Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmiset ota influenssarokotusta?

Vierailija
03.03.2014 |

Periaatteessa mua ei haittaa se, että joku sairastuu ja saa influenssan, mutta se haittaa, että sitten julkisen sektorin on maksettava ne sairaalalaskut, kun nuo sairastuneet tarvitsee muutakin kuin kuumaa juomaa ja Buranaa.

Jos jokainen joutuisi itse maksamaan sen todellisen sairaalamaksun, siis hoito yksityisellä, varmaan rokotteet tulisi otettua.

Miksi Suomessa saa olla vapaamatkustaja, julkinen sektori hoitaa, jos ei itse huolehdi omista asioistaan?

Me kaikki maksetaan sitten noiden vapaamatkustajien hoidot, ei kyllä innosta yhtään!!

Jos ottaa rokotuksen, saattaa silti sairastua, mutta tauti tulee yleensä silloin lievempänä ja säästyy jälkitaudeilta.

Sama Tamiflun kanssa, sitä ei haluta sairastuneille antaa, muka se ei auta, vaikka todellisuudessa siitä on valtava apu. Nimenomaan jälkitaudeilta välttyy.

Ihmisiä käsketään oleen vaan kotona sairastamassa, vaikka oikeasti pitäisi antaa Tamiflu kuuri...vaan kun senkin taas julkinen sektori maksaa, eihä siihen Suomessa ole varaa, mutta sairaalahoitoon on?

Perus tehohoitovrk on n. 5000 e ja siitä ylösp. sillä jaettas jo monta Tamiflu lääkettä.

Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä on tällä hetkellä hoidossa seitsemän sikainfluenssapotilasta.

Infektioylilääkäri Markku Broas kertoo Iltalehdelle, että viime perjantaina sikainfluenssapotilaita oli vielä neljä. Heistä yksi oli keuhko-osastolla, yksi sisätautien osastolla, yksi lastentautien osastolla ja yksi teho-osastolla.

Viikonloppuna hoitoon otettujen määrä kuitenkin kaksinkertaistui. Maanantaina sairastuneita oli hoidossa seitsemän.

- Epidemia on Lapissa alkanut etelää myöhemmin. Helsingin ja Oulun seudulla oli aika aktiivista jo 3-4 viikkoa sitten, Broas toteaa.

Hän uskoo, että Lapin osalta eletään nyt epidemian huippua. Ajallisesti kausi-influenssa lienee etenemisensä keskivaiheilla.

- Ensimmäiset tapaukset löydettiin kuukausi sitten. Yleensä keskivaiheilla tämä lähtee laantumaan, mutta vielä on vaikeaa ennustaa varmuudella.

Hiihtoloma vaikuttanut leviämiseen

Tapaukset menevät kausi-influenssan piikkiin, mutta ne ovat Broasin mukaan sikainfluenssan virustyypin aiheuttamia. Kenelläkään tartunnan saaneista ei ole välitöntä hengenvaaraa, vaikka yhtä hoidetaankin teho-osastolla.

Broas uskoo hiihtolomien vaikuttaneen taudin leviämiseen Lapissa. Etelämpää lomailemaan tullut väki on tuonut tautia mukanaan.

- Olemme ilmeisesti viimeisiä alueita Suomessa, minne tämä on levinnyt.

Iltalehti kertoi helmikuun puolivälissä sikainfluenssan tappaneen ainakin kuusi ihmistä tänä talvena. Tauti voi olla hengenvaarallinen perusterveellekin ihmiselle.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:52"]

En ota, koska en halua. Olen kahdesti ottanut influenssarokotteen ja molempien jälkeen olen ollut ihan helvetin kipeä. En ottanut viime vuonna enkä tänä vuonna, enkä ole ole flunssaa sairastanut ollenkaan.

[/quote]

Silti te samat ihmiset olette vaatimassa meiltä hoitajilta, että meidän pitää ottaa rokote, kun hoidamme sairaita lapsianne tai teitä, että emme tartuta teitä sairaaloissa, neuvoloissa yms.

Minä en ottanut, koska minun vastuulla ei ole,. jos saan influenssan ja tartutan sen johonkin potilaaseen. Se, joka ei tautia halua, ottaa itse rokotteen.

Vierailija
22/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:45"]

Entä sitten ne viime sikarokotteen aiheuttamat narkolepsiat? Niitäkö ei sieppaa maksaa?

[/quote]

Liittyy tähän asiaan miten?

[/quote]

Mietipä sitä iltapuhteeksi, ellet tosiaan keksi miten se asiaan liittyy. 

[/quote]

Mieti ihan itse...

Lääkevahinkovakuutuspooli maksaa korvauksia. Vakuutuksen ostaneet lääkeyhtiöt määrittelivät korvauskatoksi 30 miljoonaa euroa. Kun se täyttyy, valtio jatkaa korvausten maksamista, mutta niiden taso säilyy ennallaan.

