ei enää olisi yhtä mukavaa.

Oletko tullut ajatelleeksi ettet voi tunkea lapsesi perheen elämään noin vain? Perheillä on omat rutiinit ja joulunviettotavat, eivät he luultavasti lainkaan halua mitään mummeleita sotkemaan omaa juhlaansa ja kyttäämään tekemisiään. Ei heistä välttämättä ole ollenkaan kiva kun väkisin änkeät heidän luokseen.

Vierailija
134/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä perheenjäsenet on jouluna tervetulleita, oli ne mummeleita tai vauveleita. Yksin ei ketään jätetä, jos seuraa kaipaa. On tietysti sukulaisia, jotka eivät haluakaan nähdä jouluna vaan ovat mielellään omissa oloissaan.

Vierailija
135/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukutatte? Onko teillä kokemusta lapsen katumisesta? Vaikuttaa siltä, kun alapeukutatte tuollaista kun kerrotaan ettei lapsen hankkimista yleensä kadu.

Juurikin niin.  Kukaan ei kadu  lastensa hankkimista. Vauva-aika voi olla haastavaa, mutta se menee nopeasti ohi. Lasten synnyttämisen jälkeen on elämää jäljellä vielä yli  60 vuotta, ja jokaisena päivänä huomaat että omat lapset ovat  loppujen lopuksi elämän arvokkain asia.

Itse olen merkittävää kansainvälistä uraa luova akateeminen nainen, ns kadehdittu kulttuurialan julkkis jolla monta  lasta. Lasten myötä en todella ole koskaan joutunut luopumaan mistään, en todellakaan mistään, vaikka olin silloin  nuori rahaton opiskelija joka eli opintolainalla..  Päinvastoin lapset toivat runsaasti luovaa energiaa ja myös aikaansaapaa tehokkuttaa ajankäyttööni. Ehkäpä joutilas juoruilu ja  täysin turha ja tuhoava toisten panettelu vauvapalstalla vähenee, kun aika menee tärkeämpään.

Tällä palstalla  kielteisiä kommentteja lähettävät  elämäänsä turhautuneet ja  katkeroituneet lapsettomat naiset , joilla ei ole omaa kokemusta lasten kasvamisesta aikuisiksi ja siitä miten lasten myötä koko elämän tarkoitus ja syvyys paljastuu.

Huonoista ja epävarmoistakin oloista on aina kasvanut lapsia jotka selviytyvät omasta aikuiselämästään hienosti ja kykenenvät perustamaan oman perheen ja jatkamaan sukuaan.

Vierailija
136/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä uskalla edes harkita äitiytymistä tässä maailmantilassa.

Hyvä jos pystyy edes itsensä elättämään.

N27

"Lapsi tuo leivän tullessaan" on vanha suomalainen sanalasku.

Lasta varten sinulla  ei tarvitse olla rahaa tai edes työtä. Itse hankin lapset jo varhain , ja olen  free-lance alalla jolla työtä ei tarjoa kukaan.

Itsekin olin lapsena köyhä, äiti oli täysin ammattitaidoton yksinhuoltaja ja meitä oli kolme pientä lasta. Mutta aah miten onnellista meillä oli, äiti rakasti meitä ja me rakastimme toisiamme paikatuissa vaatteissamme.. Ei ollut  maalla vesijohtojakaan, ulkohuussissa palelimme pakkasella ja vesi nostettiin kaivosta.

Suomalainen yhteiskunta kiittää jos hankit lapsia, eli huolehdit maamme tulevaisuudesta. Yhteiskunta kyllä huolehtii, antaa lapsilisät, asumistuen, koulutuksen, terveydenhuollon, harrastukset ym. Ja hups, lapsesi on jo ammatissaan ja perustaa oman perheen,-  ja kas,  saattaa auttaa sinuakin taloudellisesti niinkuin minä autoin köyhää äitiäni.

Vierailija
137/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas melkoisia aivopieruja joku "menestyvää kansainvälistä uranaista" larppaava mammeli käynyt tekemässä.

Vierailija
138/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin 90v vanhukset on banhainkodeissa. Vaikka on lapsia ja lapsenlapsen lapsia monessa polvessa. Kaikilla kiireitä. Kun kuolee, omaisuudenjakoon ilmaannutaan.

Vierailija
139/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsien tekemistä kadutaan, turha väittää että tasan kukaan ei muka katuisi lapsia.

Vierailija
140/160 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Olen vuosien ulkomailla vietettyjen työvuosien jälkeen palanut Suomeen ja nyt jo vuosia etsinyt sopivaa äitiä lapsilleni. Ongelmana on vain, ettei sellaista tahdo löytyä.

M50

Taatusti kukaan ei halua mitään vaaria lapsen isäksi. Juna meni kohdalkasi reilu 10 v sitten.

No esimerkiksi  eräs kaunis  nainen halusi lapsensa isäksi vaarin, seitsemänkymppisen  presidenttimme Sauli Niinistön.

Minunkin mieheni isä oli  jo 65v kun hän syntyi. Ja  hyvä fiksu akateeminen pojasta kasvoi, oikein ihana mies minulle ja isä lapsillemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi