Miksei ihmiset ota influenssarokotusta?
Periaatteessa mua ei haittaa se, että joku sairastuu ja saa influenssan, mutta se haittaa, että sitten julkisen sektorin on maksettava ne sairaalalaskut, kun nuo sairastuneet tarvitsee muutakin kuin kuumaa juomaa ja Buranaa.
Jos jokainen joutuisi itse maksamaan sen todellisen sairaalamaksun, siis hoito yksityisellä, varmaan rokotteet tulisi otettua.
Miksi Suomessa saa olla vapaamatkustaja, julkinen sektori hoitaa, jos ei itse huolehdi omista asioistaan?
Me kaikki maksetaan sitten noiden vapaamatkustajien hoidot, ei kyllä innosta yhtään!!
Jos ottaa rokotuksen, saattaa silti sairastua, mutta tauti tulee yleensä silloin lievempänä ja säästyy jälkitaudeilta.
Sama Tamiflun kanssa, sitä ei haluta sairastuneille antaa, muka se ei auta, vaikka todellisuudessa siitä on valtava apu. Nimenomaan jälkitaudeilta välttyy.
Ihmisiä käsketään oleen vaan kotona sairastamassa, vaikka oikeasti pitäisi antaa Tamiflu kuuri...vaan kun senkin taas julkinen sektori maksaa, eihä siihen Suomessa ole varaa, mutta sairaalahoitoon on?
Perus tehohoitovrk on n. 5000 e ja siitä ylösp. sillä jaettas jo monta Tamiflu lääkettä.
Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä on tällä hetkellä hoidossa seitsemän sikainfluenssapotilasta.
Infektioylilääkäri Markku Broas kertoo Iltalehdelle, että viime perjantaina sikainfluenssapotilaita oli vielä neljä. Heistä yksi oli keuhko-osastolla, yksi sisätautien osastolla, yksi lastentautien osastolla ja yksi teho-osastolla.
Viikonloppuna hoitoon otettujen määrä kuitenkin kaksinkertaistui. Maanantaina sairastuneita oli hoidossa seitsemän.
- Epidemia on Lapissa alkanut etelää myöhemmin. Helsingin ja Oulun seudulla oli aika aktiivista jo 3-4 viikkoa sitten, Broas toteaa.
Hän uskoo, että Lapin osalta eletään nyt epidemian huippua. Ajallisesti kausi-influenssa lienee etenemisensä keskivaiheilla.
- Ensimmäiset tapaukset löydettiin kuukausi sitten. Yleensä keskivaiheilla tämä lähtee laantumaan, mutta vielä on vaikeaa ennustaa varmuudella.
Hiihtoloma vaikuttanut leviämiseen
Tapaukset menevät kausi-influenssan piikkiin, mutta ne ovat Broasin mukaan sikainfluenssan virustyypin aiheuttamia. Kenelläkään tartunnan saaneista ei ole välitöntä hengenvaaraa, vaikka yhtä hoidetaankin teho-osastolla.
Broas uskoo hiihtolomien vaikuttaneen taudin leviämiseen Lapissa. Etelämpää lomailemaan tullut väki on tuonut tautia mukanaan.
- Olemme ilmeisesti viimeisiä alueita Suomessa, minne tämä on levinnyt.
Iltalehti kertoi helmikuun puolivälissä sikainfluenssan tappaneen ainakin kuusi ihmistä tänä talvena. Tauti voi olla hengenvaarallinen perusterveellekin ihmiselle.
Kommentit (87)
Joo mua kans ottaa pataan maksella veroina kaikkia ihmisten kotkotuksia. Lääkärissä hypätään hyttysenpistonkin takia, kela-korvattavia hömppälääkkeitä nassutellaan kuin karkkeja. Mutta jos pitäis jotain tehdä oman terveyden eteen, niin ehei, se ei tule kuuloonkaan! Ei viitsitä etsiä sopivaa ruokavaliota, ei jakseta harrastaa liikuntaa, ei raaskita ostaa d-vitamiinia, ei uskota vaihtoehtohoitojen voimaan, ei viitsitä parantaa sairauksia rauhassa kotosalla, vaan lähdetään töihin kesken parantumisen. Ja sitten itketään, kun ei muut ota hömppä-nuhapiikkiä. Nekin nuhapiikit me jotka ei moiseen potaskaan uskota, maksetaan kiltisti.
Mun mielestä kaikki pitäis maksaa itse, omasta pussista tai omalla vakuutuksella. Vain syntymäsairaat, joilla ei ole vanhemmista maksajiksi, pitäisi hoitaa yhteiskunnan kustannuksella.