[/quote]

Mistä lääkevahinkovakuutuspooli saa rahoituksensa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:58"]

Entä sitten ne viime sikarokotteen aiheuttamat narkolepsiat? Niitäkö ei sieppaa maksaa?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tai sitten sun kannattaisi miettiä, kenties? Kausi-influenssarokote ei ole sama asia kuin tuo mainitsemasi rokote.

[/quote]

Ei ole ei, mutta siinä on ainesosia ko.rokotteesta. 

Miten paljon tätä yhditelmärokotetta onkaan tutkittu? Miten hyvin näiden rokotteiden miksaus toimii ja onko se täysin turvallinen?

[/quote]

Oletko tietoinen, mikä aiheutti narkolepsiaa sikainfluenssarokotteessa? Kausi-inf.rokottetta on annettu jo vuosikymmeniä, siinä on nyt muiden kuolleiden virusten lisäksi kuollutta sikainfluenssavirusta. Siihen ei ole lisätty narkolepsiaa aiheuttavia aineita. Foliohattu pois päästä...

Vierailija
24/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne on loppu joka paikasta!!! Riskiryhmille varattu tietty määrä, jotka menee hukkaan, kun eivät ota niitä.

Mun mielestä jokainen saa ihan ite valita ottaako piikkejä vai ei. Influenssan voi hoitaa ihan kotonakin, ei siihen aina kummempia tarvita.

[/quote]

Paitsi työnantaja maksaa (kunta, valtio, yksityinen) pitkistä sairauslomista.

Jos olet kunnalla esim. töissä, niin silloin me kaikki kuntalaiset maksamme kohonneina veroeuroina sinun saikkusi

Vierailija
25/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:59"]

Kaikki eivät halua narkolepsiaa 

[/quote]

Se moka oli taas siinä, ettei Suomella ollut varaa ostaa muualla käytettyä kalliimpaa turvallista rokotetta, eli palaamme taas siihen julkisen sektorin rahaongelmaan. Kun rahaa valuu kaikista ovista ja ikkunoista, ei voida ostaa parasta.

Vierailija
26/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tai sitten sun kannattaisi miettiä, kenties? Kausi-influenssarokote ei ole sama asia kuin tuo mainitsemasi rokote.

[/quote]

Miten paljon tätä yhditelmärokotetta onkaan tutkittu? Miten hyvin näiden rokotteiden miksaus toimii ja onko se täysin turvallinen?

[/quote]

Oletko tietoinen, mikä aiheutti narkolepsiaa sikainfluenssarokotteessa? Kausi-inf.rokottetta on annettu jo vuosikymmeniä, siinä on nyt muiden kuolleiden virusten lisäksi kuollutta sikainfluenssavirusta. Siihen ei ole lisätty narkolepsiaa aiheuttavia aineita. Foliohattu pois päästä...

[/quote]

Ihmeellistä hysteriaa. Se muutaman ihmisen kuoleminen sikainfluenssaan on kärpäsen paska meressä. 

Ihmisiä kuolee muutenkin, joten jos sikaan kuolee kymmenen ihmistä talvessa, niin miksi ihmeessä siitä kohkataan.

Vierailija
27/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa taas rokotteet jäädä hyllylle ja pitää saada hysteria liikkeelle. 

Vierailija
28/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieti ihan itse...

Lääkevahinkovakuutuspooli maksaa korvauksia. Vakuutuksen ostaneet lääkeyhtiöt määrittelivät korvauskatoksi 30 miljoonaa euroa. Kun se täyttyy, valtio jatkaa korvausten maksamista, mutta niiden taso säilyy ennallaan.

[/quote]

[/quote]

No arvaappa??...tai lue tuosta.

Vierailija
29/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ainoan kerran kun otin rokotteen oli koko talven sellainen olo että influenssa on just tulossa.Ilman rokotetta en ole sairastunut montakaan flunssaa.  

Vierailija
30/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:03"]

Kun ne on loppu joka paikasta!!! Riskiryhmille varattu tietty määrä, jotka menee hukkaan, kun eivät ota niitä.

Mun mielestä jokainen saa ihan ite valita ottaako piikkejä vai ei. Influenssan voi hoitaa ihan kotonakin, ei siihen aina kummempia tarvita.

[/quote]

Paitsi työnantaja maksaa (kunta, valtio, yksityinen) pitkistä sairauslomista.

Jos olet kunnalla esim. töissä, niin silloin me kaikki kuntalaiset maksamme kohonneina veroeuroina sinun saikkusi

[/quote]

NIh, no sen ku tuot rokotteen tänne, kun ne on loppu koko kaupungista! (Paitsi riskiryhmille)

Edelleen olen sitä mieltä, että jokaisen oma asia ottaako vai ei. Mikään ei takaa et koko sairastumista edes tapahtuu et on aika monta jossittelua nyt eurojen välissä. On sitä huonompiakin kulueriä.

p.s. olen opiskelija, eli ainoa kärsijä olen minä itse.