Ja aivan turha vinkua, ettei omaan terveyteen pysty vaikuttamaan, luontaistuotteet ja vaihtoehtohoidot ei tehoa ja muuta lässynläätä. Mä oon niillä pysynyt terveenä kohta 50 v, kaikkiin vaivoihin on apu tullut niistä. Ja kun ruokavalio ja liikunta plus ennaltaehkäisevä hoito ja oikeanlainen sairauksien hoito on kohdallaan, niin todella harvoin mitään lääkäriä tarvitsee. En edes muista milloin oon viimeksi jonkun "oikean" lääkkeen tarvinnut, siitä on monta vuotta. Meidän nyt jo aikuiset lapset eivät ole syöneet yhtäkään antibioottikuuria, ei ole mitään sairauksia, ei allergioita jne.
Mutta usko sä vaan ap sinisilmäisesti, että lääketiede auttaa kaikkeen ja hae nuhapiikki uskollisesti. Seuraavaksi keksitään jotain muuta yhtä hömppää. Muista syödä myös kolesterolilääkkeesi kiltisti ja syödä ravintosuositusten mukaan, niin hyvä tulee. Siis paljon laskua veronmaksajille ja mukavasti massia lääketehtaille.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:12"]
En ole kertaakaan ottanut rokotetta ja vaikka ympärillä ja samassa taloudessakin on influenssaa ollut (huom. rokotuksesta huolimatta, lääkärin vahvistama), en ole sitä kertaakaan saanut. En yleensäkään ole ikinä kipeänä ja jos olisin, maksan sairastumiseni lähinnä itse, koska olen yrittäjä.
[/quote]
Kuinka maksat todelliset sairaalamaksut itse?
[/quote] Miksi joutuisin sairaalaan?
[/quote]
No vaikka tapaturma? Itse nyt kuitenkin kerroit tuosta jonka mustasin/alleviivasin, osaatko siis vastata siihen vai et?
[/quote]
En ole tuo, mutta olet kyllä harvinaisen idiootti.
[/quote]
No niin varmaan olen, kun en tosiaan tajua, kuinka Suomessa joku joutuu maksamaan todelliset sairaalakustannukset itse?
Kerro sinä se mulle, kun kerran olet niin viisas, elä vain hauku.
Idiootti
[/quote]
Joutuuko influenssan takia automaattisesti sairaalaan? Jos ei ja maksat itse palkkasi, silloinhan sairastat kotona oman lompakkosi piikkiin?
Ja mitä tulee tapaturmiin.. tuskin sinäkään maksat omat sairaalamaksusi ottamalla yhden rokotteen? Vai kuinka kallis sinun rokotteesi oikein on?
Ja jos täytyy pelätä tapaturmia niin muista, että kotiinsa on moni kuollut. Ehkä sinäkin. Mutta tämä on jo offtopic.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:23"]
En ole kertaakaan ottanut rokotetta ja vaikka ympärillä ja samassa taloudessakin on influenssaa ollut (huom. rokotuksesta huolimatta, lääkärin vahvistama), en ole sitä kertaakaan saanut. En yleensäkään ole ikinä kipeänä ja jos olisin, maksan sairastumiseni lähinnä itse, koska olen yrittäjä.
[/quote]
[/quote]
No vaikka tapaturma? Itse nyt kuitenkin kerroit tuosta jonka mustasin/alleviivasin, osaatko siis vastata siihen vai et?
[/quote] Täällä puhuttiin influenssasta, ei tapaturmasta. Olen yrittäjänä ollessa maksanut satoja euroja tapaturmavakuutuksia - mites sinun vakuutuksesi? Olen myös viimeisen 4,5 vuoden aikana ollut töistä pois täsmälleen yhden päivän - mites sinä? :)
[/quote]
Maksan joka kuukausi n. 250e vakuutusta, vastasin kun kysyit.
Sairaslomalla en ole ollut.
"Maksan joka kuukausi n. 250e vakuutusta"
Joko et keskitä, tai maksat äärimmäisen ylihintaista vakuutusta.
En tunne ketään joka olisi influenssarokotteen ottanut tänä talvena. Ihmiset närkästyy kun siitä mainitsee. Narkolepsia/ms tapaukset jätti isot arvet rokotemaailmaan joka muistetaan pitkään.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Täällä puhuttiin influenssasta, ei tapaturmasta. Olen yrittäjänä ollessa maksanut satoja euroja tapaturmavakuutuksia - mites sinun vakuutuksesi? Olen myös viimeisen 4,5 vuoden aikana ollut töistä pois täsmälleen yhden päivän - mites sinä? :)
[/quote]
[/quote]
Toivottavasti joskus saat vastinetta rahoillesi.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 18:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toivottavasti joskus saat vastinetta rahoillesi.