Vierailija
31/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, sitten vielä se onko kuinka hyvin tutkittu miten tämä uusi sikainfluenssarokote+ kausiinfluenssarokote reagoi yhdessä?

Vierailija
32/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä paskaa ne Suomessa teille antaa rokotteena, kun kaikki sairastuu ja on kipeitä?

Itse olen saanut/ottanut rokotteen aina kun on ollut tarjolla ja koskaan en ole tullut kipeeksi tai sairastunut influenssaan.

USA

Vierailija
33/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan ottanut rokotetta ja vaikka ympärillä ja samassa taloudessakin on influenssaa ollut (huom. rokotuksesta huolimatta, lääkärin vahvistama), en ole sitä kertaakaan saanut. En yleensäkään ole ikinä kipeänä ja jos olisin, maksan sairastumiseni lähinnä itse, koska olen yrittäjä.

Vierailija
34/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieti ihan itse...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja lääkeyhtiöt rahoittaa....? Ymmärrätkö pikkuhiljaa pointin. :)

Vierailija
35/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeä miten...?

[/quote]

Kova kuume (yli 40 astetta), helvetillinen päänsärky  viikon ajan, lihakset tosi kipeinä.. 

Vierailija
36/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:52"]

En ota, koska en halua. Olen kahdesti ottanut influenssarokotteen ja molempien jälkeen olen ollut ihan helvetin kipeä. En ottanut viime vuonna enkä tänä vuonna, enkä ole ole flunssaa sairastanut ollenkaan.

[/quote]

Sama juttu täällä. Pääsen paljon helpommalla kun en ota rokotetta. Jos sairastun influenssaan kerran 15 vuodessa kuten tähän asti, niin mieluummin sitten sillä tavalla kuin varma sairastuminen rokotteesta. (Ja lisäksi perheessäni on lääkäri, joka myöskin suositteli olemaan ottamatta influenssarokotetta. On kuulemma ihan turha muille kuin riskiryhmään kuuluville.)

Vierailija
37/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:12"]

En ole kertaakaan ottanut rokotetta ja vaikka ympärillä ja samassa taloudessakin on influenssaa ollut (huom. rokotuksesta huolimatta, lääkärin vahvistama), en ole sitä kertaakaan saanut. En yleensäkään ole ikinä kipeänä ja jos olisin, maksan sairastumiseni lähinnä itse, koska olen yrittäjä.

[/quote]

Kuinka maksat todelliset sairaalamaksut itse?

Vierailija
38/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieti ihan itse...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja lääkeyhtiöt rahoittaa....? Ymmärrätkö pikkuhiljaa pointin. :)

[/quote]

En, kerro ihmeessä lisää?

Vierailija
39/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ainoan kerran kun otin rokotteen oli koko talven sellainen olo että influenssa on just tulossa.Ilman rokotetta en ole sairastunut montakaan flunssaa.  

[/quote]

Huono säkä. Itse olen ottanut säännöllisesti piikin ja olen ollut talvet terveenä. Ainoa sairausloma näinä vuosina oli, kun nyrjäytin nilkan.

Toissavuonna en piikkiä ottanut ja helmikuussa tuli kuume ja lihaskivut. Jälkitautina keuhkokuume. Huonossa kunnossa olin 3kk ennen kuin pääsin edes salille uudestaan liikkumaan, ettei tule sydänlihastulehdusta. Lepopulssi oli pari kuukautta melkein 100 ja rytmihäiriöitä pukkasi välillä.

Joten piikin olen ottanut taas sen jälkeen ja porukaa kaatuu saikulle töissä ja minä siellä patsastelen yksin. Joskus tulee mieleen, että olis kiva olla saikulla ja viettää ylimääräistä lomaa, mutta toisaalta se tauti oli niin kauhea, etten halua uudelleen.

Vierailija
40/87 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:55"]

Olen kolme kertaa ottanut influenssarokotteen ja joka kerta sairastunut influenssaan, jonka vuoksi olen ollut pariinkin kertaan talvessa 3-5 viikkoa sairauslomalla (jälkitauteineen). Tänä vuonna en ole ottanut rokotetta eikä sairauspäiviä ole yhtään.

Vaikea uskoa, että kolmesti olisit rokotettuna saanut influenssan. Mahdatkohan nyt sekoittaa tavalliseen flunssaan? Sitähän influenssarokote ei suojaa.

kenen pitäisi maksaa ne sairaalapäivät, jotka minä perusterve rokotettu aikuinen olen joutunut hoidettavana olemaan?

[/quote]