Siksi, kun suurin osa ihmisistä sairastaa influenssan - myös sikainfluenssan niin lievänä ettei edes tiedä sairastaneensa.
Me sairastimme influenssan koko perhe, korkea kuume ja viikon yskä, siinä se. Hoidoksi lepoa, lämmintä juomaa ja parasetamolia. Puolivuotiaskin selvisi ihan hienosti ilman ainuttakaan jälkitautia, kuten muukin perhe. Ei rokoteta ensi vuonnakaan.
Uskokaa nyt että kyllä ihmiset niitä ottaa jos apteekit on tyhjillään!
No hyvä että riittää niille jotka niitä haluaa. Vai haluatko sanoa sen ettei perusterveiden pidä sitä ottaa niin että riittää riskiryhmäläisille?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:16"]
No hyvä että riittää niille jotka niitä haluaa. Vai haluatko sanoa sen ettei perusterveiden pidä sitä ottaa niin että riittää riskiryhmäläisille?
[/quote]
Riskiryhmille on varattu ihan omat osansa terkkareissa ja neuvoloissa ym. Sen kun käy hakee omansa pois. Ja sit muut voi yrittää hankkia mistä saa, jos saa.
Mutta jos ei halua ottaa niin mikä sinun pointti silloin on? Kuulostaa nimittäin siltä kun että yrität tuputtaa!
Mutta jos ei halua ottaa niin mikä sinun pointti silloin on? Kuulostaa nimittäin siltä kun että yrität tuputtaa!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:03"]
En tunne ketään joka olisi influenssarokotteen ottanut tänä talvena. Ihmiset närkästyy kun siitä mainitsee. Narkolepsia/ms tapaukset jätti isot arvet rokotemaailmaan joka muistetaan pitkään.
[/quote]
Ai niinkö. Minä tunnen taas erittäin monta, jotka ovat ottaneet ja ei ole kenellekään tullut niitä kauheita sairauksia ja kipuja ja huonoja oloja, vaikka on piikki otettu jo monta vuotta. Esim. melkein kaikki työkaverini ovat sen ottaneet ja kenelläkään ei ole ollut mitään näitä palstamammojen oireita ja narsismia, eiku narkolepsiaa ja hirveitä nuhia piikin jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:11"]
Siksi, kun suurin osa ihmisistä sairastaa influenssan - myös sikainfluenssan niin lievänä ettei edes tiedä sairastaneensa.
Me sairastimme influenssan koko perhe, korkea kuume ja viikon yskä, siinä se. Hoidoksi lepoa, lämmintä juomaa ja parasetamolia. Puolivuotiaskin selvisi ihan hienosti ilman ainuttakaan jälkitautia, kuten muukin perhe. Ei rokoteta ensi vuonnakaan.
[/quote]
Ja kai kävitte verikokeilla asian selvittämässä, ettei ollut tavallinen nuhakuume. Ihmiset sekoittaa niin herkästi nuhakuumeen ja influenssan.,
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Miten se siltä kuulostaa???? Näytäpä kohta, josta voi tehdä tuollaisen tulkinnan!
[/quote]
Minkälaiset testit teille kaikille tehtiin, että varmistui se, että oli H1N1 eikä tavis influenssa?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:21"]
[/quote]
Ja kai kävitte verikokeilla asian selvittämässä, ettei ollut tavallinen nuhakuume. Ihmiset sekoittaa niin herkästi nuhakuumeen ja influenssan.,
[/quote]
MariPOC-testijärjestelmä antaa ensimmäisen tuloksen 20 minuutissa ja lopullisen tuloksen kahdessa tunnissa. Järjestelmän etuna on myös, että se tunnistaa orastavankin influenssan nenänielunäytteestä.
Perinteiset pikatestit tunnistavat influenssan vasta, kun potilas on jo sairastunut kunnolla. Viljelytesti puolestaan on tarkempi, mutta sen tuloksia joudutaan odottamaan vähintään pari päivää.
Laitetta käytetään vasta Suomen suurimmissa kaupungeissa ja pääasiassa yksityisillä lääkäriasemilla.
Miten minä en koskaan kuullutkaan mistään influenssarokotuksista esim. joskus 90-luvulla ja myöhemminkään? Milloin näitä alettiin jakaa kaikille ja milloin ne muuttuivat elintärkeiksi?
[/quote]
[/quote]